skum i munnen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Amanda_hm
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 115
  • Visningar Visningar 11 733
Sv: skum i munnen

Tycker det låter som om bettet ligger för långt ned, när du har stöd på bettet tuggar hon inte, utan när hon står still precis som du sa. Pröva att hiss upp bettet något hål.

Andra eventuella anledningar:

*Träns kan töjas ut, ligger bettet för långt ned?
*Hästen försöker lägga tungan över bettet
*ryttare har ändrat sin inverkan i hästens mun
*Bettet trycker, hästen försöker få bort det
(man ska byta bett ofta för att ha en frisk mun)
*Ryttaren har tagit av/knäppt upp nosgrimman och hästen kan äntligen förmildra smärtar pga hård/för aktiv hand
*Hästen får något att äta innan ridturen

jag tror mycket på det lektra har sagt till dig, men det där med att hästen skrapar med framhoven tror jag är ett tecken på att hästen ser sig själv som högre i rang - det är i alla fall vad jag har lärt mig. :p

en stor orsak till att hästar skummar, som JAG är säker på;

som migo sa, det är salivutsödningen som sätter igång när bettet hamnar i munnen. så är det, alltid. på alla hästar. för det är naturligt & det är så hästens mun fungerar. saliven blir ju somsagt till skum då hästen har svårt att svälja.

att sedan hästar som ridits på bettlöst osv skummar kan nog stämma mkt med lektras olika teorier. för de hästarna som rids på bettlöst skummar väl inte alls lika mycket som hästar med bett kan göra ??? men det visar att de rids rätt !! :)

lagom skummande vid ridning är då det är som läppstift (som ngn tidigare sa) :p

det visar väl på bra arbete då?

Jag trodde inte heller på det först men jag gjorde en egen undersökning efter alla veterinärbesök på våran lilla sjukdom som vi haft.

Enligt alla de 7 veterinärer som jag har frågat ska man byta bett iaf från 3-delat, 2-delat och bettlöst minst var 14 dag. De ser tryckskador i hästarnas munnar och sår i kinderna. Man ska också variera mellan de nosgrimmor som finns.

En spännd engelsk kan göra så att hästens kinder trycks in och den biter sig själv, en spänd remont som används en längre tid ger nedslitningar på framtänderna osv.:D

Sedan kom ju den där artikeln om att 60% eller var det nu var hade sår i munnen. (min har inte:banana: )

Tack för era svar....skall anamma nån och utesluta en del direkt...
Som sagt...vet, tandläkare och kiropraktor...UA
Och byta bett, ja det har jag hört o anammat, dock inte den senaste året.....började m 2delat alt bettlöst förra året, då hon reds in...men efter en tid började hon tugga på den, så jag köpte 3delad..
Den har hon som sagt gått på sen typ juni-05 alt bettlöst...
Jag rider med bett ca 3x o bettlöst 3....men det kanske inte är samma sak?
Hon går på lös tygel m kontakt, inverkan när så behövs, och som sagt, det är mest när hon står stilla hon tuggar...för mig iaf...
Glömde skriva att det inte var jag som red henne i i söndags, såg det bara av all skum o att hon tuggade när de kom tillbaka fr turen...
Jag var på träning (ko) igår, då liksom ömsom sög/tuggade, när vi stod stilla, men gick bra för övr...så visst, det kan handla om otålighet, för annars står hon snällt stilla o avslappnat...
Ja, tränset...en tanke, köpte jag ny i höstas (okt).
Vi kollade i söndags genom att bara för hand lyfta upp bettet, men skall idag ta upp det ett hål, så får vi se...kan ju va som du sa lektra...att den töjts...
Om det inte hjälper, sätter jag på den 2delade (mot min vilja, den har dom ju lättare att lyfta upp m tungan o tugga på...)
Ps...hon har ingen nosrem nu... måste jag prova det en tid? Hon gapar ju inte o lyssnar när jag rider henne...:(
Min förra fick jag köpa ett rakt bett till o då slutade han o tugga...
Fortsättning följer...:)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är avslappnad och jobbar på bra men skummar inte alls i munnan och en annan häst i stallet som hänger tungt på bogarna/handen och inte jobbar alls skummar mkt så det där är nog väldigt olika...

Nä, det gick inte...tuggade o sög ändå, trotts att jag tog upp bettet ett hål (ca 1cm) båda sidor....
Kollade för säkerhets skull även inne munnen, så hon inte hade några sår....inte vad jag kunde se, där framme iaf...
Men hon e 4, det kanske är tandlossning på G?
Måste nog kolla, när normalt det är dax o vilka tänder...nån som vet?
Mmmmm, kanske lika bra o köra bettlöst ett tag nu...

Jag vet inte men jag tror inte det finns något generellt för hur hästen skummar eller ej.
Jag tror att det är helt individuellt och att det beror på bettet & handen.

jo du skrev att man skulle byta från iaf 2-delat till 3-delat och bettlöst minst var 14 dag :p

kan man variera mellan 2-delat & 3-delat bara??
min travare skulle aldrig kunnas ridas på bettlöst nämligen.

Det var mest exempel. Jag rider mella två och tre delat och min häst har inte sår eller trycksakdor så det funkar ja :)

bettlöst kommer mest när vi tar det lungt, vila osv.

Jag har fått lära mig att när hästen skummar i munnen suger den på bettet och är avslappnad. De beror ioförsig va de är för skum eller va man ska säga?! :crazy:

hmmm..

jag ändrar även med nosgrimmor om jag inte har skrivit det

Jag fick tipset utav min nya tränare i samband med att hon skulle gå i lägre form och acceptera bettet bättre och visst har hon bättrat sig, hon har blivit lugnare men jag vet ju inte om allt beror på bettbytandet :p Frisk och fin mun iaf :)

okej! låter ju bra :)

ska ta och testa det!
så får jag också sådär friska hästar! :smirk:

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej hej! Hästen jag rider drar alltid upp huvudet när vi gör halt, han kan gå i jätte fin form men ger jag kommando för halt drar han...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: iliedtoday
·
Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Shaggy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband