slår mycket med svansen./lös i magen..

Glimten

Trådstartare
mitt sto har alltid varit avslappnad i svansen, fram tills för 5 dagar sen. så fort jag rör svansen så spänner hon den o viftar med den. Hon ser inte ett dugg sur ut men uppenbarligen irriterad. Jag har kännt och klämt men hon reagerar ingenting.. någon som kan tänka sig något?
Hon har även varit lös i magen ett tag, Jag har gett henne magtarm balans men det har inte hjälp över huvudtaget. :( hon har ett väldigt torrt hösilage (73% ts) och hon va aldrig lös i magen förut, så jag tror inte att det beror på det. I övrigt så äter hon bara havre. Det jag funderade på då va om hon kan ha spolmask?
Har tänkt avmaska henne mot det i morgon, men vill gärna höra era synpunkter först! Hon är ett sto på 3 år.
tacksam för alla svar!
 
Hon kan vara irriterad för att hon är kletig i baken av diareén, testa tvätta i området. Har du bytt foder, eller något som har gjort att hennes mage är i olag?
Om inte mag-tarm hjälper, har du tagit bort ev kraftfoder, testat fil, ?
 
jag brukar tvätta ren henne om hon har varit extra lös.. det är inte diarré, men alldeles för löst iaf.
Nej, hon har haft samma foder nu i 6 månader =/
Jag har tagit bort betfor och olja, blev knappt någon skillnad. Fil har jag inte testat, kanske ska göra det! :)
 
Ta inte väck betfor, som behövs för att stabilisera foderstaten.
Fil har jag provat, och det har hjälpt!
Men ofta beror det på en störning i tarmfloran, kan bero på mycket, stress, dåligt hö, mm.
Provade alger som hjälpte att stabilisera tarmfloran, som även är bra för oss människor.

Testa filen först.

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 511
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 750
Senast: keilir
·
Övr. Hund Istället för att skriva hackiga och frustrerande trådkap i samtliga trådar om Doris får hon nu en egne tråd för er som vill följa...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 614
Senast: Gnist
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 037
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp