slappna av...

Jag tycker man kan identifiera tre lägen:
1. Avspänd som en deg.
2. Arbetande muskler som kan spännas och slappna av fritt.
3. Spända muskler variant granit, som är spända men som nästan krampar.

2. Är det man eftersträvar för att ha koll och kunna rida så att hästen trivs med ryttaren. :) T_B
 
Nja, den ridning som gjort mest nytta och där jag upplevt störst framsteg, där har det varit en hel del 3 också. Jag vet att det är jättekontroversiellt. Skriver mer sen, måste springa.
 
Okej då har vi med andra ord olika defintioner på olika ord, men jag tycker fortfarande att säga att en arbetande muskel är det samma som en spänd muskel. :angel:

Varför inte säga att den är just arbetande.

Jag kan hålla med dig om att senario tre förekommer i ridning och kan ge en del, men då tycker jag bara att det ska förekomma när man försöker lära in något. Min häst spänner (och då menare jag inte jobbande muskel ;) ) sig t.ex. alltid när manska lära henne något helt nytt, men när hon förstått så jobbar hon bara.

Ska blir intressant att höra förklaringen du har.

Men håller du med om att man alltid ska sträva efter att inte ha spända muskler (i min mening av spända muskler = negativt) utan jobbande muskler?
 
Det gäller att hålla isär begreppen, det finns som ni säger olika typer av spänning i muskler.

Den statiska spänningen, som är konstant och gör musklerna stela och motsträviga.
samt
Den dynamiska spänningen, som inte är konstant utan hela tiden i "rörelse" eller som sägs här, arbetande, detta gör muskeln smidig och följsam men ändå med en viss tonus (spänning).

Det är den dynamiska man strävar efter, en muskel i dynamiskt arbete blir inte låst, en statiskt spänd muskel låser sig och kan inte följa eller reagera som den skall.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 590
Senast: Krummi
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 556
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 394
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp