Bukefalos 28 år!

Släppa ihop hästar

L

LivJ

Jag skulle vilja ha era bästa råd angående ihopsläpp av två valackar. Min häst blev skadad vid ett ihopsläpp i somras (av ett sto) och har varit skadad i fem månader nu, jag har precis börjat sätta igång honom. Så nu är jag mycket skeptisk till ihopsläpp, men vill inte att min häst ska gå själv ändå. Han är 19 år och är ganska hög i rang. Den andra hästen verkar vara ganska låg i rang, men han är så himla sällskapssjuk att han inte bryr sig så mycket när min häst nafsar efter honom över staketet. De går nämligen just nu "staket i staket" och kan nosa på varandra. Tacksam för alla svar, vad är bäst att göra :confused:? /Liv
 
Hur nafsar din häst på den andra? Surt eller bara sådana där smp snudd på kärleksnyp som inte ens tufsar pälsen?

Normalt så när de stätt med noskontakt över staket brukar det bara vara att släppa ihop och hålla tummarna, gärna i hage med mkt mat (gräs på sommaren, MASSA höhögar på vintern).

Men om din häst nafsar eller hugger surt efter den andra redan nu kanske det är lite vanskligare eftersom din varit skadad?

Min valack kan nafsa (i princip med läpparna) över boxdörren mot kompisar som han eg är superpolare med. Tror han mest gör det som bus (det blir inte ens tufs i pälsen) och de andra (tom fölis) kan göra lika tillbaka, men de skulle aldrig drömma om att slåss och är superbra kompisar (men valacken är ju absolut högst i rang).

Så, prova slåpp ihop med skyddade ben och i hage med myyycket mat. Och håll tummarna. OFTAST går det ju bra om det är vettiga hästar, och ston kan vara betydligt gladare i att slå och gruffa än valacker så jag tror det ska gå bra. *uppmuntran*
 
Hej och tack för råd! Han nafsar inte hårt, mer att pälser blir "blöt". Han kan bli riktigt sur, men jag har aldrig sett honom göra illa någon annan mer än lite småsår (ta i trä...). Så det är bra att ha mycket mat i hagen? Många högar med hösilage alltså!

Vad är då bäst: med eller utn täcke? Med täcke: färre bitsår etc, men å andra sidan kan de inte kanske lukta på varandra lika mycket :smirk:.
 
Har de mat i hagen och inte är proppmätta brukar maten locka mer än bus och spring rätt snart. Och då minskar risken för gruff och/eller skador. Men ha mååånga högar med mat och lååångt ifrån varandra så det inte blir bråk om maten!

Med eller utan täcke.. Det där är nog en smaksak. Med täcke är risken för spark- och bitskador mindre. Samtidigt så är täcken utmärkta att bita tag i och dra och det brukar kunna skrämma eller iaf irritera hästen med täcke på. Sen är det ju en liten ökad skaderisk om man ska vara petig.

Jag har haft ett väädigt ranghögt sto, ingen rådde på hennes rang och hon var en superb flockledare men dte kunde ju se lite otäckt ut vid hopsläpp i ny flock ibland om den tidigare flockledaren inte direkt släppte rangen. Då vet jag att vi med flit täckade den dåvarande flockledaren rejält så täcket skulle ta det värsta av sparkarna min dam matade :o Det värsta som hände var att mitt sto sparkade av bensnörena på sitt täcke när hon blev sur och matade iväg en serie bakutsparkar. Inte en skråma på någon häst men täcket blev sig inte likt :crazy:

Personligen tänker jag aldrig på det här med täcke vid hopsläpp utan brukar hästen ha täcke så får den ha det vid hopsläpp med. aldrig varit några problem om man inte har hästar som gillar att bita i kompisars täcken (vilket inegn av mina visat intresse för).
 
Vis av erfarenheten svarar jag:

1) Se till att den andra hästen är försäkrad upp över öronen, du är skyldig att betala hälften av veterinärvårdsavgiften om din häst skulle skada den andre.

2) Se tilll att du har en bra hemförsäkring själv, så att du kan betala ovannämnda kostnader!

Immer
 
När två personer är överens om att släppa ihop sina hästar så görs det på egen risk, och såvida men inte VET att ens egen häst är ett hästmördande monster (dvs att den varit aggresiv tidigare etc) så har man inget ansvar för om den andra hästen skadas.

Punkt.

Sett en del hopsläppningsskador och det har aldrig blivit tjafs, det har innan diskuterats hästägarna sinsemellan så att alla är med på att den nya hästen släpps in. Oftast går det bra men ibland har det blivit lite olyckligt när rangen gjorts upp. Detta har då den skadade hästens försäkring fått ta hand om och inget som någonsin lastats hästägaren till den skyldiga hästen (däremot brukar hästägarna inte vilja ha sina hästar med den sen).

Och det finns INGET stöd i lagen att luta sig emot, när två hästägare gemensamt tar beslutet att släppa ihop två hästar och den ena skadar den andra, för att få hjälp med veterinärvårdskostnaderna.
 
Så sent som i måndags hade jag uttalat mig lika tvärsäkert som du! Sen kom ägaren till den häst som mitt sto sparkade i hagen i våras, och visade mig en text i förra numret av tidningen Ridsport (nr 21, sidan 75, Fråga Ridsport, Vem bär ansvaret?) Där skriver juristen Monika Lilja så här:

"Om en häst skadar en annan häst är hästägaren till den första hästen skyldig att ersätta den skadade hästens ägares halva sjukvårdskostnader. Är förhållandet så att ägaren till den häst som skadat en annan häst, vet om att den besvärliga hästen brukar skada andra hästar, kan hästägaren få betala ännu mer.
Just detta moment, när hästar skadar varandra samt växande gröda, regleras i en gammal lag."

Jag har tillbringat snart fyrtio år i hästvärlden utan att ha hört talas om detta, så jag var skeptisk. I eftermiddags ringde jag till det försäkringsbolag där jag har min hemförsäkring - och skaderegleraren tyckte inte alls det var något konstigt. Enligt honom har man ett strikt hästägaransvar (att t ex jämföra med strikt hundägaransvar). Han skulle skicka mej en blankett att fylla i och sedan får man ta ställning till om huruvuda ersättning ska betalas ut till den skadade hästens ägare.

Immer
 
Intressant. Jag kollade nämligen just den där punkten i somras iom att jag skulle släppa in främmande häst med en väl etablerad grupp av sto med föl vid sidan och en beskyddande valack (det gick fö utmääärkt, valacken gick emellan och skyddade fölet samtidigt som han såg till att bli kompis med nykomlingen och såg sen till att gradvis introducera henne med stoet och fölet. Han var en klippa och jag var djupt imponerad över vilka flockledartalanger han visade upp) och då fick jag svaret av jurist och försäkringsbolag att sålänge ingen av hästarna är kända för att vara elaka, sparkas etc och alla inblandade hästägare är överens om att det är på egen risk så ÄR dte just på egen risk och var och en står för sina kostnader.

Men det är antagligen i det där PÅ EGEN RISK som skillnaden ligger i. Precis som jag skrev i mitt tvärsäkra uttalande så handlade det om att man innan har uttalat just ATT det är på EGEN RISK. Om man inte gör det är det möjligt att det blir som du säger? (Jag har aldrig hört det heller men jag misstror dig inte och det finns ju mycket gamla lagar som reglerar saker som man inte har en aning om förrän man "råkar ut" för dem så att säga).

Men just eftersom jag fick motsatt svar så BORDE skillnaden vara i det där med att "egen risk" är uttalat klart och tydligt innan?

Och om det är så så ska man ju se till att verkligen få det nedskrivet i kontrakt etc att hopsläpp sker på egen risk och vardera hästägare står för ev kostnader som kan uppstå pga skada vid hopsläpp, annars kan det ju bli en ruskigt dyr historia, räcker ju med att en häst hotar en annan och den kastar sig undan och snubblar/halkar och bryter benet.. och det kan ju bli ett riktigt dyrt kalas, för något man inte kunnat undvika men blir skyldig för.. Eller en spark som träffar fel eller vad som helst.. Jag har ju själv varit HELT förskonad från minsta skråma vid hopsläpp (alltid haft vettiga hästar som inte orsakar problem) men jag har ju både sett och hört andra som råkat mer illa ut av ren otur (dvs hästar som är kända för att vara lugna och snälla fattar plötsligt stor motvilja för varandra och börjar bråka och så går det fel)
 
Hej
Jag släpper aldrig ihop hästar som är bakskodda.
Vad försäkringen gäller är ju först viktigt när olyckan har hänt. Skillnaden mellan en spark med eller utan sko kan avgöra om hästen ska vara användbar mer.
Att rycka av skorna under en vecka är en liten kostnad om man jämnför med att få en häst skadad.
Lycka till
 
Jag har PM:at dej.

Till alla övriga: jag lovar att återkomma och berätta om händelseutvecklingen!

Immer
 
Ha benskydd på hästarna när ni släpper ihop dem.

Var med ute o håll koll på dem en stund efter att ni har släppt ihop dem.

Är någon av hästarna "täckesdödare" (biter sönder den andres täcke) kan ni ju släppa utan täcke. Det finns ju sånt där medel att spraya eller lägga på täcket så att det smakar illa. Det kan man ju prova om ni vill ha täcken på hästarna trots att någon av dem dödar täcken.

Min valack gick ihop med ett sto i somras. Stoet brunstade och min valack är väldigt hingstig av sig så han hade ju försökt att betäcka henne. Han fick en spark och ett litet jack på benet men inget värre än så.
När ni släpper ihop dem måste ni hästägare ju vara på det klara att hästarna kan skada sig själva och varandra när de går ihop.. Man vet ju båda om riskerna med att släppa ihop två hästar.
 
Allt kan hända!
T.ex... När vi köpte syrrans ponny för 8 år sedan så sog han i privatisstallet på ridskolan, och hans boxgranne rakt över gången var ett hatobjekt och grannen kände likadant... De gick helt enkelt inte ihop... Två ranghöga pållar :)
Men nu när vi flyttat till gård och fått denna boxgranne som inackordering så funkar det helt plötsligt hur bra som helst och alla fyra går tillsammans utan problem... Aldrig varit nått bråk förutom lite mobbing av min lågrangade pålle :cry:
 
Jag släppte en valack i somras tillsammans med tre ston, varav han träffat ett sommaren innan, och en valack, även den fd beteskompis. Första natten hade jag fruktansvärd ångest och var tvungen att göra besök i hagen då och då. Inte blev jag lugnare av det. Flocken jagade min stackare fram och tillbaka i hagen. Han är vanligtvis mycket hög i rang, men muckar ogärna. Han höll sig på avstånd så gott det gick. Dagen efter ringde jag en "expertvän". Hon bad mig hålla huvudet kallt och påpekade att en "sund" flockledare skyddar inte bara sin flock utan även nykomlingen från aggressiva hälsningscermonier. Hon, eller han, kommer alltså rusande till undsättning så fort en flockmedlem försöker visa sitt intresse. Naturligtvis följer resten av flocken med vilket kan se ut som om de gör gemensam sak i att jaga bort den nye. Det lugnar sig snart, sa hon. Och det gjorde det.
Annars brukar vi normalt göra så här: ställ hästarna, om de som i ditt fall är två, som ska släppas ihop i boxarna eller spiltorna bredvid varandra en natt. Preparera vid behov hagen med mat. Led hästarna tillsammans ett varv i hagen för att visa den nya var staketet går. Låt dem växla med att gå först så att de hinner kika på varandra. Ibland står vi kvar och håller i dem tills de börjat äta innan vi släpper dem lösa en bit, men inte alltför långt, ifrån varandra. Vi avlägsnar oss och håller tummarna. Vi har havrebunkar och en långpisk eller något annat skrämmande/distraherande med ifall vi måste avbryta (har hänt vid ett tillfälle).
Det vore kul att höra vad ni andra har för rutiner, det är ju alltid lite ängsligt!
 
Tack för alla svar!

Jag tycker det låter vettigt att leda runt hästarna i hagen först, då får de en överblick liksom, och göra som du nämde ovan (och självklart skydd!). Vi håller just på att bygga till en stor hage där vi tänkt släppa ihop dem (om vi vågar...). Vi ska låta dem gå i den någon vecka var först så de känner till hagen ordentligt.

Jag väntar med spänning på mer om det juridska ansvaret som det skrivits om ovan, min häst blev sparkad av en häst som "aldrig sparkat någon förut och var jättesnäll". Det blev en blockhalt häst och många dyra veterinärräkningar...

/Liv
 
Det viktigaste är väl att inte ha några tankar i huvudet om hur illa det kan gå...

Dessa vibbar känner hästarna av och de vill ju självklart inte göra någon besviken. Bättre då att tänka att de blir bästa kompisar och allt kommer gå jättebra! Visst kommer de säkert sparka lite och så, men de slutar när det gör ont :smirk:

Det sämsta är väl om de inte kan hästspråket för då kan de ju inte kommunicera.. men om båda kan 'människospråk' så kanske det går ändå ;)
 
Jag lovade ju att återkomma och berätta hur det gick. :)

Jag skrev en anmälan till mitt försäkringsbolag och igår kom svaret. Såhär står det:

"Vi har fått din anmälan om de skador som NN:s häst drabbats av i samband med slagsmål med din häst.
Enligt gällande skadeståndsrätt är du ansvarig för hennes skador, och din ansvarsförsäkring kommer att ersätta NN för hennes krav.
Din självrisk på 1200 kronor avgår, och denna summa ber vi dig själv betala till henne".

Intressant, eller hur? Om din häst blir skadad bör du alltså kräva andra hästens ägare på hälften av veterinärvårdskostnaderna!
Själv hade jag ingen aning om att det var så, trots att jag pysslat med hästar i 40 år...

Immer
 
Ge dem bara gått om plats så bruker det gå bra att släppa ihop hästar "flocken" stöter alltid bort nykomlingar tills dess att de vet att de är ok och vet sin plats i rangen.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 487
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har i dagsläget en varmblodsvalack (11 år) och ett bruksnordis sto (3år) som gått tillsammans i ett par år. De är rätt bra kompisar...
Svar
5
· Visningar
925
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Hästvård Hej! Linda här igen. Jag rådfrågade en veterinär angående svullnaden vid skenbenet på min valack och fick en tid att komma och undersöka...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp