Hv,uppsägning och rättigheter. (långt)

Det är inte alls så enkelt.
Om huset har varit uthyrt tidigare, länge och stadigvarande så kan det räknas som affärsmässigt och då så gäller besittningsrätten.
I det läget så kan TS sitta kvar tills att hon antingen vill flytta el,ler gör något heldumt som förverkar hyresrätten.
OT, men nu blir jag nyfiken! Kan det ses som affärsmässigt trots att det handlar om mindre än tre fastigheter? Var ju i motsatta sitsen förra året, hyresgästen struntade i de sista hyrorna då jag räknades som privatperson (bostaden hade varit uthyrd i ca 20 år, dock fler olika hyresgäster)
Nu ska vi iofs inte hyra ut mer (dåliga erfarenheter) men kan vara intressant att veta;)
 
men vad gör jag nu?
Du gör ingenting alls.
För rent formellt så är du ännu inte uppsagd.

Låt Hyresvärden dra det där ärendet enligt alla konstens regler.
Hon måste först säga upp dig korrekt och ha ett kvitto på att hon skickat det i rekommenderat brev.
Sedan så motsätter du dig uppsägningen.
Lämpligtvis skriftligt.
Det där får du hjälp av Hyresgästföreningen med att få till korrekt.

Efter det så får Hyresvärden dra det hela genom Hyresnämnden för att få kontraktet att upphöra.
Och vad jag kan se så finns det inget som talar för att det skulle upphöra.

Så strunta i henne du.
 
Kan det ses som affärsmässigt trots att det handlar om mindre än tre fastigheter?
Ja om det anses skall ske varaktigt och det har bytts hyresgäster under vägen.
Tiden spelar en stor roll i det sammanhanget.
Likaså om det ingår i affärsmässig verksamhet som bokförs.
 
Tja har deklarerats varje år, och varit uthyrt i stort sett hela tiden (dock har det emellanåt behövt renoveras pga tidigare hyresgäster)
Bara intresserad om jag hade kunnat driva ärendet vidare, men blir inte aktuellt. Slutar hyra ut istället
 
Till TS

Om jag varit du så skulle jag snarast letat efter nytt boende men som Inte_ung föreslår avvakta på en formellt riktig uppsägning. Hon har fullkomligt rätt och det råder viss tvekan om du har besittningsrätt eller inte, det avgör hyresnämnden. Det kommer troligen ge dig lite extra tid att hitta något lämpligt. I längden blir det ohållbart att bo kvar om du inte är önskvärd, men vad jag förstår så är en flytt redan påtänkt så frågan blir när och inte om.
 
Jag har i dag pratat med hyresnämnden och jag ska inte skriva på nåt papper och uppsägningen är inte rätt utförd och därmed ogiltig. Jag har därmed köpt mig lite extra tid för att lyckas hitta nytt boende. Känns lite bra, jag vill inte stanna längre än nödvändigt här men nu har jag lite större chans att slippa bli bostadslös i alla fall.
 
Jag har i dag pratat med hyresnämnden och jag ska inte skriva på nåt papper och uppsägningen är inte rätt utförd och därmed ogiltig. Jag har därmed köpt mig lite extra tid för att lyckas hitta nytt boende. Känns lite bra, jag vill inte stanna längre än nödvändigt här men nu har jag lite större chans att slippa bli bostadslös i alla fall.
Precis som @Inte_Ung skrev, med andra ord.
 
Uppdaterar: I dag kom ÄNTLIGEN rörmokaren tillbaka.....han satte dit en platta som ska hålla tätt vid kranen men skruvade inte åt en koppling vilket orsakade en ny läcka :arghh: så jag fick ringa tillbaka honom för att fixa den vilket han gjorde. Han åkte och jag sätter på diskmaskinen och märker att det inte fungerar , kryper in i skåpet och ser nu att han har slagit knut på slangen/röret och det går inte att fixa tillbaka själv, samt att det läcker ur en annan koppling helt plötsligt! :arghh: Så jag ringer honom och hans fru svarar att han inte har tid. Jag ringer min hv som säger att det var ju jobbigt men att jag ska stänga av vattnet och jag kan ju ta en gryta och hämta vatten i brunnen tillsvidare :eek: Jag påpekar då att jag måste faktiskt duscha varpå hon svarar att man behöver inte ducka varje dag :crazy: jag påpekar då att jag är i stallet varje dag och inte kan gå runt och lukta häst och svett. Jag kan inte duscha i en gryta lixom :crazy: Hon svarade att det var ju inte hennes problem. :confused:
Hon var övertygad om att rörmokaren inte skulle svara eller vilja komma ut så hon ville inte ens ringa O_o
Efter lite övertalning ringde hon till slut rörmokaren och han ska komma i morgon kl 14. dvs mitt i min flytt av hästarna så jag få helt enkelt avbryta mitt i :banghead: och åka hem och släppa in rörmokaren :arghh:

Min inre kärring slår just nu bakut och och frustrationen är rätt hög här hemma :rage:

Jag har inte hittat nåt nytt boende än men är å andra sidan inte lagligt uppsagd än heller....
 
Jag har i dag hämtat ut ett rek från min hv, där hon skrivit ut nån halvfärdig uppsägning på en lägenhet med husets adress via internet, fyllt i delar av det, missat att fylla i vissa datum, tex dagens datum som det skrivits och när det ska sägas upp och dessutom är utflyttningsdatumet flyttat (felskrivet datum?) till den 31/8.
Jag kan beskriva det skriftligt enligt pappret men ska oavsett vara utflyttad det skrivna datumet.
Hyresnämnden hittar ingen som helst giltlighet i denna uppsägning heller. :angel:

Jag har pratat med hv och sagt att det inte är giltlig uppsägning. Hon har gått från att ena stunden låta mig bo kvar :eek: till att i nästa stund skälla ut mig för att jag inte bad henne om lov när gammelhunden flyttade hit i vintras och för att jag inte berättar hur mina djur mår eller att jag inte berättar om mina betyg i skolan eller att och var jag ska jobba i sommar. Jag får heller inte låsa ytterdörren till mitt hus när hon är i stora huset :confused: och så måste jag klippa gräset. Jag har klippt gräset men mannen som har klippt hennes trädgård hävdar att han klippt min med vilket han inte alls har gjort :meh:. Jag hänvisade då till att grannarna sett mig klippa gräsmattan :meh: Hon påminner då om att jag är uppsagd och att hon pratat med advokat och jag ska vara ute senast den 31/7. :laugh:
Hon har dessutom bestämt att jag ska ringa en bonde som jag köper hö av (aldrig köpt hö av den bonden!) och ställa mina hästar hos honom. Det blir bra enligt henne.
Alltså jag såg nog ut så här :confused: Sen förklarade jag att jag har redan mina hästar uppstallade så mina hästar behöver hon inte bry sig om men så var det inte enligt henne, utan nu har hon bestämt det...O_o
Sen får jag inte hänga min underkläder på tork i trädgården (baksidan av mitt hus) för det var så jobbigt :wtf:
Vi pratar helt onödigt vetande om vanliga svarta boxertrosor i bomull :angel:
Och så är det bäst jag betalar hyran för räkningen från rörmokaren har kommit och den låg på 8000kr!
Så åter igen har jag hänvisat till hyresnämnden men dit vill hon visst inte gå :angel:
 
Jag har i dag hämtat ut ett rek från min hv, där hon skrivit ut nån halvfärdig uppsägning på en lägenhet med husets adress via internet, fyllt i delar av det, missat att fylla i vissa datum, tex dagens datum som det skrivits och när det ska sägas upp och dessutom är utflyttningsdatumet flyttat (felskrivet datum?) till den 31/8.
Jag kan beskriva det skriftligt enligt pappret men ska oavsett vara utflyttad det skrivna datumet.
Hyresnämnden hittar ingen som helst giltlighet i denna uppsägning heller. :angel:

Jag har pratat med hv och sagt att det inte är giltlig uppsägning. Hon har gått från att ena stunden låta mig bo kvar :eek: till att i nästa stund skälla ut mig för att jag inte bad henne om lov när gammelhunden flyttade hit i vintras och för att jag inte berättar hur mina djur mår eller att jag inte berättar om mina betyg i skolan eller att och var jag ska jobba i sommar. Jag får heller inte låsa ytterdörren till mitt hus när hon är i stora huset :confused: och så måste jag klippa gräset. Jag har klippt gräset men mannen som har klippt hennes trädgård hävdar att han klippt min med vilket han inte alls har gjort :meh:. Jag hänvisade då till att grannarna sett mig klippa gräsmattan :meh: Hon påminner då om att jag är uppsagd och att hon pratat med advokat och jag ska vara ute senast den 31/7. :laugh:
Hon har dessutom bestämt att jag ska ringa en bonde som jag köper hö av (aldrig köpt hö av den bonden!) och ställa mina hästar hos honom. Det blir bra enligt henne.
Alltså jag såg nog ut så här :confused: Sen förklarade jag att jag har redan mina hästar uppstallade så mina hästar behöver hon inte bry sig om men så var det inte enligt henne, utan nu har hon bestämt det...O_o
Sen får jag inte hänga min underkläder på tork i trädgården (baksidan av mitt hus) för det var så jobbigt :wtf:
Vi pratar helt onödigt vetande om vanliga svarta boxertrosor i bomull :angel:
Och så är det bäst jag betalar hyran för räkningen från rörmokaren har kommit och den låg på 8000kr!
Så åter igen har jag hänvisat till hyresnämnden men dit vill hon visst inte gå :angel:

Hon låter lite som min första hv när jag hyrde en lägenhet i ett privat hus inne i stan.
En gammal tant med gamla principer. Jag fick inte ha "pojkar på rummet" för henne O_o
Min käre make smög jag således in i nästan ett år för att slippa tantens gnäll. Sen blev han dock "godkänd" för det visade sig att min mans mormor spelade något kortspel med min hv då och då och hennes barnbarn var ju en underbart fin man :p

Jag misstänker hon var dement eller något sånt. Hon hade massor av konstiga saker för sig :crazy:
Din hv påminner om henne. Men det är knappast samma för min är död och begraven sen några år tillbaka.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 058
Senast: Sel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 297
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 338
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 035
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp