Skulle ni skriva på detta??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo men det kan ju inte den uppfödaren ha gjort, eller hur? Och sedan var det typ 10 år sedan hon tävlade sist oxå.

Hypotetiskt nu, Vad hade du gjort i detta fallet?
Hon har ju skrivit på kontrakt på Alla tester och championat.
 

Förrästen du får nog gratta mig fem ggr för jag har sålt fyra egenuppfödda föl med kontrakt av detta slag, utom ett som har många fler klausuler och förbehåll en detta. Var inga problem med någon av dom skulle skriva på. Dom höll med och tyckte det var bra,


OK, det skall ju bli intressant att följa dom då med tanke på att din första uppfödning född 97 inte ens har någon licens och därför inte heller tävlat allt du krävt.

Den är åndå 7 år i år och det är ju ovanligt att dom inte ens gjort en enda start, speciellt inte med dina krävande kontrakt och eftersom du ENDAST säljer till duktiga tävlingsryttare.


Och den där Golden Pearl (fin häst förresten) startade ju inte 3 års testet trots dina kontrakt, var endast ledd i grimma enligt din hemsida och såldes senare.

Ja det var ju en VÄLDIGT seriös köpare må jag säga :angel:

Så egentligen har du ju inte lyckats speciellt bra med dina kontrakt alls, eller hur!!

Du kanske skall vara försiktig med vad du skriver och vem du kallar seriös och inte. 2 av dina 4 köpare har inte uppfyllt dina kontrakt.
Så något Grattis är nog inte befogat trots allt.
 
Den första som är född 97, har ej kommit till start pga, ägarens dotter skulle rida honom, hon var med om en fruktansvärd olycka, som har gort att hon inte kommer att kunna rida mer i sitt liv.. Det är för mig en solkar sak i att kontraktet bryts.

Den andra är den som det är process om, inget mer att säga om det.
 
Lånar svarsknapp lite snabbt

Detta har egentligen inte med tråden att göra, men jag kunde inte låta bli att göra ett litet inlägg.

Jag har följt tråden till och från, och även skrivit ett inlägg där jag klargjorde min egen uppfattning om kontraktet.
Jag har dock valt att inte debattera mer, eftersom jag tycker det verkar som at den här diskussionen totalt har spårat ur.... :crazy:

Jag tycker är synd, då det hade kunnat vara en mycket intressant och givande diskussion om hur kontrakt kan vara formulerad, där både positiva och negativa sidor kunde lyfts fram!

Men det här har inte kommit att handla om det... utan det verkar mer vara intressant att överbevisa, och även kasta skit, bara för att få rätt! :(
 
Här är ett kontrakt till på en av hästarna jag sålt. Inte heller här var det minsta problem.

Köpavtal

Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan köpet.
Säljare XXX

Förbehåll:

Hästen XX Skall matchas till 3-års test, 4-års championat. Samt Breeders Tropphy som 5 och 6 åring.

XX får heller ej säljas, bli riden, lånas ut eller skötas av XXXX med personnummer xxxxxx-xxxx.
Köparen ansvarar för att vid eventuell vidare försäljning även i flera led, detta förbehåll följer hästen hela livet. Skulle XX ändå hamna hos XXXX utgår ett vite på 75 000:- oavsett ägarstatus. Vitesbeloppet skall i sådana fall utges av undertecknad köpare till undertecknad säljare.

Eftersom priset är lågt YYYYY:- gentemot hästens värde förbehåller säljaren sig att ta ett föl efter XX. Köparen står för seminavgift, säljaren står för språngavgift samt levandefölsavgift. Alt. 90 dygns avgift. Säljaren står för veterinära avgifter i samband med betäckningen. Resterande står köparen för såsom transport till och från seminstation samt uppstallningskostnader på seminstation. Köparen skall också stå för uppstallningskostnader under dräktighetstiden samt fram till dess att fölet är leveransklart. Säljaren skall stå som uppfödare på fölet. Fölet skall kunna tagas när som helst. Parterna bör dock vara överens om när detta skall ske. Lämplig period för betäckning kan vara vid 3-års ålder och då skall stoet i såfall i samband med detta stamboksföras som 4-åring med föl vid sidan. I detta fall utgår 4 årschampionat som då kan ridas vid 5-års ålder. Men om säljaren ej har möjlighet pga. Olika skäl att taga föl vid 3-års ålder skall detta kunna senareläggas till ett tillfälle som passar bägge parter.

Säljaren har förbehåll på ägande rätten till dess att XX är tillfullo betald. Dvs. att säljaren erhållit köpeskilling + 1 st föl. Bryts detta avtal kan säljaren gå till domstol med krav på vite gällande aktuell försäljnings värde på XX. Säljaren förbehåller sig också om första rätt till återköp. Säljaren skall vid eventuell försäljning ges skälig tid för att återköpa hästen. Om hästen skall säljas skall köparen underrätta säljaren om detta 6 månader innan aktuell försäljning kan ske.
 
Mitt enda krav är ju treårstest.Jag lägger också in vitesföreläggande motsvarande hästens värde.Jag har dock en klasul om att man går fri vid uppvisande av veterinärsintyg.När jag kräver treårstest...ja då är det bara grundomgången jag kräver.Jag kräver inte att de går vidare till final även om de tar sej dit.Detta är jobbigt nog för en så ung häst att ta sej igenom.

Ja du att hamna i en sådan sits...jag hade kontaktat min advokat och försökt driva det vidare...i förhoppning om att få rätt i fallet.Men som vi alla vet så är det ju inte alltid man får som man vill,även om man tror att fallet är "vattentätt".

Jag kontrollerar dock köparen väldigt noga innan de får köpa av mej...kollar tävlingskalendrar och referenser.Jag har haft ganska vettiga priser på mina föl...gentemot att jag själv då mer kan välja bland köparna...alla är ju inte miljonärer även om de tävlar ganska högt upp i klasserna.
 
Skulle kanske läst alla nya svar innan man börjar skriva nya :crazy:

En sak bara. Roland och jag är INTE vänner. Vi råkar bara tycka lika i mycket inget mer.

Däremot är crazy och han väldigt goda vänner.
 
Vaddå inte heller här var det problem :confused: Det är ju bara 2 st som följt dina kontrakt alltså hälften av dom som skrivit på och dom andra är ju fortfarande så unga att du inte ens vet om kommer följa kontraktet heller.

Jag tycker inte du skall yttra dig om att alla vi andra är oseriösa som inte skulle skriva på dina kontrakt när hälften av dina köpare inte ens har följt kontrakten :mad:
Trots att du bara som du själv säger säljer till seriösa tävlingsmänniskor.
 
Du missade nog något inlägg. Har inte påstått att ni inte är seriösa i den bemärkelsen. Tycker bara att allt är konstigt med era kontrakt.
 
XX får heller ej säljas, bli riden, lånas ut eller skötas av XXXX med personnummer xxxxxx-xxxx.
Köparen ansvarar för att vid eventuell vidare försäljning även i flera led, detta förbehåll följer hästen hela livet. Skulle XX ändå hamna hos XXXX utgår ett vite på 75 000:- oavsett ägarstatus. Vitesbeloppet skall i sådana fall utges av undertecknad köpare till undertecknad säljare.

Men vad i hela friden är detta för korkat förbehåll?
Hur ska man som helt vanlig människa kunna ansvara för vad andra gör med hästen då man väl sålt den?
Nej du, ska du sådan extrem kontroll över en häst är det bäst att inte sälja den alls. Jag skulle inte heller gå med på att låta säljaren ta ett föl när som helst. Jag kan ju vara mitt i en tävlingssäsong eller ha helt andra planer för stoet vid det tillfälle som säljaren vill ta ett föl.
Ta du och placera ut dina hästar på foder istället så kan du behålla den kontroll som du eftersträvar.
 
Det handlar knappast om att överbevisa , det handlar om att jag inte gillar att bli kallad för en oseriös köpare bara för att jag skulle vägra skriva på ett sådant kontrakt som Shady påstår att alla SERIÖSA tävlingsmänniskor självklart skulle göra.

Nu var det inte så självklart att dom skulle skriva på ett sådant kontrakt utan jag skulle vilja säga helt omöjligt att dom skulle skriva på ett sådant kontrakt.

Sedan drar hon fram att hennes seriösa tävlingsmänniskor personer har skrivit på dessa kontrakt utan problem och sedan visar det sig att hälften av dessa otroligt seriösa människor inte ens har följt kontrakten.

Alltså kom hon dragandes med rena lögner och det gillar inte jag :mad:
 
Och jag tycker att allt är knepigt med dina. Har man väl sålt något så är det inte ens eget längre och då får man acceptera att man inte längre har någon kontroll över det sålda.
 
Alltså kom hon dragandes med rena lögner och det gillar inte jag

Tala om exakt var dom lögnerna står då. Till att börja med kan du allt ta och läsa mina svar till dig innan du hasplar ur dig din jävla skit.
 
Och vad är det för konstigt med våra vanliga kontrakt där vi för göra vad vi vill med våra hästar??

Tycker det är mer konstigt i dina kontrakt där en speciell person inte ens får rida hästen :confused:
 
Om du vetat varför detta stod och vad som hänt hade du nog inte yttrat dig. Nu är det tyvärr så att berättar jag det är så kan det bli förtal och därför är det som det är.

Men i detta fall hade tom DU reagerat och velat göra exakt samma sak. Tro mig. Även att fio säger att jag far med lögner.
 
Här är ett kontrakt till på en av hästarna jag sålt. Inte heller här var det minsta problem.

Köpavtal

Köpavtal gäller för hästen XX. XX säljes i befintligt skick. Köparen haft möjlighet att undersöka och kontrollera hästen innan köpet.
Säljare XXX

Förbehåll:

Hästen XX Skall matchas till 3-års test, 4-års championat. Samt Breeders Tropphy som 5 och 6 åring.

XX får heller ej säljas, bli riden, lånas ut eller skötas av XXXX med personnummer xxxxxx-xxxx.
Köparen ansvarar för att vid eventuell vidare försäljning även i flera led, detta förbehåll följer hästen hela livet. Skulle XX ändå hamna hos XXXX utgår ett vite på 75 000:- oavsett ägarstatus. Vitesbeloppet skall i sådana fall utges av undertecknad köpare till undertecknad säljare.

Eftersom priset är lågt YYYYY:- gentemot hästens värde förbehåller säljaren sig att ta ett föl efter XX. Köparen står för seminavgift, säljaren står för språngavgift samt levandefölsavgift. Alt. 90 dygns avgift. Säljaren står för veterinära avgifter i samband med betäckningen. Resterande står köparen för såsom transport till och från seminstation samt uppstallningskostnader på seminstation. Köparen skall också stå för uppstallningskostnader under dräktighetstiden samt fram till dess att fölet är leveransklart. Säljaren skall stå som uppfödare på fölet. Fölet skall kunna tagas när som helst. Parterna bör dock vara överens om när detta skall ske. Lämplig period för betäckning kan vara vid 3-års ålder och då skall stoet i såfall i samband med detta stamboksföras som 4-åring med föl vid sidan. I detta fall utgår 4 årschampionat som då kan ridas vid 5-års ålder. Men om säljaren ej har möjlighet pga. Olika skäl att taga föl vid 3-års ålder skall detta kunna senareläggas till ett tillfälle som passar bägge parter.

Säljaren har förbehåll på ägande rätten till dess att XX är tillfullo betald. Dvs. att säljaren erhållit köpeskilling + 1 st föl. Bryts detta avtal kan säljaren gå till domstol med krav på vite gällande aktuell försäljnings värde på XX. Säljaren förbehåller sig också om första rätt till återköp. Säljaren skall vid eventuell försäljning ges skälig tid för att återköpa hästen. Om hästen skall säljas skall köparen underrätta säljaren om detta 6 månader innan aktuell försäljning kan ske.


[/quote]














Men driver du med oss :confused: Anser du att detta är ett normalt kontrakt?

Hur fan skall jag kunna ansvara för att hästen om jag säljer blir såld igen och igen och att den inte kommer att hamna hos denna personen??
Och om den gör det skall jag böta 75.000kr!!!!!


Sedan skall du ha ett föl när du själv vill och JAG skall betala en massa kostnader för det :confused:

Du ärligt talat....

Vem av dom stackarna skrev på det här??
 
Nu har ni gjort klart i vad ni tycker det skall stå i ett kontrakt och i vad jag tycker. Så nu är det bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 446
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 524
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 604
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp