Slå liten äng

Hittarinte

Trådstartare
Jag har en liten yta på kanske 200 m2 som jag vill göra äng av på sikt. Jag skulle vilja ha tips på bästa sätt/ verktyg för att slå gräset på den utan att jobba ihjäl mig eller bli helt ruinerad. Lie verkar supersvårt, och min vanliga trimmer orkar ju inte. Vad använder ni som slår gräs?
 
Hissar upp klippbordet på åkgräsklipparen eller ber bekant med slåtterbalk.
Säger också slåtterbalk!
1608548466429.png
 
Världens bästa redskap! 😍
Jag brukar kalla den för "grovgräsklippare"...
Kan också berätta att vår sådan försåg oss med hö under torråret 2018, den slog nog drygt ett hektar gräs, som sedan torkade i solen...
Fattar att den är bra, men jag har ju så liten yta, känns som overkill...
 
Fattar att den är bra, men jag har ju så liten yta, känns som overkill...
Var det 200 kvm? Alltså en liten yta.

Billigast är lie!

Ger också mångsidig träning.

Men det kräver en del träning att lära sig att slå med (egentligen "slår" man inte, utan man skär) med lie.

Men det är tyst och miljövänligt.

http://www.melicamedia.se/lie/lie.html

Observera, att det slagna ska tas bort från ängen!
Ängsmark är (ska) vara mager mark, då trivs de där rara växterna och insekterna man vill locka till ängen.
Låter man det slagna ligga kvar, så fungerar det som gödning.

Har man hästar, så kan man mata dem med det torkade ängshöet. Näringsvärdena är låga, men det brukar vara mycket smakligt. Rena godiset.
 
Var det 200 kvm? Alltså en liten yta.

Billigast är lie!

Ger också mångsidig träning.

Men det kräver en del träning att lära sig att slå med (egentligen "slår" man inte, utan man skär) med lie.

Men det är tyst och miljövänligt.

http://www.melicamedia.se/lie/lie.html

Observera, att det slagna ska tas bort från ängen!
Ängsmark är (ska) vara mager mark, då trivs de där rara växterna och insekterna man vill locka till ängen.
Låter man det slagna ligga kvar, så fungerar det som gödning.

Har man hästar, så kan man mata dem med det torkade ängshöet. Näringsvärdena är låga, men det brukar vara mycket smakligt. Rena godiset.
Tack! Ja jag kan teorin men det verkar svårt att få till det, jag har provat... Kanske kan man hitta nån kurs?
 
Du behöver inte gå kurs.

1. du behöver en vettig lie.
2. Lien måste vara vass. Skitvass :D
3 Du slår inte gräset. Du sveper med lien längs marken och skär av smala strängar.
4. Du arbetar med långa jämna svepande tag.
Och så måste man kanske investera i rätt lie? Eller kan man köpa en budgetvariant?

Slipar du lien själv? Hur?
 
Tack! Ja jag kan teorin men det verkar svårt att få till det, jag har provat... Kanske kan man hitta nån kurs?
Om du går via länken, så bör du hitta fler "lie-sidor".

Googla annars på diverse varianter där sådant som ordet "lie" ingår, kombinera med t.ex. "orv", "kurs", "jordläggning av lie" m.m.

Det finns ett flertal mer eller mindre lokala föreningar och nätverk som intresserar sig för "ängar och ängskultur".

Det finns också jättebra svenska youtube filmer, som visar tekniken.

De som sysslar med "lie-kultur" anordnar ofta kursdagar, även länsstyrelserna och lokalavdelningar av anturskyddsföreningen, brukar anordna "ängsdagar", där instruktion om anpassning av lie, vad som är ett lämpligt orv, jordläggning av lien, slipning/bryning, själva "svepandet", och kunskap om ängens biologi brukar ingå.
 
Och så måste man kanske investera i rätt lie? Eller kan man köpa en budgetvariant?

Slipar du lien själv? Hur?
Jämfört med att köpa en slåtterbalk, så är en bra lie en så värst dyr.

Nej, man kan inte köpa närmaste garden centers massfabricerade lie + orv, och få något som det verkligen fungerar att slå med.

De går inte jordlägga, orven saknar balans och kan inte anpassas, och det går nte att få dem tillräckligt vassa.
Det är att kasta pengarna i sjön.
 
Och så måste man kanske investera i rätt lie? Eller kan man köpa en budgetvariant?

Slipar du lien själv? Hur?
En bra lie kan du nog hitta lite varstans. Vet du vad du ska titta efter kan du hitta på loppis och auktioner. Eller Granngården.
Jag har gamla liar, men köpte en modern som jag faktiskt (överraskande nog) gillar. Fiskars lie.

Det viktigaste är att lien är vinklad så den följer mot marken - jordlagt lieblad.
Jag har ett bryne som jag blöter och slipar med. Och slipar gör jag ofta, så fort lien inte skär utan jag måste "hacka" gräset så slipar jag.

Jag har en bibel - Liehandboken. Där går det att nörda ner sig alldeles underbart. :D
Finns som gratis pdf.
https://www.slattergubben.se/shop/product/liehandboken---pdf
 
Och så måste man kanske investera i rätt lie? Eller kan man köpa en budgetvariant?

Slipar du lien själv? Hur?
De där liesidorna är så krångliga att man helt tappar sugen tycker jag.

Specialorv, kurser, pengar.

Vi har en gammal 70-tals en på landet, metallskaft, sliplie. Den fungerar superduper tycker jag. Men då har vi högt grovt gräs blandat med sly och örter. Den går rakt igenom vad som helst inklusive större buskage. (lämnas in för slipning någon gång i årtiondet. tyvärr har vår slipsten med vev packat ihop.)

Den är lite sämre än den jättegamla sliplien med träorv som pappa hade i ett hus på landet, som jag inte lyckades rädda i husförsäljningen. Men ändå.

Har en urbillig knackelie hemma och håller på att bli förtvivlad på den. De är väldigt på modet och anses vara det finaste (inte min då kanske som kostade inget på Bauhaus). Men när den blir slö, vilket är hela tiden, så är det ett helskotta att försöka fixa till den om man inte har ett städ och en hammare. Järngryta och baksidan av verktygslådans hammare går verkligen inte så bra och det hörs över hela grannskapet. Dessutom tar den inte det minsta sly utan att vika sig.

Så när jag får lust tänker jag köpa en slipelie på Granngården :D.

Det är kanske svårt men om man inte ger sig lär man sig och visst går väl gräset av? Det är tycker jag svårast med mjukt kort gräs. Och ganska lätt med säd och högt gräs. Jag har lärt mig som liten av någon som inte kunde och det är typ funktionellt.

Men det finns ju även ganska grova gräsklippare med elsladd som tar ängsgräs. Vi har en sådan också på landet som man kör runt trädgårdsmöblerna för att hasta undan lite.
 
En bra lie kan du nog hitta lite varstans. Vet du vad du ska titta efter kan du hitta på loppis och auktioner. Eller Granngården.
Jag har gamla liar, men köpte en modern som jag faktiskt (överraskande nog) gillar. Fiskars lie.

Det viktigaste är att lien är vinklad så den följer mot marken - jordlagt lieblad.
Jag har ett bryne som jag blöter och slipar med. Och slipar gör jag ofta, så fort lien inte skär utan jag måste "hacka" gräset så slipar jag.

Jag har en bibel - Liehandboken. Där går det att nörda ner sig alldeles underbart. :D
Finns som gratis pdf.
https://www.slattergubben.se/shop/product/liehandboken---pdf
Aha, eller det kanske blir Fiskars lie i sommar då om någon gillar den :) är den för slipning?

(jag har helt ärligt inte mycket gräs att hugga, klipper det mesta med handjagare, men inte utanför häcken och det är riktigt segt att ta sig genom med handjagare efter semestern)
 
Aha, eller det kanske blir Fiskars lie i sommar då om någon gillar den :) är den för slipning?

(jag har helt ärligt inte mycket gräs att hugga, klipper det mesta med handjagare, men inte utanför häcken och det är riktigt segt att ta sig genom med handjagare efter semestern)
Knacklie är för snobbar. Det är inte ens riktiga liar om du frågar lig. :D :D
(tycker du ska ge liehandboken en chans. Det är inte kurs och det är inte tekniskt utan funkar som helt OK uppslagsbok när man behöver. Gratis dessutom)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
947
Senast: Oknytt
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 367
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 160
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp