Släppa ihop ny kattunge med 3-årig katt

Finess

Trådstartare
Hur har ni gjort när ni släppt ihop en ny kattunge med en äldre katt?
Mina föräldrar tar i nuläget hand om två övergivna kattungar på ca 6veckor, en hane och en hona, och tanken är att jag och min sambo ska ta hand om lillkillen så småningom. Vi brukar ha med vår treåriga kastrerade hankatt katt hem till mina föräldrar när vi hälsar på där, och idag var första gången han träffade dom små (under uppsikt såklart). Han verkar mest arg. Sitter på en stol och morrar och fräser åt allt och alla. Är lite nyfiken på dom små men vi vågar inte låta honom gå efter dom ifall han skulle göra dem något.
Hur vänjer vi dom vid varandra på bästa sätt?
 
Sv: Släppa ihop ny kattunge med 3-årig katt

Kul med ny katt :)

Börja med att ha nykomligen själv i ett rum med stängd dörr så att ungen kan vänja sig vid dofter och ljud i lugn och ro. Efter några dagar sätt ett kompostgaller i dörrhålet så att katterna kan se varandra på håll. Mata gärna dem på var sida om gallret så det blir en positiv upplevelse att vara i närheten av den andre katten. Har du ett stort hem så utöka nykomlingens yta successivt.
 
Sv: Släppa ihop ny kattunge med 3-årig katt

MonteRose har bra tips :) Det är ingen fara om den äldre katten fräser lite i början, om de bara får vänja sig vid varandra i lugn och ro så kommer det ge sig. En liten kattunge utgör inget hot för en vuxen katt så det brukar inte vara några problem, svårare att sätta ihop två vuxna katter. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 181
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Vi har två kattungar, hanar på 12v. Har bara haft vuxna katter förut, så inte så mycket erfarenhet av just småttingar. Bor på hästgård...
Svar
5
· Visningar
1 140
Senast: zanzan
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 245
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp