Skyddsombud

Manji

Trådstartare
Någon som vet om skyddsombud kan anses som jävig i en process att kräva åtgärder av arbetsgivaren?

Arbetsplatsens utformning strider mot föreskifterna och nu har bägaren runnit över för mig... Jag har dock en familjerelation med mitt skyddsombud så det kan ju se illa ut om denne driver frågor "åt mig". Finns inget huvudskyddsombud jag kan vända mig till heller. Facket centralt har visat sig vara ganska slött i andra frågor och hänvisat till de lokala representanterna.

Försökte googla men kunde inte hitta något om detta.

Någon som vet om skyddsombud kan anses som jävig i en process att kräva åtgärder av arbetsgivaren?

Arbetsplatsens utformning strider mot föreskifterna och nu har bägaren runnit över för mig... Jag har dock en familjerelation med mitt skyddsombud så det kan ju se illa ut om denne driver frågor "åt mig". Finns inget huvudskyddsombud jag kan vända mig till heller. Facket centralt har visat sig vara ganska slött i andra frågor och hänvisat till de lokala representanterna.

Försökte googla men kunde inte hitta något om detta.

Regionalt skyddsombud eller annat skyddsombud på jobbet. Men jag skulle ringa och ventilera frågan med min avdelning på facket en gång till. Är du inte nöjd med svaret, så skriv ett brev till verkställande utskott på avdelningen så får dom ta det vidare.

Lycka till.

Så länge ombudet håller sig till de regler som finns, så blir inte ombudet jävigt.
Men jag förstår att det kan bli problem om det redan finns "problem".
Tänk på att ett skyddsombud egentligen inte har med facket att göra. Det är vanligt att just fackföreningar utser skydds-/arbetsmiljöombud men det är arbetsmiljölagen som styr vad som gäller. Om inte arbetsgivaren gör något är det Arbetsmiljöverket som får ta över och skyddsombudet som vänder sig dit. Det gör att ev jäv inte kommer att ställa till det. Har du och ombudet fel kommer Arbetsmiljöverket att säga det och har ni rätt kommer ni att få stöd därifrån.
Du både få hjälp av skyddsombudet och facket om du är med i facket. Är du inte med i facket ska du fortfarande få hjälp av skyddsombudet.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 518
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka