Slänger sig ut från transporten

A

Anna Bergdahl

Jag undrar om det är någon som har något tips på hur man ska få hästen att inte slänga sig ut från transporten vid avlastning. Vår är jättesnäll att lasta men kastar sig bakåt vid avlastning.
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Jag hade samma problem med min förra häst och med henne så löste det sig genom att jag vid urlastning satte på henne longerlina och lät henne kasta sig ur utan att jag bromsade eller ännu värre sprang efter med händerna i ett vanligt grimskaft/tyglarna (då uppmanar man verkligen till att de ska fortsätta slänga sig ut). Efter att ha lastat ur på det viset en månads tid (kanske 10-12 urlastningar) så varvade hon ner och gick lugnt ur transporten :) Kan tilläggas att jag hade bommar bakom henne i släpet och dessa öppnade vi inte förrän hon stod lugnt inne i släpet.
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Ja det är precis så vi gör att vi sätter på henne en longerlina. Nu har vi inte haft henne så länge så man får ju hoppas att detta går över.
Hörde även från någon annan att man kan använda ett sopborste skaft bakom rumpan på dem så att de alltid känner att det är ett stöd där. Har inte provat detta. Förhoppningsvis så inser hon snart att hon inte får något ryck någonstans och slipper fly bakåt.
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

hej
vår lilla b-ponny gör likadant...obehagligt!! innan vi öppnar bakluckan så släpper vi henne lös(lägg upp grimskaftet på halsen) och sen är jag snabbt framme med något man kan peta till henne med på rumpan- spö el. som du själv sa kvastskaft. peta där så att den känner att det inte är ok att slänga sig ut och under tiden du petar så fäll upp bommen med andra handen och låt den stå en stund innan ni ger klartecken till hästen att den får gå av. bra träning för den att den får stå kvar en stund även när bommen är nere.
hoppas det går bra för er
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Tycker att du gör helt rätt, men man kan även tjata- backa sakta!!

Att ha en vägg 3 m bakom den nerfällda luckan är bättre än att försöka mota den. Det kan bli ännu värre om man gör så med redskap mm.

A o O är att inte hålla i ngt alls i linan- den ska löpa fritt.
Att man har försökt att hålla i- är oftast en orsak till att de har börjat att kasta sig.

De flesta sakerna blir inte till problem- om man inte gör affär av dem.
 
Senast ändrad:
Sv: Slänger sig ut från transporten

Jag håller med, låt linan löpa fritt. Vi hade en häst i stallet som alltid kastade sig ut, men hon slutade efter några gånger när hon märkte att det inte var någon fara och alla var lugna omkring henne. Vad du än gör, skrik inte eller höj rösten. Tala bara lugnt till hästen, oavsett hur mycket den kastar sig.
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Pröva med att släppa lös hästen och låta den backa ur själv. Dvs, ingen står fram i transporten. Hästen kan tycka att det är trångt och kastar sig av den anledningen. Så släpp loss, gå bak och öppna och be hästen att backa. Det har funkat toppen med min!
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Tack för alla tips. Jag ska fortsätta så som vi börjat med att att alltid lasta ur henne med en longerlina för att undvika ryck. Kanske lugnar hon sig med detta. Annars får jag prova något av era tips.
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Ett annat tips kan även vara att under en period låna ett släp med fronurlastning och variera urlastning fram och bak ett tag. Det fick iallafall en häst som jag hade att sluta kasta sig bakåt vid urlastning.

Sedan skulle jag också göra som du har fått tips om, sätta på en longerlina, gå ur transporten, ta bort bommen när hon står still och låta linan löpa fritt.
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Jag har också testat att variera att lasta av fram och bak vilket fungerar bra. Lastträna ofta när ni inte ska åka någonstans för att avdramatisera det. Lasta på henne och låt henne stå på transporten en liten stund utan att sätta på bommarna bak. Slänger hon sig ut är det bara att lasta på igen. Låt henne stå och äta lite kraftfoder och gå sedan ut framåt. Var försiktig bara när ni lastar av framåt för har hon lite panik så går det undan! Jag höll på att bli mosad när jag inte riktigt hann med när ett sto rusade ut som jag lasttränade:eek: Hon blev mycket lättare att lasta när vi övade mycket med att bara gå igenom transporten, efter ett par gånger fick hon stanna ett par sekunder innnan vi ledde ut henne fram. Sedan förlängde vi tiden när hon stod på transporten och till slut blev hon lugn nog att vilja stå kvar och äta hö. Av detta blev hon även lugnare att backa ut.
Lycka till!:)
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Låter som ni är på rätt väg med longerlinan.. Oftast lär de sig efter ett tag att det inte är lönt att släng sig ut. Även mkt bra att variera med släp med fronturlastning så att hon slutar tänka bakåt. Har ni inte möjlighet till det kan du också prova att lasta på henne utan att stänga bakom stå där inne ett tag ge henne lite mat eller godis o bara ha det lite "mysigt" sen ber du henne backa av igen. Kastar hon sig så bara låt linan löpa så hon inte känner sig fast. Sen går du på igen klappar o "vilar" en stund sen backa ut... Osv kan även gå på halvvägs be henne stanna sen gå in hela vägen och försöka göra lika dant på vägen ut när hon börjar lugna sig. Om du tar en dag där du har tid o bara "tragglar" in o ut ur släpet tills hon slappnar av så blir det nog mkt bättre. Det gäller att ha tålamod, bara man tar sig tid med att lära hästarna lastningen i lugn och ro så har man igen det senare!:D
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

har haft en likadan, gick på utan problem men av så gick det fort.
började då att lasta av själv, dvs jag lossade hästen och la grimskaftet över ryggen
gick sedan bak och tog ner rampen, sedan höll jag en hand på rumpan på hästen till jon stod lungt och inte tryckte bakåt, då släppte jag bommen, sedan bad jag henne backa och hon kastade sig inte utan backade även om hon backade fortare än en normal häst.
detta gav stor skillnad, tror det var för att hon slapp pressen framifrån och att hon inte satt fast på något sätt.
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

Oftast lär de sig efter ett tag att det inte är lönt att släng sig ut
Hästar tänker inte så. De vill bara komma ut- fort.
Fara= flykt.
Oftast är det för att man har hindrat dem- hållt i.

Om de vet att de kan komma ut- utan obehag, så har de inte längre bråttom ut.

Var bara cool så löser sig det mesta.
 
Sv: Slänger sig ut från transporten

ja det var det jag menade om man tar sig lite tid så lär de sig att de inte är farligt och att de inte sitter fast:)...

Har bara lite svårt att uttrycka mig efter en låång dag ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 984
Utrustning Skulle vilja ge mitt syskonbarn en ridhjälm. Tips på modell eller vad jag bör tänka på? Hon är fem år och ”åker” på min häst någon...
Svar
2
· Visningar
295
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 329
Senast: SiZo
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
989
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp