Skriva en rapport

ascha

Trådstartare
Jag har hoppat på en distanskurs på en högskola och ska under denna termin skriva en rapport som en av uppgifterna i kursen. Och jag har inte gjort det på väldigt många år... Nu känner jag mig väldigt vissen, det är inget stort arbete som ska göras (ca 10 sidor) och jag vet vilken struktur rapporten ska ha (sammanfattning, inledning huvudtext osv) men jag blir väldigt osäker när jag ska skriva huvudtexten. Där ska jag återge med egna ord (så klart!) vad andra skrivit men innebär det också att jag ska ange referens för varje mening jag skriver?

Jag har hoppat på en distanskurs på en högskola och ska under denna termin skriva en rapport som en av uppgifterna i kursen. Och jag har inte gjort det på väldigt många år... Nu känner jag mig väldigt vissen, det är inget stort arbete som ska göras (ca 10 sidor) och jag vet vilken struktur rapporten ska ha (sammanfattning, inledning huvudtext osv) men jag blir väldigt osäker när jag ska skriva huvudtexten. Där ska jag återge med egna ord (så klart!) vad andra skrivit men innebär det också att jag ska ange referens för varje mening jag skriver?

Du ska alltid ange referens när du skriver något som du hämtat från en källa oavsett om du skriver om tidigare forskning eller en diskussionsdel.
Lärosätena brukar ha information till studenter att läsa om plagiat, läs igenom det innan du börjar skriva :)

Kan man referera för mycket i en text? Om jag skriver en mening som är väldigt vedertagen, t ex "Alla bilar har hjul och de rullar när bilen körs", måste jag ändå referera till en källa (om jag läst det någonstans)?

Kan man referera för mycket i en text? Om jag skriver en mening som är väldigt vedertagen, t ex "Alla bilar har hjul och de rullar när bilen körs", måste jag ändå referera till en källa (om jag läst det någonstans)?

Du behöver inte referera vedertagen fakta. Vad som är vedertaget är ju såklart alltid en tolkningsfråga men jag tycker att det brukar lösa sig när man väl är igång och skriver.
Här finns bra info:
Harvardsystemet

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 224
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Snart har jag varit anställd på mitt nuvarande jobb i fem månader. Fem månader, och jag har ännu inte hittat min roll, min mening eller...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Javan
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning... 2
Svar
35
· Visningar
3 403
Skola & Jobb En gång i tiden älskade jag att skriva rapporter. Faktiskt. Jag vet inte var jag fick den kärleken till det ifrån. Jag förstår inte det... 2
Svar
30
· Visningar
5 403
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?