Valpen Doris

Tror ja ger upp nu...... Svullnaden visade sig vara pålagringar som uppstått pga skadan. Snittet har varit djupare än vad distriktsveterinären såg så benhinnan var skadad och den har därför i sin tur då trott att benet varit skadad och därför har det blivit pålagringar.

"Skavsåren" runt ögonen visade sig vara Demodex, ärftlig parasit oftast från mammans sida.......
Det är inte rättvist!!! (Men det vet ni redan). Jag tycker så synd om er - men i all otur har lilla Doris haft den största tur en hund kan ha, hon verkar ha hittat bra människor.
 
Men fyyyyyyyyyyy! :arghh:

Kunde veterinären säga om/hur pålagringarna kommer att påverka?

Demodex kan vara skitjobbigt, men det kan också vara något som märks bara när hunden är ung! Vad sa vetten?

Tänker du ta upp det här med uppfödaren? De har inte precis imponerat med sin seriositet... :(
 
Fy vad hemskt att det har blivit så för er.
Uppfödaren borde ta ansvar och hjälpa er och stötta ekonomiskt och känslomässigt.

Hoppas verkligen att er lilla valp blir bra.
 
Men fyyyyyyyyyyy! :arghh:

Kunde veterinären säga om/hur pålagringarna kommer att påverka?

Demodex kan vara skitjobbigt, men det kan också vara något som märks bara när hunden är ung! Vad sa vetten?

Tänker du ta upp det här med uppfödaren? De har inte precis imponerat med sin seriositet... :(

Näh veterinären va väldigt noga ned att säga att han inte kunde avgöra hur mycket det kommer påverka eftersom det är en pågående process just nu så det beror väl på hur utbrett det blir :( det sitter ju på en led men en naturligt ganska stel del av leden så med en skopa tur kommer det inte märkas av annat än utseende mässigt. Men han ska kolla på benet igen om en månad när vi endå gör en återbesök för demodexen. Just nu lät det väl som 50/50 det kan vara på bättringsvägen och då kan det till och med gå tillbaka något under det kommande året men det kan fortfarande vara växande också. Och då kommer vi skicka iväg bilder för koncelation vad jag förstod det som men hur som finns det väl inte mycket att göra. Utan bara hoppas på att det inte kommer bli ett problem.

Uppfödaren är en annan historia, (vet inte hur mycket man ska skriva ut här egentligen men Doris heter ju egentligt något annat så vill man veta mer kan man ju höra av sig via PM). Uppfödare. imponerade väl inte på mig idag. Jag hade väl velat höra "men nej va tråkigt, då är det bäst vi kontrollerar syskonen och mamman riktigt noga" (något som min veterinär rekommenderade för att ta reda på hur ärftligt just denna sort är)
Istället sa hon " jaha, ja de har ju alla hundar och nu har du väl slagit ut hundens immunförsvar med allt antibiotika" jag svarade då att ja men första utbrottet syndes på söndagen och hon fick första atibiotika kuren på måndag kväll. Varav denne svara "ja men hon har ju fått antibitika tidigare"
jag- "öh ah det har hon visserligen men för flera månader sedan, jag tror ju dock inte att det är ett sammanträffande att hon skadar sig på fredag och får utbrott på söndagen eftersom försvagat immunförsvar och stress är utlösande faktorer och såret hade ju då blivit ordentligt infekterat"
uppfödaren -"ja det är ju antibiotikan så du får ju hitta andra behandlings sett för henne"
(Va ska jag göra? Behandla med naturläkemedel när hon får en infektion?)

Vidare menade uppfödaren att denne skulle kolla upp om doldafelförsäkringen täckte men det verkade konstigt. Men Folksam (mitt försäkringsbolag) sa att den skulle göra det upp till ett år och på Agrias ( uppfödarens försäkring) hemsida står det att de är doldafelförsäkring som gäller upp till tre år vid Demodex så oavsett borde de ju täcka men uppfödaren skulle iaf kolla upp med sin handläggare och återkomma....
 
Fy vad hemskt att det har blivit så för er.
Uppfödaren borde ta ansvar och hjälpa er och stötta ekonomiskt och känslomässigt.

Hoppas verkligen att er lilla valp blir bra.

Ja känslomässigt provar uppfödaren stötta men det är svårt att acceptera när det är så mycket annat och så fort det blir tal om ekonomi eller att uppfödaren själv kan ha ett ansvar blir det tvärnit med alla samtal :(
 
Tack alla för de vänliga orden.
Jag tog och ringde pappa och pratade ( föräldrar är bra även i vuxen ålder) så han gav mig lite tips och råd hur jag ska gå vidare om jag inte får den respons jag vill ha. Så nu känns det som att jag kanske har en plan iaf :) jag skrev även ut på uppfödarens FB grupp att Doris hade fått utslag av Demodex till de övriga kullsyskonen....
 
Näh veterinären va väldigt noga ned att säga att han inte kunde avgöra hur mycket det kommer påverka eftersom det är en pågående process just nu så det beror väl på hur utbrett det blir :( det sitter ju på en led men en naturligt ganska stel del av leden så med en skopa tur kommer det inte märkas av annat än utseende mässigt. Men han ska kolla på benet igen om en månad när vi endå gör en återbesök för demodexen. Just nu lät det väl som 50/50 det kan vara på bättringsvägen och då kan det till och med gå tillbaka något under det kommande året men det kan fortfarande vara växande också. Och då kommer vi skicka iväg bilder för koncelation vad jag förstod det som men hur som finns det väl inte mycket att göra. Utan bara hoppas på att det inte kommer bli ett problem.

Uppfödaren är en annan historia, (vet inte hur mycket man ska skriva ut här egentligen men Doris heter ju egentligt något annat så vill man veta mer kan man ju höra av sig via PM). Uppfödare. imponerade väl inte på mig idag. Jag hade väl velat höra "men nej va tråkigt, då är det bäst vi kontrollerar syskonen och mamman riktigt noga" (något som min veterinär rekommenderade för att ta reda på hur ärftligt just denna sort är)
Istället sa hon " jaha, ja de har ju alla hundar och nu har du väl slagit ut hundens immunförsvar med allt antibiotika" jag svarade då att ja men första utbrottet syndes på söndagen och hon fick första atibiotika kuren på måndag kväll. Varav denne svara "ja men hon har ju fått antibitika tidigare"
jag- "öh ah det har hon visserligen men för flera månader sedan, jag tror ju dock inte att det är ett sammanträffande att hon skadar sig på fredag och får utbrott på söndagen eftersom försvagat immunförsvar och stress är utlösande faktorer och såret hade ju då blivit ordentligt infekterat"
uppfödaren -"ja det är ju antibiotikan så du får ju hitta andra behandlings sett för henne"
(Va ska jag göra? Behandla med naturläkemedel när hon får en infektion?)

Vidare menade uppfödaren att denne skulle kolla upp om doldafelförsäkringen täckte men det verkade konstigt. Men Folksam (mitt försäkringsbolag) sa att den skulle göra det upp till ett år och på Agrias ( uppfödarens försäkring) hemsida står det att de är doldafelförsäkring som gäller upp till tre år vid Demodex så oavsett borde de ju täcka men uppfödaren skulle iaf kolla upp med sin handläggare och återkomma....

:confused:
Hur menar hon att antibiotikan orsakat demodexen? Det finns vissa kopplingar till försvagat immunsystem pga antibiotika, men då är det vissa virus (demodex är dessutom en parasit) som inte får lika stark respons pga att man har ihjäl även goda bakterier i tarmfloran och vissa av dessa har en del i responsen mot vissa virus (okänt hur, så vitt jag vet). Antibiotika "dödar" inte själva immunförsvaret, dock. :crazy:

Man kan kanske tänka sig en teoretisk koppling där immunförsvaret generellt lugnar ner sig pga att det får hjälp att bekämpa infektionen (som var anledningen till antibiotikan om jag minns rätt?), och om man låtit infektionen härja fritt så hade immunförsvaret varit generellt mer aktivt, men det skulle jag kalla minst sagt långsökt och det är ju inte som att det varit något positivt att inte ingripa mot infektionen!

Jag tycker det låter som att hon är heeeeeeeeeeeelt ute och cyklar, antibiotika är inte immunsuppressivt så vitt jag vet. :cautious:
Lämnar dock öppet för att jag har fel, det finns tack och lov andra här med bättre medicinsk kunskap än jag! Men tills vidare säger jag att det där faktiskt är nonsens...
 
Ja känslomässigt provar uppfödaren stötta men det är svårt att acceptera när det är så mycket annat och så fort det blir tal om ekonomi eller att uppfödaren själv kan ha ett ansvar blir det tvärnit med alla samtal :(
Mycket fult av uppfödaren att inte ta ansvar ekonomiskt
Ni har så klart fäst er och älskar valpen, det vet ju uppfödare om.
Om jag hade varit i din sits hade jag kontaktat skk för att få råd
 
Skador kan knappast uppfödaren stå till svars för, även om det är fruktansvärt tråkig sits ni står i. Demodex tillhör däremot dolda-fel om ni väljer att behandla det.
 
Skador kan knappast uppfödaren stå till svars för, även om det är fruktansvärt tråkig sits ni står i. Demodex tillhör däremot dolda-fel om ni väljer att behandla det.

Näh skadorn har inget med uppfödaren att göra, navelbråcket och Demodexen är det som diskuteras med uppfödaren.

Demodexen är under behandling och har ju även kostat och kommer att kosta i veterinärkostnader.
Navelbråcket har jag valt att inte gör något åt utan det är endast avelsvärdet som enligt mig är kraftigt påverkat men uppfödaren anser inte det eftersom det är så litet
 
Näh skadorn har inget med uppfödaren att göra, navelbråcket och Demodexen är det som diskuteras med uppfödaren.

Demodexen är under behandling och har ju även kostat och kommer att kosta i veterinärkostnader.
Navelbråcket har jag valt att inte gör något åt utan det är endast avelsvärdet som enligt mig är kraftigt påverkat men uppfödaren anser inte det eftersom det är så litet[/

Tycker uppfödaren att Demodexen inte heller påverkar avelsvärdet för typ hela kullen, inte bara din hund? En hund utan nedärvda brister i immunförsvaret kan få symptom på Demodex vid kortisonbehandling, men inte annars. Hoppas att ni får bukt med problemen, och att hunden får vara hyfsat frisk och skadefri i fortsättningen!
 
Tycker uppfödaren att Demodexen inte heller påverkar avelsvärdet för typ hela kullen, inte bara din hund? En hund utan nedärvda brister i immunförsvaret kan få symptom på Demodex vid kortisonbehandling, men inte annars. Hoppas att ni får bukt med problemen, och att hunden får vara hyfsat frisk och skadefri i fortsättningen!
Antagligen inte eftersom "jag har förstört immunförsvaret på Doris med antibiotika" (som hon fick första gången därför att hon fick en mystiskt infektion isvansen som vi inte vet vad den kom i från) och alla hundar har Demodex.... :(
 
Antagligen inte eftersom "jag har förstört immunförsvaret på Doris med antibiotika" (som hon fick första gången därför att hon fick en mystiskt infektion isvansen som vi inte vet vad den kom i från) och alla hundar har Demodex.... :(
Uppfödaren har rätt i att alla hundar har Demodex, men det är ju välkänt att bara hundar med dåligt immunförsvar får symptom eller lider av Demodex, och att det är därför sådana hundar (eller nära släktingar), inte ska användas i avel. Fråga din veterinär vad denne tänker om teorin att förstöra immunförsvaret med antibiotika, så att du kan diskutera med uppfödaren. Som sagt, hoppas att det ordnar sig för Doris.
 
Uppfödaren har rätt i att alla hundar har Demodex, men det är ju välkänt att bara hundar med dåligt immunförsvar får symptom eller lider av Demodex, och att det är därför sådana hundar (eller nära släktingar), inte ska användas i avel. Fråga din veterinär vad denne tänker om teorin att förstöra immunförsvaret med antibiotika, så att du kan diskutera med uppfödaren. Som sagt, hoppas att det ordnar sig för Doris.
Har redan pratat med veterinärerna om det och han menade att teoretiskt sett kan det visst ha en liten inverkan till utbrottet men inte pga förstört immunförsvar utan mer pga att det vart mycke små saker på samma gång och vad jag förstod det så kan man absolut inte koppla till antibitika som hon ätit för flera månader sedan
 
Näh skadorn har inget med uppfödaren att göra, navelbråcket och Demodexen är det som diskuteras med uppfödaren.

Demodexen är under behandling och har ju även kostat och kommer att kosta i veterinärkostnader.
Navelbråcket har jag valt att inte gör något åt utan det är endast avelsvärdet som enligt mig är kraftigt påverkat men uppfödaren anser inte det eftersom det är så litet
Då ska du absolut ta upp detta om demodexen om ni valt att behandla den - både veterinärbesök och kostnad för medidicn ska du få ersättning för. Har uppfödaren en dolda-fel försäkring så är det en baggis för denne att fixa det (har själv gjort för just demodex en gång i tiden). Har denne inte doldalfel försäkring så får uppfödaren betala för det själv....
 
Mycket fult av uppfödaren att inte ta ansvar ekonomiskt
Ni har så klart fäst er och älskar valpen, det vet ju uppfödare om.
Om jag hade varit i din sits hade jag kontaktat skk för att få råd
Vad ska uppfödaren ta ansvar för ekonomiskt? Att valpen råkar ut för än det ena än det andra? Det står ju i texten att uppfödaren ska kolla sin doldafel försäkring ang demodexen,och det vet jag av erfarenhet att bara vissa bolag täcker,bla Agria,if och något täckte det om dom fiuck det i vuxen ålder,det is valp har borde vara juvenil och den växer bort och är oftast utlöst av könsmognad 5-11 mån.
 
Då ska du absolut ta upp detta om demodexen om ni valt att behandla den - både veterinärbesök och kostnad för medidicn ska du få ersättning för. Har uppfödaren en dolda-fel försäkring så är det en baggis för denne att fixa det (har själv gjort för just demodex en gång i tiden). Har denne inte doldalfel försäkring så får uppfödaren betala för det själv....

Fast det är det som är så konstigt. Uppfödare har en doldafelförsäkring men verkar inte riktigt vilja erkänna att det ska gå på den som ett ärftligt fel? Så imorse när jag ringde uppfödare skulle denne kolla med sin privata handläggare och återkomma, handläggare skulle vara jätte lätt att få tag på så uppfödare skulle ringa eller smsa på en gång så jag kunde skicka in papprena idag. Men har inte hört nått än...... Har jag inte hört nått innan söndag ringer jag den andra kennelägaren och ser vad hen säger. (En kennel men 2 olika familjer)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 184
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 108
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 820
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp