Skydd för gipsad bakhov?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare alfa460
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 024
A

alfa460

Hej!

Vårt månadsgamla föl har skadat en bakhov och är därför gipsad, hon behöver något som skyddar gipset mot väta när hon är ute i hagen och springer. De skydd som vi hittat är anpassade för stora hovar och passar därför inte alls.

Har någon några idéer var vi kan hitta något som passar en liten baktass? Det är viktigt att det är lätt att sätta på och ta av skyddet eftersom det måste tas av varje kväll och man för det mesta är själv när man utför manövern och det ibland kan gå lite sprattligt till.

Tack på förhand!

Sv: Skydd för gipsad bakhov?

Inte helt enkelt det där. Har ni något bandage utanpå gipset ? om inte så är ju självhäftande bandage lysande att använda, sedan kan man lägga om bandaget med silvertejp.
Det är nog bra att se till att de går i en så torr hage som möjligt för risken är stor att hon trampar av det, beror ju på hur livlig hon är.

Elastoplast som man målar med tjära och panerar med sågspån håller även i leriga hagar.
Bäst sitter det med några lager Vetrap under.

Inte_Ung, med stor vana av gipsade hovar.

Tack för svaren! Problemet med Inte_Ungs lösning är att vi måste kunna ta av bandaget varje kväll (det blir för tätt) och därmed är det en för avancerad lösning. På gipset sitter det självhäftande gummilinda men den är ju inte vattentät och dessutom är det för fippligt med silvertape utanpå när man ska fixa med det hela själv. Men tusen tack för förslagen! Någon som har fler?!

finns likadana skydd till hundar som till hästar -kanske ett sådant kan passa? (typ gummistövel för gips)

Fick tips om innerslang till bil/traktordäck (finns att få billigt eller gratis på de flesta däckföretag om man ber om en de kasserat). Bara att klippa till och tejpa med silvertejp. Funkade på min när hon hade en hovböld som var tvungen att läka ut, fast då var hon å andra sidan vuxen. Kanse svårt att få till på en sprattlande fölis?

Men jag har gjort det varje dag på vissa, där gipset skulle bytas varje dag.
Det går fort och lätt när man övat några gånger.
Och när man gjort det 5 gånger så står de flesta hästar stilla.
Även halvvilda unghästar.
Ni får väl ta och hålla i ordentligt de första gångerna, så löser det sig sedan.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 097
Senast: Nominous
·
Distans Hej.. jag har två nordsvenskar att ta hand om som jag håller på att testa olika grenar med, då inte dressyr eller hoppning är så... 2
Svar
28
· Visningar
2 584
Senast: _Skifting_
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 726
Senast: kem
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 677
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka