Slå med fyrhjuling?

Sv: Slå med fyrhjuling?

Det är ju jättebra att du tycker att du behöver en traktor, men vi som inte behöver en traktor är alltså löjliga? Skulle ALDRIG få för mig att köpa en lågbudgettraktor för de summorna du nämner, det är inte alls våra idéer om kvalité.

Vår fyrhjuling är ingen liten larvig leksak utan ett arbetsfordon som är både stark och tålig och gjord för att arbeta. Vi köpte den begagnad för under 30 000 kr och har redan arbetat in den många gånger om ute på jobb. Att den fungerar i stallet är en bonus.

Vi har snöröjning med traktor och vi har snöröjning med fyrhjuling. Fyrhjulingen har defintivit gjort mindre skada än traktorerna, det är helt obestridligt. Och det beror INTE på föraren.

Lovsjung du traktorn, den är oslagbar för vissa ändamål men VI vill inte byta ut vår fyrhjuling med tanke på det lilla vi behöver en traktor för.

Vi har snöröjning med traktor och vi har snöröjning med fyrhjuling. Fyrhjulingen har defintivit gjort mindre skada än traktorerna, det är helt obestridligt. Och det beror INTE på föraren.
Skada vid snöröjning? :confused: Vad gör en traktor för skada då?

För 30.000 får du en äldre, mindre kvalitétraktor i bra skick. Typ en sån som vi har. Jag vill inte argumentera ang ert beslut att välja 4-hjuling framför traktor, men tycker det är en fördel om förutsättningarna är korrekta.

LIA

En traktor hade kostat en hel del mer, en traktor hade fått stå ute medan fyrhjulingen ryms inne. Det hade som sagt inte varit ekonomiskt försvarbart att skaffa en traktor.

Dessutom kommer inte en traktor till alla våra utrymmen, d v s mycket hade fått göras med handkraft som idag går att sköta med fyrhjulingen.

Tänk på att försäkringsbolagens regler är stränga när det gäller bensindrivna maskiner. Du måste i princip ha en huvudbrytare vid batteriet för att få ha ett bensindrivet fordon i de flesta lokaler enligt Länsförsäkringar.

Det är tex inte tillåtet med en vanlig fyrhjuling utan huvudbrytare i en maskinhall.

Jag har haft väldig nytta av en fyrhjuling. Jag satte upp stängsel i vintras tex. Det är inga problem att köra på vattensjuk lermark med fyrhjuling. Traktorn skulle förstört hela vallen.

Efter Gudrun körde jag ut en massa timmer med fyrhjuling. Traktorn kom inte fram mellan träden för att hämta vindfällor.

Så var inte så kategorisk. Var maskin har sitt användningsområde och sina fördelar och nackdelar. Sen är det upp till var och en att prioritera.

Men riktigt stora snödrivor är svårt med fyrhjuling. Jag gav upp med min i vintras och lät grannens stora Vlamet göra jobbet,

Fyrhjulingar är bra och traktorer är bra - men man ska överväga vilket som passar bäst för arbetsuppgifterna man har.

Tyvärr har fyrhjulingar blivit en "mode-pryl" och det säljs en hel del riktigt usla lågprisgrejor. En fyrhjuling av seriöst märke kostar mellan 50 000 och 100 000 och har ofta ett högt andrahandsvärde.

En begagnad kvalitetstraktor med frontlyft kostar från 30 000 och uppåt. Det finns mängder med robusta gamla Volvo BM från 60- och 70-tal som bara går och går.

Fyrhjulingar fungerar bra för mindre transporter (döda älgar och timmer) i skogen. Kan klara enklare snöröjning och harva en ridbana.

Traktorn med frontlyft är bra för att transportera ensilagebalar, flytta gödselhögar eller för tyngre transporter med släpvagn. Eftersom traktorn har kradftuttag så kan den driva elaggregat, betesputs, slåtterbalk, höredskap ...
Traktorn är tyngre och kan därför skada marken om det är mjukt, däremot slår den fyrhulingen i dragkraft genom stort vridmoment och den höga vikten.

Vi har valt traktorn eftersom den passar våra behov bättre och fyrhjulingens höga pris i förhållande till de arbetsuppgifter den klarar i vår verksamhet gör att den inte är ett alternativ.

Jag är mycket medveten om prisnivån på prylarna, vi handlar med maskiner bl a traktorer. Och vi förvarar dem enligt t ex försäkringsbolagens anvisningar, så det finns ingen anledning till föreläsning.

Det är super att alla har hittat rätt, men jag betackar mig för att bli betraktad som löjlig p g a val av redskap/maskin.

En huvudbrytare är inte dyr att sätta dit på en fyrhjuling så det problemet är inte svårt att lösa.

Åtminstone jag vet inget om dina förhållanden, så du behöver inte ta mina frågor som personlig kritik.

"För 30.000 får du en äldre, mindre kvalitétraktor i bra skick. Typ en sån som vi har." Dvs, = den summa du angav att ni lade på 4-hjulingen. Och som någon skrev, dom bara går och går. Så inköpskostnaden kan väl inte spela någon roll i valet?

Vore intressant med ett svar på:
"Skada vid snöröjning? Vad gör en traktor för skada då?"

LIA

Ang snöröjning så var det för oss mer det att det är lättare att manövrera en fyrhjuling än en traktor hos oss då våran gårdsplan är rätt tajt. Traktorna vi hade, hade ingen lyft i fram utan vi fick ha snöplogen i bak, vilket inte var nån höjdare vid större mångder snö, så även där funkar fyrhjulingen bättre - för oss.

Teknik, kunskap, utrustning och val av tillbehör.
Vi körde, av olika anledningar, inte snö själva i vintras, utan det tog en granne hand om. Han har blad bakpå traktorn och det gick utan några problem, även där det låg drivor. Men så har han kört i hela sitt långa liv. :)

Men jag undrar över det där med skador.

LIA

Traktorn rev upp både gårdsplan och gräsmatta (gräset var tvunget att använda för att vända). Rätt surt.

Samma förare bytte till fyrhjulingen och tyckte det var betydligt smidigare för ändamålet (vår skottning). Och jo, jag anser nog att traktorföraren har kunskap om sin maskin då han kör snö på kontrakt...

Traktorn rev upp både gårdsplan och gräsmatta (gräset var tvunget att använda för att vända).
Tyder inte på kunskap och/eller omdöme. Skylla på traktorn håller inte. Man anpassar körningen efter omständigheterna.
Att han kör snö på kontrakt bevisar inget. Du skulle sett den som hade entreprenaden för ett par år sedan på vår landsväg. :eek:

LIA

Eftersom jag varit i diskussion med dig innan Lia, så gör vi så här: jag erkänner att vi givetvis har fel i att vårt behov för egna och firmans räkning inte är en fyrhjuling, utan att vi egentligen behöver en traktor. Skälet till att vi inte har någon får du nog ge mig, för med dina egna argument är det i alla fall inte ekonomiska. Vi är nog bara helt enkelt så dumma att vi inte förstår vårt eget bästa.

Tack för att du upplyser oss.

Äh jag tycker inte du skall bry dig om andras syn på dina maskinval. Jag har både traktor och fyrhjuling och det är förvisso bra men kanske inte ekonomiskt försvarbart egentligen.

Skulle jag tvingas vävlja så är nog traktorn viktigast men jag skulle sörja fyrhjulingen i så fall.

Den stora fördelen med fyrhjuling jag märkt är att man kan köra nästan överallt utan markskador. Det handlar inte så mycket om körteknik utan skillnader i vikt på fordonen! generellt är det ju alltid så att för stora maskiner ger mer skador.

Om du tolkat mina inlägg som kritik så tolkar du mig fel. Vi har alla olika förutsättningar så det som är rätt maaskin för någon är fel för en annan

Ingen fara, Thomas, jag tror vi är på samma våglängd. Don efter syssla, allt har sina fördelar!

Och hade vi haft mer mark hade det självklara valet varit en traktor. Det jag vänder mig mot är att både jag och TS blivit m e m idiotförklarade för att vi inte anser traktor vara det självklara valet i alla situationer.

Hmmm, nu var ju inte min mening att påstå att du var en idiot...
Hade jag menat det så hade jag nog sagt det ganska så rakt ut.

Min mening var att 4-hjulingar har så begränsade användningsområden att jag klassar den som onödig lyxpryl... inget annat.

Personligen skulle jag inte vilja ha en atv om dom så slängde den efter mig, är det vattensjukt skulle jag hellre ge mig ut på vintern eller köpa en begagnad pistmaskin alternativt bandriven miniskotare eller bygga nått eget bandrivet... och om det är trångt skulle jag se till att ha en lite mindre traktor eller nått midjestyrt men det är jag det och jag är lite smått allergisk mot 4-hjulingar ;)

Visst kritiserar jag ditt maskinval, men jag kallar dig inte för idiot för det.

Nu var väl den ursprungliga frågan om det fanns nått att putsa beten med för 4-hjuling... och svaret är fortfarande att det finns för gräsklippning för ca 40000 exkl moms men att dessa aggregat blir klena och kan vara svåra att transportera eftersom du har svårt att lyfta upp dom bakom en atv. Ska du ut och slå tistlar och sly ute i terrängen så får du skaffa traktor eller hyra in nån med traktor alternativt sköta det med lie med röjblad :eek:

Kan tillägga att för samma pengar (40000+moms) hade du kunnat få ett aggregat för traktor som klipper "växtdelar" på 5 cm i tjocklek...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 240
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 824
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 760
Senast: Pancakes
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 544
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka