Bukefalos 28 år!

Skulle ni skriva på detta??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Träningsfilosofi javisst! ;)

Ursäkta men det är vanan som sitter i...när jag tänker häst för barockridning...så tänker jag på barockridningen på dess mer avancerade nivå.Så skriver någon tex "önskar köpa häst lämplig för barockridning"...då tar jag för givet att man söker en häst med egenskaper att fungera på hyfsat avancerad nivå. ;)

Hoppas du förstår vad jag menar...de flesta kan köra på med barockridning på grundnivå...men om man söker lämplig häst just för ända målet att avancera...ja då tror jag man söker något extra. ;)
 
När du tänker på häst för hoppning/dressyr tänker du bara på 1.60 och Grand Prix och OS??

Eller tänker du på att ungefär 90% av dagens tävlingsryttare rider upp till LA/Msv.
 
:bow: Bra inlägg! Så tycker jag också. Jag undrar också vart alla utbrända unghästar tar vägen??? I mitt köpeavtal från en mycket seriös uppfödare tycker jag, står det bara i princip att jag betalt 60000 kr för henne och att jag därmed äger henne. Uppfödaren frågade om jag tänkte visa henne och jag sa bara att jag får se. Och det var helt okej. Och ändå var min häst relativt dyr, klass 1 och med bra rörelser, och med mycket bra stam och premierat sto. Men inget ont om andra uppfödares avtal, det är ju upp till varje köpare att skriva på. Däremot tycker jag inte att ett sådant här krångligt avtal automatiskt leder till att det kommer fram bättre tävlingshästar. Jag själv skulle som sagt inte skriva på ett sånt avtal, jag vill inte ha mer kontakt med uppfödaren när jag köpt en häst, förutom att tala om hur hästen mår förstås!
 
Köpte du av en större uppfödare? I Shadys fall kanske det krångliga kontraktet handlar om att hon har så få hästar till salu att hon verkligen vill att de ska prestera något för bla reklamvärdet?
 
Ja förresten sålde inte du ett sto som du hade rätt till Embryotransfer på senare...eller är jag helt ute och seglar?Jag hörde något om det? Det var väl om hon kom upp så i klasserna som du hade hoppats du skulle nyttja detta va

Men hallå ;) detta var ju en hemlis som du precis avslöjade. Men visst är det sant. Men bara om hon tog sig upp i svår klass, och det roliga med det hela är att hon är en bra bit på väg.
 
Visst finns det många duktiga tävlingsryttare i landet men dom skulle aldrig någonsin skriva på ett sådant kontrakt kan jag lova.
Att sedan ha rätten att ta ett föl är ju ännu mer vansinnigt att begära.






[/quote]

Fel

När jag köper en häst tittar jag på individen och kapaciteten , jag skiter fullkomligt i vilken hingst hästen har eller ens om den har gröna papper, det är helt oväsentligt för en tävlingshäst med stor kapacitet vilken stam den har eller vilken färg på pappret den har (om det nu inte är ett sto man vill avla på) det syns ändå inte i FEI´s tävlingspass.

Vad har det med kontraktet att göra då det gäller ett avelsarbete? Då har det en otrolig stor betydelse.

Vilket kvalificerat skitsnack att årgångstävlingarna gynnar ryttaren och hästen

Fel igen, det gynnar ryttaren på att dom kan visa upp en bra och duktig häst, med en framtid för ryttaren att kanske få rida fler bra hästar. Hästen får ett större avelsvärde av att gå bra i årgångsklasserna.

Hur många unghästar har inte blivit utbrända och förstörda pga ryttarens jakt efter att kvala till falsterbo och VART har dom hästarna tagit vägen!!!

Håller med dig. Men dra inte alla över samma kant. Det sista du skriver i inlägget håller jag med helt och fullt ut på. Bara att gratta att du har en sund och fin häst. Men det är du inte ensam om att ha, finns många tävlingsryttare som har det.
 
Här är en till som fattat poängen. Alla har inte ett helt drös med ston, vissa har bara ett eller två.

Men dom är lik förbaskat lika seriösa och vill att sina avkommor når lika långt som dom större uppfödarna.
 
Men hästen presterar väl inte mer pga det står i kontraktet??

Ingen är emot att tävla men dom flesta är emot att bli "tvingade" till det genom ett kontrakt.

En av mina hästar gick Breedersfinal som 6 åring men det var ju mitt val.
Den andra gjorde det inte och det var oxå mitt val.

Jag hade inte gillat att andra skulle "bestämma" vad mina unghästar skall göra eller inte göra , det är ju jag som tränar dom och jag som avgör vad dom är mogna för.

Nu blev det ju inte så i Shady´s fall vad jag har fattat det som.
Men som någon annan skrev att bli tvingad att starta 3 årstesten och breeders för att det är ett stimulansföl är ju helt åt helvete vansinningt.

Om man nu föder upp hästar på dessa villkor kan man väl själv bekosta deras tävlingar då och sätta hästen hos en tävlingsyttare och betala denna för det och sedan sälja den efter championaten om det är så otroligt viktigt att hästen skall starta där.

Men nädå det har många uppfödare inte råd med brukar det heta , men man kan inte ha kvar kakan och samtidigt äta den.
 
Visst finns det många duktiga tävlingsryttare i landet men dom skulle aldrig någonsin skriva på ett sådant kontrakt kan jag lova.
Att sedan ha rätten att ta ett föl är ju ännu mer vansinnigt att begära.

Fel


Du kan bara inte svara fel utan att ge en förklaring.


När jag köper en häst tittar jag på individen och kapaciteten , jag skiter fullkomligt i vilken hingst hästen har eller ens om den har gröna papper, det är helt oväsentligt för en tävlingshäst med stor kapacitet vilken stam den har eller vilken färg på pappret den har (om det nu inte är ett sto man vill avla på) det syns ändå inte i FEI´s tävlingspass.
Vad har det med kontraktet att göra då det gäller ett avelsarbete? Då har det en otrolig stor betydelse.


Detta var ett svar på den frågan du ställde om det inte var viktigare att uppfödaren valde en bra hingst etc. När jag köper en tävlingshäst att tävla på så är det inte avelsarbetet jag i första hand tänker på.


Vilket kvalificerat skitsnack att årgångstävlingarna gynnar ryttaren och hästen

Fel igen, det gynnar ryttaren på att dom kan visa upp en bra och duktig häst, med en framtid för ryttaren att kanske få rida fler bra hästar. Hästen får ett större avelsvärde av att gå bra i årgångsklasserna.





Såvida ryttaren jobbar eller driver ett tävlingsstall ja, men för den enskilda tävlingsryttaren spelar det mindre roll.
Hästen får bara ett större avelsvärde om det är ett sto, men har du glömt att dom flesta tävlingshästar är valacker?

Sedan säger inte championaten så himla mkt om hästens kapacitet , jag är mer intresserad hur långt den kan gå därefter.
Att hoppa 120-130 finns det många 5 och 6 åringar som gör men sedan tar det stopp och vad hjälper det då om ditt sto bara kom till 120-130 , inte blir det fantastiskt för det!




Hur många unghästar har inte blivit utbrända och förstörda pga ryttarens jakt efter att kvala till falsterbo och VART har dom hästarna tagit vägen!!!
Håller med dig. Men dra inte alla över samma kant. Det sista du skriver i inlägget håller jag med helt och fullt ut på. Bara att gratta att du har en sund och fin häst. Men det är du inte ensam om att ha, finns många tävlingsryttare som har det.


[/quote]



Nej det finns det faktiskt inte, jag känner väldigt väldigt många tävlingsryttare på elitnivå i alla grenar och dom som inte är sprutade kan jag räkna på mina 2 fingrar.
 
Vilket löjligt kontrakt!

Det är bara du som ägare som bestämer vad hästen ska tävla, om den ska tävla och vad den är mogen för.

Uppfödaren ska ta och skita i om du vill starta 3 års testet eller inte, eller om du vill rida championatet/breeders.

Hästen ska du själv besikta så att du vet att DU har fått hem en fräch häst! En köpare har undersökningsplikt.

Och sedan att du ska underätta säljaren 6 månader innan du ska sälja hästen det är löjligt!
Att sälja en häst kan vara något man planerar, men det kan också vara en händelse som gör att man måste sälja hästen, och 6 månader är lång tid.

När vi köpte vårat föl (nu 4 åring), så berättade uppfödaren att en köpare till en annan av hans andra föl ville ha det skrivet på kontraktet att det var en häst som skulle gå 1,40 klasser i framtiden. (uppfödaren bara skrattade och skrev inte under).
Ungefär lika löjligt som det du skrev ut!

Jag hade absolut INTE skrivit under det kontraktet, jag hade skrattat rakt ut om jag hade fått ett sådan kontrakt om jag skulle köpa häst.
H
 
Det är ju inte konstigt att sporten och aveln inte kan samarbeta iallafall :devil:
 
Bara för att jag vill sälja till en tävlingsryttare är det inget som säger att jag inte vill personen ifråga skall ta hand om hästen ordentligt eller hur?

Vore jätte glad om en av mina uppfödningar såld till tävlingsryttare fortfarande tävlar hästen vid 14 års ålder.
 
Jag skriver inte på några som helst avtal där det dikteras vad jag ska göra med mmitt djur. Enda undantaget är om det finns några defekter inom rasen som ska kollas upp veterinärt.

Jag har köpt en hund med avseende att tävla bruks med den. Nu blev det inte så för mina tävlingsnerver är rent ut sagt skit och i dagsläget är jag glad över att min hunds uppfödare inte fått för sig att skriva in något om tävlande i vårt kontrakt.

Trots att jag inte tävlar mina hundar och aldrig lär göra det med den planerade hästen heller, så vill jag köpa både häst och hund av uppfödare som givit djuret bästa möjliga förutsättningar för det jag vill göra, nämligen träna på så hög nivå som möjligt. Det finns en hel del folk som avstår helt från att tävla, men som finner det mycket givande att träna. Det finns inget som säger att den som inte tävlar vill ha en halvbra häst. Jag vill ha en urbra häst med massor av kapacitet och det för min egen skull. Det är roligare att jobba med ett sådan djur och bara vetskapen om att jag skulle kunna hävda mig på tvälingsbanan räcker långt.

Vem vet förresten vad som kan hända under tiden fram till årgångstävlingarna. Ryttaren kan bli gravid, tappa intresset för tävlingar, byta inrikting helt och börja pyssla med någon annan av grenarna eller vad som helst. Då vill man inte vara bunden av ett sånt kontrakt som ditt.

Jag vill heller inte vara bunden av någon återköpsrätt. Jag bestämmer själv vem jag vill sälja mitt djur till. Det kan ju vara så att jag har en medryttare som jag anser är bästa köparen av min häst, men den som sålde hästen till mig kanske inte alls håller med utan propsar på sin återköpsrätt. Nej tack, det låter inte vidare kul.

Prövotid har det redan tjatas så mycket om så det tänker jag inte nämna.
 
Ingen är emot att tävla men dom flesta är emot att bli "tvingade" till det genom ett kontrakt.

Är dom så kan dom låta bli att skriva på och köpa någon annans häst. För i den mån hästen har kapacitet och även ryttaren så kommer det att stå i mina kontrakt.

Förrästen du får nog gratta mig fem ggr för jag har sålt fyra egenuppfödda föl med kontrakt av detta slag, utom ett som har många fler klausuler och förbehåll en detta. Var inga problem med någon av dom skulle skriva på. Dom höll med och tyckte det var bra,

Den femte var ett Fullblod jag sålde där fanns också klausuler med, inte heller där tvekade dom. Så jag vet inte om det är mina köpare det är fel på eller?

Men en del av dom är mkt duktiga tävlingsryttare som är på väg upp i klasserna, och vill ha påläggskalvar.
 
Det är nog precis vad vi alla här som säger att vi inte skulle skriva på kontraktet skulle göra, köpa en annan häst och inte en av dig.

De allra flesta här har som du sett talat om att de inte skulle skriva på det, nu borde du ha fått svar på dina frågor om varför "vi" inte skulle göra det.

Om du fortfarande vill ha detta kontrakt vi försäljning så är det upp till dig, men bli inte förvånad om köparen hoppar av.

Att VILJA se hästen tävlad mm ser jag inte som något konstigt, men att skriva in det i ett kontrakt, NEJ TACK, då är det bättre att låna ut hästen för tävling eller tävla själv, då kan du fortfarande ha kontrollen över DIN häst, för en fd ägare ska inte ha någon kontroll över något den inte längre äger.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 872
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 050
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 644
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp