släp som väger 20 kg för mycket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare evaliz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 8 037
E

evaliz

Har nu ev hittat bilen som kan vara aktuell, en subaru outlet, men den väger 20 kg för mycket för att dra mitt gamla umesläp (totalvikt 1500 med lastvikt 820). Finns det någon snällgräns när det gäller så lite eller bör jag bita i det sura äpplet och köpa ett annat släp (det vore ju i och för sig kul). Behöver då ett som väger max 1480 och får lasta drygt 700 kg (eller är jag för optimistisk igen som tror att två islänningar väger ca 700 tillsammans)

Sv: släp som väger 20 kg för mycket

Ja du. Lagen finns för att följas och tyvärr tror jag att det blir en liten böteslapp om du blir stoppad.

Om 2 islänningar väger under 700 tillsammans...Beror på vad det är för några. Normalvikten kan ju ligga på allt mellan 250 (liten och smäcker)-500 (högdräktigt stort sto) Så vikten får du nog åka och väga dina hästar!

Du kan ju kolla upp möjligheten att typa ner ditt släp 20 kg!

Jag antar att det är "Outback" du menar?

Snällgränser har jag inte hört talas om, däremot har jag blivit stoppad med felaktig viktkomination precis som du beskriver. Den här gången gick det bra för mig, men har polisen en dålig dag blir det ingen liten böteslapp, den är ganska stor.

Varför inte E-kort? Låter billigast

Senast ändrad:

Men de brukar väl ha 1500 kg på B-kort? Men din får alltså bara dra 1480 kg på b-kort?

(då hade jag tagit E-kort faktiskt)

Blir det böter om man åker med för tungt släp?
blir det inte olovlig köprning då?

Jag har fått lära mig (av polis) att det är olovlig körning och att körkortet ryker! Sen kan ju även poliser vara "snälla" och ge böter istället...

*kl*

Många bilar idag är så pass tunga att man inte kan dra ett 1500 kg släp på b-kort. Våran XC 70 får tex bara dra 1280 kg och den andra volvon 1380 kg.

Jag gjorde som så att jag typade ner mitt släp till 1380 kg, dock blir ju lastvikten låg 490 kg. Men hellre tar jag böter för överlast än blir av med körkortet (Kör aldrig mer än 1 häst men det blir ju ca 85 kg överlast för mig). Fast det bästa är ju helt klart att ta ett e-kort så slipper man oroa sig. Har själv ansökt om körkortstillstånd nu och ska försöka klara av detta under våren så jag kan typa upp släpet och köra helt lagligt :)

Men om du kör med ett släp med totalvikt 1280 kg (till din XC70) och lastar så den väger 1380 kg (överlast) så ryker kortet ändå, för du får inte framföra fordonskombinationen.

Böter för överlast får du om du har lastat för tungt, men släpet är tillräckligt lätt för att klara sig på B-behörigheten.

Men de brukar väl ha 1500 kg på B-kort? Men din får alltså bara dra 1480 kg på b-kort?

(då hade jag tagit E-kort faktiskt)

Nja, när det gäller hur mycket Subborna får dra på B- resp. BE-kort måste man kolla noga för varje bil. Det skiljer mellan om det är Outback, Legacy och Forester, årsmodell, vilken motor som sitter i, manuell eller automatlåda osv. Outback får ofta dra lite mindre på B än vad Legacy får göra trots att det, bortsett från markfrigången, är i princip samma bil.

Inte så jag fått lära mig... men du kanske har rätt. Men jag har blivit kontrollerad med mitt ekipage vid poliskontroll och då var allt grönt. Visst dom vägde mig inte men det enda han var intresserad av var att det stämde på pappren, tillåten släpvikt för bilen. Min förra medryttare var polis och vi har diskuterat detta i oändlighet och enligt henne ska man se till så att man har rätt vikt enligt pappren och att överlast endast bötfälls.

Varför inte lägga ner ett par tusingar och ta BE-behörighet? Det är varken dyrt eller svårt, och så får man såååå mkt större bilutbud att välja emellan. :)

Blev fundersam och har läst runt lite. Verkar som du har rätt så bäst att skynda på med mitt e-kort :crazy: Att det ska vara så krångligt.... :p

Såhär lärde jag mmig när vi köpte transport.

- släp som har totalvikt högre än bilen får dra på det kort du har: olovlig körning, kortet ryker direkt
- godkänd kombination av bil+ släp men lite överlast: böter. Men här finns tydligen ett spann på "levande last" eller vad det var som kunde diffa plus minus 100 kg eftersom det är stor osäkerhet med djurens viktuppgång/nedgång osv.

Dessutom finns det väldigt sällan möjlighet att väga ekipaget så risken är väldigt liten, men se till att släpet har lastkapacitet och dragkroken är dimensionerad rätt så det inte kan hända en olycka.

Dsv: är släpets eller dragkrokens maxvikt oavsett körkort x antal kilo skulle jag aldrig överskrida det ens med 20 kg av säkerhetsskäl. Är det däremot så att både bil och släp klarar några hundra kilo till om vi bara tog ett annat körkort gör jag en uppskattning på vad hästarna väger och lastar ungefär det man får, men utan att väga dem på våg eller hålla på och detaljundersöka. Bara vi ligger ungefär rätt så jag inte lästar tex 2 stora hästar i vårt med lastkapacitet 850 kg, utan det blir maximalt 2 ponnyer på dryga 400 kg.

Stämmer inte. De gånger vi har blivit stannade har vi blivit invägada - ingen marginal där inte.

Och jag kan garantera att det stämmer, kör du ett ekipage som du inte får dra med bilen (p g a körkorts- eller bilens begränsning) är det olovlig körning. Är det olovligt redan på pappret är det nog ganska kört i rätten. Med överlast (rimlig) men lagligt på pappret som sedan leder till att det är för tungt - möjligen mildare syn.

Ojdå:crazy: Ingen marginal alls? Bäst vi skyndar oss att få ner ponnysarna i topptrim, vi ligger nog på gränsen nu. ;)

Nej, det släpet väger med last - det väger släpet med last. De portabla vågarna har ju var och varannan bil med sig numera, så blir man invinkad så kan man vara rätt säker på att det blir vägning.

Liknande trådar

Utrustning Har en ifor williams med max last 1610kg och tjänstevikt 970kg. Bilen har en max släpvagns vikt på 1775kg. dvs även med BE så får jag...
Svar
13
· Visningar
1 629
Utrustning Jag söker ett glasfibersläp (boogie) med totalvikt på max 1400 och som man får dra minst 700 kg med. Det får alltså väga max 700. Har...
Svar
15
· Visningar
3 093
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Utrustning Jag har idag en BOJ som får lasta 630 kg. Totalvikt 1470 kg. Finns det något märke man får lasta över 700 kg på men ha totalvikt 1470... 2
Svar
38
· Visningar
5 608
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?