Hv,uppsägning och rättigheter. (långt)

Fast snälla ge dig, jag har väl accepterat det du kallar fel eftersom jag bott kvar. Jag vill att allt ska gå rätt till eftersom jag inte vill ha nåt släpande efter mig som att hon ska komma i efterhand och bråka om nåt. Jag är ju inte första hyresgästen hon gör så här emot utan den 5:e och på dom andra har hon kommit i efterhand och bråkat och krävt saker så jag vill så klart skydda mig från det. I samtliga fall har nåt inträffat med huset, stora grejer liknande läckan som behövts åtgärda. Hon gör nån halvgrej av det hela, gör sig okontaktbar och sen kommer med en uppsägning för att sen åter göra sig okontaktbar och sen efter flytten börja höra av sig och kräva det ena eller det andra och säger att man förstört osv. Jag vill så klart skydda mig från sånt men hur ska jag få till en besiktning när jag inte får tag i människan?
Anlita en besiktningsman?

Många hyresvärdar kräver referenser från tidigare hyresvärdar. Hade du varit min hyresgäst hade du förmodligen undvikt mig som referent.
 
Anlita en besiktningsman?

Många hyresvärdar kräver referenser från tidigare hyresvärdar. Hade du varit min hyresgäst hade du förmodligen undvikt mig som referent.
Jag har tillräckligt många bra referenser för att inte oroa mig för en enda dålig där man kan bevisa ett återkommande beteende hos just den hyresvärden så det oroar mig inte ett dugg.
 
Har precis som TS aldrig varit med om annat än att utflytt/inlämning av nyckel senast kl 12 den 1:a gäller. Min nuvarande hyresvärd skriver följande på sin hemsida:
Du får tillträde till din lägenhet klockan 12.00 den dag ditt hyresavtal börjar gälla. Om den dagen är en lördag, söndag eller annan helgdag, får du flytta in första vardagen därefter tidigast klockan 12.00.

Utifrån en snabb googling verkar det som era hyresvärdar, @Lovisaleonora och @lillebill, inte har följt hyreslagen:
hyreslagen.com skrev:
7 § När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den som skall tillträda den.

Infaller den dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det i stället ske nästa vardag.
 
@EmmaW
Jag tycker inte du har varit för besvärlig. En vattenläcka skall man inte behöva stå ut med bara för att man betalar en låg hyra.

Dessutom har hyresvärden skyldighet att vara anträffbar.

Uppsägningen du har fått i brevlådan är väl egentligen inte tillräckligt korrekt formulerad men frågan är om det är någon idé att bråka om det. Det finns dock fastställt vad som skall stå på en uppsägning. Om du googlar lite så hittar du.

Om avflyttningsdagen (dvs dagen när kontraktet går ut) hamnar på en helgdag (lör, sön eller röd dag) så brukar man ha till nästa vardag på sig att flytta. Lägenheten skall då vara tom och nycklar inlämnade senast kl 12. Vet dock inte om det är en lag eller om det är något "som man brukar tillämpa".

Tyvärr är det så att när det är bostadsbrist så utnyttjar vissa hyresvärdar det. Det verkar som om din hyresvärd har satt det i system att så fort någon blir "besvärlig" genom att åberopa sina rättigheter så blir dom uppsagda.

Det var nog tyvärr inte frågan om du skulle bli uppsagd utan när.

Förstår inte alla dessa påhopp du har fått för det förtjänar du inte enligt mig. Däremot verkar du ha en oseriös hyresvärd.

Hade jag fortfarande haft hus att hyra ut så hade du lätt fått hyra av mig. Tycker inte att det är några konstiga krav du har ställt utan bara basic saker som man faktiskt har rätt till även om hyran är låg.
 
Knivig situation, problemet med många privata hyresvärdar är väl att de ofta inte kan lagen vad som gäller. Min hyresvärd försökte till exempel få grannen att betala en dyr stopp i avloppet situation trots att det kunde bevisas att det är feldraget under huset och stoppet kom på grund av det (vilket grannen förstås inte kunde belastas för) och mig ville hon att jag skulle betala rörmokare för att handfatet var sönder, vilket jag påpekade noggrannt när jag flyttade in, och hon kom på en månad efteråt själv, naturligtivis var det inte hon som skulle fixa det utan jag :angel:.
Jag tycker nog också att vattenläckor och sådant ska hyresvärd stå för, då får denne i så fall ha lite högre hyra för sådant måste finnas med i bufferten att det kan ske.

Hur som helst - nu är du uppsagd, lös problemen. Innebär det att du måste säga nej till praktiken, det känner du bäst själv, då är det så. Lägenhet är kanske inte jättekul, men bättre än inget och ger dig också möjlighet att leta efter något bättre under tiden. Läs hyreslagen och vad som gäller noga, bättre det tror jag än att fråga här. Lycka till.
 
Men SJÄLVKLART skicka brev. Det är väl det givna första alternativet?!
Jag kan tycka att du kan sluta vara så jävla dryg nu. Jag har inte gjort nåt fel, jag har heller aldrig förr blivit uppsagd eller ens varit i närheten av en sån här situation förr. Jag vet inte rätta vägen men är mån om att allt ska bli rätt. Du skrev lämna en lapp i brevlådan. Nu finns inte den möjligheten. Jag har precis fått ett pm om att skicka brev kan göras men då ska även det göras korrekt dvs det ska inte skickas via vanlig post utan rek i så fall.
Bara för att allt är så jävla självklart för dig så är det inte det för mig och jag frågar. Men för fasen sluta hacka på mig! Bryter du inte mot nån jäkla regel här snart trots att du är mod? (och ja jag frågar för jag vet faktiskt inte det just nu!)
 
Jag kan tycka att du kan sluta vara så jävla dryg nu. Jag har inte gjort nåt fel, jag har heller aldrig förr blivit uppsagd eller ens varit i närheten av en sån här situation förr. Jag vet inte rätta vägen men är mån om att allt ska bli rätt. Du skrev lämna en lapp i brevlådan. Nu finns inte den möjligheten. Jag har precis fått ett pm om att skicka brev kan göras men då ska även det göras korrekt dvs det ska inte skickas via vanlig post utan rek i så fall.
Bara för att allt är så jävla självklart för dig så är det inte det för mig och jag frågar. Men för fasen sluta hacka på mig! Bryter du inte mot nån jäkla regel här snart trots att du är mod? (och ja jag frågar för jag vet faktiskt inte det just nu!)
Har sett Lovisaleonora bete sig såhär förut och varit allmänt påhoppande (ifrågasätter ibland vad som krävs av moddarna här), men ta inte åt dig. Försök istället lyssna på vad andra tipsar om. :)
 
Att jag undrade berodde helt enkelt på smidigheten om jag flyttar in i nytt den 1/8 någonstans men måste vara ute senast den 31/7. Då måste jag hyra flera släp för att ställa ha mina saker någonstans på natten och sen är frågan var jag och djuren ska bo?

Fast det där är ju egentligen en icke-fråga. Det är nog bara en enstaka gång av de tillfällen som jag har flyttat som jag har lämnat ett gammalt och påbörjat ett nytt boende på samma dag. Ofta har man ju det omlott någon månad. Om du får ett nytt kontrakt till 1/8 så är det ju bara att höra med den nya hyresvärden om du får komma och ställa dina saker där redan 31/7. Så brukar de flesta lösa den typen av problem.
 
Du tycker att det är drygt med problemlösning. Ja, det kan det ju vara om man vill fortsätta se problemen och hävda att det är andras fel.

Visst kan du skicka rek, men skicka alltid ett brev med vanlig postgång samtidigt. Många är de som inte löser ut rek, och hävdar då att de inte sett meddelandet ö h t. Skickar man med bägge, är chansen större att meddelandet faktiskt når fram.

Nu kan jag inte riktigt se meningen med att skicka rek, eftersom det inte finns någon juridisk twist i att hyresvärden verkligen fått din vädjan att få vara kvar till 12.00 den förste.

Om du vill kräva det kommer det däremot i ett annat läge, och det kan ju kanske vara idé. MEN jag hade inte gjort det i första läget, utan försökt lösa det på en smidigare väg först. Ställer du krav kommer det sannolikt att bli ännu tråkigare att bo kvar över sommaren.
 
Du tycker att det är drygt med problemlösning. Ja, det kan det ju vara om man vill fortsätta se problemen och hävda att det är andras fel.

Visst kan du skicka rek, men skicka alltid ett brev med vanlig postgång samtidigt. Många är de som inte löser ut rek, och hävdar då att de inte sett meddelandet ö h t. Skickar man med bägge, är chansen större att meddelandet faktiskt når fram.

Nu kan jag inte riktigt se meningen med att skicka rek, eftersom det inte finns någon juridisk twist i att hyresvärden verkligen fått din vädjan att få vara kvar till 12.00 den förste.

Om du vill kräva det kommer det däremot i ett annat läge, och det kan ju kanske vara idé. MEN jag hade inte gjort det i första läget, utan försökt lösa det på en smidigare väg först. Ställer du krav kommer det sannolikt att bli ännu tråkigare att bo kvar över sommaren.
Jag tycker inte det är drygt med problemlösning. Det är nåt du har hittat på alldeles själv.Problem är till att lösas men det ska även gå rätt till så man inte sätter sig i en dålig sits Däremot tycker jag du är dryg och har förutfattade meningar där du redan har bestämt att allt är mitt fel. Jag har aldrig blivit uppsagd förr någonsin varken i stall, bostad eller jobb. Denna hv har gjort på samma sätt med dom senaste 4 hyresgästerna. Men det är så klart vi hyresgästers fel som hyr hus billigt och därmed ska vi inte kunna räkna med att ens ha rinnande vatten inne.
Du kanske kan vara snäll och lämna tråden nu för jag tycker inte du tillför någonting positivt eller nåt som faktiskt hjälper mig utan bara måste hacka och hävda dig att du har rätt för att du har bestämt hur allt ligger till.
 
Jag hävdar inte att jag har rätt. Jag resonerar kring hur det bästa sättet att hantera problemet torde vara.

Att lägga en tråd på ett öppet forum innebär att man ibland får svar man inte gillar. Och folk som har en åsikt man inte gillar.

Att försöka hindra folk från att svara i tråden ser jag inte som konstruktivt faktiskt.

Att du aldrig blivit uppsagd tidigare är ju jättebra, och det är jättetråkigt att flera haft problem med din hyresvärd. Då är ju frågan hur det bästa sättet är att tackla detta. Jag tror helt uppriktigt inte att rätt taktik är att kräva och hävda och bråka.

Jag tror rätt väg är att försöka inse att den här flytten kommer att behöva genomföras, och troligen runt den 31. Med rätt hantering och kanske en slant, kan du säkert få till stånd en respit på någon dag om det hjälper. Men att kräva och hävda rätt till denna/dessa dagar kan få helt motsatt effekt.

Precis som "det är min rätt" i vattenskadefallet troligen lett till att du nu är i den sitsen att du är uppsagd från ett boende det - trots allt - verkar som du vill behålla.

Visst har man rättigheter även när man accepterat skick på ett boende. Dock får man nog inse att med en lägre hyra och ett sämre skick, är det svårare att få sitta kvar när man ställer krav. Det är ju rätt lätt att inse att det inte finns några marginaler att renovera upp till annan standard, då kommer ju också hyran att sticka iväg uppåt.

Att åtgärda vattenskadan var vad jag förstod gjort, det var bara åtgärden som du inte gillade. Det hör egentligen inte hemma i den här tråden, men jag vill nog ändå tro att den historien har med uppsägningen att göra.
 
Jag hävdar inte att jag har rätt. Jag resonerar kring hur det bästa sättet att hantera problemet torde vara.

Att lägga en tråd på ett öppet forum innebär att man ibland får svar man inte gillar. Och folk som har en åsikt man inte gillar.

Att försöka hindra folk från att svara i tråden ser jag inte som konstruktivt faktiskt.

Att du aldrig blivit uppsagd tidigare är ju jättebra, och det är jättetråkigt att flera haft problem med din hyresvärd. Då är ju frågan hur det bästa sättet är att tackla detta. Jag tror helt uppriktigt inte att rätt taktik är att kräva och hävda och bråka.

Jag tror rätt väg är att försöka inse att den här flytten kommer att behöva genomföras, och troligen runt den 31. Med rätt hantering och kanske en slant, kan du säkert få till stånd en respit på någon dag om det hjälper. Men att kräva och hävda rätt till denna/dessa dagar kan få helt motsatt effekt.

Precis som "det är min rätt" i vattenskadefallet troligen lett till att du nu är i den sitsen att du är uppsagd från ett boende det - trots allt - verkar som du vill behålla.

Visst har man rättigheter även när man accepterat skick på ett boende. Dock får man nog inse att med en lägre hyra och ett sämre skick, är det svårare att få sitta kvar när man ställer krav. Det är ju rätt lätt att inse att det inte finns några marginaler att renovera upp till annan standard, då kommer ju också hyran att sticka iväg uppåt.

Att åtgärda vattenskadan var vad jag förstod gjort, det var bara åtgärden som du inte gillade. Det hör egentligen inte hemma i den här tråden, men jag vill nog ändå tro att den historien har med uppsägningen att göra.
Jag har aldrig sagt att jag vill kräva, hävda och bråka. Däremot motsatsen att jag inte vill det men att det ska gå rätt till med uppsägningen.
Jag har redan insett att flytten kommer att bli av sen tidigare men sen hade jag föredragit om det inte skedde nu men nu är det ju som det är.

Hyreslagen säger följande :
7 § När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag
lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten
tillgänglig för den som skall tillträda den.

Infaller den dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en
söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller
nyårsafton, skall det i stället ske nästa vardag.

Den 31 är på en fredag, den 1:a är på lördagen dvs så ska jag kunna lämna huset som senast på måndagen den 3/8 senast kl 12.00 så då är det ju inte längre ett problem.

Människan är god för flera miljoner så att marginaler finns även om dom inte är inräknade i hyran är det ingen tvekan om och om du missat det så säger jag det igen att läckan är inte åtgärdad än. Jag har aldrig motsatt mig en hyreshöjning om standarden höjs.
 
Då tycker jag att det absolut bästa är att skriva ett brev till hyresvärden och be att hyreslagen följs, istället för som hryesvärden föreslagits enligt uppsägningen, ett bestämt datum. Det går ju att skicka både som rek och som vanlig postgång, för att säkerställa att hyresvärden tagit del av ditt ställningstagande (räkna dock inte med att reket löses ut). Eller helt enkelt meddela att du kommer att avflytta, men att du kommer att följa hyreslagen och därmed vara utflyttad den 3/8 kl. 12.00.

Att tänka på är att när du svarar kommer du att ha accepterat uppsägningen som sådan, vilket gör det svårt att i ett senare skede försöka ogiltigförklara den för t ex formfel (om det är aktuellt).

Vill hyresvärden senare kräva dig på kostnader för förstörd lägenhet, blir det ju inte roligt utan att hon har ett besiktningsprotokoll att luta sig mot. Den besiktningen kan i o f s hyresvärden göra själv (eller med besiktningsman) efter att du flyttat ut (t ex den 3/8 kl. 13.00). Visar då den besiktningen på skador som du kan anses ersättningsskyldig för, kan ju hyresvärden komma ställa krav på dig. Du kan alltid genomföra en besiktning själv (ja, inte du personligen kanske) vid avflyttningen, men då är det ju läge att låta någon utomstående göra detta. För att kunna påvisa skicket när du lämnade. Utan ett protokoll från ev. skador vid inflyttning är det kanske inte mycket värt, gjordes någon besiktning när du flyttade in?
 
Jag tycker inte det är drygt med problemlösning. Det är nåt du har hittat på alldeles själv.Problem är till att lösas men det ska även gå rätt till så man inte sätter sig i en dålig sits Däremot tycker jag du är dryg och har förutfattade meningar där du redan har bestämt att allt är mitt fel. Jag har aldrig blivit uppsagd förr någonsin varken i stall, bostad eller jobb. Denna hv har gjort på samma sätt med dom senaste 4 hyresgästerna. Men det är så klart vi hyresgästers fel som hyr hus billigt och därmed ska vi inte kunna räkna med att ens ha rinnande vatten inne.
Du kanske kan vara snäll och lämna tråden nu för jag tycker inte du tillför någonting positivt eller nåt som faktiskt hjälper mig utan bara måste hacka och hävda dig att du har rätt för att du har bestämt hur allt ligger till.
Jag tror att det handlar lite om att det tyvärr inte spelar så stor roll om du har eller gör rätt i det här läget, grejen är att se till att skaffa annan bostad och lösa problemet.
Även om du har rätt så vad har du att vinna? Ibland måste man bara gilla läget och hur mycket du än hävdar din rätt så blir ju situationen ohållbar.
 
Jag tror att det handlar lite om att det tyvärr inte spelar så stor roll om du har eller gör rätt i det här läget, grejen är att se till att skaffa annan bostad och lösa problemet.
Även om du har rätt så vad har du att vinna? Ibland måste man bara gilla läget och hur mycket du än hävdar din rätt så blir ju situationen ohållbar.
om jag inte gör korrekt gällande uppsägningen så finns ju risken att hon kommer bråka efteråt eftersom hon har gjort det med alla dom andra hyresgästerna. Så jag anser det vara viktigt att det blir rätt, för att skydda mig.
Jag ser inte riktigt hur din text har med det citerade inlägget i ditt inlägg att göra?
 
Gällande uppsägningen och göra korrekt behöver ju du inte göra mer än att flytta ut. Du behöver inte bekräfta den varken muntligt eller skriftligt. Den gäller som den är. Men eftersom hv bråkat med alla före skulle jag ta ut en oberoende besiktningsman som gör en besikting. Gör det i tid är det nått som bör åtgärdas (jämfört med ditt protokoll från inflyttningen alltså) så har du då tid att göra det.

Jag vet inte om du ens ska lägga krut på att försöka få bo kvar någon extra dag men det vet du ju bättre själv. Men är hv så konstig som du säger så skulle det för mig inte vara värt det. Hellre försöka deala med dom som du tar över boendet ifrån. De flesta flyttar ju så man parallellt har två hyror i en månad för att kunna städa ev renovera osv i lugn och ro.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 058
Senast: Sel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 297
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 340
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 035
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp