Släppa tygeln vid avfallning?

Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag är född på 70-talet, fostrad på en ridskola - och fick lära mig att släppa tygeln?

De gånger jag trillat av i vuxen ålder har aldrig möjligheten att hålla kvar tygeln öht existerat... :crazy:
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Stannar era hästar kvar om man inte släpper tygeln :confused:
Det har då aldrig hänt med min häst. Han drar oavsett om jag håller kvar i tygeln (vilket jag ju i princip alltid gör) eller om jag släpper.
Enda gången han stannar är om jag landar på fötterna och håller kvar tygeln. Ligger jag mer eller mindre på marken, vilket ju brukar bli den vanligaste positionen, så springer han hem :grin:
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Är hästen lugn försöker jag hålla den kvar, är det mer panikartat så släpper jag. En avvägning mellan risken att bli sparkad/trampad och att behöva gå hem till stallet :)
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag skulle aldrig hålla kvar i tygeln. Det är bättre att koncentrera sig på att landa rätt och komma undan från hovarna, dessutom skulle jag vara rädd att rycka hästen i munnen. Oavsett, om avramlingen är odramatisk är de flesta hästar ganska lättinfångade, och är hästen mycket skrämd lär den ändå inte ha svårt att rycka tygeln ur handen på en liggande person. Sen är det väl inget jag tänker på, jag håller inte så hårt att det är svårt att släppa när jag behöver mina händer till annat.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag började rida på ridskola tidigt 80-tal, och fick också lära mig att aldrig släppa tygeln. Det satt i tills jag red ut på en häst som blev riktigt skrämd, ag åkte av och hästen sprang hem i panik. Jag släppte inte tygeln, så hästen galopperade över mig, det var vinter, så hästen var broddad, och brodden skar igenom fyra-fem lager kläder och gav mig en rejäl reva på ryggen. Sen dess släpper jag alltid, det går inte att hålla en panikslagen häst om man ligger på marken.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

För mig beror det på hur jag flyger av, åker sällan i backen och oftast är det isåfall för att hästen gör ett tvärkast och sadeln åker med eller en 180° sväng och då landar man ju på fötterna bredvid hästen så då har jag hållit kvar. Har jag ramlat av framåt istället så har jag släppt.

Tycker inte att man ska försöka hålla kvar om det nu inte är så att man är bland massor med andra hästar eller någonstans där det är farligt om hästen kommer lös.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

*KL

Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag någonsin fått höra varken att man ska släppa eller att man inte ska släppa. För min del så släpper jag nästan alltid av ren automatik, alternativt har kvar tygeln i handen när jag landar men tappar den väldigt snabbt om hästen fortsätter röra sig, för att jag helt enkelt håller löst.

Vid ett tillfälle har jag blivit avbockad när jag ridit ut själv (ponnyn var hyperpigg så jag blev beordrad att skritta ut istället för att vara med på ridlektionen :angel: ), och höll kvar i tygeln när jag landat liggande på rygg framför hästen, som stod stilla. Vid det läget hade jag gärna hållt kvar men när ponnyn började stegra bakom mitt huvud för att han ville springa så avgjorde jag att han hellre fick springa tillbaka till ridskolan lös än att riskera att han skulle landa på mig.

Det enda jag har lärt mig egentligen om liknande situationer är att människan går före hästen vid kritiska lägen.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Släpper, slappnar av och försöker komma ifrån hästen om möjligt. Senaste tiden har jag bara gått omkull vid några tillfällen och har hunnit tänka, inte kul att hamna under...
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

KL*

Släpper, alltid... Utan att jag behöver tänka på de släpper jag och fokuserar på att inte landa stumt på underlaget utan "rulla iväg" från hästen...
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Är imponerad av att ni hinner tänka "släppa tyglarna/släppa inte". När jag åkt av hinner jag inte tänka någonting! Är också fostrad i den gamla skolan dvs HÅLL KVAR TYGLARNA.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

*kl*

Jag blev "uppfostrad" på ridskola på 70-talet, och ärligt så kommer jag inte ihåg vad jag fick lära mig. När jag åker av så släpper jag alltid tygeln, och det är nog mer som en reflex, sen är det nog bäst för ens egen säkerhet också, om hästen råkar trampa på en eller drar iväg.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Är imponerad av att ni hinner tänka "släppa tyglarna/släppa inte". När jag åkt av hinner jag inte tänka någonting! Är också fostrad i den gamla skolan dvs HÅLL KVAR TYGLARNA.

Att läsa alla tråd man bli valdig förvånad hur lång vissa har kommit från apa stadiet, det naturliga instinkt är att hålla sig fäst (hål i den gren du har tills du har grepp på en annan:)). som du är jag valdig imponerad att vissa kan vara så snapp tänkt ;)

Med tänken av dagens säkerhets bygel med mindra risk att slappas till döds, hjälm, body armor, mobil tele, mm, kan det vara bra för dagens rytter att slappa och undvik skada till hästen och mjöligen sig själv.

Diskussion få mig att tänke på det TV program Sweden Worst Drivers där man se dom som under ett panik situation helt enkelt Slappa Allt :D
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag tillhör också dom som har lärt mig att aldrig släppa tyglarna, och det sitter i ryggmärgen och har många gånger blivit släpandes efter hästen men har dock aldrig blivit skadad av att hästen trampat på mig.
En sak blir jag bara väldigt förvånad över när jag läser argumenten för och emot.
Själv håller jag kvar i hästen för att jag inte vill att han ska komma loss och råka springa över kanske nån trafikerad väg och orsaka en ännu större olycka.
Och jag förstår argumenten att dom släpper för att dom inte vill riskera att bli trampad på.
Men jag förstår INTE argumenten att man inte släpper hästen för att man inte vill "rycka den stackars hästen i munnen". Vilket är värst att hästen får ett litet ryck eller riskerar att bli påkörd av en bil då kanske även flera människor blir skadad? Sen beror det ju självklart ifall man rider ute eller i ridhus eller inhängnad ridbana.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Kl.

Har alltid släppt tyglarna, har aldrig blivit tillsagda något av det.
Det ända jag medvetet tänker på är att få ut fötterna ur stigbyglarna när jag flyger av.

Kram
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Stannar era hästar kvar om man inte släpper tygeln :confused:
Det har då aldrig hänt med min häst. Han drar oavsett om jag håller kvar i tygeln (vilket jag ju i princip alltid gör) eller om jag släpper.
Enda gången han stannar är om jag landar på fötterna och håller kvar tygeln. Ligger jag mer eller mindre på marken, vilket ju brukar bli den vanligaste positionen, så springer han hem :grin:


Ja han tvärnitar och ställer sig och glor dumt på mig.......
Kvittar hur jag åker av, han stannat alltid.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Stannar era hästar kvar om man inte släpper tygeln :confused:
Det har då aldrig hänt med min häst. Han drar oavsett om jag håller kvar i tygeln (vilket jag ju i princip alltid gör) eller om jag släpper.
Enda gången han stannar är om jag landar på fötterna och håller kvar tygeln. Ligger jag mer eller mindre på marken, vilket ju brukar bli den vanligaste positionen, så springer han hem :grin:
Nu ramlar jag av väldigt sällan, men de stannar eller kommer om jag ropar på dem. När man rider ensam borde de ju sticka hem eller så....
Jag har numera alltid tygeln fastspänd i sadeln med svansnodd för att de inte ska förstöra munnen eller fastna i ngt.

Jag är inte så rädd att ramla av för min egen skull, utan mer för vad som kan hända hästarna.

Såg i går på TV en leopardunge som fastnade med ett ben i en trädklyka o sen var den sagan all. Klarar inte av att se sdnt längre....Tänk om det vore ens häst:eek:
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

När jag har åkt av utomhus för att hästen har blivit rädd har jag släppt tyglarna, förmodligen av en slump för att jag inte alls har varit beredd. Hästarna har stuckit iväg en bit men sedan stannat så att jag har kunnat se dem (typ andra sidan ängen...).
Däremot har jag inte släppt när jag bokstavligt talat har blivit avkastad, men då har jag varit beredd, försöker rida igenom problemet men det uppstår missförstånd och jag får mig en ofrivillig avsittning. Dock har jag landat bra dem gångerna, antingen på fötterna eller på ett sätt som gör att jag hinner resa mig upp innan hästen kastar åt nått håll (eller så står den stilla). Det har varit nån gång som hästen har kastat sig utan att jag har hunnit med men då har jag släppt.
Tror mest att det är en slump att jag har gjort på det här sättet, och det hänger nog ihop med att jag inte håller så hårt i tygeln så kan jag hålla kvar gör jag det, men behövs det "kraft" så släpper jag. Dock gillar jag egentligen inte tanken på en löst springande häst med tyglarna hängandes runt benen. Har sett flertalet hästar som har gått omkull så. Samtidigt får man väl betänka risken att själv skadas om man envist håller kvar...
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

KL
Vilken bra fråga! Jag har också lärt hålla kvar och inte tänkt på hur djupt rotade de tidigare lärdomarna är. Jag ska absolut avprogrammera mig detta.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag tror jag fick lära mig på ridskolan att inte släppa tygeln om jag åkte av. Jag tror också att jag i ren instinkt höll kvar då. Gripreflexen slog till..

Men jag tror att jag medvetet först började hålla kvar då jag jobbade på Solvalla och red de hästarna. Det är ju järnvägar runt, motorvägar etc.. Och dessutom om man hade tur och hästarna höll sig kvar i stallområdet etc om de tappades så var ju många hingstar själva eller öht på anläggningen. Så man vill inte ha dem lösa.. ;)
Då jag red de där hästarna som var värda rätt mycket dessutom och jag hade mitt första riktiga stalljobb så satt jag och förberedde avtrillning nästan hela tiden för att inte göra fel om jag skulle åka.

Idag rider jag mycket problemhästar och ibland lite unghästar. Då ska man ju inte släppa just för att hästen inte får lära sig att det lönar sig att skicka av. Då är det bara att upp igen..

Få hästar är ju tränade att människan plötsligt ligger bredvid dem. Och tyvärr inte allt för sällan möts de av lite heta känslor efter att ryttaren åkt av(även om det är omdevetet pga smärta eller rädsla hos ryttaren). Det blir då naturligt för dem att kasta sig från den som ramlar av. Det går ju att lära dem att stanna genom att slänga sig av och omkull och göra det till en för hästen normal grej.
Det kan vara en tanke för de som ofta får gå hem. ;)
Så vet jag en hel del som jobbar, även jag själv. Man får med känsligare individer ta det avsuttet först och kanske bara hoppa av sen innan man rullar omkull med.
Kan man lära dem att inte rycka bort från ryttaren då man åker av kan man ju slippa att de blir ryckta i truten om ryttaren inte lyckas släppafort nog. De är ju snabbare och brukar kunna justera det där om man tränar dem rätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 444
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 585
Ridning När jag var yngre fick jag alltid höra att man absolut inte fick släppa tyglarna när man ramlade av. Ridskolan och andra vuxna var...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 232
Senast: Magnum
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp