Slänga sned sadel på tippen?

Jag var mycket som du och ville veta så mycket som möjligt.Så jag sökte praktik hos en sadelmakare.Sedan hadde jag sådan tur när jag sökte min andra praktik att jag hamnade hos en sadelutprovare som är återförsäljare åt Dominus/Amerigo sadlarna.Där hängde jag med mycket på visningar och föreläsningar..Otroligt lärorikt och givande :)
 
Ingen lag att sitta upp från båda hållen nä, men vikingen inom mig tycker att svärdet tar emot om jag sitter upp från höger.. :angel: :crazy: :D
 
Det är då bättre än att ingen håller i från andra sidan. :)Men även om du har någon som håller i mot så drar du dig upp med hjälp av bakvalvet.Och det kan då ändå resultera i att du drar bakdelen av sadeln sne.. :)

Det är klurigt att hoppa upp från "fel" håll så att säga.
Men träning ger färdighet.Prova att använda pall så kanske det går lite lättare. :)
 
Åh det lät roligt att få praktisera hos någon som både är duktig på själva tillverkningen/uppbyggnaden av en sadel och på att prova ut dem på hästar. Vad var det för praktik? via nån utbildning eller vanlig via arbetsförmedlingen?


Kan berätta att hästen varit jävligt sned också så det har säkert påverkat det också.. Men med en bra sadel hade det räckt att stoppa om den. Hästen jobbas nu för att muskla om sig, har kotknackats 2 gånger, ska uppföljas.
 
Jag sökte upp dessa själv och gick via arbetsförmedlingen!

Kan berätta att hästen varit jävligt sned också så det har säkert påverkat det också.. Men med en bra sadel hade det räckt att stoppa om den. Hästen jobbas nu för att muskla om sig, har kotknackats 2 gånger, ska uppföljas
Det kan ju även bli så där pga sadeln.Och visst blir man arg på sig själv när man vet efteråt att man kunde ha besparat hästen det. :crazy:

Hur är det med din sits då?har du oxå blivit sne?
 
Inte direkt kul den där sadeln såg ut att vara.
Hur gammal är den?
Finns det ingen garanti kvar på den?

Har den alltid varit sådär?
 
Den är 3 år gammal ungefär och den var inte så farligt sned när jag köpte den men dessa sadlar kan bli sneda på helt raka hästar också, de är för vekt byggda :(

Varför är din häst sned då? Låter inte skoj? :(
 
Det första jag gjorde var att gå och kolla upp min egen kropp, men jag är inte sned. Dock känner jag att hon ibland försöker skjuta över mig på hennes högra sida i vänster varv, men hon är väldigt oliksidigt musklad -något vi jobbar med för fullt :) Då jag inte är tillräckligt duktig att korrigera och "räta ut" en häst som varit sned i flera år har jag en duktig tränare som hjälper mig. Har också en sitstränare och hon ska lära mig sitta kalasbra nu :bow:
 
Jag skulle nog INTE slänga sadeln än om jag vore du...

Jag ska berätta en liten sann historia för dig...om mig själv. För ca 3-4 år sedan köpte jag en sadel på Bukefalos, som skulle vara ca 3 år gammal och i bra skick. När jag skulle packa upp sadeln såg jag direkt att den inte var okej. Sadeln var i mycket bra skick men SNED...Okej tänkte jag, jag prova allafall hur den ligger på min häst så att jag vet om jag ska köpa en likadan sedan. Min häst har mycket markerad manke och det är VÄLDIGT svårt att hitta en sadel som passar. När jag provar sadeln sitter den givetvis jättebra på min häst...suck.

Jag åker raka vägen till min sadelmakare som får kolla igenom sadeln och hon konstaterar mycket riktigt att den var sned bak i bakvalvet och det var ganska mycket. Hon rekomnderar mig INTE att köpa den. Så jag ringer till tjejen som jag har köpt sadeln av och förklara hur det ligger till. Givetvis får jag lämna tillbaka sadeln och får pengarna tillbaka. Hon förklarar för mig att hon inte har märkt att sadeln är sned.

Min sadelmakare gav mig tipset att säga till den här tjejen att det förmodligen redan fel på sadeln när det hängde ute i butiken. Om hon bara kunde ta reda på vart sadeln var köpt(den följde med hästen när hon köpte den) så kunde hon kontakta butiken och prata med dem.

Det gick några veckor och en dag mailade tjejen mig och berättade att hon hade kontaktat butiken där sadeln var köpt och de hade tittat på den. Och de konstaterade att det hade varit fel på den redan i butiken, så hon fick EN HELT NY SADEL!!! Tjejen var överlycklig och tackade mig för tipset...

Om det är livstidsgaranti på bommen skulle jag nog ta reda på vart den är köpt och höra med dem vad som gäller!! Du kan ju ha tur. Vänta med att slänga sadeln!!

Mvh anaby
 
Ikke kast (släng) gamle saler!

Gi bort/ selg billig til en barnehage eller en hestegal liten jente som kanskje ikke har begynt å ri enda! Selv hadde jeg blitt kjempeglad :banana: om jeg hadde fått en ekte sal å sitte og drømme meg bort i da jeg var liten! :love: :love: :love:

Eller så kan det være butikker eller restauranter/ kafèer som kan ha den i utstillingsvindu e.l.; en sal er jo ganske "miljøskapende" eller hva man kan kalle det! ;) Tenk deg en barkrakk med "salsete" :p Bare et forslag!
 
Re: Ikke kast (släng) gamle saler!

ja det var en rolig tanke :idea: min gamla sneda sadel på en restaurang, man vet aldrig! :D
 
Usch vad sned den var. :crazy: Jag har en pessoa från tidigt 90-tal som är helt intakt, rak och fin. Men vad jag har hört så har kvalitén sjunkit på Pessoasadlarna med åren. :(
 
Det är himmla bra att du inser vikten av att träna för tränare och korigera hästen och dig själv :)
Många tror ju att byta av sadel ska åtgärda problemet.Och visst det hjälper mycket.Men har man setat snett en längre tid så blir även ens sits sned :smirk:
 
Min häst har alltid varit lite sne i ryggen, sen föl har jag fått höra pga. av en skada i ena benet när han var föl som gjorde hela han lite sne och för att "avlasta" den skadade sidan så använde han den friska och blev sne :crazy:.
Inget att göra åt, men det märks inte, jag skall ju hellst inte sälja begagnade sadlar som han har haft till en annan.
Om jag nu hittar någon bra sadel till honom :(
 
Men har du haft ut kiropraktor då?
Du kan ju inte låta hästen vara sned.
En kiropraktor rättar till honom, även om det kan ta ett par omgångar.
 
En vet. sa att det inte skulle fungera.Även innan jag köpte honom när han var ca. 3-4år tog dom ut en vet. och sa att det går inte att göra någonting åt då han har en utläkt skada som gör så att han belastar den friska sidan mer än den skadade.
 
Är det livstidsgaranti och sadeln tydligt går att identifiera som en Pessoa så är det i alla fall idé att höra sig för. Försök att snoka rätt på generalagenten i Sverige - adressen www.rodrigopessoa kanske kan vara till hjälp?
 
Försök få tag på säljaren, kanske denna har kvittot kvar någonstans i en byrålåda om du har tur!

Pessoasadlarna ska det ju vara livstids garanti på, detta brukar oftast betyda åtminstone 5-10 års bruk, men att sadeln är så ruttet sned efter bara 3 år verkar heeeeelt galet och ska utan snack täckas av garantin!

Ifall du inte hittar något kvitto, gå till en återförsäljare och försök varianten med bortsprunget kvitto oavsett om den vart inköpt där eller ej, i slutändan så är det Tillverkaren som får stå för en ny sadel ändå.

Jag skulle inte kasta en tiotusentals-kronors-sadel på tippen utan en rejäl fight iallafall!
 
Jo, det var jag (i blå jacka) som irrade runt och var nyfiken och skulle kolla och lyssna överallt där Lars var.

Jag har en dressyrsadel normal bom och en hoppsadel normal bom och båda sadlarna var avsmalnande baktill, alltså undertill i "bomskåran" (kommer ej ihåg vad det heter). Jag fick inte in tre fingar baktill i "skåran". Vi fick ju se ett exempel på en sådan här sadel idag och den hästen reagerade ju när Lars tryckte på ryggen där sadeln typ slutar. Jag kände och tryckte på min häst när jag kom till stallet och han reagerade inte, förutom när jag kom till stället jag nämnde ovan. Då tittade han på mig, båda gångerna jag gjorde så. Det kanske inte betyder så mycket att han tittade på mig, men man tänker ju endå till... Jag blir också rädd att sadlarna är för tajta så det hämmar musklerna vid manken.

Jag provade mina sadlar utan vojlock och tittade och kände m.m, men jag kände mig så osäker idag, så jag ville inte rida i dem. Jag longerade istället. Ooooo, vad jag ångrar mig att jag inte hade hästen med!!

Ja, jag såg den vita hästen som hade ont i ryggen. Det är egentligen helt otroligt att av typ 7 hästar (eller hur många det nu var) som var där var det 2 som han ville skulle kolla upp ryggen först. Som sagt var, det var OTROLIGT intressant och nyttigt idag! Jag måste absolut vara med nästa gång!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte en sadel i april förra året som visat sig vara sned vilket gjort att min stackars häst fått ont i ryggen. Det är bossorna som...
Svar
19
· Visningar
1 810
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
2 826
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 653
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 606
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp