Skulder och att bli skuldsatt (utbruten från Pengar)

Du skickade fakturor . Kul för dig att du kunde avstå att någon/några gav fan i att betala. Antar du lät det bero där.

Jag ser hellre att jag får betalt och efter det sponsrar något jag själv valt.

Tycker ditt inlägg är helt i det blå.


Jag fortsätter gärna diskutera ämnet med dig men bara om du kan acceptera att vi ser olika på saken och hålla dig till sakfrågan. Ska du hålla på att tjata om att jag är helt i det blå eller att jag trollar så kan vi ju lika gärna strunta i det för då känns det inte som att det finns någon vilja att förstå ett annat perspektiv utan bara läxa upp. Du får det att låta som att jag tycker att det är okej att inte betala för sig och i så fall har du gravt missuppfattat vad jag faktiskt skriver.
 
Och ni som tycker att det är så hemskt att folk inte ska behöva jobba utan lön ett helt arbetsliv: har ni träffat någon som är i den situationen på grund av en räkning till ett litet företag?

Känner ni till små företag som har tydlig koppling till privatpersoners ekonomi som ens jagar folk på det sättet?
För att det ska ta ett helt liv att betala tillbaka krävs ju att det är rätt stora belopp och det är sällan folk på riktigt konsumerar prylar för sådana belopp. Utan det har troligtvis hänt något i byråkratin där någonstans.

Jag känner och har känt folk med riktig dålig ekonomi men något sådant har jag aldrig hört talas om faktiskt. Däremot vet jag flera fall av just stora företag som jagar folk för att dra in pengar till riskkapitalister.

Jag vänder mig absolut inte emot att man ska kunna driva in skulder. Bara att det bör finnas gränser.
 
Nej jag har väl inte skrivit att det är OK? Bara för att en part har mer ansvar än den andre betyder de ju inte att allt är okej!!!

Men jag jämför ju nu med att en privatperson tvingas leva på existensminimum resten av livet. Ett extremt hårt straff enligt mig. De jag känner som har det så har inte heller hamnat där pga en faktura till en hantverkare på 10 000kr om man säger så utan det har i samtliga fall handlat om mer rovdjursaktiga företag.

När det handlar om våldsbrott görs ju en utredning om ifall den åtalade hade uppsåt eller inte. Straffet anpassas lite till vad personen faktiskt gjorde. Jag tycker att det är extremt mycket värre att dra kniv mot någon än att t.ex. leasa en maskin och missförstå avtalet och inte ha rätt försäkring när det går åt helvete. Så jag vill se mer balans.

Men så klart är utgångspunkten att man betalar för sig! Om man har flera borgenärer är det tyvärr olagligt att fokusera på att betala småföretag och låta t.ex. klarna klara sig själva. Jag hade absolut gärna sett att kronofogden prioriterade mindre företag när de fördelar pengar och att de företag som har som affärsidé att köpa fakturor fick finna sig i att komma sist.
En privatperson har dragit på sig skulder de luxe.
Trist såklart men oftast gjort på egen hand.

Företag som vill sko sig på oförstånd kommer alltid finnas. Ska människor omyndigförklaras?
 
Skriver det är det kass täckning och ljus... så det fattas ord, osv. Hopppas ni kan tolka mina inlägg ändå.
 
En privatperson har dragit på sig skulder de luxe.
Trist såklart men oftast gjort på egen hand.

Företag som vill sko sig på oförstånd kommer alltid finnas. Ska människor omyndigförklaras?

Nej jag tycker inte människor ska omyndigförklaras. Att som vuxen människa leva på existensminimum tycker jag dock kommer rätt nära..

Vad tycker du om de regler som ändå finns i dag som hindrar folk från att gå in i ofördelaktiga avtal? Tycker du att man ska få ta vilka hyror som helst och sälja saker utan ångerrätt osv för att folk är vuxna eller menar du att vi hittat den perfekta balansen mellan rättigheter att ingå avtal och rättighet att få betalt?
 
Och ni som tycker att det är så hemskt att folk inte ska behöva jobba utan lön ett helt arbetsliv: har ni träffat någon som är i den situationen på grund av en räkning till ett litet företag?

Känner ni till små företag som har tydlig koppling till privatpersoners ekonomi som ens jagar folk på det sättet?
För att det ska ta ett helt liv att betala tillbaka krävs ju att det är rätt stora belopp och det är sällan folk på riktigt konsumerar prylar för sådana belopp. Utan det har troligtvis hänt något i byråkratin där någonstans.

Jag känner och har känt folk med riktig dålig ekonomi men något sådant har jag aldrig hört talas om faktiskt. Däremot vet jag flera fall av just stora företag som jagar folk för att dra in pengar till riskkapitalister.

Jag vänder mig absolut inte emot att man ska kunna driva in skulder. Bara att det bör finnas gränser.

Hamnar man hos kronofogden så är det ofta stora skulder och jo, många hamnar där med konsumeringsskulder på .5-1 miljon i skulder.
 
En privatperson har dragit på sig skulder de luxe.
Trist såklart men oftast gjort på egen hand.

Företag som vill sko sig på oförstånd kommer alltid finnas. Ska människor omyndigförklaras?

Och varför ska man visa att en person hade uppsåt när det gäller våldsbrott och inte när det gäller skulder? Alltså när konsekvensen blir en sådan stor skuld att en person inte kan betala alls. Att bli av med sin inkomst i ett år eller två får man ju acceptera som privatperson om man gjort dåliga affärer. Men jag skriver alltså om de fall där det blir långtgående konsekvenser för hela livet.
 
Nej jag har väl inte skrivit att det är OK? Bara för att en part har mer ansvar än den andre betyder de ju inte att allt är okej!!!

Men jag jämför ju nu med att en privatperson tvingas leva på existensminimum resten av livet. Ett extremt hårt straff enligt mig. De jag känner som har det så har inte heller hamnat där pga en faktura till en hantverkare på 10 000kr om man säger så utan det har i samtliga fall handlat om mer rovdjursaktiga företag.

När det handlar om våldsbrott görs ju en utredning om ifall den åtalade hade uppsåt eller inte. Straffet anpassas lite till vad personen faktiskt gjorde. Jag tycker att det är extremt mycket värre att dra kniv mot någon än att t.ex. leasa en maskin och missförstå avtalet och inte ha rätt försäkring när det går åt helvete. Så jag vill se mer balans.

Men så klart är utgångspunkten att man betalar för sig! Om man har flera borgenärer är det tyvärr olagligt att fokusera på att betala småföretag och låta t.ex. klarna klara sig själva. Jag hade absolut gärna sett att kronofogden prioriterade mindre företag när de fördelar pengar och att de företag som har som affärsidé att köpa fakturor fick finna sig i att

Nej jag tycker inte människor ska omyndigförklaras. Att som vuxen människa leva på existensminimum tycker jag dock kommer rätt nära..

Vad tycker du om de regler som ändå finns i dag som hindrar folk från att gå in i ofördelaktiga avtal? Tycker du att man ska få ta vilka hyror som helst och sälja saker utan ångerrätt osv för att folk är vuxna eller menar du att vi hittat den perfekta balansen mellan rättigheter att ingå avtal och rättighet att få betalt?
Men va?? Hyror är oftast reglerade även andrahand. Utan ångerrätt finns knappast i Sverige....


Att leva på existensminimum i Sverige...då har det gått långt i slarv, storhet på skulder, brott och mycket sällan annat.
 
Hamnar man hos kronofogden så är det ofta stora skulder och jo, många hamnar där med konsumeringsskulder på .5-1 miljon i skulder.

Hur menar du att det oftast är stora skulder? Såvitt jag vet är det rutin för inkassobolagen att skicka alla skulder till kronofogden.
 
Men va?? Hyror är oftast reglerade även andrahand. Utan ångerrätt finns knappast i Sverige....


Att leva på existensminimum i Sverige...då har det gått långt i slarv, storhet på skulder, brott och mycket sällan annat.

Men va?? Varför skriver du så? Vill du uttrycka att du redan bestämt dig för att jag är dum i huvudet och att du inte tänker föröka läsa mina inlägg för att förstå vad jag menar?

Du kan få gigantiska skulder t.ex. genom att slarva med hemförsäkringen just den månaden det blev en vattenläcka i huset. Eller genom att starta ett företag, leasa en maskin och missuppfatta villkoren. Eller genom en massa olika sätt. Hur vet du att det måste ha gått långt i slarv eller brott?
Däremot så klart har det gått lång i storleken på själva skulden, det har du rätt i!

Jag frågade eftersom du skriver att vuxna människor inte ska omyndigförklaras. Så jag undrar lite vad gränsen går för vilka avtal man ska tillåtas göra med privatpersoner. Om det är ok att kräva ångerrätt enligt lag men inte ok att kräva att den som lånar ut pengar ska acceptera risken. Någonstans däremellan kan man ju dra gränsen. Var går gränsen för dig?
 
Men va?? Hyror är oftast reglerade även andrahand. Utan ångerrätt finns knappast i Sverige....


Att leva på existensminimum i Sverige...då har det gått långt i slarv, storhet på skulder, brott och mycket sällan annat.

Fast man ska också vara medveten om att stora skulder kan uppstå exempelvis för små företagare som satsar allt på sin ide och belånar sin bostad; eller människor som egentligen själva är brottsoffer och är den som står kvar med skulden när den skyldige kommit undan på olika vis.

Det är rimligt att driva in skulder men det är också rimligt att kunna göra skuldsanering och det vore också rimligt att kreditbolag avskriver/nedsätter skulder om de slarvat betänkligt i kreditgivningen.
 
Fast man ska också vara medveten om att stora skulder kan uppstå exempelvis för små företagare som satsar allt på sin ide; eller människor som egentligen själva är brottsoffer och är den som står kvar med skulden när den skyldige kommit undan på olika vis.
Ja exakt.. det händer främst enskilda förtetag som "slarvat" med bokföringen och spenderat pengar som kommit in på konto.

Och det du skriver är en sak. Men att inte som myndig ta ansvar för sina egna inköp är något annat.

Jm
 
Ja exakt.. det händer främst enskilda förtetag som "slarvat" med bokföringen och spenderat pengar som kommit in på konto.

Och det du skriver är en sak. Men att inte som myndig ta ansvar för sina egna inköp är något annat.

Jm
Sitter i halvskugga och skriver. Lite fel här 8ch där. Sorry.
 
Finns statistik på enskilda firmor är överrepresenterade hos kfm för skatteskulder.

Hur vet du att de som har skulder är utan skuld?
 
Det finns verkligen de som är svårt skuldsatta utan att själva vara skyldiga till det. Jag som under flera år jobbat med de som utsätts för våld i nära relation har träffat flera, främst kvinnor, vars partner/äkta hälft, lånat eller beställt i deras namn och låtit bli att betala så att den utsatta personen blivit svårt skuldsatt.
 
Det finns verkligen de som är svårt skuldsatta utan att själva vara skyldiga till det. Jag som under flera år jobbat med de som utsätts för våld i nära relation har träffat flera, främst kvinnor, vars partner/äkta hälft, lånat eller beställt i deras namn och låtit bli att betala så att den utsatta personen blivit svårt skuldsatt.
Absolut, har tills nyligen själv arbetat med det problemet.

Men som i tråden lättvindigt uttala sig om skuldsanering bl a hjälper ingen.
 
Vi var absolut inte fattiga men när vi på 90-talet hade 15% i topplån på nyköpta huset och dessutom en halv travhäst var pappa flera gånger stressad över ekonomin. Det fanns inga pengar över liksom. Eftersom jag lätt känner andras oro så påverkade det mig en del.
Han var noggrann med att förklara för oss om pengars värde, prioriteringar osv. Det har gjort att jag har respekt för pengar och jag kan känna en stor tacksamhet över att inte behöva vända på varenda krona.
Vi saknade aldrig något när vi var små men jag kan verkligen känna känslan av lyx när jag kan unna mig något jag vill ha. Den känslan hade jag nog inte känt om vi haft mer pengar.

Sen har jag lånat ut en del pengar till vänner. Troligtvis får jag tillbaka från någon och någon inte. Jag kan tycka att det är respektlöst när man lånar och prioriterar annat än att betala tillbaka. Samtidigt är det ett val jag har gjort och har aldrig lånat ut pengar jag inte kan avvara.
Det handlar inte om att kunna avvara. De har gjort ett val att låna och sen inte betala lånet. Du har varit en god vän. Se till att de betalar de kommer bara hitta andra lura.
 
Det handlar inte om att kunna avvara. De har gjort ett val att låna och sen inte betala lånet. Du har varit en god vän. Se till att de betalar de kommer bara hitta andra lura.
Ibland kan det göra det. Det finns de som inte har pengar. När räkningarna är betalda finns det inte pengar till annat än mat. En oförutsedd utgift kan vara katastrof. Det ska man inte glömma bort.
Men det finns de som prioriterar illa.
 
Finns statistik på enskilda firmor är överrepresenterade hos kfm för skatteskulder.

Hur vet du att de som har skulder är utan skuld?

Jag vet inte att de som har skulder är utan skuld! Hur skulle jag kunna veta det?

Jag tycker dock att ska någon bli av med alla inkomster över existensminimum under ett helt arbetsliv så ska det utredas ordentligt ifall personen verkligen hade uppsåt till misstagen som ledde fram till situationen.

Precis som man gör vid exempelvis våldsbrott och även för brott som bara kan leda till obetydliga straff.

Jag vet inte hur det är med enskilda firmor kontra stora företag men jag har svårt att tro att inte inkassobolagen får största delen av kakan. Så här skrev kronofogden i ett pressmeddelande nyligen:

"Räntor betalas – skulden är kvar
De som har skulder hos Kronofogden betalar i regel först räntor och avgifter. Bara om pengarna räcker går betalningarna till själva skulden – det man en gång lånade eller handlade för.

– Många skuldsatta betalar år efter år genom att vi mäter ut deras lön. Trots det är grundskulden kvar. Det de betalar går till räntorna. Det tycker vi är ett systemfel som gör att människor fastnar i decennier med skulder hos oss, säger biträdande rikskronofogde Cecilia Hegethorn Mogensen och fortsätter:

– Vi skulle välkomna en ordning där skuldsatta i större utsträckning först kan betala av på själva grundskulden."
Länk: https://kronofogden.se/om-kronofogd...skt-fa-skuldsatta---men-rekordstort-skuldberg

Tycker du att det är rimligt att många skuldsatta ska betala hela överskottet av inkomsten och ändå bara betala på räntor och avgifter?
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 186
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 460
Äldre Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både...
2
Svar
27
· Visningar
2 576
Senast: Oregano
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp