Släppa tygeln vid avfallning?

Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Sen jag började rida fullblodshästar har jag inga som helst ambitioner att hålla fast om jag åker av, det resulterar bara i att hästen rycker armen ur led eller nåt sånt.
Har väl inte åkt av så många gånger men oavsett ute eller inne eller ridbana har jag släppt och hästen (har varit mina egna då förstås) har stannat och tittat och inte ens försökt springa iväg.

Jag skulle alltså inte försöka hålla fast trots att man lärde sej det på ridskolan, det kan bli farligt om hästen är lite panisk för att sitta fast och då istället rycker till eller sliter sej loss.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

De högblodiga är i min erfarenhet också de som reagerar fortast och kanske mest på att någon åker av.

En PRE jag red hade bott 10 år i Sverige hos en mkt rar matte. Om man åkte av honom fick han panik. Han var ju lite speciell kan man säga då hon fick honom. Hingst och "rätt mkt". Matten har gjort ett superjobb med honom. Men just att han blev liiivrädd då man åkte av var ngt som satt hårt. Samma då han skulle börja levadera. Han fick panik. Förmodligen har han rest sig mycket och åkt på däng i Spanien. Oc även då han skickat av folk. För hans reaktioner var inte normala. Hemskt! En hel del importer upplever jag blir räddare då ryttare åker av. Gärna då de iberiska eller högblodiga sporthästar a la lite hårt tagna i Tyskland.

Jag tror man som ryttare gör bäst i att släppa för att undvika skador.
Ska man träna dem att stå still så bör man börja i "icke-skarpt läge", dvs betinga det helt att det är normalt om ryttaren fort kommer av innan man gör det med flit och håller kvar. Och då bör man antingen vara proffs på det eller ta det steg för steg och i ledrep som är längre än tyglar.
Grejen är ju att man ska kunna släppa lagom för att inte fastna i ryck för egen del. Och inte släppa så mycket att hästen kommer lös. Tyglar är då för korta innan hästen lärt sig stoppa och vänta.
Och givetvis tränar man alla hästar att inte få panik då de sitter fast.. eller? ;)
För mig är det här, transportåkande, uppbindning på gången etc samma sak. De ska söka sig undan tryck mot där trycket drar ifrån. Även i skarpt läge.
Just för att slippa hästar som rycker och skadar sig, andra eller får trauman.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag kommer faktiskt inte ihåg vad jag lärde mig på ridskolan angående hålla eller släppa tygeln, men jag ramlade av väldigt ofta ett tag och lärde mig att rulla ihop mig, nåt jag har nytta av fortfarande!

Däremot när jag jobbade med hästar och red galopphästar fick jag lära mig att hålla i tills jag nådde marken, och sen släppa.

Min egen häst har jag bara ramlat av på (eller snarare framför) hinder (räknar inte omkullridning), brukar nog släppa om jag inte landar på fötterna. Hon går 3 meter sen stannar hon och undrar förvånat varför jag ligger där?
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Kan inte minnas att jag lärt mig varken det ena eller det andra, men jag har alltid släppt/tappat tygeln innan jag hunnit fundera över det. Kommer inte försöka ändra på det heller, skyddar nog hellre mig själv och försöker komma undan från hästen.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Hästar menar inte att skicka av en. ligger man plötsligt på backen blir de antingen rädda för en eller stannar.

Min gamla häst har bara haft 4 st avramlingar= orutinerad. den blev rädd för mig när jag släpades längs grusvägen o jag fick fina skrapsår på händer o höft.
jag släppte när jag såg blicken o den stannade- lilla Plutten.:love:

På inhägnat område finns ingen vits i att hålla i alls.
Vi har ju dessutom mobiler numera så att riskera att gå hem ngn mil är inte en överhängande fara.

Den enda gången som jag blev medvetslös länge så körde man hem hästen o jag fick åka ambulans tydligen. Var ej vaken den trippen. Även den gången stannade den hästen. Gick omkull.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Jag har precis som du, lärt mej från början att ALDRIG släppa tyglen vid avramling...

Nu ledde jag hästen och den blev rädd och satte av. Jag höll krampaktigt i tyglarna och släpades med, nära hovarna.
Då fick jag en spark från ena framhoven. Det resulterade i 10 stygn i huvudet...
Hade jag släppt med en gång hade det aldrig hänt.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Fast nu gick ju du med hästen. Är den bråkig får man sätta på en lina, handskar o ha hjälm på.
KL
Jag gillar när det finns snö att ramla i:angel:

min megastora har jag aldrig ännu inte ramlat av. Kärringen skulle slå sig fördärvad;) Jag kommer ju knappt upp ens....
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Hästar menar inte att skicka av en.

I beg to differ! Min pålle vet precis hur hon ska få av mig; hon kör ned huvudet mellan benen och bockar när det blir lite jobbigt för henne och hon inte vill göra det jag begär av henne. Hon har märkt att det jobbiga då slutar (eftersom jag i bästa fall bara hamnar i obalans och i värsta fall hamnar framför hästen).

kl

Likt många andra har jag nog fått lära mig att inte släppa, vilket jag nu tycker är ganska korkat. När jag har åkt av de senaste gångerna har hästen bara kollat konstigt på mig liksom "vad gör du på marken? :confused:" (trots det att jag är övertygad om att hon slänger av mig med flit).

Ni som tränar på att ramla av: hur sjutton gör ni det?! Allt jag kan har jag fått lära mig the hard way :crazy:
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Då anser din märr att du är orättvis. Been there... med min första märr:crazy:

du vet väl det där med ansökan i fem ex till ston:rofl:

Gå en annan väg o överrös henne med beröm o hon kommer att sluta.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Haha, jag har lärt mig att ramlar du av. får du gå om hästen inte stannar =P
Därför gör jag allt för att hålla mig kvar! Men far jag, så far jag och då släpper jag, hellre död häst än söndertrampad rygg eller skalle på mig själv...
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Nu ramlar jag mest av min dundertunna till ponny när jag ramlar av, (98% av gångerna) och då har jag aldrig hållt kvar i tyglarna. Helt enkelt för att det inte går, för hon innehar den extraordinära Mulletekniken vid avkastning, och man flyger därför som en kanonkula vare sig man vill eller inte. Hon stannar dock snällt efter avkastning så man behöver inte oroa sig för att bli ensam kvar.

Har därav däremot blivit grym på att ramla av "rätt". Eller för den delen sitta kvar;) Men tyglarna håller jag aldrig kvar.
 
Sv: Släppa tygeln vid avfallning?

Det är i dessa lägen som en matglad häst kommer väl till pass...... De få gånger jag druttat av (två ggr pga dåligt spänd gjord), så har tjejen uppsökt närmaste födokälla.
Vanligtvis en rabatt eller lite gott visset gräs;0) Hursomhelst, jag har inte behövt traska många meter innan vi varit återförenade.

Men så har jag också sveriges mest stabila 4åring, så avrammlingarna är inte speciellt frekventa.
Dock så släpper jag alltid tyglarna efter att ha sett en kompis få underarmsbenet rakt avtrampat av sin ponny.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 907
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 345
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 686
Senast: Marty
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp