Häst som hotar i hagen

Glimta

Trådstartare
Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det enda vi fick veta av den avlidnas barn (som inte var hästkunniga) var att hon kunde vända rumpan åt i hage/box men att hon aldrig gjorde något. Inget vi tänkte mer på än så, hon verkade trevlig när vi tittade på henne.

I början var allt bra, hon hade lite typiskt stohumör men inget utöver det vanliga, verkade glad och nöjd och trivas här med både rutiner, oss och hästkompisar. Men nu när vi släppt dem på bete har hon börjat hota oss när vi vill ta på henne grimman. Det är inga problem att bara gå ut till henne, spraya flugmedel och visitera, klappa och sådär, men om vi försöker ta på grimman slickar hon öronen bakåt, vänder sig om och backar och gör sig redo att slå, inte att hon lyfter bara ett bakben men det syns på hela ryggen och rumpan att hon gör sig redo att sparka bakut "på riktigt". Om man försöker gå iväg från henne kan hon ibland småtrava efter och fortsätta kasta sig runt och backa mot en med hela ryggen och rumpan spänd redo att slå.

Hon är jättesnäll att rida, köra, hantera, borsta, sko och ta i vinterhagen och i boxen, inga problem att gå in till i boxen eller vara hos när hon äter. Det är bara nu när man vill fånga henne i beteshagen som hon blivit aggressiv. Hon bryr sig inte ett dugg om att man försöker hålla henne på avstånd med ett grimskaft eller ett spö, hon är väldigt orädd och hård i huvudet och ett vevande grimskaft går hon bara rakt in i, rycker inte ens till av det.

Vad skulle ni ha gjort? Några speciella tips och träningar? Det här är ju såklart inte hållbart och det här beteendet måste upphöra. Det är helt okej att hon är ett typiskt sto som man helst ska be om saker, inte kräva, men hon kan inte hålla på och springa efter oss i hagen och hota med att sparka. Även om hon aldrig slagit rakt ut än så känns det inte som om det ligger långt borta.
 
Vi lyckas inte driva henne ifrån oss. När hon väl blivit "triggad" en gång går hon oftast aktivt mot oss/följer efter oss och fortsätter vända rumpan till och backa. Hjälper ej att ta en pisk eller grimskaft som förlängd arm, dem struntar hon i.
 
Vi lyckas inte driva henne ifrån oss. När hon väl blivit "triggad" en gång går hon oftast aktivt mot oss/följer efter oss och fortsätter vända rumpan till och backa. Hjälper ej att ta en pisk eller grimskaft som förlängd arm, dem struntar hon i.
Godis då?
 
Hon vill fortsätta äta gräs och har lärt sig att kör man bort människorna som kommer för att förhindra det så får man fortsätta äta gräs. Att det är okej att klappa och greja men inte komma med grimman tyder på att ni har en smart häst och att hon struntar i erat viftande med grimskaft och pisk innebär att hon ser det som ett så litet hot gentemot hotet om att inte få äta gräs längre. Hon säger att hon inte vill vara med er mer än gos i hagen. Hon vill äta gräs. Det ser hon som mer värt än att följa med er och det ni då brukar göra.

Vill du förändra detta så måste du, det ni brukar göra, vara ännu bättre än att gå kvar i hagen. Du måste bli en värdefullare resurs för henne.
 
Det är inte ett ok beteende men hon kanske har ont någonstans/mår inte bra(?) och kopplar samman grimman på=jobba=mer ont. Jag hade haft långpisk med mig i hagen för att skydda mig själv, inte slå hästen med samt en stor dos tålamod. Belöna när hon gör rätt och kommer utan att sura/vända rumpan till, stöt bort henne när hon gör "dumheterna". Ta in henne och tex mata henne inne och ta ut henne igen så lär hon sig ganska snabbt att grimma på betyder inte alltid tråkigheter.
 
Vet hon hur det är att gå i stor gräshage? Vet ni något om hur hon bodde innan er?

Gör det någon skillnad om ni lämnar grimman på?
Tänkte man kunde pröva, gå in och gör samma sak. Klappa/borsta/spray ect.
Sen utöka, ta i grimman, sen göra samma sak osv. :) bara göra det roligt/bekvämt. :)
 
Vi lyckas inte driva henne ifrån oss. När hon väl blivit "triggad" en gång går hon oftast aktivt mot oss/följer efter oss och fortsätter vända rumpan till och backa. Hjälper ej att ta en pisk eller grimskaft som förlängd arm, dem struntar hon i.
Har ni sagt ifrån liksom på riktigt? Eller har ni bara hotat lite med pisken så att säga? Jag hade nog sagt ifrån rejält i sådant läge. Oavsett om hästen har ont eller inte så är det beteendet inte okej nånstans. Däremot så får man vara snabb med eftergiften såfort hästen backar undan. Och sedan ha grimman på så ni inte behöver tjafsa med den och umgås med hästen utan att ta in den en period med hästen i grimskaftet men utan att ta ut hästen ur hagen så att säga. Ge maten osv i hagen ett tag.
 
Massvarar:

Hon har inte gått i hage med frodigt bete de senaste 4 åren, endast en nerbetad fyrkant. Vet ej hur hon levde som föl/unghäst.

Vi vågar inte lämna grimman på då det är mycket skog i hagen som de ofta sover och vilar i, ser henne ofta skrubba sig mot grenar och gå in i snårskogen. Vi är för rädda att hon ska fastna.

Att hon har ont är såklart en möjlighet vi inte kan utesluta, har bara tyckt att det känns långsökt då hon inte visar någon aggressivitet i vinterhagen eller i boxen. Det känns därför som om det handlar mer om att hon trivs så bra i beteshagen och hellre äter gräs än går från flocken och arbetar. Men visst, vi vet inte.

Ja, vi har rappat till henne med grimskaft/spö på rumpan de gånger vi varit nära nog när hon börjat backa och hota, även rutit åt henne i samma veva, men hon är helt obrydd, blir inte rädd, inte mer förbannad, tar inte åt sig, bara fortsätter som om ingen sagt eller gjort något. Sedan kan hon 1 minut senare komma stövlande rakt fram med öronen framåt och tigga godis.

Det går oftast att fånga henne om man är snabb när hon får godis. Men det känns jobbigt att behöva muta in henne varje gång. Och problemet kvarstår ju ändå: Utan godis så är aggressiviteten tillbaka igen.

Vi får kanske börja med att inte gå iväg/arbeta henne varje gång hon fångas in. Kanske bara fånga henne, gå utanför hagen, ge godis och gå in och släppa henne igen? De får inget kraftfoder på bete, så enda gången vi kommer med grimman är när hon ska arbetas eller när hela gänget får gå hem till stallet pga. oväder och dyl.
 
Varför känns det tråkigt att ge nått gott/mutor för att få med henne in?
Om hon inte är van vid bete och det är enda gången detta beteende visar sig så är det väl jättebra att man hittat ett sätt som fungerar?

Tycker det låter som ett litet problem eftersom hon är snäll annars. Det är ju största delen av hennes liv hon inte fått gå på bete och hon gillar det.
Att slå o fäkta känns bara skadligt för er relation?
 
Varför känns det tråkigt att ge nått gott/mutor för att få med henne in?
Om hon inte är van vid bete och det är enda gången detta beteende visar sig så är det väl jättebra att man hittat ett sätt som fungerar?

Tycker det låter som ett litet problem eftersom hon är snäll annars. Det är ju största delen av hennes liv hon inte fått gå på bete och hon gillar det.
Att slå o fäkta känns bara skadligt för er relation?
För att jag tycker det känns helt ohållbart och farligt att acceptera att en häst ska jaga oss och hota att attackera oss med sparkar om det inte finns godis tillhands.
 
För att jag tycker det känns helt ohållbart och farligt att acceptera att en häst ska jaga oss och hota att attackera oss med sparkar om det inte finns godis tillhands.
Men om du börjar med godiset så har hon ju inte hotat sig till det. Bygg inte en konflikt som inte finns.

Och jag tycker det låter smart att ta ut henne ibland och göra ingenting. Beta i grimskaft eller bara få komma in o få morötter i krubban o sen ut.
 
Men om du börjar med godiset så har hon ju inte hotat sig till det. Bygg inte en konflikt som inte finns.

Och jag tycker det låter smart att ta ut henne ibland och göra ingenting. Beta i grimskaft eller bara få komma in o få morötter i krubban o sen ut.
Jag menar inte att hon hotar sig till det, men att grundproblemet fortfarande är kvar. Jag tycker inte det känns bra att ha en häst som bara är ofarlig och snäll när hon får godis.
 
Hon vill fortsätta äta gräs och har lärt sig att kör man bort människorna som kommer för att förhindra det så får man fortsätta äta gräs. Att det är okej att klappa och greja men inte komma med grimman tyder på att ni har en smart häst och att hon struntar i erat viftande med grimskaft och pisk innebär att hon ser det som ett så litet hot gentemot hotet om att inte få äta gräs längre. Hon säger att hon inte vill vara med er mer än gos i hagen. Hon vill äta gräs. Det ser hon som mer värt än att följa med er och det ni då brukar göra.

Vill du förändra detta så måste du, det ni brukar göra, vara ännu bättre än att gå kvar i hagen. Du måste bli en värdefullare resurs för henne.
Tror det är extremt svårt att hitta något bättre än att gå i hagen och äta gräs med sin flock för en häst. Jag tänker att hästen nog får lära sig gilla läget - även om man helst vill stå kvar och äta får man vackert pallra sig iväg om människorna vill hämta en.
 
Jag menar inte att hon hotar sig till det, men att grundproblemet fortfarande är kvar. Jag tycker inte det känns bra att ha en häst som bara är ofarlig och snäll när hon får godis.
Fast det är ju ett övergående problem? Om ni ger henne till en början så ser hon det som positivt när ni kommer och allt eftersom kan ni trappa ner på det och sedan sluta helt. Positiv förstärkning helt enkelt, för att bryta ett beteende. Av samma anledning så tar ni på grimman och sedan släpper henne igen, att det inte alltid är jobb och intag när grimman kommer fram.
 
Jag menar inte att hon hotar sig till det, men att grundproblemet fortfarande är kvar. Jag tycker inte det känns bra att ha en häst som bara är ofarlig och snäll när hon får godis.
Fast problemet är ju inte kvar efter ett tag med godis, ponnyn kommer inte börja sparka igen om ni om några månader glömmer godiset. Ni har under den tiden lärt in ett nytt beteende vid hämtning.
 
Fast det är ju ett övergående problem? Om ni ger henne till en början så ser hon det som positivt när ni kommer och allt eftersom kan ni trappa ner på det och sedan sluta helt. Positiv förstärkning helt enkelt, för att bryta ett beteende. Av samma anledning så tar ni på grimman och sedan släpper henne igen, att det inte alltid är jobb och intag när grimman kommer fram.

Fast problemet är ju inte kvar efter ett tag med godis, ponnyn kommer inte börja sparka igen om ni om några månader glömmer godiset. Ni har under den tiden lärt in ett nytt beteende vid hämtning.
Fast att det är övergående vet man ju inte. Skillnaden på att kräva godis och på att ta på grimman och släppa igen är ju att det första infångandet kräver godis, det andra förändrar ingenting i själva fångandet.

Vi kommer inte göra oss beroende av godis för att hästen inte ska attackera oss.
 
Fast att det är övergående vet man ju inte. Skillnaden på att kräva godis och på att ta på grimman och släppa igen är ju att det första infångandet kräver godis, det andra förändrar ingenting i själva fångandet.

Vi kommer inte göra oss beroende av godis för att hästen inte ska attackera oss.
Fast det är ju själva poängen. Ni blir inte beroende av godiset. Ni använder godiset en period av några månader för att bryta beteendet. Det är stor skillnad. På sikt så fasar man ut godiset.

Man gör likadant när man tränar hundar, och det bygger upp relationen. Att slå hästen när den inte beter sig som önskat (som du enligt dig själv inte får någon reaktion av ens) bryter ner relationen. Och får du inte ens nån reaktion så är det ju kontraproduktivt så det bara skriker om det.

Godis är inte det. Ni bygger upp relationen OCH bryter beteendet. Det är bra djurträning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 310
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 282
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp