Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

L

LovisaR

Hej!
Skriver mitt första inlägg här men har läst en hel del genom åren och hr förstått att här finns mycket erfarenhet.

Jag har ett litet problem, tror jag, eller kanske är det bara jag som gör det till ett sådant;)

Mitt sto fölade för 1,5 månad sedan, ett litet hingstföl. Dom har sedan dess gått i egen hage, men har haft 3 vuxna ston utan föl på andra sidan av staketet (det är dom stona som min gick med innan hon fölade)sen han föddes, tills för en vecka sedan då de släpptes på bete. Sen dess har mitt sto+föl haft 8 ston på andra sidan staketet.Alla tillhör samma stall men de har gått uppdelade 3 och 5, och de som gått 5 st har tidigare gått i en hage en bit ifrån mina.
Meningen var att han skulle ha fått en jämnårig kompis, men för 3 veckor sedan när det dräktiga stoet fölade gick det tyvärr inte så bra, så blev det inget fölsällskap. Vi har ett till dräktigt sto i stallet, men hon är inte beräknad förrens i mitten/slutet av juli och det är ju ett tag kvar.

Jag vill att mitt sto och hennes föl ska få sällskap NU, och det alternativ som finns är att släppa in dom på betet till de 8 st vuxna stona. De yngsta är 4 år och det äldsta 22. Ett av stona som går där är det dräktiga.

Tror ni att jag utan vidare kan släppa ihop dom? Mitt sto är nånstans mittemellan i rang när hon inte är dräktig. Stoet som är högst i rang är hon som är dräktig. Det bästa hade kankse varit att släppa ihop de 3 först, men ägaren vill inte det då han är rädd att något ska hända och hon är ju högdräktig. Och det förstår jag helt klart.
Jag har frågat om någon av de andra ägarna om någon kan tänka sig att släppa in sitt sto till mina först, och sen släppa ihop med resten, men det är trögjobbat:crazy:. Jag får inga direkta svar, så nu börjar jag tröttna och funderar helt enkelt på att släppa ut mina till dom andra, rakt av. Är det vansinne?
Jag tror både fölet och hans mor skulle uppskatta sällskap, men jag vill ju inte att det händer något.
Är det vanligt att ston ryker ihop vid såna här tillfällen?
Försöker sno den lilla?

Hagen är på 14 hektar, så det finns gott om plats och ingen större risk att någon blir inträngd i något hörn.

Hur skulle ni ha gjort?

Mvh
Lovisa
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Hejsan.

Jag släppte ihop sto med föl (6 veckor gammalt hingstföl) med två andra ston i fredags, släppte först in det stoet som var högst i rang och sen det andra stoet. Men jag tror att du kan släppa in dina till dom andra, det enda som jag är lite rädd för är så att inte stona "gaddar" ihop sig mot sto & föl..

//Diana
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Tack för ditt svar!

Hur reagerade de "föllösa" stona? Blev det något tjafs eller respekterade de mor+föl?

Jag vill så gärna att mina ska få sällskap, det känns inte bra att de ska gå ensamna kanske 2 månader till.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Du ska inte uderskatta ditt hingstföls behov av sällskap i samma ålder, så istället för att propsa på att släppa in dom till ett gäng tanter är det bättre att hitta nån som har sto med föl som din kan gå med.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Jag vet att han behöver jämnåriga att leka med, och meningen var ju att vi skulle ha fått ett föl till för några veckor sedan (den dog ju tyvärr), och så är en beräknad att komma i juli.
Jag känner inte till någon som har fölungar i närheten i år, förutom en familj här i närheten men dom tar inte in några utifrån. Sen vet jag inte om det känns som en bra idé heller att flytta nu för att sen flytta tillbaks när andra fölet är fött (juli)? Dessutom kommer det komma ett sto+ föl till (som är lika gammalt som mitt) i början av augusti, dom ska vara inackorderade på våran lösdrift, så då blir det 3 föl i alla fall som kan leka.

Jag kan ju alltd annonsera och se om det finns nåt lämpligt i närheten, men det känns ändå som rätt kort tid, och därför tänkte jag att han och mitt sto kunde gå med damerna sålänge. Men det kankse är en dålig idé då.

Svårt det här:confused:

Men är det någon som varit med om att det blivit kaos vid ihopsläpp av såpass många ston?
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Jag tänker också på smittorisken om jag skulle flytta iväg mina ett tag, risken finns ju att vi drar med oss något hem och jag vill ju inte riskera fölis som ska födas..

Hmm..:confused:

Hur skulle ni ha gjort, är jag den enda som har eller har haft det här problemet?
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Eftersom fölungen är så pass stor skulle jag lugnt släppa ihop dem med de andra stona. Vissa ston kan visserligen bli lite sugna på fölet men en normal mamma klarar oftast av att hålla de andra på avstånd och det är bara nyttigt för fölet att få delta i en fungerande flock och lära sig de sociala koderna. Jag har alltid släppt ihop mina fölungar med en stora flocken så fort de kan följa sin mamma på ett bra sätt och det har gått bra. Om du känner ditt sto väl så vet du nog själv hur hon kommer att hantera det hela. Lita helt enkelt på hennes förmåga som mamma så går det hela nog bra.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Såvida vädret är bra till helgen så ska mitt sto med föl släppas på bete tillsammans med det stoet de går ihop med nu och ett gäng andra vuxna hästar (ca 4 st).
Visst är jag nervös men samtidigt tror jag att det ska gå jättebra eftersom att det blir stående ovationer när fölis går i stallgången. Ingen av dessa hästar som ska ut på bete har visat någon som helst aggresivitet när hon har hälsat på dem i gången. Mitt sto har gått ihop med alla förutom en tidigare. Nu är mitt föl 2½ månad gammal och står i hagen bredvid dessa hästar, så känslan är att det kommer att gå bra.

Sedan kan jag även tala om att för ca 7 ½ år sedan så släppte vi in mitt sto i en flock varav ett sto hade föl vid sidan som hon separerade från varann. Vi valde då att inte ha mitt sto ihop med stoet o fölet.

Jag är naturligtvis oxå nyfiken på hur det har gått för andra och hur ni skulle ha gjort.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Hej!

Tack för ditt svar!
Jag släpper ihop mina med tanterna i morgon hade jag tänkt. Sen har jag pratat med ägaren till den som har stoet och jämnåriga fölet om de kan tänka sig att flytta till oss tidigare än i augusti. Dom har uppsägningstid, men jag betalar hyran hos oss så då var det inga problem att flytta tidigare. Dom kommer om 2 veckor:bow:
Så tills dess får min grabb klara sig med ett gäng kärringar,det borde vara bättre än ingenting.

Vad skönt att höra att du enbart har positiva erfarenheter, jag tror också att det ska gå bra. De har ju gått på varsin sida om staketet ett tag nu och ingen har visat sura miner. Tanterna är intresserade och pratar med honom en hel del, och artig som han är så svarar han:D
Mamma häst säger till när hon tycker att det blir för mycket, och då backar tanterna undan.

Men nervös kommer jag att vara. Och ha hjälp tillhands OM vi nu mot förmodan behöver sära på dom.
 
Sv: Släppa ihop sto+föl med vuxna hästar

Då så får vi vara nervösa tillsammans ett litet tag då:)

Jag har aldrig hört talas om att ston har varit elaka mot en liten, jag hoppas verkligen att jag slipper uppleva det! Vi får hålla tummarna åt varandra;)

Knepigt det här, när man inte är storavlare med många ston. Vi hade planerat så bra, tre små småttingar som skulle få växa upp tllsammans. Vi började inseminera alla tre ungefär samtidigt och min och stoet vars föl dog tog sig på första brunsten. Det tredje stoet krånglade och tog sig inte förrens på 3:e(eller 4:e, kommer inte ihåg).
Så det sket sig dethär med jämnåriga ungar. Och då får man ju försöka lösa det på bästa sätt.

Lycka till med dina i helgen, det kommer nog gå bra!:)

Fler erfarenheter tas gärna emot.:bow:
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
772
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 431
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 113
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp