skriva matematiska i word

Milosari

Trådstartare
jag brukar renskriva mina föreläsningsanteckningar och eftersom jag läser fysik nu blir det en hel del matteformler. hur skriver man det i word? t ex delat med och integraltecknet. går det att skriva på ett snyggt sätt utan t ex ha understruken text och hoppa fram på nästa rad?

Sv: skriva matematiska i word

Infoga / Objekt / Microsoft Equation

(Eller skriv dina fysik-anteckningar i LaTeX istället för Word. Mer anpassat för den typen av texter, men en viss inlärningskurva.)

jag hittar inte någon microsoft equation under objekt. kan det heta något annat? var får jag tag på LaTeX?

Vilken version av Word har du? Möjligt att det inte är installerat som standard i alla versioner.

Denna sida innehåller information och instruktioner för 2003. (Kolla "Hur?" under punkt 2.) Tillvägagångssättet torde dock vara likvärdigt för andra versioner.

Finnes et program som heter Lyx som gjør det mulig for deg å skrive dokumenter i LaTeX, samtidig som du har et grafisk verktøy for å skrive. Les f.eks. mer her. Finnes visst for Windows også.. Høres ut til at det er det du vil ha.

Ellers kan man alltids skrive LaTeX i en vanlig teksteditor (f.eks. Emacs) :) Men mulig det er litt høy terskel for deg hit ennå. Kommer ann på i hvilken grad du skal skrive matematiske tegn.

Emacs? Riktiga män använder vi! ;)

(Personligen använder jag TexnicCenter, men Lyx verkar mycket mer nybörjarvänligt i och med att det gömmer tex mer.)

nu blev allt grekiska för mig. min wordversion heter 2002 så jag antar att den är för gammal för equation-funktionen? jag fick tips om open office som skulle vara enkelt att använda. men finns de funktioner jag behöver där? om jag ska dela med mig av dokument skriva i ett annat program än word, hur gör jag då?

finns alla progammen ni pratar om i en gratisversion eller är det dags att öppna plånboken lite?

Nej då, inte för gammalt. Mer specifika instruktioner för att aktivera det i din version i denna artikeln.

Open Office, Lyx och TexnicCenter är alla gratis, men om du är nöjd med och van vid Word i övrigt finns det ingen större anledning att byta.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
336
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
738
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 554
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
186
· Visningar
24 829
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka