Sv: släp som väger 20 kg för mycket
Såhär lärde jag mmig när vi köpte transport.
- släp som har totalvikt högre än bilen får dra på det kort du har: olovlig körning, kortet ryker direkt
- godkänd kombination av bil+ släp men lite överlast: böter. Men här finns tydligen ett spann på "levande last" eller vad det var som kunde diffa plus minus 100 kg eftersom det är stor osäkerhet med djurens viktuppgång/nedgång osv.
Dessutom finns det väldigt sällan möjlighet att väga ekipaget så risken är väldigt liten, men se till att släpet har lastkapacitet och dragkroken är dimensionerad rätt så det inte kan hända en olycka.
Dsv: är släpets eller dragkrokens maxvikt oavsett körkort x antal kilo skulle jag aldrig överskrida det ens med 20 kg av säkerhetsskäl. Är det däremot så att både bil och släp klarar några hundra kilo till om vi bara tog ett annat körkort gör jag en uppskattning på vad hästarna väger och lastar ungefär det man får, men utan att väga dem på våg eller hålla på och detaljundersöka. Bara vi ligger ungefär rätt så jag inte lästar tex 2 stora hästar i vårt med lastkapacitet 850 kg, utan det blir maximalt 2 ponnyer på dryga 400 kg.