Släppa tygeln vid avfallning?

RubinNovak

Trådstartare
När jag lärde mig rida lite tuffare och trotsigare hästar så fick jag inpräntat i skallen att "aldrig släppa tygeln när jag ramlar av". Det var i princip dödsstraff på att släppa tygeln :angel: Detta lärde jag mig dock fort och det satt kvar i minnet i flera år. Vid en avfallning upplevde jag dock att mitt grepp om tygeln gjorde att min kropp hamnade närmre hästens hovar. Alltså att jag hade rullat undan från hästen om inte greppet om tyglarna hade stoppat mig. Har aldrig varit med om någon släpningsolycka och har aldrig heller blivit trampad på vid avfallning. Men bör det inte vara en betydligt större skaderisk att hålla kvar tygeln vs att släppa? Ur ryttarens synvinkel då förstås, ur hästens är det väl säkrast att hålla i. Jag håller fortfarande ett järngrepp om tygeln de gånger det går.

Nu låter det som att jag ramlar av i tid och otid men så är faktiskt inte fallet :angel:
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag vill släppa tygeln om jag trillar av, men man hinner ju inte riktigt reagera på det alltid.

För 1,5 år sedan flög jag av över ett hinder, fram över halsen på hästen, höll kvar tyglrna vilket resulterade i att jag landade framför hästen och den kunde inte riktigt parera då jag höll rätt bra i tyglarna och drog nog ner huvudet på den, så den trampade mig i ryggen :( rätt över ryggraden.
Klarade mig med några blåmärken och en förskjuten ryggkota.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag håller aldrig kvar i hästens tygel när jag ramlar av! Känns bara som man rycker dom mer i munnen vilket gör att dom kastar sig undan vilket gör att man oftast rycks med och dom stressar upp sig mer och som du skriver kan de vara viktigt att snabbt komma undan från ben eller kropp och då är de mindre viktigt om hästen springer iväg efteråt eller inte!

Så du behöver inte vara så noga med att hålla kvar i tygeln enligt min åsikt iaf ;)
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag släpper direkt. Även om jag kan förstå tankegången att det är säkrare för hästen att tvingas kvar kommer jag inte ifrån tanken på det ryck i hästens mun som måste bli om man håller kvar i tyglarna. Jag vill inte gärna straffa hästen för att försöka undvika mig om jag skulle hamna framför den. Sen har man ju, som redan nämnts, sin egen säkerhet att tänka på. Jag vill inte ha hästen så nära mig i de läget.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Fast att man inte ska släppa tygeln hänger ju ihop med dom gamla militärerna, att man aldrig någonsin får släppa taget om sitt transportredskap för då fick dom ju gå. Tyvärr fick man ju lära sig det och det sitter i ryggmärgen men som en del var inne på så är det ju faktiskt farligt att hänga fast.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

När jag började rida på ridskola i början av åttiotalet fick jag lära mig att hålla fast i tygeln om man ramlar av. När jag började jobbade på ridskola i slutet av nittiotalet så lärde vi ut att man alltid ska släppa tygeln om man ramlar av. Detta just för att risken är större att hästen trampar på en eller går omkull på en. Om man släpper tygeln så kan man ju rulla ifrån hästen också.
Många hästar stannar ju ändå när man ramlar av och hellre att hästen springer iväg än att man skadar sig allvarligt för att man höll kvar.
Dock har jag haft svårt för att lära om själv. Det sitter hårt i ryggmärgen att man ska hålla kvar.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag brukar spontant släppa tygeln men har nån gång hållit fast och hamnade typ under hästen. Hon fick hoven på mitt lår, men ställde tack och lov inte ner den utan jag fick lyfta bort den. Men som så många andra tror jag mer på att släppa än att hålla fast.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag har aldrig ens varit tillräckligt "medveten" för att lägga märke till om jag håller eller släpper. Har nog släppt utan att tänka på det oftast.
Tror ridskolan sa att man skulle släppa.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag var för några år sedan en riktigt olyckfågel vid avramligar. Minns en gång när jag ramlade av min nuvarande donna. Hon såg något som icke existerade och slängde sog åt sidan och jag ramlar av åt motsatt håll. Jag tänker ALLTID först stigbyglarna. Ren reflex efter en olycka när jag fastande. Iaf Jag släppte inte tygeln för ens hästen stod med sin "lätta" hov på mina revben. Hon kunde ju inte forsätta åt andra hållet eftersom jag höll i tygeln. Dom klarade sig men kan bli ont än idag om jag ligger på dem. Så Jag är nog "försöka släppa tygeln om man hinner reagera" typen :angel:
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag fick lära mig att släppa tygeln på ridskolan på 90-talet. Släpper helst inte när det är unghästen jag rider och om man är någonstans där det är direkt olämpligt att hon kommer lös dock :p
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag tycker alltid att under de där få sekunderna som själva avramlingen sker så hinner man tänka massor! Hur man ska sätta fötterna ifall det är möjligt att landa så, om man ska släppa tygeln eller ifall man kan hålla i utan att dra i hästen, hur man ska väja för bommar o.s.v.

Jag vet inte hur många gånger jag landat bredvid hästens bog med tyglarna i rätt grepp fortfarande. Både jag och hästen brukar se snopna ut.

Det har i och för sig gällt avramling vid vägran eller plötslig bockning. Då jag ramlat av i farten har jag bara tänkt på att väja för galopperande hovar, och då helt struntat i tyglarna.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag är hårt drillad av militärer på 60-70-talet. Släpp inte!!!!!!!!!!! Det sitter som berget...nu har jag inte så stökiga hästar och jag ramlar sällan av men senast så höll jag ett stadigt tag i tygeln när hästen gjorde en kullerbytta i skritt (nedförsbacke) och jag själv planade genom ljungen på magen :o ...ingen av oss skadade oss, bara fröken som fick en massa jord och mossa i hela ansiktet och jag fick leriga ridbyxor...
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag började rida på ridskola -89, men är ändå hårt drillad i att aldrig någonsin släppa iväg hästen. Antar att det var (som fio, mfl, skriver) en kvarleva från militären. Vi hade även "avramlingsövningar" från skritt och trav.

Fortfarande reagerar muskelminnet om jag åker i backen och jag vill gärna hålla kvar i tygeln.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag tillhör också de som är uppfostrade med att aldrig släppa taget men det struntar jag i och släpper. Det är illa nog att åka av, sen vill jag ha hästen en bra bit ifrån mig så jag inte riskerar att bli trampad.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Som har reda namn vill man inte bli gåenda till fots.
Det viktigest var att dom flesta döds fall var att man bli hängendas i stigbygle och slapt till döds!
Det är inte som du se på TV där ryttern slaps flera meter bakom hästen....du bli hängt vid siden med huvud under hästen där den få sina smäller av både marken och hästens bakhover.
Det var "därför" man slapt aldrig tygle! du hål fäst hästen så att den ska stanna.

I america andvand vi 6´Split Reins (2mt.) som var mest vanlig i Texas och Syd Väst.
Principen var att om du skulla flyga av då hade du ett kvar i handen medan den andra slapps, då var det mindra risk att få hästen över dig skulla den få huvud dragen bak över bogen och den gå ner...och du kunna dra hästens huvud in till den siden du har rammlat...då unvike du att bli trämpad.
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Drillades också i slutet av 70-talet med att man ALDRIG får släppa tygeln om man ramlar av!!!

Detta resulterade i att jag drog axeln ur led (och den stackars hästen i munnen) när hästen ångrade sig och jag fick hoppa själv över ett dike. Blev dessutom ganska lerig..... Hade jag släppt hade jag kanske klarat diket! :)

Nu har jag inte ramlat av ännu, sedan jag "nystartade" med hästar. Men jag skall definitivt försöka lära mig av med att krampaktigt hålla fast tygeln om det skulle hända.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

har ramlat av min knäpp-häst totalt 2 gånger :p båda gångerna i skritt XD, med denna hästen så släpper jag hellre än håller kvar tygeln då det blir för farligt att vara nära hennes hovar när hon blir stressad. senaste gången jag ramlade av var i förgår, hästen hoppade till för en fågel när vi red på en vall vid en damm, jag hamnade på sidan = hästen hoppade till igen = jag föll av, och på väg ner för vallen. höll kvar i tyglarna till en början men så fort jag kunde förmå mig till det släppte jag, hästen såg lagom chockad ut där hon stod och undrade vad tusan jag gjorde på marken och jag var glad över att jag landade i högt gräs och mjuk jord, ingen skada skedd :D.

försöker att släppa tygeln, men man vill ju inte släppa hästen så den far iväg heller. så det blir ju "skada sig själv men hästen mår bra" eller " inte skada sig och hästen springer iväg och trasslar in sig i utrustningen" som hästmänniska så väljer man ju alt nr ett oftast :rofl:
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

*KL

Jag fick också lära mig att inte släppa tygeln när jag var liten, då sprang shetlandsponnyn hem över trafikerad väg och man själv fick gå. Men för några (många är det nog snarare :o) år sedan så skickade en av de spralligare ridskolehästarna av mig och mitt grepp om tygeln gjorde att hästen blev tvungen att springa över mig. Turligt nog var han lika snabb i fötterna då som när han krängde av mig och touchade bara ena axeln.

Sedan dess har det blivit lite olika, men utomhus är det fortfarande en reflex att hålla i tygeln oavsett vad jag tänker att jag ska göra.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Nu har jag inte ramlat av på 10år trotts att jag periodvis arbetar med hästar. :angel: Men jag skulle släppa direkt, känns farligt att hålla kvar då man lätt kommer nära inpå hästen. Att bli trampad över ryggen som någon här faktiskt hade blivit kan göra att jag kanske aldrig mer kan sitta på en häst! :eek: Även om man såklart är väldigt, väldigt rädd om sin häst så skulle jag nog inte "offra" mig själv bara för att hästen inte ska springa bort.
En häst stannar oftast efter ett tag eller springer hem igen -om man är ute. Är man i ridhus/paddock är det värsta som kan hända med hästen att den trampar på tygeln och får nån skada i munnen, men hellre det än att hästen springer över mig.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag släpper för att jag vet att min häst blir rädd när jag släpas efter o springer iväg...o stannar när jag släpper.

Är man nära en starkt trafikerad väg skulle jag nog ändå hålla kvar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 948
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 686
Senast: Marty
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Pysseltråden
  • Köpa hus
  • Flytt till Gotland!

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp