Bukefalos 28 år!

Skyldigheter och rättigheter vid vattenläcka med mögel

EmmaW

Trådstartare
Jag behöver lite tips och råd från bukefolket eftersom jag googlat mig snurrig nu.
Jag hyr ett gammalt litet hus. Min Hv är inte mycket att hänga i granen. Hon vill mest ha in hyran men inte lägga några pengar alls på huset. Jag bor väldigt billigt men också med väldigt enkel standard på huset.
Jag upptäckte i lördags att blandaren i köket har läckt och vatten har runnit ner i skåpet under diskbänken. Därunder inne finns endast brädor som skåpsbotten och dom var genomdränkta så klart av vatten men även med mögel :nailbiting:. Jag kontaktade Hv som kom ut efter många om och men som tittade och sa ja hur gör man nu? O_o
På söndagen kontaktade hv en rörmokare som kom ut på tisdag och bytte ut blandaren. Hv och jag hade en mindre diskussion över telefon samma dag då dörren till köket som jag hämtat in från hennes förråd var både full med mögel och passade inte så den gick att stänga och den var ju ett måste för att kunna stänga ute alla djuren från röran i köket. :meh:
Sen dess har det varit tyst. Enligt rörmokaren skulle hon kontakta försäkringsbolaget nu och sen en firma som får komma ut och mäta fukten. Mattan i köket har släppt på flera ställen och jag anar fukt där med :(
Jag får väl ringa hv i morgon och höra hur det går. Hon förkunnade i förra samtalet att hon hade andra saker att göra än att fixa en vattenläcka O_o:banghead:
Hur brukar det går till? Hur länge är rimligt att jag ska behöva vänta? Det luktar lite mögel i köket nu, men stänger jag dörren dit nu så måste jag sätta på elementet där för annars finns risken att det blir för kallt.
Jag känner mig rätt orolig. Mögel är ju farligt och jag vill helst inte bli sjuk av skiten heller. Jag kan i dagsläget inte bara ta mitt pick och pack och flytta till annat. Jag har en del ekonomiska grejer som sätter hinder så det här måste lösas och jag vill helst ha mer kött på benen innan näst samtal med hv.
Hon lovade mig ett vattenprov för en månad sen men inget har ännu gjorts och jag vill helst inte vänta en månad till innan jag får bort möglet :nailbiting: Men så måste jag hålla mig väl med henne med för jag hoppas på att kunna ta hit hästarna till sommaren...
 
Jag hade ju gärna satt dit en avfuktare direkt. Samma kväll som det upptäcktes. Fukt ska man inte leka med.

Jag tror du har nytta av att gå med i Hyresgästföreningen, det där verkar bli långdraget...
Jag föreslog det men hv ville vänta...jag har även påpekat att hon har skyldigheter och att jag går till hyresgästföreningen om ingenting händer, men ja det kan ju vara bra att går med där...
 
oavsett lär en avfuktare inte hjälpa eftersom det inte kommer åt fukten på undersidan av brädorna :(
 
Men det är ju inget som hindrar att du tar in en avfuktare. Och kräver HV på hyran/inköpet senare. Köp en och fakturera hyra, så lär du ju gå på plus sedan...

Visst går avfuktaren på även den fukt som krupit ner, även om det är effektivare om man bryter upp.
 
Men det är ju inget som hindrar att du tar in en avfuktare. Och kräver HV på hyran/inköpet senare. Köp en och fakturera hyra, så lär du ju gå på plus sedan...

Visst går avfuktaren på även den fukt som krupit ner, även om det är effektivare om man bryter upp.
En vettig avfuktare kostar väl flera tusen och det har jag inte alls råd att lägga ut och möjlighet till faktura finns inte. Hon kommer absolut inte gå med på att jag gör något sådant och sen kräver pengarna tillbaka.
 
Ja, då är det ju bara att vänta på att HV gör något. Eller låter bli. Mest troligt det sistnämnda. Och det lär ju ta långt, långt tid innan någon kan tvinga HV till något. Om ens någonsin.

Det lättaste om du stänger övriga dörrar är att flytta. Billigast också.
 
Ja, då är det ju bara att vänta på att HV gör något. Eller låter bli. Mest troligt det sistnämnda. Och det lär ju ta långt, långt tid innan någon kan tvinga HV till något. Om ens någonsin.

Det lättaste om du stänger övriga dörrar är att flytta. Billigast också.
Kan jag vägra betala hyran tills hon har fixat det? Eller sätter jag mig själv i skiten då?
 
Kan jag vägra betala hyran tills hon har fixat det? Eller sätter jag mig själv i skiten då?
Om hv inte gör något så tror jag du kan deponera hyran men minns inte var. Kolla upp det med hyresgästföreningen. Du får absolut inte bara låta bli att betala hyran. Då kan hv vräka dig oavsett anledning till att du inte betalade.
 
Problemet är även att jag måste lämna en säkerhet om minst 2000kr. Jag är student, det finns inte en chans att jag kan avvara dom pengarna :(
 
Vet inte vad som gäller när det är uthyrt, men hyresvärden borde väl vara mån om att inte få huset förstört?

I alla fall, när farsan upptäckte en läcka med tillhörande mögel längs med tre bärande väggar så var försäkringsbolaget ute inom en vecka. Ett företag kom och tog ner det som kunde tas ner sen satt det avfuktare i 8 veckor innan det kom någon och fixade allt igen.

Förstår inte varför hyresvärden tycker att det ska bli så krångligt att fixa? I förhållande till värdet på huset borde ju den tid det tar vara värt det.
 
Hv har väl en skyldighet att fixa till det här ?

Lägenheten ska uppnå "lägsta godtagbara standard", gör den inte det så måste HV fixa det. Där ingår sanitära olägenheter och det måste väl mögel klassas som. Märkligt att hyresvärden inte är mer intresserad av att rätta till en sådan skada.

Är du med i Hyresgästföreningen tycker jag att du ska prata med dem, de ska kunna hjälpa till med vad som gäller och vad du ska göra. Du kan kontakta dem även om du inte är medlem för att få mer generell information.
 
Huset är väldigt gammalt, min hv är pensionär, kan inget om att sköta föräldragården som det här är. Hon har dessutom haft en stroke för flera år sen och är inte som hon ska efter den. Jag ska kontakta hyresgästföreningen.
Ska även prata med hv i dag inte bara om möglet utan även om vattnet.
Det är egen brunn här på gården, någon som vet om hv har skyldighet att ta prover på vattnet med jämna mellanrum?
Kommunen rekommenderar minst en gång per år här men prover är inte tagna på flera år.
 
Jag behöver lite tips och råd från bukefolket eftersom jag googlat mig snurrig nu.
Jag hyr ett gammalt litet hus. Min Hv är inte mycket att hänga i granen. Hon vill mest ha in hyran men inte lägga några pengar alls på huset. Jag bor väldigt billigt men också med väldigt enkel standard på huset.
Jag upptäckte i lördags att blandaren i köket har läckt och vatten har runnit ner i skåpet under diskbänken. Därunder inne finns endast brädor som skåpsbotten och dom var genomdränkta så klart av vatten men även med mögel :nailbiting:. Jag kontaktade Hv som kom ut efter många om och men som tittade och sa ja hur gör man nu? O_o
På söndagen kontaktade hv en rörmokare som kom ut på tisdag och bytte ut blandaren. Hv och jag hade en mindre diskussion över telefon samma dag då dörren till köket som jag hämtat in från hennes förråd var både full med mögel och passade inte så den gick att stänga och den var ju ett måste för att kunna stänga ute alla djuren från röran i köket. :meh:
Sen dess har det varit tyst. Enligt rörmokaren skulle hon kontakta försäkringsbolaget nu och sen en firma som får komma ut och mäta fukten. Mattan i köket har släppt på flera ställen och jag anar fukt där med :(
Jag får väl ringa hv i morgon och höra hur det går. Hon förkunnade i förra samtalet att hon hade andra saker att göra än att fixa en vattenläcka O_o:banghead:
Hur brukar det går till? Hur länge är rimligt att jag ska behöva vänta? Det luktar lite mögel i köket nu, men stänger jag dörren dit nu så måste jag sätta på elementet där för annars finns risken att det blir för kallt.
Jag känner mig rätt orolig. Mögel är ju farligt och jag vill helst inte bli sjuk av skiten heller. Jag kan i dagsläget inte bara ta mitt pick och pack och flytta till annat. Jag har en del ekonomiska grejer som sätter hinder så det här måste lösas och jag vill helst ha mer kött på benen innan näst samtal med hv.
Hon lovade mig ett vattenprov för en månad sen men inget har ännu gjorts och jag vill helst inte vänta en månad till innan jag får bort möglet :nailbiting: Men så måste jag hålla mig väl med henne med för jag hoppas på att kunna ta hit hästarna till sommaren...

Kontakta ditt försäkringsbolag, det är de som ska hjälpa dig om du behöver annat boende en period (hyresvärden ska givetvis åtgärda problemet).
 
Kontakta ditt försäkringsbolag, det är de som ska hjälpa dig om du behöver annat boende en period (hyresvärden ska givetvis åtgärda problemet).
Är det så även när man hyr? Beror inte det på vad man har för försäkring?

Och är det skillnad i hyresvärdens skyldigheter om uthyrningen görs av privatperson eller företag?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 818
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp