Bukefalos 28 år!

Skyldigheter och rättigheter vid vattenläcka med mögel

Huset är väldigt gammalt, min hv är pensionär, kan inget om att sköta föräldragården som det här är. Hon har dessutom haft en stroke för flera år sen och är inte som hon ska efter den. Jag ska kontakta hyresgästföreningen.
Ska även prata med hv i dag inte bara om möglet utan även om vattnet.
Det är egen brunn här på gården, någon som vet om hv har skyldighet att ta prover på vattnet med jämna mellanrum?
Kommunen rekommenderar minst en gång per år här men prover är inte tagna på flera år.
Att ta prov på vattnet om man inte misstänker något fel känns lite - för mig som lantis - lite överambitiöst. Dvs det är säkert helt korrekt att det måste kollas men den absoluta majoriteten av människor som bor med egen brun kollar den inte. Så jag kan begripa den gamla hyresvärdens skepsis. Jag har bott på landet hela livet och faktiskt inte ens hört talas om nån granne som kollat vattnet. Det är oftast något man gör som nyinflyttad för att veta vad man köpt.

Vad gäller vattenskadan däremot så tror jag att du måste vara noll gnällig och klagande. Däremot presentera klara, raka och enkla lösningar.
1. Hyresvärden måste anmäla skadan till försäkringsbolaget.
2. Berätta att du är med i hyresgästföreningen (bli det!!) och presentera konkreta fakta om vad uthyrda bostäder måste ha.
3. om åtgärder inte vidtas kommer detta att hända: X, Y, Z
 
Jag upptäckte i lördags att blandaren i köket har läckt och vatten har runnit ner i skåpet under diskbänken. Därunder inne finns endast brädor som skåpsbotten och dom var genomdränkta så klart av vatten men även med mögel :nailbiting:.
Det finns en risk att du blir skyldig att reparera det.

Jag skall förklara.
Som hyresgäst så har man en ganska så långtgående skötselplikt av hyresobjektet.
Det betyder bl.a. att du skall hålla koll på t.ex. vattenläckor och rapportera dessa innan det blir skador.
Så risken om du drar det hela till sin spets är att du blir betalningsskyldig för skadan.
Jag hoppas att du har en bra hemförsäkring.

Hyresgästföreningen är jättebra, särskilt för hyresvärden som inte behöver hålla på och förklara för hyresgästen hur det fungerar.

Inte_Ung, Hyresvärd
 
Det är egen brunn här på gården, någon som vet om hv har skyldighet att ta prover på vattnet med jämna mellanrum?
Nej det har inte en hyresvärd.
Vattnet måste vara tjänligt, men du måste bevisa att så inte är fallet om du vill klaga på det.
Och du måste dessutom ha lidit skada om det inte är det.
Är det en grävd brunn så finns dessutom inte risken för radon.
 
Och är det skillnad i hyresvärdens skyldigheter om uthyrningen görs av privatperson eller företag?
Nej men en privatperson kan säga upp hyresavtalet då besittningsrätten i de fallen är obefintlig eller svag.
Så att kräva för mycket av en privatperson kan resultera i bostadslöshet.
 
Min personliga reflektion är att det inte verkar vara något trevligt ställe för TS att bo på. TS och hyresvärden har olika åsikter om hur relationen ska skötas, och det verkar finnas en del som inte fungerar. Nu också misstanke om mögel och en oförstående hyresvärd.

Som I_U skriver har man som hyrestagare ett ansvar att kontrollera t ex efter läckor och meddela hyresvärden för åtgärd. Detta för att skademinimera vid en incident. Alternativet hade varit att hyresvärden fått göra motsvarande ronder i bostaden dagligen, vilket ju är ohållbart ur flera perspektiv.

Om man som hyresgäst inte tar det ansvaret, kan man bli skyldig att ersätta en skada som uppstått för att man inte skött sina åtaganden.
 
Hv och jag hade en mindre diskussion över telefon samma dag då dörren till köket som jag hämtat in från hennes förråd var både full med mögel och passade inte så den gick att stänga och den var ju ett måste för att kunna stänga ute alla djuren från röran i köket.
Fanns det dörr till köket då du hyrde bostaden?
Om den inte var där så har du ingen rätt till att få en köksdörr.
Massor av bostäder har öppen planlösning utan dörr mellan kök och rum så det anses helt acceptabelt.
 
Allmänt om Hyresgästföreningen.

Hyresgäster blir ofta överraskade när de av Hyresgästföreningen får veta alla skyldigheter som de har och vad de faktiskt inte kan kräva.
 
För att klargöra: det finns en dörr till köket, den var dock bortplockad när jag flyttade in för ca 6 månader sen och det var fritt upp till mig om jag ville sätta in och använda den eller inte. Det är ett gammalt hus. Det finns ingen "öppen" planlösning.
Under dess fuktskadade plankor finns alltså ingen isolering utan endast grunden.
Det var torrt för ca 3 veckor sen under diskbänken. Blandaren som börjat läcka var lätt över 50 år på nacken enligt rörmokaren. En antik sak som han sa det. Enkel standard i all ära men nu har jag ju påpekat tidigare att kranen läckt på ovansidan tidigare och fått svaret att det är ett "enkelt hus" och sen upptäcker jag att det även läckt på undersidan har jag svårt att se att jag ska bli skyldig för. När jag påpekade att jag hade invasion av möss fick jag bara höra att ja så är det på landet.
Jag är fullt medveten om att jag bör hitta ett bättre boende men det är i praktiken inte så enkelt att ordna eftersom jag måste bo på landet av vissa orsaker.
 
det finns en dörr till köket, den var dock bortplockad när jag flyttade in för ca 6 månader sen och det var fritt upp till mig om jag ville sätta in och använda den eller inte.
Ja den var inte där.
Då så kan du inte kräva att den skall ha en viss standard.
Är den möglig och inte passar så får du ju fixa det om du vill använda dörren.
Du har hyrt huset utan dörr.

I övrigt så skulle du nog ha nytta av att vara med i Hyresgästföreningen så att de kan upplysa dig om dina rättigheter och dina skyldigheter.

Om blandaren är 50 år och du sett en läcka men inte hållit koll under diskbänken så har du inte uppfyllt din skötselplikt.
Är uthyrningen privat, d.v.s. inte affärsmässig och ingår i företagande så kan Hyresvärden säga upp dig om du blir för trasslig.
I och med att du flyttade in för 6 månader sedan så gäller de nya reglerna för privatuthyrning så då har du ingen besittningsrätt.

Jag rekommenderar dig därför att inte tjafsa med Hyresvärden utan att du löser problemen på egen hand.
 
Ja den var inte där.
Då så kan du inte kräva att den skall ha en viss standard.
Är den möglig och inte passar så får du ju fixa det om du vill använda dörren.
Du har hyrt huset utan dörr.

I övrigt så skulle du nog ha nytta av att vara med i Hyresgästföreningen så att de kan upplysa dig om dina rättigheter och dina skyldigheter.

Om blandaren är 50 år och du sett en läcka men inte hållit koll under diskbänken så har du inte uppfyllt din skötselplikt.
Är uthyrningen privat, d.v.s. inte affärsmässig och ingår i företagande så kan Hyresvärden säga upp dig om du blir för trasslig.
I och med att du flyttade in för 6 månader sedan så gäller de nya reglerna för privatuthyrning så då har du ingen besittningsrätt.

Jag rekommenderar dig därför att inte tjafsa med Hyresvärden utan att du löser problemen på egen hand.
Huset är hyrt med dörrar. Dom stod i förrådet bara. Annledningen till att dom stod i förrådet var att hv inte klarade av att bära in dom själv.
Dessutom har jag kollat under diskbänken, men inte varje dag.
 
Jag tycker du ska kontakta miljökontoret i din kommun. Eftersom skadan innebär en risk för olägenhet är det hyresvärdens skyldighet att åtgärda skadan och miljökontoret kan hjälpa dig att trycka på att det ska åtgärdas. Då behöver du inte betala någonting.
 
Kontentan är att det är väldigt svårt att driva ditt ärende, du riskerar en hel del - särskilt eftersom det är svårt att hitta annan bostad.
 
Eftersom skadan innebär en risk för olägenhet är det hyresvärdens skyldighet att åtgärda skadan och miljökontoret kan hjälpa dig att trycka på att det ska åtgärdas.
Och då så kan hyresvärden säga upp TS så att hon måste flytta innan det ärendet kommit någon vart alls.

Vem vann på det?
 
Huset är hyrt med dörrar. Dom stod i förrådet bara. Annledningen till att dom stod i förrådet var att hv inte klarade av att bära in dom själv.
Då så har du accepterat att det inte var någon dörr till köket.
I.o.m. att du inte tagit in dörren på de 6 månader som du har bott där så kan du, om du hävdar att ni kommit överens om att du skall ta in dörren, bli skyldig till att den har blivit möglig och svällt av fukten.
(Den kommer f.ö. att passa igen när den har torkat.)

Dessutom har jag kollat under diskbänken, men inte varje dag.
Eftersom att det han bli fuktigt och t.o.m. mögligt så var det för sällan.
Särskilt som att du redan misstänkte att kranen läckte.

Du kan råka oerhört illa ut om du bråkar om saken.
I värsta fall så blir du både skadeståndsskyldig och bostadslös.
 
på vilken grund kan hon säga upp mig då?
Beroende på vilken typ av uthyrning det är:
Om det är privatbostadsuthyrning = på ingen grund alls utom att hon vill det.
Om det är privat och inte affärsmässigt = för att hon vill disponera det för egen del eller för någon i sin familj.
 
Dörren har inte svällt, möglet sitter i sprickor där färgen flagnat pga av bristande underhåll. Det var flagnat och början till mögel på dom redan när jag flyttade in, därav att jag inte ville ta in dörrarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 571
Senast: Calmiche
·
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 867
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp