Släppa ihop Kanin + Hamster?

H

HillsDouble

Jag har en kanin som är drygt 7 mån och han är jätteledsen för att han inte har ngn kompis.En kompis till mig har en hamster som också är jätteledsen för att inte han har ngn kompis, och familjen har ingen tid för honom heller.
Så vi funderade på att släppa ihop dem i kaninens bur som är relativt stor.
Tror ni att det funkar? Hur släpper man ihop dem smidigast, tänk om kaninen biter ihjäl hamstern eller de bråkar på annat sätt?
Ska man sätta in hamstern + hans bur i kaninens bur så att de får bekanta sig genom galler först eller vad har ni för förslag?

Mvh Isa
 
Jag tror inte att det är nån bra idé att släppa ihop en kanin med en hamster, hamstern är nog lite för liten... Blir kaninen arg eller rädd har hamstern inte en chans!
 
Fast min mammas jobbarkompis har en hamster och en kanin ihop och de trivs jättebra ihop..
 
Sikker på at ikke din mammas jobbarkompis mener MARSVIN og kanin? VELDIG mange mennesker blander hva som er hamstere og hva som er marsvin :smirk:

Marsvin og kanin kan hvertfall gå bra, men hamster og kanin... :crazy: Jaja, dere kan jo PRØVE... Men hamstere trives best alene, har jeg hørt?
 
Såvitt jag har hört är hamstrar ensamdjur, plus att de ju helst sover under dagarna. Men jag vet faktiskt inte! :confused:
 
helt sant...

skulle inte släppa ihop dom om du inte är beredd att offra den lilla hamstern..
 
Okej det kanske inte är ngn bra idé.
Men om man nu skulle skaffa en kompis till en kaninhane, som inte är en kanin till vad ska man då ha?

Han vill verkligen ha en kompis!
 
Mitt omplaceringsmarsvin har bott med en kaninhane i ca 6 månader innan jag fick henne. Kaninen var unge och marsvinet två år när de släpptes ihop, vet inte om det spelar någon roll.
 
jag tror inte alls det är en bra komination.

marssvin + kanin är absolut inte bra å då tror jag inte på att hamstern är mt bättre.
Dels så kan kaninen trampa eller stampa på hamstern eller så kan den bita. Hamstern är så mkt mindre att den inte har ett piss att säga till om. dessutom äter de för olika saker för att det skall bli bra och överhuvutaget behöver hamstern annat bomatrial än kaninen.
 
NEEEEEEEEEJ

Hamstern är inte ETT DUGG ledsen för att den inte har en kompis!
Hamstar är ensamlevande djur, som bar atolerar varndras sällskap under brunsten.

Är din kanin ensam är en annan kanin bästa sällskapet, annars KAN det gå bra med ett marsvin, som åxså är flockdjur
 
Frågan är hur stort utbyte ett marsvin och en kanin har av varandra? Träffade mitt marsvin mycket innan jag fick hem henne och hon och kaninen satt alltid i varsitt hörn och när de var ute på golvet sprang de åt olika håll. (Ska bli så roligt när tuva får en marsvinskompis för första gången!) Bara lite funderingar...
 
Vad jag har hört ska de knappt ha någe utbyte alls, men det stämmer inte på mina sötnosar iaf, sitter och putsar varandra, äter tillsammans och är allmänt gosiga tillsammans... Som gjorda för varandra :love: Och de är ändå hanar båda två, enligt alla jag har frågat skulle det absolut inte gå iom att de skulle bråka och kaniner är mycket större. Fast här har Tufsen ingenting att säga till om, Lurvas är boss :D Tur att han är givmild då, annars hade han väl inte delat med sig av maten :p Han delar tom med sig av vitkålen :eek: Fast man får vakta lite så Lurvas får sin del och Tufsen inte för mycket :)
 
:love: Vad gulligt! Tuva bevärdigade inte ens kaninen med en blick vad jag såg, förutom om han försökte sno hennes paprika eller gurka, då fick han veta att han levde. :D
 
Men jag har hört att det inte går att släppa ihop 2 hankaniner för då biter de ihjäl varandra.
Och jag vill inte skaffa en hona för jag vill inte ha några bebisar, och jag har inte råd att kastrera hanen just nu.

Kan ju också berätta att jag blev kaninägare av en slump, de som äger stallet där min häst står har även kaniner. Det blev kaninungar mellan deras kaniner (som skulle vara 2 hanar när de köpte men tydligen så var de inte det). De hittade nya hem till alla kaniner utom 1, som de då skulle ta bort. Här kom jag in i bilden, tyckte synd om kaninen som ingen heller brydde sig om, han satt övergiven i sin bur :(
Så jag frågade om jag fick honom, om jag fick ha kvar honom i stallet (ingen möjlighet att ha honom hemma).
Det gick bra så jag räddade honom till livet, men jag kan ju inte så mkt om kaniner. Men jag försöker lära mig så mkt jag kan.

Men som sagt jag vill skaffa honom en kompis så alla tips och ideér jag kan få mottages tacksamt :)

Mvh Isa
 
Eloge till dig som räddade ninen! :bow: :) Jag kan tyvärr ingenting om kaniner, men två vuxna marsvinshanar KAN gå att sätta ihop. Vet att det finns många kaninvetare här, så något bra tips ska du säkert få! :)
 
Japp! Hur bär jag mig åt egentligen, alla mina djur är ju så snälla mot varandra :D utom Lurvas och mitt förra marsvin då... Men jag kan faktiskt förstå varför förra svinet hatade Lurvas, Lurvas drog honom i pungen ju... Aj :crazy:

Åh gurka, fasen vad gott :d Ska nog tigga lite pengar när pappa kommer så får jag också lite gurka (va? Djur som äter gurka? Nä någe sånt har inte jag. *smask smask*) :D
 
:rofl: :o Stackars grisen! Jag hade inte heller blivit glad om jag var marsvin. :D

Jag kommer aldrig få ett överviktigt marsvin, grönsaker är det bästa tuva vet! Helst skulle hon nog leva på gurka, hö och paprika, men elak som jag är tillåter jag inte det. :angel: (vill ju ha min gurka ifred!) Tuva har lärt sig mattiderna nu. Tio i sex tyckte hon att det var dags för kvällsmat (grönsaker) och började pipa på mig utifrån köket. Dum som jag är gick jag ner i tvättstugan först, när jag kom upp igen satt det ett mycket förväntansfullt marsvin nedanför kylskåpet. :love: :D
 
Ja du, fast han var rätt ilsken av sig på alla hanar. Du skulle bara se Annikas stortå när han kom för nära hennes grabb, han missade och träffade henne istället... Kurre tålde han nämnligen inte heller (kan det vara efter alla våldtäktsförsöken som ung?) :angel:

Hähä jag tror jag är ett marsvin för JAG skulle mer än gärna leva på gurka och paprika och sånt :D
 

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: Blyger
·
Övr. Djur 1) Finns det något bra, seriöst och framför allt unnigt kaninforum (FB-grupp el dyl) som kan rekommenderas? 2) Kanske någon här på Buke...
Svar
3
· Visningar
1 241
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 487
Senast: Eurydome
·
Däggdjur Jag har en kastrerad hona ca 2 år gammal. Hennes kompis dog för en dryg vecka sedan. Nu känner vi oss redo att skaffa en ny vän till...
Svar
4
· Visningar
5 524
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Vårföräldrar 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp