Bukefalos 28 år!

Skulle du vaccinera dig? (covid-19)

Om ett vaccin blir godkänt inom ett år eller mer, skulle du vaccinera dig?

  • Ja

    Röster: 112 62,2%
  • Nej

    Röster: 68 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    180
Även om de också vaccinerade sig? Jag tänker att det viktigaste är att alla i riskgrupp skulle vaccinera sig, och då blir de ju ändå inte sjuka även om vi andra skulle dra på oss nåt.
Det är ju sant, såklart, och förmodligen kommer riskgrupperna få vaccinet först. Men det känns ändå säkrare att vara vaccinerad själv också, så är man dubbelgarderad. Och även om jag inte tillhör någon riskgrupp, så kan man ju ha otur och vara en av dem som blir ordentligt sjuk, även om man inte riskerar att dö. Det slipper jag gärna, så kul är det inte att vara sjuk. De jag har pratat med som haft konstaterad Corona har tyckt det var rätt jobbigt.
 
Nu hittade jag att vaccinet för svininfluensan tog 12-16 veckor att framställa och att dom använde ett prototypvaccin Pandemrix som tidigare hade tillverkats för att skydda mot H5N1 men nu bytte man ut virusstammen till den aktuella H1N1-stammen.
 
Finns inget säkert ja eller nej för mig. Hade inte problemet med vaccinet mot svininfluensan varit så ja, å andra sida så har jag bara en gång vaccinerat mig mot influensa genom alla år.
 
Jag är lite för dåligt insatt i dagsläget ang hur länge man är immun efter sjukdom och vaccin.
Jag är hyfsat säker på att det är Corona jag haft nu i 7 veckor. Blir jag då immun antar jag att immuniteten är kortare än vid vaccin. Man vet väl inte så mkt om det än antar jag.
Isf vaccinerar jag mig gärna om det är ett vaccin som testats och anses säkert.
I så fall vaccinerar jag mig gärna, främst för riskgrupperna.
 
Jag är lite för dåligt insatt i dagsläget ang hur länge man är immun efter sjukdom och vaccin.
Jag är hyfsat säker på att det är Corona jag haft nu i 7 veckor. Blir jag då immun antar jag att immuniteten är kortare än vid vaccin. Man vet väl inte så mkt om det än antar jag.
Isf vaccinerar jag mig gärna om det är ett vaccin som testats och anses säkert.
I så fall vaccinerar jag mig gärna, främst för riskgrupperna.
Är inte du som är dåligt insatt, sjukdomen är så ny så ingen vet än någonting om hur länge någon är immun.
 
Nu hittade jag att vaccinet för svininfluensan tog 12-16 veckor att framställa och att dom använde ett prototypvaccin Pandemrix som tidigare hade tillverkats för att skydda mot H5N1 men nu bytte man ut virusstammen till den aktuella H1N1-stammen.
Men var svininfluensan verkligen en helt nytt virus som man aldrig sett förut som Corona verkar vara? Tänker att hade det varit så enkelt att plocka fram ett vaccin så hade det varit gjort (ingen diskussion mot dig utan mest bara högt tänkande från mig).

Kl
Jag är lite för dåligt insatt i vaccin och sådana grejer, men jo, jag hade nog vaccinerat mig och följt de rekommendationer som gäller här i Sverige. Man får väl förutsätta att de som tar fram vaccinet vet vad de gör, det är ju alltid en risk att vaccinera sig liksom men likväl bygger vaccin på att en så stor del av befolkningen som möjligt vaccinerar sig så de som inte av någon anledning kan vaccinera sig inte behöver göra det. Risken är ju minimal att det händer något i samband med vaccin. Så jo. Jag hade vaccinerat mig.
 
Men var svininfluensan verkligen en helt nytt virus som man aldrig sett förut som Corona verkar vara? Tänker att hade det varit så enkelt att plocka fram ett vaccin så hade det varit gjort (ingen diskussion mot dig utan mest bara högt tänkande från mig).

Kl
Jag är lite för dåligt insatt i vaccin och sådana grejer, men jo, jag hade nog vaccinerat mig och följt de rekommendationer som gäller här i Sverige. Man får väl förutsätta att de som tar fram vaccinet vet vad de gör, det är ju alltid en risk att vaccinera sig liksom men likväl bygger vaccin på att en så stor del av befolkningen som möjligt vaccinerar sig så de som inte av någon anledning kan vaccinera sig inte behöver göra det. Risken är ju minimal att det händer något i samband med vaccin. Så jo. Jag hade vaccinerat mig.

Jag har ingen aning, men minns bara att det var snack om att det gick så fort att ta fram vaccinet och det var iallafall en av anledningarna till att inte jag vaccinerade mig.

Men eftersom de använde ett prototypvaccin antar jag att det troligen var så som du säger.
 
Ja absolut. Inte så mycket för att jag är i riskgruppen (jag är) utan för samhällets skull - låter högtravande jag vet - men jag skulle aldrig stå ut med tanken med att folk blev allvarligt sjuka och dog pga att jag inte tog mitt ansvar. Vaccin och herd immunity är princip den enda vägen framåt eftersom virus är så svåra, nästan omöjliga - att bota. De har ju för fasiken ännu inte fått fram ett botemedel för ett virus som orsakar förkylning ännu!
 
Jag hade inte gjort det. Normalt sett tar det flera år att ta fram vaccin och testa det så att det är säkert. Att man skulle ha ett vaccin på marknaden inom 1-2 år på ett helt nytt virus, som man vet rätt lite om, som är bra och säkert ser jag som mycket osannolikt (det kommer säkert finnas ett vaccin, frågan är kvaliteten). Hade jag varit i riskgrupp hade jag kanske tänkt annorlunda.
 
Nu är jag mindreårig, men utgår från en situation där jag väljer. Jag är tveksam, men hade det varit rekommenderat hade jag nog vaccinerat mig. Undviker sprutor så mycket som möjligt, men kan ju inte undvika allt. Jag hör inte till någon (allvarligare) riskgrupp, och träffar ytterst sällan någon som hör till en riskgrupp. Just nu (och oberoende av corona) träffar jag tre personer regelbundet, varav jag bor med en. Det är även möjligt att jag haft/ har det, men inte säkert. Jag hade, om möjligt, väntat så lång tid som möjligt för att se hur andra reagerar/ om det verkligen fungerar mer än en vecka.
 
Aldrig i livet. Har på nära håll sett vad svininfluensa-vaccinet ställde till med och skulle aldrig riskera det. Skulle jobbet kräva att vi vaccinerar oss säger jag upp mig.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 452
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
281
Senast: movi
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
792
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 541
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp