Skulle du vaccinera dig? (covid-19)

Om ett vaccin blir godkänt inom ett år eller mer, skulle du vaccinera dig?

  • Ja

    Röster: 112 62,2%
  • Nej

    Röster: 68 37,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    180
Nej, inte i allmänhet även om det må vara sant för ditt förtroende.

De flesta är inte beredda att offra vare sig egen hälsa eller folkhälsa med 100-1000ggr större risk än för allvarliga biverkningar.
Förtroendet minskade i samband med svininfluensan, många tog inte dos 2 av vaccinet. Givetvis minskade det inte för alla men för många. Jag tror många har börjat glömma i och för sig och andra ser en helt annan nytta med vaccin mot covid än mot svininfluensan.
 
Jag vet inte om jag skulle vaccinera mig i nuläget, möjligt att jag hade gjort det om det gått ett tag och att man vet att vaccinet verkligen fungerar.

Med tanke på vad som hände med vaccinet för svininfluensa skulle jag vilja ha lite längre testperiod
Vad hände med den? Det där minns jag inte.
 
Hade velat ha ”vet inte” som ett alternativ.
Skulle nog avvakta med vaccination tills vaccinet visat sig ”ofarligt”. Jag träffar inte folk i riskgrupp. Fast tillhör ju en riskgrupp själv, kom jag på nu. :crazy:
Du tror alltså inte att de som tar fram vaccin föjer alla föreskrifter och testar det som behöver och brukar testas innan det släpps på marknaden?

Läkemedel går igenom många långa tester innan det godkänns och släpps.
 
Om vaccinet är här om ett år, så är det inte omöjligt att jag redan har varit sjuk av viruset ifråga. Så, jag kan inte svara idag på om jag ska vaccinera mig om ett år.
Men jag är absolut för vaccination, det viktiga är ju att de får fram ett vaccin som fungerar, dvs ger immunitet.
Det var dessutom 10 år sedan och tänker att forskningen går framåt angående hur lång tid det tar för att få fram ett vaccin, men det kanske inte stämmer 🤷‍♀️
Att få fram ett vaccin görs i flera steg, där de första sker på lab och senare görs tester på människor, som utvärderas innan vaccinet godkänns.
Som nämnts tidigare i tråden så togs vaccinet mot svininfluensan fram väldigt snabbt utan tillräckliga tester. Jag kan inte detaljerna utan att läsa på, men om jag inte minns galet var det nån tillsats i vaccinet som inte borde varit där (och som är borttagen på nuvarande versioner av det).
Jag är övertygad om att världens vaccinforskare gör allt de kan för att inte göra om det misstaget igen, utan de kommer låta det ta den tid som behövs för att få fram ett säkert vaccin. Även om de jobbar så snabbt de kan för att nå målet.
 
Som nämnts tidigare i tråden så togs vaccinet mot svininfluensan fram väldigt snabbt utan tillräckliga tester. Jag kan inte detaljerna utan att läsa på, men om jag inte minns galet var det nån tillsats i vaccinet som inte borde varit där (och som är borttagen på nuvarande versioner av det).
Jag är övertygad om att världens vaccinforskare gör allt de kan för att inte göra om det misstaget igen, utan de kommer låta det ta den tid som behövs för att få fram ett säkert vaccin. Även om de jobbar så snabbt de kan för att nå målet.

Läs på lite utifrån det du uttrycker här, är min uppmaning .

Sen allmänt : så blir det rätt svårt att jämföra svininfluensan och vaccinet mot den med ett helt okänt och nytt virus och vaccin för det, vilket Covid-19 innebär.
 
Du tror alltså inte att de som tar fram vaccin föjer alla föreskrifter och testar det som behöver och brukar testas innan det släpps på marknaden?

Läkemedel går igenom många långa tester innan det godkänns och släpps.
Jag är alltid skeptisk mot nya läkemedel. Tar ett själv med svart triangel vilket innebär att det ska vara utökad övervakning på den men någon utökad övervakning har jag inte märkt av.

Man får ju hoppas att de inte har för bråttom som med svininfluensavaccinet.
 
Om vaccinet är här om ett år, så är det inte omöjligt att jag redan har varit sjuk av viruset ifråga. Så, jag kan inte svara idag på om jag ska vaccinera mig om ett år.
Men jag är absolut för vaccination, det viktiga är ju att de får fram ett vaccin som fungerar, dvs ger immunitet.

Att få fram ett vaccin görs i flera steg, där de första sker på lab och senare görs tester på människor, som utvärderas innan vaccinet godkänns.
Som nämnts tidigare i tråden så togs vaccinet mot svininfluensan fram väldigt snabbt utan tillräckliga tester. Jag kan inte detaljerna utan att läsa på, men om jag inte minns galet var det nån tillsats i vaccinet som inte borde varit där (och som är borttagen på nuvarande versioner av det).
Jag är övertygad om att världens vaccinforskare gör allt de kan för att inte göra om det misstaget igen, utan de kommer låta det ta den tid som behövs för att få fram ett säkert vaccin. Även om de jobbar så snabbt de kan för att nå målet.

Incidensen för narkolepsi var för låg för att kunna upptäckas i de helt fullgoda tester enligt regler som gjordes. Det var inte tillsatser som var problemet, det var andra orsaker enligt de utvärderingar som gjorts. Finns en del att läsa och kunskapen har utvecklats med hjälp av resultaten.
 
När massvaccineringen mot svininfluensa inleddes i Sverige visste man redan att svininfluensan var en mild variant av influensa men trots att det fanns starka invändningar från olika smittskyddsläkare, inte minst på grund av riskerna, inleddes massvaccineringen. Intern mejlväxling mellan de som var ansvariga och drev på, Johan Carlsson och Anders Tegnell visar på skälen:

"Håller med. Jag tror att smittskyddsläkarna måste inse att detta är affärer och politik snarare än sjukvård."

skrev Carlsson som svar till Tegnell. Detta och annat kom fram i den granskning som SvD gjorde efteråt. Mer än 400 unga drabbades av narkolepsi och ytterligare ett antal av sömnstörningar med starka mardrömmar, hallucinationer och minnesproblem.

Om det är samma två herrar som kommer ansvara för ett vaccinationsprogram mot Covid-19 är jag mycket tveksam till att vaccinera mig om jag inte kan verifiera säkerheten från andra källor.
 
När massvaccineringen mot svininfluensa inleddes i Sverige visste man redan att svininfluensan var en mild variant av influensa men trots att det fanns starka invändningar från olika smittskyddsläkare, inte minst på grund av riskerna, inleddes massvaccineringen. Intern mejlväxling mellan de som var ansvariga och drev på, Johan Carlsson och Anders Tegnell visar på skälen:

"Håller med. Jag tror att smittskyddsläkarna måste inse att detta är affärer och politik snarare än sjukvård."

skrev Carlsson som svar till Tegnell. Detta och annat kom fram i den granskning som SvD gjorde efteråt. Mer än 400 unga drabbades av narkolepsi och ytterligare ett antal av sömnstörningar med starka mardrömmar, hallucinationer och minnesproblem.

Om det är samma två herrar som kommer ansvara för ett vaccinationsprogram mot Covid-19 är jag mycket tveksam till att vaccinera mig om jag inte kan verifiera säkerheten från andra källor.
På vilket sätt var svininfluensan mild?
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hemmet Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar :)
Svar
10
· Visningar
1 566
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
375
Senast: movi
·
Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
812
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Var hos husläkaren i veckan och blev uppmanad att vaccinera mig mot bältros. Jag har sett reklam på tv att om man är över 60 år så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 601
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp