Slapp muskulatur, häst med problem

via

Trådstartare
I stallet har vi en inackordering, som vid det här lager har en ganska lång problem historia. Hon har blivit felaktigt verkad, vilket med fört att hennes ena bakhov har blivit helt sned, och fram har hon blivit inåttåad (hon har alltså inte varit det från början) samt ordentligt understucken i trakterna. Den sneda bakhoven har hon inte velat belasta, utan den har "stuckit" in under kroppen på henne, utan vikt på. Hon har däremot belastat det diagonala frambenet (vänster) vilket synts tydligt i bröstmuskulaturen sett framifrån.
I sitt högra bakben (med den sneda hoven) har hon också en gammal stickskada in i hasen, något som inte syns, men som ger cirkulationsproblem, vilket ger mystiska gallor i det benet. Det brukar dock kunna hållas i schack med bindvävsmassage.

Hon har det sista året korrigerats i sin verkning, så bakhoven nu är i det närmaste normal, fram är hon mycket bättre, men inte bra.
Hon är självklart allt annat än rak i sin kropp. Bla har hon en rotation i SI leden, så att höger höft är framåtroterad.

En sak finns som är mkt uppenbar: Hon är svullen/övermusklad/ hopkrampad eller vad det nu är, vid vänster bärbensknöl. Detta har ägaren masserat på i ett par års tid. "Knölen" blir ngt mjukare, och ngt mindre vid ihärdig behandling, men någon större effekt verkar det inte ha. Hon har elterapibehandlats på den en gång, i våras. Det gav större effekt, men löste väl direkt inget.

Hon elterapibehandlades i ländryggen igår, och är idag redan avsevärt rakare, så det var en bra grej! Borde väl på sikt också kunna påverka spänningen vid vä bärbensknöl.
I ländryggen (ffa på hö sida, men lite på vänster) kan man också hitta lite spänningar, samt ungefär där sadelns bossor slutar på höger sida, finns spänningar om hon blivit riden, inte annars. (Sadeln är kollad av sadelutprovare, ET, ägaren samt självutnämnd expert, dvs mig! :D . Såvitt alla kan bedöma ligger sadeln utmärkt, och är jämn i stoppningen. Trots detta kan man se märken på vojlocken längst bak på höger sida, och längst fram på vänster. Hästen jobbar alltså INTE rakt. (Detta var dock ingen nyhet...)

Så, nu till det konstiga: Trots alla dessa problem och snedheter, är hästen förutom på de punkter där man kan hitta spänningar, vilket jag nämnt (obs, det är inga stora eller speciellt tydliga grejor, förutom bärbensknölen) är SUPERMJUK, i musklerna. Hon är så mjuk att jag hellre vill kalla det slapp. Jag har aldrig sett något liknande.
När hästen är så sned, och med en så stor spänning vid bärbensknölen, borde det väl finnas mer spänningar?
Kan det finnas djupare spänningar, samtidigt som hästen är mjuk i den yttre muskulaturen?
Kan slappheten i muskulaturen bero på någon brist?
Alla dvs vet, tränare, ET osv kommenterar hennes mjuka muskulatur som något positivt. Är mjuk muskulatur alltid positivt? För mig känns det som att musklerna snarare är inaktiva.
Någon som har några funderingar? Vad beror det på , kan man göra något åt det, och bör man göra något åt det?
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Kan tillägga att hästen är ett 15 årigt varmblodigt travarsto. Hon är tränad för trav, men aldrig startad. Hon är lång, och MYCKET tung. Betydligt tyngre än ett grovt halvblod. Man kan ju anta att hon inte var någon strålande talang inom travet, och att hon kan ha blivit hårt tagen som unghäst. Hon har mentalt svårt för att klara minsta lilla press, även om hon alltid är väluppfostrad och snäll. Tillexempel krashar hennes mage för minsta lilla.

Så. Carola Lind, Lejonelle mfl. Vad säger ni?
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Kan med säkerhet säga att de snedheter du skrev om inte beror på felaktig verkning utan på att hon haft en bäckenrotation, detta gör att de trampar in bakbenet mitt under sig och blir därmed snea efter ett tag i en bakhov. Jag skulle gissa att hästen fortfarande har kvar en del av denna rotation samt troligen också en låsning i bogen ger exakt dessa symtom vart enda ett av dem spänningar/problem precis där du säger det samt just den reaktionen på sadeln. Har haft exakt samma på en häst som skadade sig vid sövning/kastning inför operation. Detta är för kraftiga låsningar för att en ET skall klara att få bort dem ta ut en riktig kiropraktor i stället så skall du se att ni blir av med det.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Nu är jag ingen expert, men det logiska är att de tycker hästen är "lös" i musklerna på så vis att den är mjuk och rörlig, men den kan fortfarande ha spänningar som gör den stel, försämrar blodcirkulationen, skapar obehag osv.

Ett exempel på det var när min förra häst hade blivit jättestel av att gå barfota bak. Efter bara ett par veckor var hästen så stel i bakdelen att det såg ut nästan som korsförlamning, han bara stapplade. Tog ut hovslagaren som akut fick slå på skorna igen och eftersom jag klagade på att han var stel testade han rörligheten genom att stretcha bakbenen och konstaterade att hästen hade väldigt bra rörlighet. Han var inte heller särskilt hård i musklerna. Veterinären skrev ut antiinflammatoriskt, Equiterapueften konstaterade stora spänningar pga att haft ont i strålarna MEN han var alltså rörlig och ändå ganska mjuk.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

gylle skrev:
Kan med säkerhet säga att de snedheter du skrev om inte beror på felaktig verkning utan på att hon haft en bäckenrotation, detta gör att de trampar in bakbenet mitt under sig och blir därmed snea efter ett tag i en bakhov.

***Jodå, hon har en rotation. Om det kommer från verkningen eller inte kan man ju tvista om, men efter en korrekt verkning stack hoven inte längre in under kroppen. Sned upptill är hon ju dock fortfarande.

Jag skulle gissa att hästen fortfarande har kvar en del av denna rotation samt troligen också en låsning i bogen ger exakt dessa symtom vart enda ett av dem spänningar/problem precis där du säger det samt just den reaktionen på sadeln.

***Intressant att höra att hon är ett sådant skolboksexempel.

Har haft exakt samma på en häst som skadade sig vid sövning/kastning inför operation. Detta är för kraftiga låsningar för att en ET skall klara att få bort dem ta ut en riktig kiropraktor i stället så skall du se att ni blir av med det.

***Hon är behandlad av kiropraktor, dock innan verkningen av hästen ändrades, vilket ju bra gjorde att allt genast halkade snett igen.
Elterapi kan göra samma effekt som en kiripraktor, vilket ju också visade sig igår när hon efter en behandling hade rätat upp sig avsevärt. Så vi fortsätter nog på det spåret.

Det jag undrar allra mest över är just den SLAPPA muskularuren. Hon är alltså lösare i musklerna än någon häst jag sett. (Jag har sett MÅNGA hästar...) Jag tycker att det är konstigt att en häst som är så uppenbart sned i skelettet, och har vissa punkter (bara en där det egentligen är tydligt) med spänningar, är så otroligt slapp i resten av kroppen.

Det är ju möjligt att dessa saker inte har med varandra att göra. Det är ju också möjligt att den slappa muskulaturen inte är att betrakta som ett problem. Därav min fråga: Är mjuk muskulatur alltid positivt?

Tack för ditt svar!
 
Senast ändrad:
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Totola skrev:
Nu är jag ingen expert, men det logiska är att de tycker hästen är "lös" i musklerna på så vis att den är mjuk och rörlig, men den kan fortfarande ha spänningar som gör den stel, försämrar blodcirkulationen, skapar obehag osv.

***Den är inte bara mjuk på så vis att den är mjuk och rörlig. Det är för mjukt. Mjukare än alla andra hästar, om jag så jämför med, tja, hundratals. :crazy:

Ett exempel på det var när min förra häst hade blivit jättestel av att gå barfota bak. Efter bara ett par veckor var hästen så stel i bakdelen att det såg ut nästan som korsförlamning, han bara stapplade. Tog ut hovslagaren som akut fick slå på skorna igen och eftersom jag klagade på att han var stel testade han rörligheten genom att stretcha bakbenen och konstaterade att hästen hade väldigt bra rörlighet. Han var inte heller särskilt hård i musklerna. Veterinären skrev ut antiinflammatoriskt, Equiterapueften konstaterade stora spänningar pga att haft ont i strålarna MEN han var alltså rörlig och ändå ganska mjuk.


Tack för ditt svar!
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Elterapi kan aldrig ersätta kiropraktor utan är ett mkt bra komplement till detta. Just i fallet med snett bäcken, låsningar i bogen så behövs lite mer handgripligheter. Behandlar själv mina med elterapi men behöver ändå använda kiropraktor till dylika korrigeringar. Det ni får med elterapin är en tillfällig uppmjukning av muskeln men så länge inte skellettet är korrekt så kommer de tillbaka igen ganska snabbt. Så man måste ta tag i båda ändarna samtidigt för att lyckas bli av med det.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Du får fråga fredrik! Hur mår din rygg?
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Jag skulle nog också tolka den sneda bakhoven annorlunda än ni har gjort. Jag skulle säga att hästen tvärtom inte har avlastat det benet, utan har lagt all vikt på det. Därför är det benet instucket under kroppen, och som en konsekvens av detta har hoven blivit sned.

Vi har en häst på ridskolan som har samma fenomen - han har en gammal bogskada vänster fram, som gör att han vill avlasta det benet. I vanliga fall tänker man inte på det, men efter sommaren, när han gått oskodd, är höger fram mycket sned, eftersom han sätter den hoven under sig för att avlasta vänsterbenet. Snedheten är alltså snarast ngt som uppkommer av sig själv, men som verkning kan motverka.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Du pratar om låsningar i bogen och i ryggen. Dessa låsningar kommer från muskulaturen. Ta exempelvis en ländkota, du kan ta ut en kiropraktor för att rätta till problem för tillfället. Men vad gör det för nytta när muskeln på ena sidan är mer spänd än den andra. Kotan hoppar såklart tillbaks igen inom kort. Med 100Hz DF-ström kan man gå in i muskeln och bryta dess höga muskeltonus. Det är bara att fästa på musculi longissimus på båda sidorna om vertebra lumbales.
Då har man fått muskeln att släppa anspänningen. Härefter behövs grundlig och djup massage och töjning av (HELA!) longissimus.
Skulle bara vilja tillägga att du har väldigt fel angående att din maskin skulle vara bättre än alla massörer. Visst din maskin gör stor nytta för genomblödningen men är inte komplett. En sådan maskin finns inte för det är massagen som är A o O.Din maskin stimulerar och tränar endast men med massage får du det nödvändiga töjmomentet dvs stretching av varje muskel individuellt. Har svårt att tänka mig att du kopplar om elektroderna till varje muskel separat. Man måste ha en selektiv behandling för att uppnå fullt resultat.
Är du själv utbildad i ämnet?

/Fredrik Larsson utbildad massage- och fysioterapeut.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Tjena! Jo det tänkte jag göra när han kommer.
Ryggen var bra tills jag brottades med ett stycke ohanterad åring, som gjorde sitt bästa för att sparka mig... (Nu är hon snäll.) Du får med andra ord gärna följa med Fredrik nästa gång igen!
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Fredrik: Vad säger du om det här med slapp muskulatur?
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

kommer på fredag och masserar hästarna. Gabrielle följer med och masserar dig. Vi ses!
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Längtar! :bump: <---Vill göra så, men kan inte.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Tja alltså hästar SKA vara mjuka. Men om du jämför med dej själv - musklerna som man knappt använder (borde inte finnas, men ändå :angel: ) kan vara riktigt mjuka. När man tränat blir musklerna hårda av ansträngningen. Kan det helt enkelt bero på att hästen pga sin rörelsestörning inte använder vissa muskler som den borde och de därmer är "övervilade"?
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Om jag jämför med tillexempel våra fölmärrar i varierande åldrar, så är hon betydligt slappare, och de gör inte ett skapandes grand mer än äter, och drar en och annan repa i hagen. Den här hästen har ju inte arbetats ordentligt på länge, men har hela tiden skrittats, tömkörts, arbetats vid hand osv.

MEN, de är friska, så visst kan det vara så.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Nizzetoto skrev:
Du pratar om låsningar i bogen och i ryggen. Dessa låsningar kommer från muskulaturen. Ta exempelvis en ländkota, du kan ta ut en kiropraktor för att rätta till problem för tillfället. Men vad gör det för nytta när muskeln på ena sidan är mer spänd än den andra. Kotan hoppar såklart tillbaks igen inom kort. Med 100Hz DF-ström kan man gå in i muskeln och bryta dess höga muskeltonus. Det är bara att fästa på musculi longissimus på båda sidorna om vertebra lumbales.
Då har man fått muskeln att släppa anspänningen. Härefter behövs grundlig och djup massage och töjning av (HELA!) longissimus.
Skulle bara vilja tillägga att du har väldigt fel angående att din maskin skulle vara bättre än alla massörer. Visst din maskin gör stor nytta för genomblödningen men är inte komplett. En sådan maskin finns inte för det är massagen som är A o O.Din maskin stimulerar och tränar endast men med massage får du det nödvändiga töjmomentet dvs stretching av varje muskel individuellt. Har svårt att tänka mig att du kopplar om elektroderna till varje muskel separat. Man måste ha en selektiv behandling för att uppnå fullt resultat.
Är du själv utbildad i ämnet?

/Fredrik Larsson utbildad massage- och fysioterapeut.

Kan börja med att säga att jo jag kopplar elektroderna på den enskilda muskel som har problem, jobbar med mindre elektroder inte förtjust i de stora som täcker mer än en muskel, arbetar dessutom ofta med olika frekvenser för olika effekt samt olika långaimpuls intervaller just för att även få fram den strechande effekten. Tyvärr är de maskiner avsedda speciellt för häst mkt bristfälliga just vad gäller olika inställningslägen. Jobbar själv med en "proffs" maskin för människor (tysk), dessa har ett mkt bredare spektrum enligt min lärare i tyskland än vad "häst"maskinerna har. I de fall det behövs så strechas naturligtvis hästen som ett komplement till behandlingen.

Jag har inte någongång sagt att man enbart skall använda kiropraktor utan jag sa att det behövs ÄVEN kiropraktor till dylika låsningar. Vill man ha skadan åtgärdad snabbt (vilket man ofta vill) så tar man en kiropraktor som drar rätt det och så på med ström och mjuka upp musklerna så att de inte drar tillbaka det. Men att enbart få rätt på tex en bäckenrotation med elen är nästan omöjligt och tar framförallt mkt längre tid än att låta en kiropraktor sköta vissa bitar.

Kan ta som exempel min egen med en låsning i bogen har elat, elat och elat men icke fått det att släppa, fick tipset om att lossa bogmuskulaturen med trebenshopp gjorde detta, elade efter och nu är han helt bra.
Man skall inte snöa in och tro att man löser allt med sin egen "inriktning" det är då man är farligt ute, utan samarbete mellan inriktningarna för att lösa problemet så effektivt och snabbt som möjligt är det man skall sträva efter.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Har inte läst alla inläggen helt ordentligt, är lite trött i huvudet men svarar sporadiskt.

När ett bakben träder in för att balansera handlar det oftast om att det stöttar upp den andra sidans problem. Tex: Vänster bak stöttar upp höger baks låsningar.

Felverkningar är inte alltid vad det ser ut att vara, hovslagaren kan ha haft en bra plan för att hålla hovens balans på insidan men sen när hästen fortfarande är sned på övervåningen så brister det till slut och hoven BLIR sned.

Elektroterapi kan alla gånger fungera minst lika bra som kiropraktik, precis som akupunktur eller massage kan det räcka om man kommer åt rätt punkter. Jag vet att Kiropraktiki de flesta fall inte är nödvändigt, det är ju musklerna man ska arbeta med.

Kroppen svarar och öppnar upp hellre för en mjuk metod som gungas in i kroppen i stället för att chockas in. Nu säger jag inte att jag är emot Kiropraktik generellt, jag har vänner som är fantastiska kiropraktorer där du knappt anar deras manipulationer, ändå använder de sig av andra metoder och terapeuter när tillfället ges.

Å andra sidan har jag genom åren bevittnat ett antal kiropraktikbehandlingar som jag snarare skulle klassa som våldförande, urskiljningslöst uppöppnande av ledytor....*Rys*

Knölen Via nämner kan ju vara en gammal skada som fått ärrvävnad och som drar musklerna på den sidan snett. Det finns tekniker för att jobba med ärrvävnad och vad det gäller slapp muskulatur kan det i sig vara farligt.

Om igen måste jag nämna att jag ett flertal gånger bevittnat hästar som fått massage och blivit mkt mkt dåliga, då massören släppt för mkt spänningar.

Det är alltid en fin linje mellan vilka låsningar man bör behålla och vilka som ska släppas, ALLA låsningar får aldrig avlägsnas då ramlar individen ju ihop.

Om hästen är slapp räknar man den som instabil i ett område vilket ger överspänning i ett annat område= symptomområde.

Det är här erfarenhet och antal terpitimmar i fingrarna kommer in. Inte själva metoden som man använder.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Tillägg: Läste nu om "Trebenshoppet" och att folk börjat använda detta, jag varnar generellt, detta hopp arbetar med C6 C7 T1 T2 T3 Samt T4 samt bogen. Räkna med att ni påverkar precis allt som connectar till dessa delar. Använd inte hoppet som något ni kan göra varje vecka eller enbart, tänk på att det kan vara symptomet ni sliter på och försök hitta orsaken i stället.

Att öppna upp ytor i ett försök att bota kan hjälpa tillfället men om orsaken inte avlägsnas kommer det tillbaka, detta ger ett mindre trevligt slitage och tillslut kan det bli illa. Detta är inget man experimenterar med.

Bröstbenet kan trycka snett åt ett håll och behovet av manipulation kan vara på en annan sida, då väljer man inte att hoppa utan att lösa det från annat håll först.

Jag välkomnar att folk husbehovsbehandlar sina djur, men att utföra manipulationer när man inte vet exakt vad som händer på insidan eller har erfarenhet av vad som kan ske...nej.
 
Sv: Slapp muskulatur, häst med problem

Tack för ditt svar. Jag har nog fler frågor, men den jag kommer att tänka på just nu är: Du säger att ett bakben som träder in stöttar upp den andra sidans låsningar. Hur fungerar detta i framdelen? Alltså, om hästen har en låsning i tex höger bog, hur står den då? (Nu menar jag generellt, inte just den här hästen.)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har för andra gången på ett år blivit en aning sned i sin rygg. Förra gången berodde det trodde jag på en sned sadel som byttes...
2
Svar
30
· Visningar
10 463
Senast: mumin
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 042
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 194
Senast: Liten
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 270
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp