Slå ihop allmänt och hem/ hobby

Jag tycker förövrigt också att Hem&Hobby är lite svårt. Ibland har jag svårt att komma på om en tråd blr vara på Hem eller Allmänt. Tycker dessutom ofta att det ligger trådar på Allmänt som borde höra hemma på Hem&Hobby. Om man ska ha kvar uppdelningen kanske man måste moderera hårdare och flytta över trådar från allmänt till hem?
Som det är nu lägger jag hellre en tråd på allmänt än hem&hobby eftersom det är så låg aktivitet på det senare.

Jag upplever alltså gränsen mellan de två som luddig. Det verkar dessutom inte vara så noga eftersom trådar får ligga kvar på allmänt trots att de ”borde” höra hemma på hem&hobby.
Det känns dessutom som att det är helt dött på hem&hobby. Jag går oftast in och kollar där men det dyker väldigt sällan upp nya trådar och de få trådar som finns är rätt döda.
Undantaget vissa evighetstrådar, främst om trädgård tror jag?

Hur tänker du utifrån detta @Gunnar ? :)
 
@cili Jag menade inte bara nu, du har svarat mig otroligt spydigt tidigare angående detta. Precis som att @mandalaki har lyft det här tidigare (vilket enligt dig är SÅ tröttsamt) så har även du tidigare skrivit exakt samma sak till mig och andra användare. Du är otroligt snabb att försöka stänga ner eventuell feedback och alltid med samma "starta egna trådar då"-kommentarer. Hur du än väljer att försöka bortförklara det du skriver så är det faktiskt så. Jag tycker att det är ett otroligt trist förhållningssätt och att det den typen av reaktion på kritik inte gör ett forum något gott.

Nu är jag klar med det här sidospåret med dig.

Fast @cili är ju inte fel ute i sina påpekanden om att starta nya trådar själva istället för att gång på gång gnälla på fenomenet evighetstrådar. Dessutom har jag enormt svårt att se att hon skulle svara någon alls ”spydigt”, men det är en annan historia.
I ett så här stort forum med så här många användare så kommer folk alltid ha olika åsikter. Det är ju en stor del av charmen! Men gillar man evighets/chattrådarna så kan man väl få hänga i dom. Gillar man dem inte så är det väl inte svårare än att man ger sjutton i att läsa dem?

Jag förstår dessutom inte resonemanget att ni (i det här fallet du och @mandalaki) får i tråd på tråd gnälla om att ni inte gillar evighetstrådar - men när någon (i detta fallet @cili) lika ofta säger att de uppskattar dem och kommer med en konstruktiv lösning så är denna spydig? Ska vissa användare tystas ned eller?

Huruvida man missar intressanta diskussioner eller inte är ju egentligen en ickefråga, för skulle alla ämnen - stora som små - avhandlas i egna trådar så skulle ingen ändå hinna med att varken se eller läsa dom alla. Och gnället om ”onödigt många trådar” och ”kan man inte samla alla diskussioner om ämne X i en tråd” skulle genast dyka upp.
 
Jag tycker förövrigt också att Hem&Hobby är lite svårt. Ibland har jag svårt att komma på om en tråd blr vara på Hem eller Allmänt. Tycker dessutom ofta att det ligger trådar på Allmänt som borde höra hemma på Hem&Hobby. Om man ska ha kvar uppdelningen kanske man måste moderera hårdare och flytta över trådar från allmänt till hem?
Som det är nu lägger jag hellre en tråd på allmänt än hem&hobby eftersom det är så låg aktivitet på det senare.

Jag upplever alltså gränsen mellan de två som luddig. Det verkar dessutom inte vara så noga eftersom trådar får ligga kvar på allmänt trots att de ”borde” höra hemma på hem&hobby.
Det känns dessutom som att det är helt dött på hem&hobby. Jag går oftast in och kollar där men det dyker väldigt sällan upp nya trådar och de få trådar som finns är rätt döda.
Undantaget vissa evighetstrådar, främst om trädgård tror jag?

Hur tänker du utifrån detta @Gunnar ? :)
Rapportera gärna om ni hittar trådar som borde ligga på Hem&Hobby.
Om trådarna inte hamnar där är det klart att det blir mer dött och om folk har inställningen, jag skriver allt under det aktivaste forumet för där får man flest svar blir det tyvärr självuppfyllande.
 
Okej, då tar jag en annan formulering så kanske det klarnar. Jag upplever att fenomenet sträcker sig utanför evighetstrådarna, det verkar uppstå vissa grupperingar i dem som sedan går igen i andra trådar, vilket leder till att vissa användare mest sitter och håller med varandra och struntar i andra svar, så jag förstår de som säger att det blir "klubben för inbördes beundran" vissa gånger.

Kul för dig att du inte upplever samma, men jag tycker absolut att klimatet på forumet inte alltid är så välkomnande. Det är min personliga känsla, så jag förstår inte vad du vill ha ut av att ifrågasätta den?
Hur mena du "struntar i andra svar"? Skall man inte få gilla andras inlägg? Får man inte läsa trådar utan att gilla eller kommentera alla inlägg?
 
Huruvida man missar intressanta diskussioner eller inte är ju egentligen en ickefråga, för skulle alla ämnen - stora som små - avhandlas i egna trådar så skulle ingen ändå hinna med att varken se eller läsa dom alla. Och gnället om ”onödigt många trådar” och ”kan man inte samla alla diskussioner om ämne X i en tråd” skulle genast dyka upp.
Om just detta håller jag inte med alls, det är fortfarande så att det skulle vara enklare att hitta bland ämnena om exakt varje ämne hamnade i en egen tråd. Jämfört med att inte se dem alls för att man inte vill läsa evighetstrådar. Sedan lär det bli enklare ändå för alla ämnen kommer inte/bör inte ha en egen tråd.
 
Jag upplever samma sak. Jag har skrivit långa och (oftast :angel:) genomtänkta inlägg i ett flertal seriösa trådar men har fått minimalt med respons i de flesta fall. I några trådar har de enda svar jag fått syftat till att trycka till mig genom att säga att de inte vill bemöta mina inlägg för att jag "låter" för aggressiv. Tack för den härskartekniken liksom. När vissa användare beter sig så i seriösa trådar så känner man sig inte precis välkommen i chatt-trådarna där de också brukar figurera.
I dom fallen gäller ,gör om gör rätt ;) Jag får ofta skäll för att jag är för på eller för rak eller rent av elak,men ingen har sagt att jag inte får vara med.
 
Fenomenet "evighetstrådar" har funnits länge på bukefalos, med jämna mellanrum kommer det upp klagomål på evighetstrådarna, de dödas och ett tio tal medlemmar försvinner från forumet, evighetstrådarna försvinner för ett kort tag, dyker upp igen och så börjar det om. Ja det kommer till ny medlemmar, men jag saknar många som har försvunnit genom åren, en del har jag kontakt med på facebook istället men jag misstänker att @Gunnar gärna vill att vi stannar kvar på forumet istället för att hitta andra ställen att umgås.
Jag talar visserligen i egen sak eftersom jag gärna hänger i evighetstrådarna, mycket för att jag inte behöver diskutera något vettigt, det räcker med "åh vad härligt, solen skiner", jag misstänker att ingen skulle bli glad om jag startade trådar om sånt varje dag.
Ja det kanske finns saker som diskuteras som skulle kunna nå fler i en egen tråd, men problemet ligger nog i att det sällan är fråga från början utan det är en kommentar som blir en diskussion, evighetstrådarna fungerar mer som ett samtal vid fikabordet, ibland är det flamsigt men ibland kommer man in på djupare diskussioner även om man egentligen bara satte sig vid borde för att man var sugen på kaffe.
 
Jag tror att en av de bättre lösningarna är om de som är inne i evighetstrådarna och skriver funderar och lägger lite möda på att skapa nya trådar. De kan sedan gärna lägga en länk till den nya tråden i evighetstråden så att fler hittar den nya tråden.
För några år sen startade jag en tråd om isabelltigrering. Ett intressant ämne tycker jag och som gott kan få ha en egen tråd. Nu har den blivit låst och man hänvisas till Färgtråden (apropå evighetstråd :wtf: ).

Varför ska man starta nya trådar om de ändå blir låsta eller sammanslagna med liknande trådar …?
 
Hur mena du "struntar i andra svar"? Skall man inte få gilla andras inlägg? Får man inte läsa trådar utan att gilla eller kommentera alla inlägg?

Det har jag aldrig sagt. Jag bara tycker mig märka en trend i vilka som gillar och svarar på varandras inlägg, oavsett innehåll eller formulering. Meanwhile sitter jag och skriver så tangentbordet glöder för att försöka komma med något vettigt som kan leda till att bolla intressanta tankar, och... nada. Detta har hänt flera gånger även när jag använt citat-svar, och alltså tydligt vänt mig till en annan användare. Det är en stor besvikelse att inte få något gensvar då, och när det händer upprepade gånger så tappar man sugen att skriva i några trådar alls. När det dessutom händer i en tråd där någon man svarat är aktiv och diskuterar med ett flertal andra, men inte ens verkar läsa ens inlägg, så är disskänslan total.

Så ursäkta mig så hemskt mycket för att jag uttrycker negativa saker om klimatet på forumet. Trenden fortsätter dessutom i svaren jag fått här i tråden, det är idel kommentarer om att det inte alls är några dåliga vibbar... alla från användare som varit här så länge att de i princip hör till inventarierna. Jag tror att en del helt enkelt har blivit hemmablinda.

I dom fallen gäller ,gör om gör rätt ;) Jag får ofta skäll för att jag är för på eller för rak eller rent av elak,men ingen har sagt att jag inte får vara med.

I mitt fall råkar det vara så att jag är väldigt känslig för kritik mot hur jag uttrycker mig, för jag vet inte specifikt vad det är jag gör som uppfattas så fel. Så då backar jag hellre och undviker att skriva eftersom jag annars riskerar att få samma jäkla kommentarer om att jag är för vass, för jobbig, för mycket på alla sätt och vis. Så det där om att inte få vara med är mer skrivet mellan raderna än något som uttryckligen sagts till mig. Jag kan inte göra om och göra rätt när det som verkar störa är att jag är jag.
 
För några år sen startade jag en tråd om isabelltigrering. Ett intressant ämne tycker jag och som gott kan få ha en egen tråd. Nu har den blivit låst och man hänvisas till Färgtråden (apropå evighetstråd :wtf: ).

Varför ska man starta nya trådar om de ändå blir låsta eller sammanslagna med liknande trådar …?
Jag tycker nog det var lite dumt att låsa den tråden, framförallt numera. Sedan kan jag ha viss förståelse för att det kan bli dumt om det finns 15 trådar om de frågar ungefär samma sak om ex.vis färg.
Rapportera gärna sådana låsningar om det inte verkar helt genomtänkt.
 
Nu har jag läst lite i Vad pysslar vi med-trådar och lite Hunduppdatering och några andra.
Visst finns det diskussioner som kan tas ut men mest tycker jag det är typ
"Idag har vi tagit en långpromenad på ängen och vad skönt att det börjar bli vår."
Så var det en hel del skratt och pepp. Så var ska sånt läggas? Blir det inte mer trams och onödigt prat i andra trådar om evighetstrådarna försvinner?
 
För övrigt så startar jag trådar när jag har ett ämne som är intressant nog för det. Vill jag ha stöd i min ensamhet eller svära över dumma saker på jobbet eller bara ventilera så är ju vad gör du-tråden perfekt. Utan den skulle jag ha ett enormt mycket ensammare liv...

Lite samma här. Det blir ju lite så att när man tex. inte är tillräckligt spetsad i sina intressen, för att platsa in i tex. mat- eller dressyrsnacktråden utan är lite mer allmän i sina intresseområden, så är det svårt att fylla sin sociala kvot i diskussionstrådar.
 
Nu har jag läst lite i Vad pysslar vi med-trådar och lite Hunduppdatering och några andra.
Visst finns det diskussioner som kan tas ut men mest tycker jag det är typ
"Idag har vi tagit en långpromenad på ängen och vad skönt att det börjar bli vår."
Så var det en hel del skratt och pepp. Så var ska sånt läggas? Blir det inte mer trams och onödigt prat i andra trådar om evighetstrådarna försvinner?
Jag har läst några sidor i "vad pysslar vi med" tråden och såg minst 5 ämnen som hade kunnat bli intressanta diskussiooner för en större grupp. Jag har även tittat på några andra där det inte ser likadant ut. Kanske beror det på att "pysslar med" är ett så brett ämne så allt kan gå in under det.
Kontentan av min ovetenskapliga undersökning är att pysslar med tråden utarmar forumet på intressanta diskussioner medan övriga inte gör det i samma utsträckning.
 
Jag har läst några sidor i "vad pysslar vi med" tråden och såg minst 5 ämnen som hade kunnat bli intressanta diskussiooner för en större grupp. Jag har även tittat på några andra där det inte ser likadant ut. Kanske beror det på att "pysslar med" är ett så brett ämne så allt kan gå in under det.
Kontentan av min ovetenskapliga undersökning är att pysslar med tråden utarmar forumet på intressanta diskussioner medan övriga inte gör det i samma utsträckning.
Vilka ämnen är det?
 
För min del är evighetstrådarna en del av det som gör forumet levande och jag har svårt att se att forumet inte är tillräckligt stort för att flera olika typer av trådar skall kunna samlevna. Tvärtom det är just mixen som gör forumet levande.

Jag skriver bara då och då i evighetstrådarna men jag har aldrig känt mig ovälkommen i dom. Snarare tvärtom, det måste ju vara den enda typen av tråd man bara kan hoppa in i hur som helst utan att behöva få slängt i ansiktet ”Läs alla de andra 250 inläggen som skrivits innan i tråden så har du ditt svar där”. Just enkelheten i evighetstrådarna är det som tilltalar mig mest. ”Bara att hoppa in där du är och när du känner för det”.

Jag håller med att det är en aning tröttsamt att lyssna på gnället över evighetstrådarna. Vissa gillar dom och vissa inte, svårare än så är det inte.
 
Jag får nog erkänna att om det inte vore för ”vad gör vi” tråden så skulle jag inte vara kvar alls här. Jag har träffat flera genom den och får enkla sociala samspel genom den och stöd när jag behövt. Sen drar jag mig för att starta egna trådar. Känns som om det alltid är en fråga om det är värt att bli ifrågasatt, påhoppad eller ignorerad.
Stämningen kan lätt bli rå härinne om folk är på det humöret :cautious:
 
Det har jag aldrig sagt. Jag bara tycker mig märka en trend i vilka som gillar och svarar på varandras inlägg, oavsett innehåll eller formulering. Meanwhile sitter jag och skriver så tangentbordet glöder för att försöka komma med något vettigt som kan leda till att bolla intressanta tankar, och... nada. Detta har hänt flera gånger även när jag använt citat-svar, och alltså tydligt vänt mig till en annan användare. Det är en stor besvikelse att inte få något gensvar då, och när det händer upprepade gånger så tappar man sugen att skriva i några trådar alls. När det dessutom händer i en tråd där någon man svarat är aktiv och diskuterar med ett flertal andra, men inte ens verkar läsa ens inlägg, så är disskänslan total.

Så ursäkta mig så hemskt mycket för att jag uttrycker negativa saker om klimatet på forumet. Trenden fortsätter dessutom i svaren jag fått här i tråden, det är idel kommentarer om att det inte alls är några dåliga vibbar... alla från användare som varit här så länge att de i princip hör till inventarierna. Jag tror att en del helt enkelt har blivit hemmablinda.



I mitt fall råkar det vara så att jag är väldigt känslig för kritik mot hur jag uttrycker mig, för jag vet inte specifikt vad det är jag gör som uppfattas så fel. Så då backar jag hellre och undviker att skriva eftersom jag annars riskerar att få samma jäkla kommentarer om att jag är för vass, för jobbig, för mycket på alla sätt och vis. Så det där om att inte få vara med är mer skrivet mellan raderna än något som uttryckligen sagts till mig. Jag kan inte göra om och göra rätt när det som verkar störa är att jag är jag.

Tycker du verkar uttrycka dig rakt och ärligt av det jag sett av dig. Tråkigt att du blivit bemött så.
 
For oss som lever i en annan tidszon ar det ofta svart att hanga med i allvarligare diskussionstradar eftersom diskussionerna ofta flyter lite for fort och langt medan vi antingen jobbar eller sover och dar fyller verkligen evighets tradar sin funktion. For mig ar "Vad pysslar vi med traden" det enda Svenska kompis chatt jag har dar jag har typiska kulturella Svenska inslag och jag skulle verkligen sakna den om den forsvann (Tack @Gunnar for att du lugnade oss dar).
 
Att just allmänna tråden är en evighetstråd är väl inte konstigt eftersom det är just en allmän mer chattliknande tråd där man ofta småpratar om vad man gör, svär över datorhelveten :angel: eller liknande. Har man en mer specifik fråga/ämne är det bättre att lägga den i en specifik tråd - för att utgå från mig själv. Vad är bäst att klippa hårda tånaglar med. Fick bra och intressanta svar - tror att någons man klippte dem i en blomkruka? Inte särskilt många skrev men jag fick bra svar. En ganska nylig tråd, min mobil är sönder vilken modell ska jag köpa? Fick också en del svar.

Ett av problemen är väl också att trådar tenderar att ändra inriktning och att det är därför man missar många intressanta sidospår, men att tex bryta ut kan man ha en frys på balkongen om man är sjukskriven från FK tråden verkar ganska onödigt fast några sidor handlade om det.

Vissa evighetstrådar är ju mer ämnesspecifika som tex Vikttråden och där är det inte lika ofta behov av att bryta ut. I allmänna tråden drunknar man ofta eftersom den rör sig så snabbt. Så man skimmar lite, fastnar vid det som är relevant och skriver ett inlägg eller gillar. I alla forum skapas grupperingar det är ofrånkomligt när man delar åsikter, intressen, erfarenheter. Vissa börjar även umgås IRL och har då mer gemensamt naturligt nog. Jag skriver/läser aldrig Föräldratråden eller liknande eftersom jag inte har barn och ämnet inte intresserar mig öht.

Intressant är att nyligen kom det upp en diskussion om stallet och hur det var mycket vassare, hårdare ton, mobbing och inte lika hårt modererat och efter förändringen till Buke så har det blivit lite tråkigt. Vissa verkade längta tillbaka till den tiden så det finns argument på båda sidorna verkar det som.

En idé om man som ny känner sig lite vilsen, ha en Presentationstråd, vilket många forum har. Eller, börja i ett mindre subforum där man har gemensamma intressen. Katttråden skulle nog framstå som ganska uteslutande eftersom inte så många skriver i den och 75% eller mer handlar om hur man får sin katt att äta bättre mat, med löpande uppdateringar. Men man syns absolut mer. Särskilt om man skriver, alla katter ska vara okastrerade utekatter allt annat är onaturligt och se det ta hus i helvete. :sneaky:

Jahapp nu har jag skrivit ännu en essä som en del kommer att orka läsa och andra inte. Vilket händer med långa och för vissa helt irrelevanta och ointressanta inlägg :up:
 

Liknande trådar

Bukefalos Med tanke på den senaste tidens turbulens på Buke känns det ganska nödvändigt med en uppdatering av FAQ och regler. Vill mod/Gunnar...
Svar
19
· Visningar
2 666
Senast: SiZo
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 534
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 900
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp