Skydda höns mot attackerande katt

Bukefalos 30 år!

Vi har haft höns i många år men på senaste har en grannkatt börjat döda våra höns. Hönsen har nu utegångsförbud såklart men vi skulle gärna vilja låta de gå ute igen, eftersom de mår så mycket bättre av det. Vi kan inte ha de ute även när vi är med dem, katten smyger efter dem då också, trots att vi försöker hinna med vattenslang etc.
Vi kan inte ha tupp tyvärr pga tätbebyggt område. Katten har ett hem och är välfödd, den vill bara ha kul antar jag…
Våra höns är stora (Lohmans, så inga mesar).
Finns det rimligtvis något vi kan göra? Vår egen katt vågar inte stå upp mot den här stora katten, och vi har ingen hund.
Tips mottages gärna! Inser att vi kanske helt enkelt måste vänta ut den här kattens död eller flytt, men önskar så att vi kunde få ordning på det…
Jag som har utekatt hade gärna hört från dig om detta och försökt lösa! Kanske om de fortfarande vill ha den ute (vilket är troligt) så kanske ni kan komma överens om viss tid när höns eller katt är ute osv? Jag hade iaf inte bara struntat i att min katt dödade någon annans djur.

Det finns olika kattskrämmor man kan sätta upp (t.ex. som sprutar vatten eller gör "pyschljud") men de förutsätter att man kan placera ut rätt många runt tomten. En del säger att Revira Special håller katter borta, det är pellets som luktar rovdjur som man sprider ut runt tomten.

Har ni bevis för att det är deras katt som tar era höns? I så fall hade jag krävt ekonomisk ersättning av dem för hönsen katten tagit.
Vi har sett det, men inte filmat i all stress, så de har ju bara våra ord att gå på! Vilket nog är lite tunt

Det finns olika kattskrämmor man kan sätta upp (t.ex. som sprutar vatten eller gör "pyschljud") men de förutsätter att man kan placera ut rätt många runt tomten. En del säger att Revira Special håller katter borta, det är pellets som luktar rovdjur som man sprider ut runt tomten.
Intressant, det ska jag googla! Men vill ju i te skrämma vår egen katt hemifrån, hmm 🤔

Låna en tupp några veckor. Håll den instängd mörkt till sent på morgonen så väcker den ingen. Klagar grannarna så förklara att den snart är väck.

Låna en tupp några veckor. Håll den instängd mörkt till sent på morgonen så väcker den ingen. Klagar grannarna så förklara att den snart är väck.

Förutom att det inte är tillåtet så vad ska det leda till? Katter är inte korkade. Om tuppen lär katten att hålla sig undan så finns det en stor risk att katten kommer tillbaka när tuppen är borta igen.

Tror tupp kommer bli svårt tyvärr, vill inte bli osams med grannar.
Finns det några hönssorter som är bättre på att försvara sig eller komma undan? 🤔

Elnät, ordentligt jordat och ordentligt med ström. De kan ju hoppa men brukar inte göra det om de fått en rejäl stöt först.

Vi har själva haft en egen katt som ville jaga våra egna höns.

Vi har haft höns i många år men på senaste har en grannkatt börjat döda våra höns. Hönsen har nu utegångsförbud såklart men vi skulle gärna vilja låta de gå ute igen, eftersom de mår så mycket bättre av det. Vi kan inte ha de ute även när vi är med dem, katten smyger efter dem då också, trots att vi försöker hinna med vattenslang etc.
Vi kan inte ha tupp tyvärr pga tätbebyggt område. Katten har ett hem och är välfödd, den vill bara ha kul antar jag…
Våra höns är stora (Lohmans, så inga mesar).
Finns det rimligtvis något vi kan göra? Vår egen katt vågar inte stå upp mot den här stora katten, och vi har ingen hund.
Tips mottages gärna! Inser att vi kanske helt enkelt måste vänta ut den här kattens död eller flytt, men önskar så att vi kunde få ordning på det…

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Rasval
  • Tips för kanin för att undvika magatoni (trumsjuka)?
  • Innekatt i en etta utan balkong?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka