Bukefalos 28 år!

Slag i huvudet

S

snofflan

I dag när jag skulle släppa in min häst i boxen så stannade jag en bit utanför för att rätta till täcket. Hästen blev stressad och ville fort in i boxen men jag ansåg att hon faktiskt kunde stå still medans jag gjorde vad jag skulle (är en väldigt lugn häst i vanliga fall) men när jag började pilla med täcket så började hon gå mot boxen och jag skulle ta tag i henne och hon fick rena flippen och rusade in i boxen i en jäkla fart samtidigt som hon mer eller mindre hoppade in och slog huvudet i järnrälset som är ovanför ingången (som är till boxdörren). Det blev en jäkla smäll och hon blev helt knasig efteråt. Vinglade runt runt i boxen med huvudet ända ner i halmen. Såg ut som hon skulle ramla vilken sekund som helst. Hon hade slagit upp ett ganska stort sår ovanpå ögat (inget som behövde sys dock) och rispat sig ordentligt på nosen. Sen stod hon och svängde på huvudet och började krångla väldigt med munnen och tungan. Ögonen snurrade en aning i huvudet på henne och allting var bara allmänt jätteotäckt.

Nu undrar jag om det kanske kan vara så att hon fått nån hjärnskakning eller om hon betedde sig så bara för att det gjorde förbannat ont? Någon som vet om det kan bli bestående men av det?
Tyckte så himla synd om henne...hon verkade alldeles förvirrad stackarn :( .
 
Sv: Slag i huvudet

I dag när jag skulle släppa in min häst i boxen så stannade jag en bit utanför för att rätta till täcket. Hästen blev stressad och ville fort in i boxen men jag ansåg att hon faktiskt kunde stå still medans jag gjorde vad jag skulle (är en väldigt lugn häst i vanliga fall) men när jag började pilla med täcket så började hon gå mot boxen och jag skulle ta tag i henne och hon fick rena flippen och rusade in i boxen i en jäkla fart samtidigt som hon mer eller mindre hoppade in och slog huvudet i järnrälset som är ovanför ingången (som är till boxdörren). Det blev en jäkla smäll och hon blev helt knasig efteråt. Vinglade runt runt i boxen med huvudet ända ner i halmen. Såg ut som hon skulle ramla vilken sekund som helst. Hon hade slagit upp ett ganska stort sår ovanpå ögat (inget som behövde sys dock) och rispat sig ordentligt på nosen. Sen stod hon och svängde på huvudet och började krångla väldigt med munnen och tungan. Ögonen snurrade en aning i huvudet på henne och allting var bara allmänt jätteotäckt.

Nu undrar jag om det kanske kan vara så att hon fått nån hjärnskakning eller om hon betedde sig så bara för att det gjorde förbannat ont? Någon som vet om det kan bli bestående men av det?
Tyckte så himla synd om henne...hon verkade alldeles förvirrad stackarn :( .
Kolla noga om hon ändrar beteende.
Kolla så hon inte bet sig i tungan.
Visst kan en häst få hjärnskakning det tror jag nog,en annan grej som kan hända är att nån kota trycker på nån nerv i nacken tex.
Beter hon sig underligt vid ridning el liknande framöver så är det inte fel att låta nån kiropraktor eller osteopat känna över henne.

Tänderna kan också skadas när de smäller i hårt med huvudet om du har otur..

Slå i huvudet är inte kul ,det gör ont både på hästar och människor.:cry:
 
Sv: Slag i huvudet

Tack för ditt svar! Har inte tänkt rida henne idag dels på grund av att jag jobbar så sent men även pga att jag känner att hon kanske kan få vila efter smällen. Kollade tungan redan igår och den såg normal ut. Gick oxå ut och gick med henne och då verkade hon okej. Hoppas verkligen inte något allvarligt har hänt med henne. Ska höra med veterinär på fredag då jag ändå ska till klinik och kolla luftvägarna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 927
Senast: Karoliten
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 357
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp