Bukefalos 28 år!

Skulle ni skriva på detta??

Status
Stängd för vidare inlägg.
En köpare kan väl ge en häst väldigt bra förustättningar och sköta den tipp top trots att den inte är intresserad av att varken visa eller tävla hästen.

Hur tänker du egentligen???
 
skriva underliga (oseriösa) kontrakt med tveksam juridisk giltighet?

Det är vad du tror, nu är det så att det är en advokat som tittar på alla mina kontrakt jag skriver innan köparen får skriva på dom.

Inget att klaga på har den personen sagt. Så oseriöst är det minsta det är.
 
Du föder ju upp själv eller hur?

Om du skall sälja en av dina unghästar som du avlat fram för tävling, vill du inte då att hästen skall tävlas och ev. visas då?

Annars kan man ju undra varför både du och andra använder sig av dyra tävlingshingstar till era ston.

Är det för att få fram en bra promenadhäst då kan man lika väl börja buskavla.

Någon tanke måste ju finnas bakom erat avelsarbete.
 
Jag skulle nog våga påstå att nästan alla tävlingsryttare på högre nivå oftast har pedantskötsel av sina hästar.

Varför ska inte god skötsel och tävlingsambitioner gå hand i hand med varann?

Dagens halvblodsavel är inriktat på att avla goda tävlingsindivider...jag hänvisar till ASVH´s riktlinjer.
 
Ja du kan ju ha vilka åsikter du vill ha...för jag har mina.

Vill jag anse att det är mer seriöst att följa någons önskemål...än att strunta i det...ja då får det stå för mej...det handlar om moral och etik.

När någon anger sådana önskemål tar jag för givet att detta även har diskuterats på ett seriöst sätt med köparen muntligt också, så att denne har fått full möjlighet att veta vad som förväntas av honom/henne.

Självklart har säljaren ett ord med i laget i framtiden...gällande just de punkter som också angetts...men också inget annat.
 
Jo självklart kan vem som helst utan tävlingsambitioner sköta sin häst lika väl.

Men om man vill sälja sin unghäst med bästa möjliga förutsättningar för bli tävlingsindivid och därmed sätter krav efter detta anser jag inte är fel.

Ingen tvingar någon att skriva på något de inte vill ta ansvar för!

När jag säljer mina unghästar gör jag klart om vad som gäller...och poängterar tydligt att om de som köpare inte vill åta sej att leva upp till diverse krav...ja då är det bättre de ser sej om efter en annan unghäst istället.

Jag tycker i dagens läge att de flesta skulle vara medvetna om vad unghästarnas meriter betyder i bagaget för ett fint avelssto...

De som försvinner som promenad/hobbyhästar på låg nivå blir ju knappast en merit för ens avelssto.

Varför skall det nästan anses som "fult" att man lägger ner sin själ i att försöka hitta rätt köpare till de villkor man själv vill ha? Naturligtvis väger man ju av att köparen skall vara på samma "nivå" och att man är överrens muntligt innan man ens påbörjar ett skriftligt avtal.

Ja där fick du mina funderingar...
 
Jag har arbetat för vad du betecknar som "tävlingsryttare på högre nivå" och jag kan inte påstå att det var en hästhållning jag personligen vill framhålla som god.

Frågan "Varför ska inte god skötsel och tävlingsambitioner gå hand i hand med varann?" får du ställa till en tävlingsryttare, jag konstaterar bara krasst att god skötsel för mig inte överesstämmer med vad jag ofta ser hos folk med tävlingsambitioner.

Sista påståendet tycker jag saknar relevans i den här diskussionen.
 
Nej de är inte fult att VILJA hitta rätt köpare, men i den här tråden har det efterfrågats om vi skule skriva på det här kontraktet, jag tror inte någon har svarat ja, förmodligen är ingen av oss är rätt köpare då.

Men när man väl säljer så säljer man och får inse att man inte har någon mer chans att påverka sin FD häst, vill man fortfarande ha bestämmande rätt så sälj inte lämna på foder eller något annat.
 
"Om man inte bryr sej vart ens avkommor hamnar...då undrar jag vilken nivå den personens avel ligger på?"

Jag bryr mig väldigt mycket om var mina uppfödningar hamnar och jag undanber mig sådana insinuationer. Jag är däremot fullständigt likgiltig för om de tävlas eller ej.

Att ge en häst "bästa möjliga förutsättningar" är definitivt inte liktydigt med tävling.
 
Nu är jag ingen avelsmänniska, men det kan ju vara så att man som uppfödare gärna ser att de hästar man föder upp visar sig på de olika testerna, det måste ju vara god reklam för ens uppfödning.

Själv skulle jag ha mycket svårt att han någon annans än mina egna förväntningar på mig när det gäller min hästs prestation. Mina egna krav är alldeles tillräckliga....och jag är alldeles otillräcklig. :smirk:

Min häst är en såndär som dressyrhäxorna ÄLSKAR, han har utseende, gång och är otroligt lättlärd. Han kommer ALDRIG att komma till de klasser han hade kunnat med en annan pilot, men jag tror att han vinner i hästvärdigt liv. jag skulle självklart önska att jag var bättre, men nu är jag inte det. Fast att ha ett sådant krav/önskemål från uppfödaren hade lagt sten på börda.
 
Du föder ju upp själv eller hur?

Om du skall sälja en av dina unghästar som du avlat fram för tävling, vill du inte då att hästen skall tävlas och ev. visas då?

Annars kan man ju undra varför både du och andra använder sig av dyra tävlingshingstar till era ston.

Är det för att få fram en bra promenadhäst då kan man lika väl börja buskavla.

Någon tanke måste ju finnas bakom erat avelsarbete.

Du verkar bra trångsynt om du förutsätter att alla föder upp halvblod för tävling, och att de som inte gör det föder upp buskavelshästar.

Det finns en mycket större värld därute än så.

Jag avlar inte för tävling. Jag föder upp bra individer med bra temperament, som man säkert kan ha mycket utbyte av på tävlingsbanan - vad gäller mina halvblod. Mina knabstrupper är renavlade med bra utgångsmaterial, och avlas för att bli bra barockhästar och för att bevara rasens ursprungliga egenskaper.
 
visst kan man avla fram för tävling, men det betyder väl inte att hästen blir en tävlingsindivid för det.
att tävla en häst som inte vill, är väl inte bättre!?

och jag har en korsning, så jag har alltså en promenadhäst.
jaha...det visste jag inte. :mad:
 
Ett bra svar! :bow:

Jag bara menar att man är väl inte sämre människa för att man lägger lite extra ansträngning för att placera föl/unghästar hos folk som vill angagera sej och tävla.

Jag har ju aldrig påstått att alla människor måste vara sådana...jag har bara försökt förklara vad jag själv har för krav på köparna av just mina föl/unghästar.
 
Det ju upp till var och en som säljer hur man vill att de ska förvaltas. Nöjer man sej att se dem som hobby-hästar...för all del..är du som säljare själv nöjd med detta...helt okej. ;)
 
Vill jag anse att det är mer seriöst att följa någons önskemål...än att strunta i det...ja då får det stå för mej...det handlar om moral och etik.
Och jag anser det omoraliskt att tillskriva folk åsikter de inte har. Självklart ska man försöka hålla vad man lovar och det är blandannat därför jag aldrig skivit på ditt kontrakt, förutom då punkterna jag tidigare tagit upp.
 
Tala om för mig exakt vad det var jag ville kunna påverka med kontraktet. Kom inte och säg det med breeders osv bara för det är fortfarande bara önskemål
 
Du kan tycka priset verkar högt men du har inte sett hästen live, du har inte sett den röra sig. En mkt känd dressyr profil har sett henne live och hennes rörelser hennes komentar var.

Var jävligt rädd om den.

Nu är det ju så att jag inte hade en tanke på att sälja, men efter en massa olika anledningar och bara två stallplatser så är jag helt enkelt tvungen.

Det finns tyvärr ingen möjlighet för mig att behålla henne. Denna häst har varit på G till USA för en betydligt större summa än den här, men då jag helst såg att hon stannade i Sverige bestämde jag mig för att försöka. Varav denna tråd blev till.
 
Är absolut inte trångsynt när det gäller detta.

Men om man som jag föder upp hästar som jag vill skall hamna hos bra tävlingsryttare för att dom skall få komma ut och tävla samt visa upp sig, är det då något fel i det?

Håller med om att alla hästar passar inte som tävlingshästar, men eftersom att denna ifråga endast är 3 år så vet man inte, och då när min avel riktar in sig på att få fram tävlingshästar, skall jag inte få sälja dom som det då?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 270
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 814
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 556
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 718
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp