Bukefalos 28 år!

Skyldigheter och rättigheter vid vattenläcka med mögel

Dörren har inte svällt, möglet sitter i sprickor där färgen flagnat pga av bristande underhåll. Det var flagnat och början till mögel på dom redan när jag flyttade in, därav att jag inte ville ta in dörrarna.
Det spelar ingen roll.
Du har accepterat att hyra utan dörrar för de var inte där när du flyttade in.
Och du har garanterat inga bevis på att de var mögliga redan vid inflytt.
Vilket i.o.f.s. bara skulle visa att du accepterade att de inte var användbara.

Vad man tycker och hur lagen fungerar är olika saker.
Det kommer inte att anses att du behöver dörrarna för att kunna nyttja din bostad då dörr till kök inte anses som nödvändig för lägsta godtagbara standard.
 
Dörren har inte svällt, möglet sitter i sprickor där färgen flagnat pga av bristande underhåll. Det var flagnat och början till mögel på dom redan när jag flyttade in, därav att jag inte ville ta in dörrarna.
Med lite vanlig målartvätt, slipning och målarfärg är de som nya igen?

Förhandla med värden om någon liten hyresreducering om du fixar dörrarna fina igen?
 
På en redan jättebillig hyra?
Du det är nog ingen bra idé.
Om man vill bo kvar då vill säga.
Ja eller nej?
Det skulle kosta värden att göra fint. Om hyresgästen gör jobbet och får nån hundring billigare en månad så ser jag inte att det skulle vara någon stor sak.

Ett hus i det där skicket (med pågående vattenskada) är inte lätt att hyra ut. Bättre att samarbeta och ändå få in en liten slant?
 
Om hyresgästen gör jobbet och får nån hundring billigare en månad så ser jag inte att det skulle vara någon stor sak.
Det är inte pengarna utan trasslet.
En hyresgäst som skall förhandla om en massa saker hela tiden tröttnar man som hyresvärd på.
Och den här hyresvärden har uttryckt att hon har en massa annat att stå i.

Ett hus i det där skicket (med pågående vattenskada) är inte lätt att hyra ut.
Enklast och billigast brukar vara att låta bli att hyra ut.
Om huset hade stått tomt med avstängt vatten så hade det inte blivit någon vattenskada.
 
Det är inte pengarna utan trasslet.
En hyresgäst som skall förhandla om en massa saker hela tiden tröttnar man som hyresvärd på.
Och den här hyresvärden har uttryckt att hon har en massa annat att stå i.


Enklast och billigast brukar vara att låta bli att hyra ut.
Om huset hade stått tomt med avstängt vatten så hade det inte blivit någon vattenskada.
Huset ska hyras ut. Det ska inte stå tomt oavsett.
 
Det är inte pengarna utan trasslet.
En hyresgäst som skall förhandla om en massa saker hela tiden tröttnar man som hyresvärd på.
Och den här hyresvärden har uttryckt att hon har en massa annat att stå i.


Enklast och billigast brukar vara att låta bli att hyra ut.
Om huset hade stått tomt med avstängt vatten så hade det inte blivit någon vattenskada.
Är du inte lite väl negativ nu :)

TS hyr, och har råkat ut för bekymmer. Vad jag kunnat utläsa är inte hyresvärden någon stor näringsidkare. Jag får bilden av ett enda hus?

Huset är gammalt. Gamla hus som står obebodda förfaller. TS bor där och håller därmed huset i skick, får man förmoda.

Ett samarbete gynnar alla. TS har någonstans att bo. Den äldre strokedrabbade värden har någon som bistår med skötseln av huset.

Eftergifter från bägge håll gynnar bägge.

Jag kan inte se att det skule vara frågan om "En hyresgäst som skall förhandla om en massa saker hela tiden"?
 
@EmmaW - är det värt något för dig att du har det OK? Så pass att du kan göra jobbet och därmed få det lite finare hemma?

Vattenskadan är ett försäkringsärende! ring ditt försäkringsbolag.
 
Och då så kan hyresvärden säga upp TS så att hon måste flytta innan det ärendet kommit någon vart alls.

Vem vann på det?

Jo det kan hon. Men det är inte TS jobb att åtgärda detta, det är hyresvärdens ansvar. Så jag poängterar bara att enligt lagen ska inte TS behöva lägga ut en enda krona på detta.
 
Jo det kan hon. Men det är inte TS jobb att åtgärda detta, det är hyresvärdens ansvar. Så jag poängterar bara att enligt lagen ska inte TS behöva lägga ut en enda krona på detta.
Det beror ju på.
Om TS anses försumlig vad gäller sin skötselplikt eller inte.

Och även om det inte anses vara TS fel så måste man ju som hyresgäst fundera efter hur det kan slå tillbaka.
Man fick som hyresgäst rätt men blev uppsagd och fick flytta - vad vann man då?
 
Det beror ju på.
Om TS anses försumlig vad gäller sin skötselplikt eller inte.

Och även om det inte anses vara TS fel så måste man ju som hyresgäst fundera efter hur det kan slå tillbaka.
Man fick som hyresgäst rätt men blev uppsagd och fick flytta - vad vann man då?

I miljöbalken tar man inte hänsyn till skötselplikt. I vilken lag står det om skötselplikt?
 
I miljöbalken tar man inte hänsyn till skötselplikt. I vilken lag står det om skötselplikt?
Skötselplikten står i "Hyreslagen" = Jordabalken Kap 12

Enligt miljöbalken så måste en hyresvärd se till att en bostad inte är hälsovådlig.
Men vem som skall betala för skadan regleras i Hyreslagen.

Så den korrekta juridiska gången i det här fallet är:
1. Hyresvärden åtgärdar skadan (lämpligtvis genom sitt försäkringsbolag)
2. Fastställande av vem som skall betala för kalaset (Tingsrätten)

Bra att läsa:
http://www.hyresnamnden.se/Sa-gar-det-till/Arenden-i-hyresnamnden/
 
Jag får bilden av ett enda hus?
Jag med och då så sitter man inte så stadigt med hjälp av besittningsrätten.
Vilket gör att man måste väga in att man kan bli uppsagd.

TS bor där och håller därmed huset i skick, får man förmoda.
Men i just det här fallet så misslyckades TS med tillsynen.

Jag kan inte se att det skule vara frågan om "En hyresgäst som skall förhandla om en massa saker hela tiden"?
Det var du som föreslog det.
Och jag tycker att det är ett dåligt förslag då det nöter ut hyresvärden.
Sådant slår tillbaka förr eller senare.
 
Skötselplikten står i "Hyreslagen" = Jordabalken Kap 12

Enligt miljöbalken så måste en hyresvärd se till att en bostad inte är hälsovådlig.
Men vem som skall betala för skadan regleras i Hyreslagen.

Så den korrekta juridiska gången i det här fallet är:
1. Hyresvärden åtgärdar skadan (lämpligtvis genom sitt försäkringsbolag)
2. Fastställande av vem som skall betala för kalaset (Tingsrätten)

Bra att läsa:
http://www.hyresnamnden.se/Sa-gar-det-till/Arenden-i-hyresnamnden/

Har du någon paragraf? Det var 73 stycken i kap 12...

Skulle vara intressant att läsa hur en fuktskada kan bli hyresgästens fel.
 
När ska folk förstå att priset på en vara ibland har en avgörande betydelse på varans skick. en bill för 1000 :- lär aldrig vara i samma skick som en bil för 250 00:-
Hyr jag ett fallfärdigt hus för en billig penning så är det inte annat än en fallfärdig kåk, inte en nybyggd med alla dess fördelar.

Det finns en orsak varför så många ensamstående tjejer med hundar o ibland hästar söker sig till de 1/2 förfallna gamla torpen.
De är billiga och man kan ha sina djur där. och det passar den befintliga plånboken.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 569
Senast: Calmiche
·
Äldre Ni som följt mig tidigare vet att jag haft en vattenläcka som min hv inte ville åtgärda utan försökte på nån billig variant för att få...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 867
Senast: MM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp