Midsommarblomster
Trådstartare
Jag har definitivt gjort en klassresa vilket inte är lätt för en hör aldrig hemma helt och hållet någonstans. Samtidigt gör det också att jag kan passa in i de flesta sammanhang, för att jag har provat på det mesta.
Jag känner igen mig mycket i det här, och en del av de känslorna som jag bearbetar i tråden kommer sannolikt där ifrån. Vi var inte fattiga, men levde enkelt och i sociala sammanhang där andra var fattiga. Det satte också ramarna för min verklighetsuppfattning, på något vis. Hur man kunde bo, leva och vad man kunde jobba med. Jag visste såklart att det fanns rika människor, i vår värld bodde dom i hus på Lidingö. Men det var ingen värld som vi någonsin fick kontakt med och själv drömde jag alltid om den där lägenheten högst upp i huset som ligger mitt på Gullmarsplan och hade utsikt mot stan. Jag hade ingen tanke på att tjäna pengar i livet, för enligt den retoriken som rådde under min skolgång så var rika människor snobbar, och skodde sig på andras bekostnad. Jag hade till och med vänner som deltog i "Reclaim the city" och kastade sten på polis och genom skyltfönster. Märkeskläder var idiotiskt, respekt fick man genom våldskapital och något senare i livet genom ett politiskt engagemang med hård ton mot rika.
Det här är givetvis en helt annan sak än empati, och det är därför jag försöker påtala i tråden att jag tror att det är flera saker som spelar in i känslan av skuld och skav. Men att ha gjort en klassresa kan väcka en del komplicerade känslor, för allt jag lärde mig som ung om att vara rik sitter ju någonstans kvar i mig. Samtidigt som det är en destruktiv retorik, och destruktiva personer som jag lämnat bakom mig av goda anledningar. Så är jag idag plötsligt i sammanhang ibland där "sosse" är ett skällsord privilegierade människor pratar om att andra "också får kämpa" och då bubblar det också upp en ilska inom mig. För jag vet vilka barn jag växte upp med och vilka hemförhållanden de hade. Hur det kan vara. En fot i två världar, på något vis.
Senast ändrad: