Släp problem..

Bukefalos 30 år!

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! Jag har lite problem med släp..
Jag ska iväg på söndag och vi har inget släp. Ska hyra. Problemet är att vår bil (Ford mondeo 5 dörrars 2.0 TDCI) bara får dra 1465 kg med b körkort. Hästen väger ca 460kg. Det betyder att släpet ska väga 1000kg?

Finns det ens släp som väger så lite??!

Sv: Släp problem..

Mitt gamla släp:
Skattevikt, kg: 1300
Tjänstevikt, kg: 750
Totalvikt, kg: 1300
Max lastvikt: 550 kilo

Detta är en Star Trailer Safir

Mitt trane från -83 (:love:)
Skattevikt, kg: 1300
Tjänstevikt, kg: 540
Totalvikt, kg: 1300
Max lastvikt: 760 kilo

Så jadå, det finns! :)

Men hur räknar man? Ett litet boggie ligger ju på 1300. En häst på 460 blir ju mer än 1460 då?
Eller jag tänker helt fel? :p

Mitt släp är ovanligt tungt och det väger 940kg.

Det är nog inga problem att hitta ett hyrsläp med totalvikt på 1450kg. Nedåt 1200kg kan ni tom klara er på. Men jag skulle hyra ett 1400kgs eller 1450.

1300 är totalvikt på släpet. Dvs tjänstevikt (vad släpet väger) plus max lastvikt.

Mitt släp har en tjänstevikt på 940kg och får lasta 1260kg = 2200kg totalvikt.

Fast med ett släp som omnämns som "ett 1300kilos släp" menas ett släp med totalvikten på 1300kg - dvs lastvikt + Tjänstevikt.
1300kg är alltså vad släpet MAX för väga med Tjänstevikten (den faktiska vikten på tomt släp) och Maxlasten sammanslaget.

Hänger du med? :)

Edit: lil-sis hann före!

Ja okej! Det måste vara ett boggie. Mamma har kört och vält med släp innan så hon kör inget annat än det nu :)
Men då blir det nog inga problem! Vi har fått tag i en annan bil nu också, Volvo V50 som får dra 1480 :)

Fast med ett släp som omnämns som "ett 1300kilos släp" menas ett släp med totalvikten på 1300kg - dvs lastvikt + Tjänstevikt.
1300kg är alltså vad släpet MAX för väga med Tjänstevikten (den faktiska vikten på tomt släp) och Maxlasten sammanslaget.

Hänger du med? :)

Edit: lil-sis hann före!

Vilken bra förklaring! Tack så mycket :)

Mitt släp är ett boggie.

Nu tror jag att med lil-sis jättebraiga förklaring så vet du hur det funkar.
Kör försiktigt !

Men mondeon har ju bra dragkapacitet, skulle hellre dra med den än V50. Skiljer bara några kilo, inte värt byta bil.
Leta släp med totalvikt 1400 eller 1450 att hyra. Släpet tomt i sig brukar väga 750-900 kg.

V50 (diesel) drar mkt bra. Tror dock att Forden är likvärdig så håller med om att det inte är någon idé alls att byta.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka