Bort med katterna från andras gårdar

Q

Queen

Varför har vi människor släppt lös katten så att den vandrar på annans mark utan någon som helst tillsyn.
Samma regel gäller för katten som för hunden.
Skulle vara kul att se vad som hände om jag släppte lös min hund så att den gick omkring på andras gårdar.
Folk hade tyckt att jag var knäpp men det är ju lika knäppt att ha katterna lösa.

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
I jaktlagen finns särskilda bestämmelser om vad som skall iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt.
 
Det finns inget som säger att jag måste hålla min katt borta från din tomt, däremot kan jag bli ersättningskyldig för det den förstör. Att jag ska hålla koll på min katt, betyder således inte att den måste gå i koppel som en hund, bara att jag kollar så den inte förstör nått.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För några veckor sedan blev min kelpie (16 kilo) attackerad och biten av en fullvuxen Gran danois hane. Jag var inte med men enligt...
Svar
2
· Visningar
4 548
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Det togs upp i en annan tråd, men jag tyckte att ämnet förtjänade sin egen. På promenaden imorse så mötte jag en man som (fö varje...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 936
Senast: ch791022
·
Övr. Hund Vad innebär det i praktiken om skylten är uppsatt av en bostadsrättsförening? Vår kommunala ordningsstadga (Nacka kommun) hänvisar...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 030
Senast: Hellas
·
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 419
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp