Skydda ben på unghäst i transport?

Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Jag har använt benskydd och boots nu när jag åkt, efter att min unghäst haft sönder de transportskydd jag haft till henne. Jag är lika ego som du ;) så jag har heller inte köpt några andra åt henne, utom ett par i strlk som passar sen när hon är äldre. Tycker inte hon ska få ha nöjet att ha sönder fler förrän hon lärt sig att gå på lugnt på släpet.
Skydd och boots funkade utmärkt. Hon är ju dock oskodd då.

Kan tillägga att jag hade Källquists skydd som täcker runt om benet, även höga bak, och vanliga gummiboots med kardborrknäppning. Min dam står som ett ljus väl inne i släpet, men vill inte gärna gå på. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

En padd under Visions skydd då om de är för stora? :idea:
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Hade samma bekymmer för ett tag sedan.
Nu hade jag beställt från Börjes ett par tunnare skydd för reapriset 75 kr så dem provade han på stallgången.
Lite vift bara sedan var det OK.
Dock skyddar de ju sämre än tjockare skydd, eller lindor.
Han åkte snällt med dessa. Ett par gånger med dessa så ska det nog på tjockare skydd.

Men jag har tidigare haft en annan unghäst, som jag köpte fina tjocka skydd åt, och som blev helt prillig och bara stod och slog i transporten. Eter tre gångers åkning tog jag bort dem eftersom risken att hon gjorde illa sig ökade markant med det beteendet i jämförelse med den häst hon var utan skydd (stod som ett ljus).

Du kan väl s själv? Tag en gammal yllefilt och sy dubbel.Jag har ett par sådana och de är de bästa hittills....
Så om unghästen bara växer lite till så....
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Rie skrev:
Hade samma bekymmer för ett tag sedan.
Nu hade jag beställt från Börjes ett par tunnare skydd för reapriset 75 kr så dem provade han på stallgången.
Lite vift bara sedan var det OK.
Dock skyddar de ju sämre än tjockare skydd, eller lindor.
Han åkte snällt med dessa. Ett par gånger med dessa så ska det nog på tjockare skydd.

Men jag har tidigare haft en annan unghäst, som jag köpte fina tjocka skydd åt, och som blev helt prillig och bara stod och slog i transporten. Eter tre gångers åkning tog jag bort dem eftersom risken att hon gjorde illa sig ökade markant med det beteendet i jämförelse med den häst hon var utan skydd (stod som ett ljus).

Du kan väl s själv? Tag en gammal yllefilt och sy dubbel.Jag har ett par sådana och de är de bästa hittills....
Så om unghästen bara växer lite till så....

Fast jag vill inte köpa billiga eller göra någon hemsydd variant eftersomd e är fullständigt värdelösa mot broddar tyvärr =/
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Risken med en massa lindor på en broddad häst är om hon skrapar till sig med brodden och fastnar i lindan, känner att hon fastnar, blir rädd osv osv.
Boots skulle nog jag nöja mig med. Möjligen skruva ur tåbrodden.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

CK skrev:
Risken med en massa lindor på en broddad häst är om hon skrapar till sig med brodden och fastnar i lindan, känner att hon fastnar, blir rädd osv osv.
Boots skulle nog jag nöja mig med. Möjligen skruva ur tåbrodden.

mm, jag vill ju helst ha skydd av något slag. Och hon kan ju rispa sönder sitt eget ben om hon flaxar runt oskyddad med brodden, men det borde iaf inte ge panik i släpet. Men jag skulle gärna ha NÅGOT skydd bak iaf..

Nåja, ska prova Prof Choicekopiorna ikväll, passar de blir det dem, passar inte de så tja, tillbaks till ritbordet =/

Varför skruva ur just tåbrodden btw? *nyfiken* Frambenen är ju skyddade?
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Varför skruva ur tåbrodden? Jo, det borde ju räcka med traktbrodd för att få tillräckligt fäste vid lastning och lossning, men att ändå minimera skaderisken för rispning på benen.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

CK skrev:
Varför skruva ur tåbrodden? Jo, det borde ju räcka med traktbrodd för att få tillräckligt fäste vid lastning och lossning, men att ändå minimera skaderisken för rispning på benen.

Jo, så långt fattade jag, men inte hur tåbrodden kan ge så myclket större rispningsrisk? =) *är antagligen för trött för att fatta det uppenbara*
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

skulle det gå att ha boots, lindor och Professional Choice-kopiorna över lindorna?
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

sweep skrev:
skulle det gå att ha boots, lindor och Professional Choice-kopiorna över lindorna?

Jo, men jag vill ju SLIPPA linda.

Men, med en liten justering så kan hon ha Visions Prof Choice-kopior! :bump: Så nu ska jag bara få tag på ett par boots till i rätt storlek så är hon resklar =)
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Alexandra_W skrev:
Nu står jag ju dock i den intressanta situationen att nästan-tvååringen (två i april) ska åka transport. Och sedan igår stoltserar med skor runt om och 4 brodd/sko.

varför har du skott en tvååring?????? det e ju inte klokt..har hon nån hovskada eller ska hon på utställning??
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Detta är ju en skitgammal tråd, men Alex har haft många bekymmer med skador på sin unghäst och fick sko för att hon inte skulle halka (rätta mig nån om jag minns fel) och förvärra dessa skador.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Vill bara göra ett inlägg om att många här hellre verkar ta en broddskada en något annat...

Min häst fick avlivas just pga en broddskada, och det i en stillastående transport. Det var dessutom blindbrodd, och såret blev ca 1 dm i diameter nedanför kotan, tänk er isbrodd då.
Såret läkte inte på 9 månader, dessutom utvecklades svår lymfangit, då det är svårt att hålla rent därnere...

Menar inte som ett påhopp, var och en gör som han/hon vill med sin häst, men broddskador kan bli MYCKET otrevliga och jag rekommenderar ingen att råka ut för det jag och min häst gjorde...

Nuförtiden skulle jag ALDRIG köra broddat (var iofs inte jag som körde när olyckan hände heller), utan hellre göra som ngn annan sa att hitta en plats att lasta av på där det inte är så stor halkrisk..
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Jag skulle tänka så här:

Unghäst=vill inte ha mycket skydd, finns ingen vana och han kan roa sig med att sparka och stöka med skydden.
Därför stryker jag både benlindor och transportskydd.

Vad kan hända då? Balltramp måste ändå vara största risken=Boots. Risken borde vara mindre bak än fram, därför skull jag ha enbart boots bak, för att hitta en balans i så lite skydd som möjligt men ändå skydd.
Fram skulle jag ha öppna senskydd, gärna sådana där som är i hårdplast. Har du inga kan det vara värt investeringen då du kan änväda dem vid andra tillfällen också. Plus boots.
 
Sv: Skydda ben på unghäst i transport?

Nu har jag inte läst hela tråden...

Det finns ju PC-skydd som är hela, dvs boots och kotskydd i ett. Hööks har en billigare variant (?). Men vet du att du inte har användning av dem senare så är det ju lite lönlöst. Jag kan inte köpa dem av dig sen heller eftersom det skulle vara som att få in en flodhäst i en balettrikå. :D
Du har ingen du kan låna av?

Det är ett jävla gissel det där med broddar och att behöva åka. Jag har alltid bytt till blind på alla utom valacken för han står där man ställer honom... :p
Om det hade varit jag så hade jag nog försökt att införskaffa dessa heltäckande skydd som jag nämnde, men skulle det inte vara en möjlighet så hade det blivit neopreneboots och kotskydd runt om. Men det är svårt det där. Passar inte V's skydd fram på henne så sätt dem bak och linda fram?
Min unghäst har ju för det första inte skor, men hon har fått åka med brorsans skydd ända sedan hon var yttepytte. De är inte riktigt helhöga utan går endast upp till strax ovan hasspetsen.

Nu hoppas vi väl ändå att det inte är is överallt när du åker så du slipper broddarna. Det är ju det enklaste. Så beställ vackert väder och le och va glad. ;) :p :D
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 992
Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Liten
·
Hoppning Har en ponny som jag tävlar lätta hoppklasser med. Nu är ju tävlingssäsongen i princip slut, så under vintern blir det väl mest några...
Svar
18
· Visningar
2 834
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:! Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika...
Svar
7
· Visningar
1 454
Senast: moster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp