Skulder och att bli skuldsatt (utbruten från Pengar)

Ja det är stor skillnad på våldsbrott och att ha skulder, bland annat på grund av att det ena är brottsligt och det andra inte är det.
Ja, det var ju det jag skrev.

Jag jämför en rättvis rättsprocess med en process där ett företag kan påstå vad som helst i princip och det blir ditt ansvar att bestrida och bevisa motsatsen. När en skuld har växt sig så stor att man rimligtvis inte ens kan betala av på själva grundskulden längre (vilket alltså enligt KFM är vanligt enligt vad jag citerade för några inlägg sedan) så tycker jag att man ska kunna visa att privatpersonen faktiskt gjort något "fel" som står i proportion till "straffet". Med straffet menar jag här att skulden växer sig så stor att du aldrig kan betala på själva grundskulden pga alla räntor och avgifter.

Konsekvenserna (utmätning) av att inte kunna betala sina skulder är inte ett straff annat än i bildlig bemärkelse. Det finns väldigt många saker som människor gör som leder till ohyggliga konsekvenser för dem och där priset (både bildligt och bokstavligt) kan bli väldigt högt. Trots detta så kan inte dessa konsekvenser ses som "straff" i bokstavlig bemärkelse.

Möjligheten till skuldsanering för motiverade personer i de fall som skulderna är övermäktiga och inte kan hanteras inom överskådlig framtid. Att det sedan skulle kunna fungera bättre (finnas mer resurser) är en annan sak - men utmätning är fortfarande inte något straff.

Jag förstår inte riktigt varför så många anser att det är så naturligt att skulder ska kunna växa så otroligt mycket som de kan idag.

Det är det väl inte någon som har sagt. Ockerräntor är ju egentligen förbjudet, och här borde rättssamhället agera mer. Dock är ju ofta problemet skulder i plural - att folk tar nya lån för att kunna betala gamla. Då blir ju räntekostnaderna sammantaget mycket höga, vilket ställer till det.

När det gäller termen uppsåt så har du faktiskt missförstått vad den betyder.

Nej, jag har inte missförstått. Jag utgick från att du i din liknelse avsåg avsiktsuppsåt eller åtminstone likgiltighetsuppsåt eftersom det är väldigt svårt att få skulder utan att att vidta en aktiv/medveten handling.

Samtliga övriga brott i brottsbaken kräver dock att du begick den brottsliga handlingen med uppsåt.
I fallet vållande till annans död så måste du alltså begå en handling med uppsåt, som leder till att någon dör. Du behöver alltså inte veta att din handling ska leda till att någon dör. Men du måste ändå göra något. Du kan jämföra att råka stöta till en sten med foten när du går över en bro så att den trillar ner i huvudet på någon som hade en tidigare skada som gör att en liten sten blir dödlig. Med att uppsåtligen kasta en sten ner i mörkret från en bro utan att veta om någon står där nere och kan få den i huvudet.
I första fallet hade du inget uppsåt till någon handling som ledde till att någon dog, och kan inte bli dömd. I det andra fallet hade du uppsåt att kasta en sten och man går vidare och utreder ifall du borde ha förstått att du riskerade att skada någon med ditt beteende.

Ponera att din liknelse ändå skulle hålla. Då uppfylls ju uppsåtet!
I fallet vållande till annans död med skulder så måste du alltså begå en handling med uppsåt, som leder till att någon dör du hamnar i en skuldfälla. Du behöver alltså inte veta att din handling ska leda till att någon dör du hamnar i en skuldfälla. Men du måste ändå göra något.
KL
Angående möjligheter till skuldsanering så finns det många som av olika anledningar inte kan få det eller inte klarar av att ordna allt som krävs under så lång tid som det krävs. Att som någon här i tråden ha ett för välbetalt jobb är nog inte den vanligaste anledningen. Det är fortfarande ett jättestort ingrepp i någons liv som borde ha ett väldigt tydligt samband med den personens handlingar och framförallt företagen som vill ha tillbaka mer än de lånat ut borde kunna visa att de har skäl att kräva de extra pengarna och att de inte profiterar på det.

Det har det också. Hur och varför skulderna har tillkommit, är en av faktorerna som kfm lägger vikt vid när möjligheten till skuldsanering bedöms.
 
Jag hörde någon gång att om man inte kan betala sina skulder inte överskådlig framtid så kan man få skuldsanering. Samtidigt så vet jag vissa som blviit nekade att få det trots att de inte kan betala inom de närmaste 10 åren och andra som fått skuldsanering och betalar en mycket liten summa i månaden och är sedan fri, trots bättre betalt jobb än första personen. Så ibland undrar jag om det inte är lite upp till handläggarens tycke och smak ibland?

Det ska inte vara upp till handläggarens tycke och smak, då begår handläggaren tjänstefel och bryter mot förvaltningslagen. Vid myndighetsbeslut av det slaget så har man dessutom alltid rätt till en utförlig motivering varför man har fått avslag. Får man inte en sådan motivering så bör man göra en JO-anmälan kan jag tycka. En hänvisning till lagparagraf räcker inte. Motiveringen ska vara utförlig och lättförståelig så att den beslutet gäller ska ha möjlighet att vid behov överklaga.

Med det sagt, det är skillnad på "ska" och på hur det i själva verket ser ut. Ofta krävs det en hel del ork och kunskap för att kunna få det man faktiskt kan ha rätt till.
 
Det ska inte vara upp till handläggarens tycke och smak, då begår handläggaren tjänstefel och bryter mot förvaltningslagen. Vid myndighetsbeslut av det slaget så har man dessutom alltid rätt till en utförlig motivering varför man har fått avslag. Får man inte en sådan motivering så bör man göra en JO-anmälan kan jag tycka. En hänvisning till lagparagraf räcker inte. Motiveringen ska vara utförlig och lättförståelig så att den beslutet gäller ska ha möjlighet att vid behov överklaga.

Med det sagt, det är skillnad på "ska" och på hur det i själva verket ser ut. Ofta krävs det en hel del ork och kunskap för att kunna få det man faktiskt kan ha rätt till.
Ja personen jag tänker på har inte gått vidare och överklagat eller så, finns ingen ork till det. Eller personerna, mer än en, men jag vet inte anledningen till att de andra två nekades.
 
Fast det kan inte ensamt vara motiveringen. Det finns inte något "tjänar för bra" när det kommer till möjligheten till skuldsanering om det kombineras med att inte kunna betala av skulden på en livstid. Beräknas man ha utmätning resten av livet så tjänar man helt enkelt inte tillräckligt bra (i relation till skuldens/skuldernas storlek).
Nä det kan ju inte vara så.
Men om nu en person tjänar bra, jobbar på och får löneförhöjningar osv så tycker jag att man borde vara en verkligt stark kandidat, vad mer ska man göra?
 
Nej
Har försökt a la lyxfällan men icke.
Kreditgivarna menar att de ju får pengar via utmätning så de är inte intresserade av att förhandla
Det är ju CSN och lite annat plus ett par smålån som dragit iväg.
Under sjukskrivningen blev det ju tufft också då jag inte hade någon hög sjukpenning.
I det hela var det dessutom en vårdnadstvist så saker skenade.
Jag var ju sjukskriven för utmattning så jag orkade liksom inte rodda allt som jag borde ha gjort.
Kom ju knappt ur sängen då.
Är det höga räntor på lånen du har nu? Förmodar att du redan hört med banker om ihopbakslån för att få en lägre ränta?
Kan det vara värt att prova igen ? Har du kollat med flera olika banker? Dvs kontaktat dem och haft ett personligt möte?

Känns så otroligt trist att en kort svacka i livet ska ställa till det så mycket att du får leva på existensminimum resten av livet 😔
 
Nä det kan ju inte vara så.
Men om nu en person tjänar bra, jobbar på och får löneförhöjningar osv så tycker jag att man borde vara en verkligt stark kandidat, vad mer ska man göra?

Som så mycket så handlar det nog tyvärr om förmågan att verkligen kunna argumentera för sin sak. Det kan handla om att ge stöd för situationen kring skuldernas uppkomst och göra utförliga uträkningar på excelark som visar hur skulderna inte kan låta sig betalas av inom överskådlig framtid. Begreppet "överskådlig framtid" är i sig vagt och därför rättsosäkert. Det gör att man verkligen behöver sätta de åtgärder som man själv gör i relation till oförmågan att betala av och hur denna oförmåga påverkar ens livssituation på (framförallt) lång sikt. Jag inbillar mig att man mer eller mindre behöve formulera de övertygande skälen som handläggaren sedan kan använda vid beslutsfattandet.
 
Är det höga räntor på lånen du har nu? Förmodar att du redan hört med banker om ihopbakslån för att få en lägre ränta?
Kan det vara värt att prova igen ? Har du kollat med flera olika banker? Dvs kontaktat dem och haft ett personligt möte?

Känns så otroligt trist att en kort svacka i livet ska ställa till det så mycket att du får leva på existensminimum resten av livet 😔

Innan man eventuellt gör så skulle jag råda att först prata med en rådgivare på kfm. Samtidigt som det kan visa på att man försöker förbättra möjligheten att betala av så kan det faktum att man har tagit nya lånpåverka möjligheten att få skuldsanering negativt.
 
Ja, det var ju det jag skrev.



Konsekvenserna (utmätning) av att inte kunna betala sina skulder är inte ett straff annat än i bildlig bemärkelse. Det finns väldigt många saker som människor gör som leder till ohyggliga konsekvenser för dem och där priset (både bildligt och bokstavligt) kan bli väldigt högt. Trots detta så kan inte dessa konsekvenser ses som "straff" i bokstavlig bemärkelse.

Möjligheten till skuldsanering för motiverade personer i de fall som skulderna är övermäktiga och inte kan hanteras inom överskådlig framtid. Att det sedan skulle kunna fungera bättre (finnas mer resurser) är en annan sak - men utmätning är fortfarande inte något straff.



Det är det väl inte någon som har sagt. Ockerräntor är ju egentligen förbjudet, och här borde rättssamhället agera mer. Dock är ju ofta problemet skulder i plural - att folk tar nya lån för att kunna betala gamla. Då blir ju räntekostnaderna sammantaget mycket höga, vilket ställer till det.



Nej, jag har inte missförstått. Jag utgick från att du i din liknelse avsåg avsiktsuppsåt eller åtminstone likgiltighetsuppsåt eftersom det är väldigt svårt att få skulder utan att att vidta en aktiv/medveten handling.



Ponera att din liknelse ändå skulle hålla. Då uppfylls ju uppsåtet!
I fallet vållande till annans död med skulder så måste du alltså begå en handling med uppsåt, som leder till att någon dör du hamnar i en skuldfälla. Du behöver alltså inte veta att din handling ska leda till att någon dör du hamnar i en skuldfälla. Men du måste ändå göra något.


Det har det också. Hur och varför skulderna har tillkommit, är en av faktorerna som kfm lägger vikt vid när möjligheten till skuldsanering bedöms.

Jag gillar när man är noga med orden. Men nu känns det som att du inte alls bemötte det jag försökte säga, trots att jag tror att det borde gå att förstå.

Men för att försöka undvika juridiska termer:

En individ begår en byråkratisk handling eller icke-handling (typ inte läser posten) och samhället påför sedan den individen konsekvensen att den blir skyldig att betala en summa som är så stor att den kommer växa snabbare än personen kan betala igen den.

Konsekvensen är en konstruktion, något som är så för att samhället bestämt att det ska vara så. I Finland t.ex. preskriberas skulder efter ca 20 år. I Sverige kan de vara hela livet.

För mig så känns detta som ett straff, alltså så som man använder ordet utanför juridiken. Men visst, vi kan säga konsekvens.

Som det ser ut nu ligger det på individen att visa att något fel har begåtts. Jag tycker att det ska ställas mycket större krav på att företag ska visa att de informerat om möjliga konsekvenser och att de inte begått några fel. Jag tycker även att det ska finnas en gräns för hur mycket ränta och avgifter man kan lägga på en skuld.

Det var i alla fall det jag menade.

När det gäller uppsåt så avslutade jag mitt exempel med att uppsåtet måste ställas i relation till brottet:
"I det andra fallet hade du uppsåt att kasta en sten och man går vidare och utreder ifall du borde ha förstått att du riskerade att skada någon med ditt beteende."

Men jag förstår inte vart du vill komma, förutom att du anser att jag väljer fel ord.

Tycker du att vi ska ställa större krav på att företag ska visa att de gjort allt rätt när en skuld uppstod och att konsekvensen (räntorna) är rimliga i förhållande till ursprunget? Eller mindre krav? Eller är det perfekt idag?

Tycker du att det är en rimlig konsekvens om man missköter ett avtal att en skuld börjar växa snabbare än vad man kan betala på en vanlig lön?

Tycker du att det är sämre i länder där skulder slutgiltigt preskriberas?
 
Är det höga räntor på lånen du har nu? Förmodar att du redan hört med banker om ihopbakslån för att få en lägre ränta?
Kan det vara värt att prova igen ? Har du kollat med flera olika banker? Dvs kontaktat dem och haft ett personligt möte?

Känns så otroligt trist att en kort svacka i livet ska ställa till det så mycket att du får leva på existensminimum resten av livet 😔
Finns inte en suck att få ett hopbakslån när man har skulder hos kfm
Jo kanske med räntor på 25 % eller nåt.
Svea ekonomi har nåt skuldsaneringslån men det är över ett års väntetid minst.
Har tänkt att jag ska prova med dem, men det beror också på vilken ränta jag får.
Ska be kfm skicka info hur min skuld är idag och till vilka så jag kan skicka
Jag har dock inte så stort hopp till detta.
 
Jag gillar när man är noga med orden. Men nu känns det som att du inte alls bemötte det jag försökte säga, trots att jag tror att det borde gå att förstå.
Då kanske man själv ska vara noggrann med orden?

Men för att försöka undvika juridiska termer:

En individ begår en byråkratisk handling eller icke-handling (typ inte läser posten) och samhället påför sedan den individen konsekvensen att den blir skyldig att betala en summa som är så stor att den kommer växa snabbare än personen kan betala igen den.

Konsekvensen är en konstruktion, något som är så för att samhället bestämt att det ska vara så. I Finland t.ex. preskriberas skulder efter ca 20 år. I Sverige kan de vara hela livet.

För mig så känns detta som ett straff, alltså så som man använder ordet utanför juridiken. Men visst, vi kan säga konsekvens.

Som det ser ut nu ligger det på individen att visa att något fel har begåtts. Jag tycker att det ska ställas mycket större krav på att företag ska visa att de informerat om möjliga konsekvenser och att de inte begått några fel. Jag tycker även att det ska finnas en gräns för hur mycket ränta och avgifter man kan lägga på en skuld.

Det var i alla fall det jag menade.

Ok. Det blir konstigt när du talar om uppsåt och straff och jag tror att det är därför du missförstås. Men då förstår jag hur du menar. Jag är helt med på att oskäliga låneformer förbjuds (inte bara ockerräntor, utan även höga avgifter), särskilt som de vänder sig till unga och ofta utsatta människor som inte antingen inte förstår konsekvenserna av att ta dylika lån eller som i desperation önsketänker och tror att lånet ska kunna lösa ekonomiska knipor.
 
Finns inte en suck att få ett hopbakslån när man har skulder hos kfm
Jo kanske med räntor på 25 % eller nåt.
Svea ekonomi har nåt skuldsaneringslån men det är över ett års väntetid minst.
Har tänkt att jag ska prova med dem, men det beror också på vilken ränta jag får.
Ska be kfm skicka info hur min skuld är idag och till vilka så jag kan skicka
Jag har dock inte så stort hopp till detta.
Ja jag reagerade på det, finns det någon bank som ger lån till någon med skulder på kronofogden ens? i så fall hade väl alla försökt ta ett sådant lån?
 
Finns inte en suck att få ett hopbakslån när man har skulder hos kfm
Jo kanske med räntor på 25 % eller nåt.
Svea ekonomi har nåt skuldsaneringslån men det är över ett års väntetid minst.
Har tänkt att jag ska prova med dem, men det beror också på vilken ränta jag får.
Ska be kfm skicka info hur min skuld är idag och till vilka så jag kan skicka
Jag har dock inte så stort hopp till detta.
Tycker det är så tråkigt att du måste försvara dej och förklara i så många trådar❤️.

Varför tar så många förgivet att det är folk som beter sig ala Lyxfällan som hamnar hos kronofogden.
 
Då kanske man själv ska vara noggrann med orden?
Jag är noggrann med orden efter bästa förmåga och utgår ifrån att även du är det även om vi inte är överens om exakt hur de ska användas.

Ok. Det blir konstigt när du talar om uppsåt och straff och jag tror att det är därför du missförstås. Men då förstår jag hur du menar. Jag är helt med på att oskäliga låneformer förbjuds (inte bara ockerräntor, utan även höga avgifter), särskilt som de vänder sig till unga och ofta utsatta människor som inte antingen inte förstår konsekvenserna av att ta dylika lån eller som i desperation önsketänker och tror att lånet ska kunna lösa ekonomiska knipor.
Jo du har nog rätt i att det är därför jag missförstås. Jag tycker fortfarande att jämförelsen med straffrätten är relevant och rimlig men kanske svårt att uttrycka på forum då många, inklusive mig, har väldigt många åsikter och uppfattningar relaterat till detta som inte kan behandlas så snabbt.

Enklare uttryckt så menar jag att för mig är privatpersoner oskyldiga tills motsatsen bevisas och företag är skyldiga tills motsatsen bevisas. Idag är ansvarsbördan helt orimligt fördelad enligt mig. Jag tycker att större ansvar ska läggas på företagen och mindre ansvar på individen när det gäller att visa om en skuld är rimlig.

Skönt att vi i alla fall tycks vara överens om någonting :) Åtminstone att det idag förekommer lagliga men oskäliga skulder med orimligt höga avgifter.

Själv tycker jag att om man betalar av på en skuld ska kapitalskulden skrivas av innan räntor och avgifter så att den slutar växa i takt med att man betalar.
 
Bland annat JAK och Ekobanken.

Om man kombinerar ett sådant lån med att ringa runt och förhandla ner skulderna (alltså typ jag betalar 20% om en månad om ni skriver av resten, eller jag betalar kapitalskulden om ni skriver av räntorna) så kan man faktiskt ändra sin situation rätt mycket. Känner två som fått hjälp av JAK men de hade lite mindre skulder än dig.
 
Varför tar så många förgivet att det är folk som beter sig ala Lyxfällan som hamnar hos kronofogden.
Jag tror Lyxfällan kan ge mer skeva perspektiv på vad det innebär att vara skuldsatt och vilka möjligheter som finns att komma ur det än vad de flesta inser.
De lär ju sålla något enormt i vilka ärenden de tar på sig eftersom de ska vara lösbara. Många inser nog inte hur snäva kriterier på bra grundförutsättningar i privatekonomin som tillämpas och hur skevt urvalet är mot helheten av folk med svårbetalda skulder.
Någon som levt på existensminimum i ett par år har knappast samma förhandlingsmöjligheter på egen hand.

Plus att fler förstår ekonomiska risker och hur en kan lösa svårigheter, men samtidigt minus att det försvinner hur omöjlig och oförskylld situationen kan vara för de som inte syns.
 
Jag är noggrann med orden efter bästa förmåga och utgår ifrån att även du är det även om vi inte är överens om exakt hur de ska användas.


Jo du har nog rätt i att det är därför jag missförstås. Jag tycker fortfarande att jämförelsen med straffrätten är relevant och rimlig men kanske svårt att uttrycka på forum då många, inklusive mig, har väldigt många åsikter och uppfattningar relaterat till detta som inte kan behandlas så snabbt.

Enklare uttryckt så menar jag att för mig är privatpersoner oskyldiga tills motsatsen bevisas och företag är skyldiga tills motsatsen bevisas. Idag är ansvarsbördan helt orimligt fördelad enligt mig. Jag tycker att större ansvar ska läggas på företagen och mindre ansvar på individen när det gäller att visa om en skuld är rimlig.

Skönt att vi i alla fall tycks vara överens om någonting :) Åtminstone att det idag förekommer lagliga men oskäliga skulder med orimligt höga avgifter.

Själv tycker jag att om man betalar av på en skuld ska kapitalskulden skrivas av innan räntor och avgifter så att den slutar växa i takt med att man betalar.

Jag tycker att det är konstigt att tala om skyldig eller oskyldig i relation till lån och kreditköp som man själv har gjort och som man inte kan betala. När skulle någon i sammanhanget kunna sägas bära mer skuld för sin situation jämfört med någon annan?
 
Bland annat JAK och Ekobanken.

Om man kombinerar ett sådant lån med att ringa runt och förhandla ner skulderna (alltså typ jag betalar 20% om en månad om ni skriver av resten, eller jag betalar kapitalskulden om ni skriver av räntorna) så kan man faktiskt ändra sin situation rätt mycket. Känner två som fått hjälp av JAK men de hade lite mindre skulder än dig.
Vad ska du förhandla med om du har löneutmätning och noll tillgångar?
Då är dina förslag om (extra?) inbetalningar mot att räntorna försvinner rena fantasier.

De som sitter och får ut pengar regelbundet via utmätningen har ingen anledning att förhandla ner något alls. Och de som inte får något för att utmätningen inte räcker till fler finns inget att ge till så de har ingen anledning att sänka några krav.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 159
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 454
Äldre Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Senast: Oregano
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
25 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp