Slå med fyrhjuling?

Kickis

Trådstartare
Vi hade förut en gammal traktor och en slåtterbalk. Men då slåtterbalken gick sönder för sista gången förra sommaren bestämde vi oss för att sälja traktorn och köpa en fyrhjuling istället. Så nu behöver vi nån sorts klippaggregat till den. Det enda jag hittat är ju för att klippa gräsmattor med.:crazy: Och det är ju nått jag kan putsa mina betsmarker med som jag behöver. Nån som vet vad som finns på marknaden?

Sv: Slå med fyrhjuling?

Det närmsta som mannen sett är en betesputsare. Men han hojtar att det är ju busenkelt att bygga en själv (tro honom inte, vi har INTE samma uppfattning om vad som är busenkelt! :D)

Annars kan jag bara lovorda vår fyrhjuling. Till paddocken, till snön, till förflyttning av släpen - you name it!

OCH NU ser jag att du efterlyste just en betesputs! (blind, döv men ganska lycklig ändå)

Senast ändrad:

Hur ser den ut som han tro man kan bygga själv? Vi har lite planer på att bygga en själva då de knappt finns nått att köpa. Men då är de ju alltid bra att få lite ideer från andra.:idea:

Jag har sett en bogserad slåtterkniv på blocket vid något tilfälle (antagligen från traktorns barndom). Fungerar antagligen som en hästdragen slåtterkniv.

Fyrhjulingar har sitt berättigande som komplement men kan aldrig ersätta traktorn. Även med en riktigt gammal traktor får man kraftuttag och hydraulik som kan driva redskap. Har man att välja mellan att köpa en fyrhjuling och en traktor till hästverksamhet så är det mest rationellt i de flesta fall att köpa traktorn fast fyrhjulingen är roligare att köra.

"Save a horse - ride a tractor" :D

Jag har sett en bogserad slåtterkniv på blocket vid något tilfälle (antagligen från traktorns barndom).

Fyrhjulingar har sitt berättigande som komplement men kan aldrig ersätta traktorn. Även med en riktigt gammal traktor får man kraftuttag och hydraulik som kan driva redskap. Har man att välja mellan att köpa en fyrhjuling och en traktor till hästverksamhet så är det mest rationellt i de flesta fall att köpa traktorn fast fyrhjulingen är roligare att köra.

"Save a horse - ride a tractor" :D

Jag håller med fyrhjulingen kan aldrig ersätta traktorn. Med traktor kan man dessutom köpa diverse billiga redskap på blocket. Det är mycket svårare till fyrhjuling.

jag funderade på att sälja traktorn när jag köpte fyrhjuling men är glad jag inte gjorde det.

För oss känns de lite onödigt att ha en traktor för att putsa av 2 ha varje år. De var det enda den användes till..:smirk: Har använt åkgräsklipparen nån gång men det sliter så på skären, så de bäst förslaget för oss vore nog endå nått till fyrhjulingen.

Jag vet att det finns för jag har tittat på det lite men det var ett tag sen. Sen bestämde jag nmig för att behålla traktorn så det rann ut i sanden.

Det är klippaggregat med egen motor på eftersom fyrhjulingen saknar kraftuttag.

Prova att googla eller sök på tex www.lantbruksnet.se eller www.atl.se eller www.ja.se

det finns ett företag som heter Nyvab som säljer mycket till ATV.

Att sälja traktorn och köpa en fyrhjuling var mycket dumt gjort...

Det närmaste man kan komma en betesputs för atv är ett klippaggregat som drivs av en liten bensinmotor, trejon har jag sett har ett sådant.

Kan dock säga att ett sånt aggregat är klent och klarar inte högt gräs eller ogräs som tistlar och absolut inget lövsly eftersom en liten bensinmotor aldrig nånsin kommer upp i samma vridmoment som kraftuttaget på traktorn, dessutom kan man inte ha ett buret aggregat på en atv vilket gör att det blir svårare att ta sig fram i terrängen med ett sånt ekipage.

Mitt förslag är nog att sälja fyrhjulingen och köpa en traktor istället ;)

Skulle personligen aldrig få för mig att sälja vår ATV. Däremot köpa en liten billigare traktor då.:p

Måste erkänna att jag känner att en traktor hade för vår del varit helt överflödigt. Vi kör ut gödning, vi släpar ridbanan och kör staketstolp med fyrhjulingen. När det gäller insådd av hagar hyr vi in kunskapen, främst för att vi inte vill stå med en massa redskap som används de få gånger det är nyinsådd av vall på G.

En traktor hade varit en helt oförsvarlig investering för vår del, vi får silaget levererat och tar in balarna med säckakärra.

Så för vår del är det tvärtom, leve fyrhjulingen!

Måste erkänna att jag känner att en traktor hade för vår del varit helt överflödigt. Vi kör ut gödning, vi släpar ridbanan och kör staketstolp med fyrhjulingen.
Det kan du ju även göra med traktor. Plus "paddocken, till snön, till förflyttning av släpen". Allt detta går att göra med traktorn + mycket mera därtill. Och ofta effektivare, som redan berättats.

För mig är traktorn en nödvändighet- fyrhjuling på sin höjd en rolig leksak.
Utan lastaren hade jag inte klarat mig!

LIA

En traktor hade kostat en hel del mer, en traktor hade fått stå ute medan fyrhjulingen ryms inne. Det hade som sagt inte varit ekonomiskt försvarbart att skaffa en traktor.

Dessutom kommer inte en traktor till alla våra utrymmen, d v s mycket hade fått göras med handkraft som idag går att sköta med fyrhjulingen.

Samma här. Har haft mycket mer användning av fyrhjulingen än traktorn, förutom just till att klippa gräs.:smirk: Allt beror ju på hurdan gård man har och vilket arbete som ska göras!:idea:

En bra, ny fyrhjuling kostar ofta mer än en traktor i brukskick och det finns ingenting som man kan göra med fyrhjuling som inte går att göra med en traktor i lagom storlek.

Det finns små kinesiska traktorer som kostar 60 000 nya !!!
Definitivt 1000 gånger bättre köp än en fyrhjuling.

Tex vad gäller att sladda ridbanan så är vändradien på en fyrhjuling löjligt stor för ett fordon i den storleken. På jobbet har vi förutom en fyrhjuling även en traktor... och jag skulle aldrig nånsin få för mig att använda fyrhjulingen för att harva/sladda inne i ridhuset utan det gör jag med traktorn :cool:.

Fördelar för traktor: bättre dragfordon, ratt istället för styre (jobbigt i längden med styre), handgas (man får kramp i tummen på den förb*** 4-hjulingen), lyft bakpå för att dels bära redskap och även för att djupreglera dessa, kraft-uttag, hydraul-uttag, dieseldrivet (mindre brandrisk än bensindrivna fordon)... och att komma på tanken att ens jämföra snöröjning med 4-hjuling kontra traktor är rent löjeväckande.

Jag kan räkna upp hur många skäl som helst för att köpa en traktor istället för nån löjlig 4-hjuling.

Fasen, jag tror tom en häst skulle vara bättre än en fyrhjuling.

Fyrhjulingen är bara en förvuxen motorcykel, en ren lyxpryl med begränsad användbarhet.

En fyrhjuling kan jag definitivt klara mig utan, men rör inte min traktor :love:

Bor man på gård kan man skriva kärleksdikter till sin 4-hjulsdrivna traktor med frontlastare....:D

Visst, använd din traktor om du vill. Men de var kanske inte riktigt de jag ville ha ut av denna tråden. Jag vill veta om det är nån som klipper med sin fyrhjuling.

Problemet med kinesiskt är att man måste vara noggrann om man köper en sån ny att den man handlar av verkligen har reservdelar det gäller det mesta i motorväg av kinesisk tillverkning. Vet inte hur många som kommit till min sambo och frågat om grejer till sina kinesiska fyrhjulingar/mopder...

Själv tycker jag fyrhjuling är ett bra komplement till gården. Det är både en nytta och nöjespryl. Men visst det går ju inte precis ta hem ett stort timmerlass med fyrhjuling och kärra men den är smidig när man ska ut och hugga i skogen och ta sig fram på om man jämför med traktorn.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 394
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 055
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 798
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 570
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka