Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

BBC avslöjade för några år sedan att man bland annat på det homeopatiska (men registrerade och officiellt godkända) apoteket Nelsons kunde få råd om homeopatisk malariaprofylax. Inte ens de homeopatiska läkarna på Royal London Homeopathic Hospital ville försvara detta bruk av homeopati. Placeboeffekten funkar ofta bra mot nedstämdhet, trötthet, smärta och illamående, men den skyddar inte mot malariaplasmodier. Det har även svenska patienter fått erfara, det finns en liten artikel från KI där fem sådana fall beskrevs.

http://www3.interscience.wiley.com
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Du skulle behöva läsa boken Centaur tipsade om i en annan tråd :D Den är inte om homeopati men visar ett annat synsätt på hästar och hästhantering. Jag blev tveksam på första sidan (tror inte ett dyft på "hästpratare" men nu har jag snart kommit genom halva (stor text men kräver sin närvaro) och jag försöker verkligen ha ett öppet synsätt och inte låta mina åsikter sedan innan påverka mig när jag läser. Något ger det iaf mig även om ja inte på något vis konverterat till att tro på "hästpratare" ;)

Skämt o sido, det verkar inte kunna påvisas att homeopatia fungerar på kemisk väg, men kanske på något annat sätt?

"Teorin bakom potensieringen är att verkan av ett läkemedel är omvänt proportionellt till dess huvudbeståndsdel. Kraften hos ett ämne ligger inte i själva substansen utan i dess mönster, och ju mindre av ämnet som ingår, desto större är mönstrets kraft. Det här förklaras med att någon form av energi bildas och förstärks genom att lösningen skakas rytmiskt vid utspädningen. Skakningen skall ske under en viss tid och under särskilda yttre förhållanden.

Man säger också att potensieringen ökar styrkan hos substansens elektromagnetiska fält. Alla levande organismer och alla substanser har ett elektromagnetiskt fält. En substans kan påverka människan på två olika sätt: antingen genom direkt kemisk verkan eller genom växelverkan mellan de elektromagnetiska fälten, förutsatt att de resp. frekvenserna ligger tillräckligt nära varandra för att en resonans skall kunna vara möjlig. På något sätt överförs den ursprungliga substansens elektromagnetiska fält till lösningens molekyler utan att dess resonansfrekvens förändras."

Även detta från: http://www.alternativmedicin.se/sok/Beh-054.html

(känns som att jag behöver repetera mina kunskaper inom området ovan dock :crazy:)
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Om inte en metod från början av 1800-talet är gamla spår vet jag inte vad som är det.

Framgick det inte här att jag syftade på vad veterinärerna lärt sig under din utbildning/skolmedicinens utveckling? Isf ber jag om ursäkt!

Alla inkörda spår är dåliga spår tycker jag, på alla plan! Men jag menar fortfarande såklart inte att man ska köpa något med hull o hår. Inte heller att man ska överge metoder som bevisligen fungerar.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Ja vad ska man säga?Det finns svarta får i alla yrkeskårer....

Som många av er nog vet har Simon Singh tillsammans med professor Edzard Ernst skrivit en bok där man går igenom olika alternativmedicinska behandlingar och deras effekt. Trick or Treatment blev på svenska Salvekvick och kvacksalveri, med svenskt förord av Martin Ingvar och Mats Lekander. En bra julklapp till någon som inte läst den. Som några smakprov kan man på nätet hitta bokens inledning, samt utdrag ur kapitlen om homeopati och akupunktur.

ok, så du anklagar alltså Daniel för att vara ett svart får? Det var ju intressant....känner du honom och har du själv anlitat honom?

Vi har t om veterinärer på atg kliniker som rekommenderar och vidarebefodrar kunder till alternativare när dom kör fast...om 10 år kommer detta att vara väldigt vanligt. `För 25 år sen när jag började med laser skrattade alla....idag skrattar dom inte.

Du verkar vara expert på ett område du inte ens har utvärderat själv min lilla vän
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

ok, så du anklagar alltså Daniel för att vara ett svart får? Det var ju intressant....känner du honom och har du själv anlitat honom?

Vi har t om veterinärer på atg kliniker som rekommenderar och vidarebefodrar kunder till alternativare när dom kör fast...om 10 år kommer detta att vara väldigt vanligt. `För 25 år sen när jag började med laser skrattade alla....idag skrattar dom inte.

Du verkar vara expert på ett område du inte ens har utvärderat själv min lilla vän

Var inte kiropraktik lite samma sak? Eller har jag missuppfattat?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

jo, och massage, det fanns inte på kartan när jag började med travare 1973.....för gemene man fanns det heller inte att hästar hade känslor, kunde tänka och behövde positiv backup....( generellt förstås)
Att man idag jobbar mycket med hästars psyke, deras naturliga förutsättningar och på hästens vilkor fanns inte att tänka på bara för 15 år sen....kroppsspråk, vad var det ?

Det är mycket som förändrats och mycket mer kommer att förändras också, till det bättre för djuren förhoppningsvis...men bara att många veterinärer KAN vidarebefodra djur som man sitter fast med till andra olka behandlingsformer är ett stort steg framåt...
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Man ryktade dock bra mycket noggrannare generellt förr :idea:

Men jag förstår precis, många kloka ord från dig :bow:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag ger mig här bara på homeopati.....jag anser det vara kvacksalveri...
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag har i flera av mina inlägg kommit med rena fakta uppgifter (och länkar) där den kritiske själv kan kolla upp uppgifterna.....jag skulle vilja ha det samma från er som förespråkar homeopati....
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

jag skulle hellre vilja ha dig som jag kan konsultera när jag sitter fast med t ex en luftvägsinfektion som inte tre antibiotikabehandlingar fått bukt på...du verkar ju besitta enorma kunskaper om hur en häst blir bäst behandlad :bow:

Enl mig har du inte kommit med några somhelst fakta....kan man mäta att en häst tex känner sorg ? hur mäter du det ?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

jag skulle hellre vilja ha dig som jag kan konsultera när jag sitter fast med t ex en luftvägsinfektion som inte tre antibiotikabehandlingar fått bukt på...du verkar ju besitta enorma kunskaper om hur en häst blir bäst behandlad :bow:

Enl mig har du inte kommit med några somhelst fakta....kan man mäta att en häst tex känner sorg ? hur mäter du det ?

Det är tyvärr en mycket vanlig missuppfattning hos folk att antibiotika kan bota alla "luftvägsinfektioner".Luftvägsinfektioner kan komma från tex bakterier (då brukar antibiotika fungera om det inte är resistensutvecklade bakt),virus (då fungerar ej antibiotika).Antibiotika vid nedre luftvägsinfektioner skall bara
användas på strikta indikationer.(På folk i alla fall)
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag menade just folk....hur många skriker inte efter antibiotika när det inte har konstaterats att "det onda" orskats av bakterier som kan bekämpas med antibiotika?

Virusinfektioner kan man tex inte "bota" med antibiotika hur enträget man än försöker.....
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Men hur gör du då om du har en häst som har haft luftvägsinfektioner i ett halvår, med febertoppar av o till..när biopsier tagits, antibiotikakurer, och alla de slags brustbl o dyl genomgåtts.....Är det då inte BRA att ett homeopatmedel gör din häst frisk? Eller är det bättre att traggla på med sånt som bevisligen inte fungerat...?
..eller när mitt eksemsto för första gången fick gå ute på bete med de andra hästarna efter 13 år med eksem ?

Jag struntar i HUR det fungerar för det är inte mitt ansvarsområde, jag är bara glad ATT det fungerar.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Kvacksalveriet är avskaffat.Det upphörde 1998.Dessvärre innebär inte detta att vi som patienter,klienter och kunder kan vara säkra på att inte behöva utsättas för overksamma eller direkt skadliga behandlingar av icke-legitimerade sjukvårdsutövare.

För enkelhetens skull använder jag nu begreppet KAM (Komplementär och alternativ medicin).

Nya behandlingsmetoder avkrävs bevis för effekt innan de introduceras i vårde.Redan etablerade metoder utvärderas av Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering som sammanställer expertrapporter med resultat och ger ut tidsskriften Medicinsk Vetenskap o Praxis.

Denna typ av systematiska granskningar och utvärderingar saknas nästan helt när det gäller KAM.Flera örtextrakt har mycket höga försäljningssiffror vilket borde möjliggöra forskningssatsningar för att finna de farmakologiskt aktiva komponenterna. Kostnaden för tillverkning av exempelvis homeopatiska preparat är rimligtvis mycket blygsam jämfört med många vanliga läkemedel varför homeopatikaindustrin borde kunna satsa på forskning för åtminstone en del av de årliga intäkterna på många miljarder kronor!

OCH bara för att akupunktur har nått viss spridning behöver inte detta betyda att homeopati,fotzonterapi eller böner kommer att kunna dokumentera några effekter.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 754
Senast: Lickety
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 457
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 364
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp