Skulle ni skriva på detta??

Status
Stängd för vidare inlägg.
så som jag fattar det så vill nuvaradne ägaren ha väldigt mycket inflytande på hästen hos köparen. vilket tyder på en seriös säljare som månar om hästen men vid prövotiden tycker jag det var lite väl strikta regler som att inte ha hästen i samma hage eller att få rida den.

Jo visst låter det kanske strängt...hade det varit en äldre häst så hade det väl kanske inte spelat någon roll angående ridningen.Men nu handlar det om en ganska nervig och känslig häst som precis står i startgropen och påbörjat sin inridning...skulle ni verkligen våga riskera något sådant på de här 10 dagarna...med tanke på hur lätt hon skulle kunna förstöras?I det läget förstår jag Shady väl.

6 månader är väl kanske ngt lång tid för att ordna återköp...halva tiden kanske mer rimligt?Eller?

På mina kontrakt har jag också med att jag vill bli tillfrågad vid eventuell ny försäljning av hästen men detta är då inte tidsbegränsat alls.
 
Nej, skulle jag köpa en häst så skulle jag tycka det var jobbigt att få en massa "krav" på mig...

Jag förstår att man som säljare vill sin hästs bästa, men som köpare skulle jag tycka att det var betungande.

Har aldrig haft prövotid, och har använt mig av de standardkontrakt som finns i handeln.
 
ja det förstår jag också! som säljare vill man ju inte att hästen ska komma förstörd tillbaka men om man nu är så rädd för att köparen ska *ha snder* hästen genom ridning på de 10 dagarna så är det kanske mera lämpligt att leta efter en annan köpare om någon förstår vad jag menar.

är det trådstartaren som ska köpa eller ska hon sälja en häst? hänger inte med riktigt :smirk:
 
Japp det vore det allra bästa...sälja UTAN prövotid.

Själv tycker jag det medför så stora risker att låna ut hästen först...men antar att Shady i viss mån ville möta köparen "halvvägs" på önskemålen...då det först handlade om att de ville ha på prov i 14 dagar utan någon som helst hålhake.

Så vitt jag vet så är köpet avblåst och det tycker jag är rätt av Shady...hon gav alternativen...antingen gå med på "på prov"...med vitesföreläggandet i ryggen...eller att de fick köpa hästen direkt rakt av utan vitesföreläggande.

Mer "fair" än så tycker jag inte det kan bli...sedan att köparna inte tyckte att detta var ett bra avtal då de krävde att ha hästen på prov...ja det är ju en annan sak.Synd...nu får väl Shady låta den här hästen säljas till USA i allafall...
 
Jag tvivlar faktiskt på att det går att sälja en häst med de vilkor som är uppställda. Det är att göra sig själv livegen (6 mån varsel på återköp) och dessutom låta säljaren ha stort inflytande över hästen framtid. Den som har krav typ detta kontrakt kommer nog allt få exportera hästen (och släppa allt vad återköp heter) eller finna sig i att prestera ett mer stndardmässigt kontrakt.
 
ja det är ju också ett allternativ.
en så pass ung häst är ju inte utbildad ändå så att man kan träna för att kolla vad hästen går för så som man på ett annat sätt kan göra på en äldre häst som är utbildad. om man nu absolut inte vill köpa direkt får man väl åka till säljaren för att umgås med hästen innan köp

om köparen bor långt bort så finns det ju inte heller någon garanti för att denne inte skulle sätta sig på hästen trots konraktet för att hoppas att det inte händer något eller blir upptäckt.. oärliga människor finns det gott om tyvärr..
 
Jag skrev kanske lite för kort...

...kontraktet var alltså ändrat totalt....till slut blev det mer eller mindre hästens namn och uppgifter samt kravet som står nedanför.

Detta var det enda som Shady begärde till slut:

hon gav alternativen...antingen gå med på "på prov"...med vitesföreläggandet i ryggen...eller att de fick köpa hästen direkt rakt av utan vitesföreläggande.

Det andra i kontraktet var borttaget...men de kunde inte ens gå med på att ha ett vitesföreläggande gällande att de skulle kontakta veterinär om behov uppstår vid skada inom dessa 10 dagar....

...åtminstone tycker jag att det är konstigt om man inte kan till 100% gå i god för att skaffa veterinär vid behov!?!

Skulle ni fortfarande då inte skriva på?Det ursprungliga kontraktet existerar alltså inte...men däremot en önskan om vitesföreläggande om man ej kontaktar veterinär vid behov om något inträffar under dessa 10 dagar...förstår ni nu?
 
Nu är det så många ändringar så jag hänger inte med längre hur kontraktet ser ut. :crazy:
 
hänger inte med riktigt jag heller :smirk:

är allt annat borttaget utom 10 dagars *förbud* mot ridning om man insisterar på att ha på prov innan?
 
Nej, jag har defintivt inte klart för mig hur kontaktet ser ut. Det är dessutom inte ovanligt att folk ångrar sig när det gäller hästköp. Vi vet ju inte varför säljaren försvann, utan har endast din version. Var är Shady förresten, varför diskutera via ombud :confused:
 
Lånar din knapp så ingen skall behöva känna sig påhoppad ;)

Mkt av det som crazy skriver eller rättare sagt allt hon skriver är sant, då jag har haft daglig kontakt med henne dom sista 10 åren. Hon känner mig innan och utan.

Utan henne hade jag absolut inte kommit så långt som jag har med min avel, och defenitivt hade jag inte haft en så otroligt bra kompis som stället upp i vått och torrt :bow:

Detta har absolut inte med denna tråd att göra anser ni, men på många vis gör det det.

För att försöka förklara för er alla utan att skriva en jätte massa svar så blir det på detta vis.

Kontraktet kan låta konstigt i era öron/ögon, för det första har ni ju ingen förklaring till vad jag menar i allt som är skrivet. Skall försöka förklara för er detta och hur jag tänkt. Kan ju till att börja med tala om att hästen är född 2001 alltså 3 år nu i år. Inridning är påbörjad, hon är riden ungefär 15-20 ggr varav travad endast vid två tillfällen.

Köpavtal

Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Alltså hon är vetbesiktad utan anmärkning, longerad och böjd utan anmärkning Köparen har haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan köpet.
Tilltänkta köparen har varit här tittat/känt och klämt på henne till förbannelse rent ut sagt Säljare XXX Privat person
Hästen är uppfödd av säljaren och är hanterad, verkad avmaskad
sedan födseln. Säljaren har talat om att hästen var född X-bent men att detta har korrigerats på rätt sätt och att veterinären ej idag har något att anmärka på detta. Hästen är även röntgad gällande tillväxtzonerna och där veterinär sagt att detta inte ska medföra några framtida problem för hästen. Säljaren har fört en öppen dialog angående hästens historia sedan födseln. Påbörjad inridning men ej klar vid dagens datum.


Förbehåll: XX skall visas på 3-års test. Skäl till att XX ej visas på 3-års testet skall styrkas med veterinär eller läkar intyg. Mitt tillval Samt om köparen anser att hästen ej är klar Som köpare och säljare kom fram till tillsammans


Önskemål: Att XX tränas och matchas till 4 års championat,
samt Breeders Tropphy som 5 och 6 åring. Här hade jag gärna själv velat ha det som ett förbehåll, då köparen är en ren tävlings människa och enbart köper hästen att tävla med Att det inte stod som ett förbehåll är för att crazy hade en annan tanke


Önskemål om ”öppet köp” i 10 dagar har godtagits med vissa förbehåll.
Vilket jag absolut inte själv ville men gick med på för att jag trodde att det skulle bli bäst, fast nu vet jag betydligt mer som jag återkommer med senare Förbehållet gäller att hästen endast får hanteras och arbetas ifrån marken.
Detta eftersom felaktig fortsatt inridning av hästen kan ha förödande konsekvenser
vilket säljaren inte kan ansvara för och vilket kan ha betydande ekonomisk förlust
om hästen blir förstörd. Detta i sig anser jag inte som något konstigt över huvud taget,

Hästen skall under denna tiden vistas i hage avgränsad
ifrån andra hästar för att minimera skaderisken under dessa 10 dagar. För att det inte skulle bli att hon släppte ihop dom och det blev skador samt att hon lämnade hem henne för den skull

Köparen skall
också stå för resa till och från säljaren och se till och ansvara för att hästen kommer hem
igen om köpet ångras. Köparens egna ord som hon ville ha med i kontraktet

Prövotid gäller 10 dagar ifrån 21/2 2004 tom. 2/3 2004. Eftersom köpet görs upp mellan två privatpersoner skall eventuell tvist göras upp enligt köplagens
författning. Pga. att hennes pappa tyckte jag var näringsidkare och hänvisade till konsument köplagen Jag är fortfarande privat person och har inget företag på mina hästar

Hästen är besiktigad 16/2 2004 av veterinär, och köparen har innan dess haft möjlighet att se och undersöka hästen hos säljaren. Besiktningen intygar hästens fysiska och psykiska kondition.

Vid eventuell olyckshändelse/sjukdom och behov av veterinärvård under dessa 10 dagar skall köpare stå för eventuell självrisk, samt att se till att hästen får den vård hon behöver omgående.

Vitesföreläggande om ovanstående avtal bryts, motsvarande hästens pris.


Hästens pris 65 000:-, pengarna skall vara tillhanda hos säljaren innan avhämtning får ske.
Säljaren har förbehåll på ägande rätten till dess att XX
är tillfullo betald. Dvs. att säljaren erhållit köpeskilling. Jag ville ha in pengarna på mitt konto XX betalas med Postväxel vid avhämtning den 21/2 2004. Köparen ville betala på detta vis Alla papper skickas via rekommenderat brev Måndagen den 23/2 2004, när säljaren varit på banken och löst ut försäljnings pengarna. Min säkerhet för att få ut pengarna

Säljaren förbehåller sig också första rätt till återköp. Säljaren skall vid eventuell försäljning ges skälig tid för att återköpa hästen. Om hästen skall säljas skall köparen underrätta säljaren om detta 6 månader innan aktuell försäljning kan ske.
I detta fall hade det rägkt att ringa och fråga, samt få ett ja eller nej. Ville jag köpa tillbaka och hade pengarna så är det ju klart. Annars var det för att få en skälig tid till att skaffa fram pengarna. Alltså i slutänden hade det inte rört sig om några 6 mån.

Hästen kunde lika väl ha sålts på 2 veckor och allt varit grönt


Allt detta har köparen vetat om hela tiden, men bara hittat på andra saker vart efter. Kolla upp henne lite idag och fått höra att hon i mellanåt satt detta i ett system att plocka hem hästar på prov några veckor/månader och sedan lämnat tillbaka dom.

En del av dom har ej heller varit hela när dom kommit hem. Visst sådant skall man kolla upp innan, nu blev det någon miss någonstans och det är mitt egna fel.

Kanske får ni nu en annan uppfattning av kontraktet, jag vet inte men nu vet ni hur jag tänkte.

EN FRÅGA TILL ER SOM INTE SKULLE SKRIVIT PÅ: NÄR NI SÄLJER HÄSTAR VAD STÅR DET I DOM KONTRAKTEN?
 
Jag sitter inte vid datorn jämt, idag har jag varit med min son som har tävlat. Men crazy kan svara precis lika bra som jag.
 
Då måste jag fattat fel?

Detta trodde jag var kvar på kontraktet bara:
Hästen är uppfödd av säljaren och är hanterad, verkad avmaskad
sedan födseln. Säljaren har talat om att hästen var född X-bent men att detta har korrigerats på rätt sätt och att veterinären ej idag har något att anmärka på detta. Hästen är även röntgad gällande tillväxtzonerna och där veterinär sagt att detta inte ska medföra några framtida problem för hästen. Säljaren har fört en öppen dialog angående hästens historia sedan födseln. Påbörjad inridning men ej klar vid dagens datum


Visste att besiktningen var med samt det där om avgränsande hage under de 10 dagarna samt att de skulle vara ansvariga att kontakta veterinär vid behov och att vitesföreläggandet låg kvar där.

Men resten trodde jag var utsuddat?Jag fattade dej nog fel på telefonen tror jag...
:confused: :confused:
 
Jag trodde att det där med treårstest,6 månaders återköp och lite annat var bortplockat...men det var nog bara att du inte nämnde dem sist...så jag trodde det var väck också!
 
Jag skulle aldrig köpa en häst med de klausuler som fanns i det första exemplaret av kontraktet. När jag köper en häst är den min och för mig att göra som jag vill med. Ställer säljaren inte upp på att sälja hästen utan förbehåll tar jag mina pengar någon annanstans. Det finns mycket häst där ute!
Då jag har sålt häst har jag använt mig av standardkontrakt utan en massa dravel om förköpsrätter hit och dit. Har jag sålt så har jag!
Känner jag minsta tvivel ifråga om spekulanten så säger jag nej. Det finns fler köpare som bättre passar mina önskemål.
Hela det här kontraktet luktar skumt tycker jag. Varför får köparen inte sitta på hästen? Går det inte eller???
Att släppa ihop i hage går oftast utan problem, men jag kan förstå skaderisken. Dock verkar den större om hästen släpps själv på ny plats då jag skulle vara orolig att den försökte ta sig ut och skadade sig på staket el. dyl.
Om du har firma eller inte har (har jag för mig) inget med om du räknas som näringsidkare eller inte. Har du sålt flera hästar eller föder upp för detta så är du nog att räkna som näringsidkare i alla fall.
Nej, ska du sälja så sälj till någon som du känner verkar bra, och skippa allt krångel i kontraktet. Detta tror jag skrämmer bort seriösa köpare och lämnar kvar de som i alla fall inte tänker hålla det som ni kommit överens om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 718
Senast: Juli0a
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 379
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 474
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp