Bukefalos 28 år!

Skylt: Rastning av hund förbjuden

Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Har också funderat över vad som egentligen gäller, för att det ska ha någon som helst juridisk bärighet antar jag att det behöver stå inskrivet någonstans vad som händer om man bryter mot förbudet? Men hur får man i så fall tillgång till dessa bestämmelser om det inte är kommunala utan upprättats av en bostadsförening/hyresvärd? Skulle jag i så fall kunna sätta upp en Rökning Förbjuden skylt, skriva en liten paragraf och bötfälla folk som bryter mot förbudet?

Jag gissar att det i praktiken inte händer någonting utan det är mest bara skrämseltaktik. Därmed inte sagt att jag inte tycker man kan respektera deras önskan.

Jag undrar också specifikt över detta. Troligen kan ansvarig person på kommunen tala om vad som gäller. Hoppas på svar imorgon.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

I min värld betyder det att hundar får passera men inte kissa o/e bajsa, dvs, en transportsträcka.
Alla hundar kan hålla sig några hundra meter, speciellt om man tränat dem, små vappar undantaget, eller om hunden råkar få ränndreta.

Mig veterligen så äger BRF o hyresfastigheter marken där byggnaderna står, eller har långarrende på den. i min värld betryder det att de bestämmer tomtreglerna, precis som jag bestämmer på min egen tomt.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Vi har en likadan skylt där jag bor. Jag tolkar det iaf som att man får gå förbi där men hunden ska inte kissa/bajsa där. Jag har alltid hundarna kopplade när jag går där och ser helt enkelt till att de inte gör sina behov. Jag måste gå förbi hela bostadsområdet för att komma till "våran" promenadväg så på ditvägen håller jag dom kort kopplade så dom helt enkelt inte har möjlighet att kissa (jag har hanhundar är kanske svårare med tikar då dom bara sätter sig ner vet inte). På hemvägen är dom ju färdigrastade. Bajs går ju atid att plocka upp men det är inte trevligt med hundkiss på tillexempel gräsmattor om man vill sitta ute antar jag. Å på vintern ser det väl inte trevligt ut med en massa piss i snön utanför portar och liknande.
Vet inte om man kan få böter för det om det skulle råka hända :eek:
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Det ar lika latt att trana tikar till var man kan kissa och inte. Inga hundar kissar val pa "planen" pa BK heller, som sagt, det ar enklare an att fa dem rumsrena att "forklara" var man kissar och inte kissar.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Sådana skyltar sitter på praktiskt taget varje gräsplätt mellan trottoarena och hus oavsett ,privat hyresvärd ,kommunala bostadsbolaget eller bostadsrättsföreningar. Jag försöker undvika dessa platserna så mycket det går och gå i parken . Frågan är om det räknas som tomt ,plätten gräs mellan hus och trottoar, inte inne på innergårdar eller mellan husen .Frågan om det är lagligteller inte ,har aldrig hört att någon skulle ha blivit bötfälld för det eller ens tillsagd.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Jag skulle tolka det som att de inte vill att hundarna kissar eller skiter på området. Däremot så kan man ju ha otur ibland men då får man ju plocka upp..Kiss går ju dock inte att plocka upp som sagt, men jag kan inte tänka mig att man skulle få böter för det om det händer någon enstaka gång. Det är ju en annan sak om man satt i system att låta hunden göra ifrån sig på området. Vet dock inte om de kan bötfälla en eller vad som händer. Borde de inte kunna bli tal om flytt om andra grannar finner det väldigt störande? (Nu tänker jag som sagt om det gäller någon som just rastar sina hundar på området varje dag).
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

KL

Jag struntar faktiskt i såna skyltar om det inte rör en plats där jag vet att folk brukar sitta på marken, barn leka eller liknande. Oftast ser man dem i typ en rosenrabatt framför ett flervåningshus och där tycker jag det är trams att hunden inte skulle få kissa. Självklart plockar man upp efter sig i alla lägen, men jag fattar inte vad det spelar för roll om hunden pinkar på en buske. Jag låter dem inte heller kissa på husväggar, trappor och liknande, oavsett skyltning.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

*kl*

Nu har jag pratat med en insatt person på kommunen. Marken bostadsrättsföreningen ligger på är privat och de (vi, eftersom jag bor i förenigen :p) har rätt att sätta upp skylten. Personen på kommunen hade aldrig hört talas om att det skulle innebära ett problem att hundar kissar inom sådana områden. Vad det eventuellt skulle bli för straff om föreningen bestämmer att det strikt innebär att hundar inte får kissa, visste personen inget om, eller om de får göra så. Eftersom det är privat mark är det ett privat ärende och jurist som gäller vid eventuell tvist.

Anledningen till att jag frågar är att jag bott här i snart två år med min hund. Det har aldrig varit några problem, eftersom jag inte ansett det behövas eller lämpligt att ens snabbrasta hunden på gården. Ibland, bland annat när hon hade uvi, hann hon inte alltid ut ur området, utan satte sig på vägen.

Nu är läget nytt med en valp i hushållet. Det är ett himla spring ut och in i och med rumsrenhetsträningen, och det händer att det kommer på gräsmattan. Bajs plockas självklart alltid upp. Vi har en argsint gubbe i trappuppgången som blev skogstokig här om dagen på min sambo som kom hemlallandes med valpen och den vistades på gräsmattan utanför huset. Valpar är inte så snabba om de inte vill, utan sätter sig och tuggar på en pinne, kollar på saker osv. Farbrorn är argsint av naturen, vad det verkar som, och har skällt på min sambo genom åren för både ditten och datten, som min sambo inte haft ett dugg med att göra. Efter att min sambo röt ifrån, har farbrorn varit trevlig och slutat skälla och börjat hälsa på sambon i alla fall. Nu i samband med valpen såg han rött. Förhoppningsvis utvecklas inte det här till något allvarligt problem, men jag ville ha på fötterna om det skulle bli en fråga för styrelsen av det hela.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Här har vi totalförbud för både cyklar och hundar på begravningsplatsen. Helt ok tycker jag.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Här har vi totalförbud för både cyklar och hundar på begravningsplatsen. Helt ok tycker jag.

Tycker jag också. Men rent juridiskt är det inte hållbart att förbjuda hundar på beravningsplatser eftersom det är en offentlig plats. Tydligen något som stötts och blötts mycket i kyrkoårdssammanhang.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

<snip>
Oftast ser man dem i typ en rosenrabatt framför ett flervåningshus och där tycker jag det är trams att hunden inte skulle få kissa. Självklart plockar man upp efter sig i alla lägen, men jag fattar inte vad det spelar för roll om hunden pinkar på en buske. Jag låter dem inte heller kissa på husväggar, trappor och liknande, oavsett skyltning.

Och hur frasht ar det att det luktar kiss vid porten nar man ska ga in i huset?


<snip>

bland annat när hon hade uvi, hann hon inte alltid ut ur området, utan satte sig på vägen.

Nu är läget nytt med en valp i hushållet.
<snip>

Bade en uvi och en valp ar en annan sak. En uvi ar dock tillfallig och en valp lar sig snart att inte ga pa grasmattan ...
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Vad innebär det i praktiken om skylten är uppsatt av en bostadsrättsförening?

Vår kommunala ordningsstadga (Nacka kommun) hänvisar till lagen om tillsyn av hundar 1943:459. Där hittar jag detta i första paragrafen:

Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Hur ska jag tolka detta?


Läste ett svar på samma fråga på ett annat forum och det lät såhär

"Diskuterade det med en utbildare från SBK när jag ledarskaps delen av min instruktörsutbildning. Vi pratade då om hunden och lagen och just de skyltarna kom upp och svaret vi fick var att det enda de skyltarna betyder är att någon har en skylt, det finns inget juridiskt stöd för dem. Så du får ha din hund där hur mycket du vill."

Så jag vet inte vad man ska tro.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Det är helt okej om de promenerar på begravningsplatsen med hundarna, det gör många och är som sagt helt tillåtet. Det är ett trevligt inslag och många av hundarna är superkompisar med personalen:D

Men som du säger är det inte många som uppskattar att få hundkiss/bajs på sin mammas grav... Den här personen vi "jagar" nu har 2 hundar som hon släpper vind för våg när hen går in på begravningsplatsen, de är förvisso lydiga, men ska ändå inte springa runt. Personalen har sagt till personen flertalet gånger, senast menade hen att hen hade tillstånd från polisen att ha hundarna lösa därinne:cool:

Att förorena på gravar borde väl vara förbjudet rent generellt, kan det inte gå under gravskändning eller dylikt?
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Nu handlar frågan om en privat tomt (tillhörande en brf, men likväl en lika privat tomt - som en villatomt eller en radhustomt - skillnaden består bara i att fler är med och äger) - hävdar SBK verkligen att det är helt fritt fram att rasta hundar på andras tomter?
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Det värsta som kan hända är väl att du kan få en rättelseanmaning i brevinkastet om det är så att ni skulle råka bryta mot föreningens ordningsregler genom att rasta hunden på området.

Det du kan göra är att du förebygger en ev. konflikt med styrelsen genom att meddela att du har en valp och att ni gör ert bästa för att undvika kiss på gräsmattan, men att det har skett (och kanske kommer ske igen) att valpen inte har kunnat hålla sig tills ni kommer till ett rastningsbart område.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Att förorena på gravar borde väl vara förbjudet rent generellt, kan det inte gå under gravskändning eller dylikt?

Det kan gå under gravfridskränkning, och det är betydligt högre straffskala än ordningsbot. Om man nu ska vara hård, men vi börjar med ordningsböter.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Och hur frasht ar det att det luktar kiss vid porten nar man ska ga in i huset?

Det är inte fräscht och det är just därför jag skrev att jag INTE låter hundarna kissa på husväggar, trappor och liknande. Men en buske fem meter från porten låter jag hanen kissa på, utan minsta dåligt samvete. Jag har aldrig känt att det luktar hundkiss utomhus, ens på våra promenadvägar där det passerar tusentals hundar i veckan.

Jag förstår att bostadsrättsföreningar inte vill att man ska rasta sin hund på innergården. Där ska folk kunna ligga och sola om de vill och barn ska kunna krypa runt. Hundrädda personer ska kunna vistas där utan att oroa sig. Men på de där små gräsplättarna framför husen, eller motsvarande rabatter, är enbart till för syns skull. Lite hundpink gör i min värld vare sig till eller från så länge det inte hamnar på själva huset.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

KL

Jag struntar faktiskt i såna skyltar om det inte rör en plats där jag vet att folk brukar sitta på marken, barn leka eller liknande. Oftast ser man dem i typ en rosenrabatt framför ett flervåningshus och där tycker jag det är trams att hunden inte skulle få kissa. Självklart plockar man upp efter sig i alla lägen, men jag fattar inte vad det spelar för roll om hunden pinkar på en buske. Jag låter dem inte heller kissa på husväggar, trappor och liknande, oavsett skyltning.

det skulle ta hus i helvetes om du lät hunden kissa i mina blomrabatter eller på min gräsmatta, kissar en så vill alla kissa, vet du vad som händer med gräsmattor o rabatter där hundar har sin pissoar?
:devil:

I en BRF jag bodde i förut fick vi medlemmar bekosta byte av alla belysningsstolpar i området eftersom de blivit sönderfrätta av hundurin. Elektrikernas arbetsmiljö var ingen höjdare heller med alla urinindränkta kopplingsskåp.
:devil:

Finns tydligen folk till allt, låt hundarna pissa på er egen gräsmatta istället.
:eek:
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Man får passera men inte uträtta några behov, kiss å bajs. Däremot blir det lite löjligt för hur många katter finns det inte och kan de läsa skyltar? Hos min mamma finns en "inga hundar eller kattor får vistas inom detta område", när man inte ens kan stava till katter. Ja då känns det sådär lagom seriöst :cool:. Det jag dock stör mig mest på är lösspringande hundar inom detta område. Varav en som attackerat andra. Vet precis vart han bor och håller alltid extra uppsikt på dem. Vet inte hur många ggr jag sagt åt dem, nu orkar ja inte bry mig. Men märkligt är de att de får hålla på så. Nu är jag iofs inte där så ofta och hunden har jag inte sett på länge, så den kanske inte är i livet längre.

Ang begravningsplatser: ska man ha hunden där, ha den i famnen lr i väldigt kort koppel, absolut inte springa runt å nosa och vem vet vem som vänder sig i graven om den skulle få för sig att skvätta lite... sunt förnuft räcker långt.
 
Sv: Skylt: Rastning av hund förbjuden

Det du kan göra är att du förebygger en ev. konflikt med styrelsen genom att meddela att du har en valp och att ni gör ert bästa för att undvika kiss på gräsmattan, men att det har skett (och kanske kommer ske igen) att valpen inte har kunnat hålla sig tills ni kommer till ett rastningsbart område.

Bra förslag, det ska jag göra! Jag hade tänkt avväpna arga farbrorn nästa gång vi stöter på varandra genom att trevligt förklara att det är temporärt. Tyvärr tror jag att den farbrorn är den enda i världen som inte charmas av en brun liten labradorvalp, vare sig den har kissat på gräsmattan eller inte :p Bättre då att förekomma än att förekommas.

Här är boven i dramat :D

1_187886043.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kan inte se att frågeställningen är reglerad enligt lag, det tydligaste verkar vara formuleringen: "Om någon brister i tillsynen...
21 22 23
Svar
444
· Visningar
23 449
Senast: Sezziyanen
·
Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 566
Senast: WildWilma
·
Q
Övr. Katt Varför har vi människor släppt lös katten så att den vandrar på annans mark utan någon som helst tillsyn. Samma regel gäller för katten...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: lisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp