Hv,uppsägning och rättigheter. (långt)

Jag tror att det handlar lite om att det tyvärr inte spelar så stor roll om du har eller gör rätt i det här läget, grejen är att se till att skaffa annan bostad och lösa problemet.
Även om du har rätt så vad har du att vinna? Ibland måste man bara gilla läget och hur mycket du än hävdar din rätt så blir ju situationen ohållbar.

Exact!!!
 
Huset besiktigades innan inflytt men det finns ingen dokumenterad besiktning.

Vem gjorde besiktningen? Har aldrig varit med om att någon gör en besiktning utan att dokumentera det.

Faktum är att du är uppsagd. Så enkelt är det, anledningen till varför är egentligen inte relevant. Du har tre månader på dig att hitta nytt och flytta. Ett hett tips är att ha lite marginaler och ha dubbelt boende ett tag.
Blir fundersam över djuren, du säger att du inte vill flytta för deras skull på grund av praktik. Men daglig tillsyn och skötsel av dem när du är borta? Någon måste ju sköta det, kanske denna någon skulle kunna bo med dem i ditt nya boende ett tag?
 
Vem gjorde besiktningen? Har aldrig varit med om att någon gör en besiktning utan att dokumentera det.

Faktum är att du är uppsagd. Så enkelt är det, anledningen till varför är egentligen inte relevant. Du har tre månader på dig att hitta nytt och flytta. Ett hett tips är att ha lite marginaler och ha dubbelt boende ett tag.
Blir fundersam över djuren, du säger att du inte vill flytta för deras skull på grund av praktik. Men daglig tillsyn och skötsel av dem när du är borta? Någon måste ju sköta det, kanske denna någon skulle kunna bo med dem i ditt nya boende ett tag?
Hv gick igenom huset och besiktigade det men dokumenterade det inte.

Självklart ska nån bo här då jag har både hund och katt. Det är inte så att jag inte vill flytta pga av det, det blir bara dålig timing. Det är nog bara jag som vill ha dom ordentligt inboade innan jag åker så jag vet att dom känner sig hemma och trygga även om jag vet att dom har en pålitlig och trygg person som tar hand om dom ;)
 
Har inget att bidra med, men tycker så himla synd om dig. Vet att du haft väldigt mycket den senaste tiden så detta var ju verkligen grädde på moset. Hoppas att allt löser sig.
 
Var bor du någonstans? Kanske finns det någon här på buke som har något att hyra ut till dig iallafall tillfälligt? Jag tycker så fruktansvärt synd om dig att du skulle behöva hamna i den här soppan :( Jag tycker verkligen inte att du har haft en massa höga krav på hyresvärden, snarare tvärtom. En vattenskada ska åtgärdas omgående så att inte boende drabbas av diverse mögelrelaterade problem. Att dörrar ska gå att stänga är verkligen inte några höga krav heller.

Ett tips till dig är att filma och/eller fota hela huset så att du har bevis för hur det såg ut när du flyttade därifrån. Jag har själv råkat ut för en hyresvärd som satte i system att skicka ut en faktura på x antal tusen till sina fd hyresgäster och det är verkligen inte kul. Jag drog det till rätten och fick rätt men det var tack vare att de hade satt det i system och besiktningsmannen ansågs ljuga i sina besiktningsrapporter. Det fanns nämligen inga besiktningsprotokoll ifrån tidigare hyresgäster och jag hade inga bevis på hur det såg ut när jag lämnade lägenheten.

Önskar dig stort lycka till!
 
Får det gå till så här? finns det nåt jag kan göra? Har jag några rättigheter?
Det här har gått så tokigt till att jag skall svara trots att du brukar bi jättearg på mig.
Om du låter bli att bli arg så skall jag se om jag kan hjälpa dig.

Skriv inte på något alls.
Det är på hyresvärdens ansvar att få till uppsägningen så att den blir korrekt.
Den måste skickas med rekommenderat brev för att hyresvärden skall kunna gå via Hyresnämnden.

Fortsätt bara att betala hyran som vanligt.
Hyresvärden måste gå via Hyresnämnden för att få ett giltigt beslut på att hyresrätten är förverkad.

Om hon redan har ett hus att bo i så blir det svårt att hävda att hon behöver ett till för eget bruk.

Så gör ingenting alls just nu utan ta det hela med Hyresgästföreningen på måndag.
Och så väntar du på att hyresvärden får rodda sin uppsägning.
 
Det här har gått så tokigt till att jag skall svara trots att du brukar bi jättearg på mig.
Om du låter bli att bli arg så skall jag se om jag kan hjälpa dig.

Skriv inte på något alls.
Det är på hyresvärdens ansvar att få till uppsägningen så att den blir korrekt.
Den måste skickas med rekommenderat brev för att hyresvärden skall kunna gå via Hyresnämnden.

Fortsätt bara att betala hyran som vanligt.
Hyresvärden måste gå via Hyresnämnden för att få ett giltigt beslut på att hyresrätten är förverkad.

Om hon redan har ett hus att bo i så blir det svårt att hävda att hon behöver ett till för eget bruk.

Så gör ingenting alls just nu utan ta det hela med Hyresgästföreningen på måndag.
Och så väntar du på att hyresvärden får rodda sin uppsägning.

Betyder detta att det är en ogiltig uppsägning i nuläget och att uppsägningen skjuts upp till och med det datum det kommer in till Hyresnämnden?
 
Jag tycker nog också att vattenläckor och sådant ska hyresvärd stå för, då får denne i så fall ha lite högre hyra för sådant måste finnas med i bufferten att det kan ske.
Jag skulle nog sammanfatta det med att om hyran är ordentligt billig så får man ta mera trassel på köpet.
Så ett sätt att som hyresgäst slippa trassel är att hyra ett dyrt och exclusivt boende.
 
Faktum är att du är uppsagd. Så enkelt är det, anledningen till varför är egentligen inte relevant.
Det är inte alls så enkelt.
Om huset har varit uthyrt tidigare, länge och stadigvarande så kan det räknas som affärsmässigt och då så gäller besittningsrätten.
I det läget så kan TS sitta kvar tills att hon antingen vill flytta el,ler gör något heldumt som förverkar hyresrätten.
 
Betyder detta att det är en ogiltig uppsägning i nuläget och att uppsägningen skjuts upp till och med det datum det kommer in till Hyresnämnden?
Efter vad jag kan se här i tråden så är den inte giltig, nej.
Men det är datumet när ett rekommenderat brev med en korrekt formulerad uppsägning skickats som räknas, inte när den kom in till Hyresnämnden.
Det har Hyresvärden ytterligare månader på sig att göra.
 
Min far har tydligen ringt min Hv. Inget vettigt har sagts egentligen förutom att hon hävdar att rörmokaren sagt att ja stänger in mina djur i källaren :eek: Vilket jag så klart INTE har gjort eller ens tänkt tanken på att göra :wtf:

Jag har nu pratat med hv, hon säger att rörmokaren inte ljuger för henne. Hon vill att jag skriver på papprena. Jag förklarar då att jag inte kan göra det eftersom dom inte är giltiga utan att hon får skriva ihop en korrekt och laglig uppsägning via hyresnämnden. Hon säger då att hon inte har tid med det, hon har så mycket annat att göra och att uppsägningen fortfarande gäller från det datumet dvs den 30/4 oavsett. Och ja där står jag nu.

Jag vill inte bråka, jag letar nytt boende och flyttar så fort som möjligt men vad gör jag nu? Väntar på hennes nästa drag ?
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 057
Senast: Sel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 292
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 335
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp