Valpen Doris

Men alltså, va? Varför vill du "inte få det att låta som att dom lurat" dig när du visste att de gjort det? Om jag köpt en hund till avel och uppfödaren medvetet sålt mig en hund som inte går att använda till avel hade jag varit vansinnig!! Både på mig själv som inte varit mer noggrann och med uppfödaren som är en rövhatt. (att man aldrig vet om hunden går att använda till det är en annan sak, här visste hen ju att hunden inte går att använda till det!) Och varför är du så mån om att ha kvar en god relation med en sådan uppfödare? :confused: Och varför tar du en sådan diskussion på fb-chatten??

I övrigt beklagar jag all otur med valpen, och jag förstår att du inte vill lämna tillbaka den vid det här laget.

Därför att jag inte viste om dom faktiskt lurat mig, papperna är prickfria och inget talade för att dom viste om bråcket (hade veckan innan rekommenderat mig att ta en extra avelsförsäkring och tänkte ju själv använda hunden i avel).

Hur menar du att jag skulle ha varit mer noggrant? Jag köpet valp efter hundar som är besiktad UA och klarat rasens hälsotester. Valpen själv är besiktad UA. Och uppfödarna är en erkänd kennel som tillhör en av de störta och aktivaste just nu i Sverige?

Jag kunde visserligen ha farit de 200 milen för att kollat på valpen men hon var redan leveransklar när detta bestämdes och hunden leverardes sedan hem till mig av olika människor (uppfödare 1 körde henne till uppfödare 2 som körde henne till mina föräldrar där jag sedan hämtade henne)

Att jag frågade om det på FB var en ren tillfällighet men som jag inte tror gör verken från eller till.
Jag vill ha kvar relationen med uppfödarna därför att för mig är det trotsallt värdefullt att fara på kennelläger mm
 
Uppdatering
I förrgår slog Doris upp svansen så det blödde rejält... Vet sa att vi ändå ska avvakta tills måndag och se hur såret ser ut då.

Dock tycker jag att badaget känns varmt nu....... Hon går ju på antibiotika och har bakteriebindande kompresser så hur troligt är det att såret har blivit infekterat igen då?
Det kanske är bara jag som inbillar mig för hon är nog inte varmare där än på tex magen eller tassarna där der faktiskt också är hårlöst men ja vet inte känns som om svansen borde vara hyfsat varm om det ska kännas igenom plåstret?
Borde jag ringa vet igen?
 
När boxern slog upp svansen upprepade gånger så lindade vi hela svansen från topp till botten, sedan ett par varv runt midjan och så svansen igen. Vi fick ha bandage till och från i flera månader innan det blev bättre. Tyvärr slog hon i så pass dant att toppen idag är "död", händer att hon fortfarande slår i och blodar ner från golv till tak.
 
Så börjar vi igen då :(

Var ute på kvällspromenad när Doris måste ha skurit upp sig på något i snön vid sidan av vägen. Bakbenet är uppskuret strax under leden och vi fick fara direkt till veterinären nu ikväll som har sytt ihop henne med ca 8 stygn.

Vet ni jag fixar inte när Doris gör sig illa. Jag fick flera gånger gå ut från rummet eftersom magen vände sig ut och in när jag såg veternären greja med såret. Jag har aldrig varit de minsta känslig för blod men de va som att de va jag själv som gjort mig illa. Jag svettades, mådde illa och hade så sjukt ont i magen att jag kunnat tuppa av(men det gör jag aldrig).

Gör de ont på henne gör de så sjukt ont i mig :(
 
Så börjar vi igen då :(

Var ute på kvällspromenad när Doris måste ha skurit upp sig på något i snön vid sidan av vägen. Bakbenet är uppskuret strax under leden och vi fick fara direkt till veterinären nu ikväll som har sytt ihop henne med ca 8 stygn.

Vet ni jag fixar inte när Doris gör sig illa. Jag fick flera gånger gå ut från rummet eftersom magen vände sig ut och in när jag såg veternären greja med såret. Jag har aldrig varit de minsta känslig för blod men de va som att de va jag själv som gjort mig illa. Jag svettades, mådde illa och hade så sjukt ont i magen att jag kunnat tuppa av(men det gör jag aldrig).

Gör de ont på henne gör de så sjukt ont i mig :(

Det är jättevanligt att man reagerar så, även om man är världens tuffing och egentligen inte är störd av vare sig blod eller annat läskigt! Om det går (om man hinner, nån kan ställa upp, osv) är det bra att ta med någon kompis, släkting eller liknande som kan stanna med hunden när veterinären ska göra de värsta bitarna om man har sådana problem. Annars blir det så lätt att man fastnar i en negativ spiral där man blir besviken på sig själv som inte kan fokusera 100% på hundens bästa, den extra spänningen gör att man mår ännu sämre, och så reagerar man ännu starkare och blir ännu mer besviken på sig själv, och så är spiralen igång...

Det är jättestarkt att klara av det själv också, men det är ingen svaghet att ha någon annan som kan stanna med hunden medan man tar några djupa andetag och försöker lugna ner sig. Man slipper känna att man "sviker" hunden om man vet att någon annan är med den, och då funkar man dessutom ofta bättre själv också. :)
(För det mesta reagerar man bara såhär med just sin egen hund, så man kan "byta hund" med varandra i sådana här lägen.)

Men det är hemskt! Och ni har verkligen fått er beskärda del ser jag... Hur gammal är Doris nu? Förhoppningsvis börjar kanske värsta olycksfågelfasen dra mot sitt slut snart, och hon blir mer medveten. Åtta stygn låter ju som ett rejält sår, men det var "bara" ett köttsår hoppas jag? Inga problem med leden eller liknande? Snö är ruskigt lurigt, så mycket kan gömma sig under ytan... :(

Förhoppningsvis blir hon snabbt bättre den här gången också, det gick ju trots allt bra med svansen till slut! :up:
 
Tack för de omtänksamma orden. Jag hade min mamma med mig som känner hunden väl men jag kan bara tänka att jag måste vara där. Tror den känslan blev värre efter att jag lämnat min förra tik hos veterinären för att köra min pappa på sjukhuset. Hon var sövd ( eller hon hade fått kraftigt lugnande eftersom hon skulle röntga ryggen) och skulle int få uppvaktning först jag kom tillbaka, trots detta börjar hunden att prova slita sig upp från båren när hon hör mig komma tillbaka. Så jag är som helt övertygad om att de märker om man försvinner trots att de verkar sova.

Men ja jag fick gå ut flera gånger för att inte kräkas där jag stod.
Doris är 7 månader nu :heart underbara lilla varelse som förgyller varje dag i mitt liv.
 
Men jösses, stackars lilla oturs-Doris! :( Hoppas verkligen hon får vara frisk och kry nu! Ibland är det som att när de väl börjar skada sig så bara fortsätter det.. men snart är hon lite äldre och förståndigare.

Gällande navelbråcket så är det väldigt fult hanterat av din uppfödare. Min valp har också ett litet bråck på naveln, nästan bortväxt nu och det är så litet att veterinären inte ens såg det vid valpbesiktningen. Ändå ringde min uppfödare och informerade om bråcket innan köp så att jag skulle kunna ha möjlighet att ångra köpet, och jag fick också inskrivet i köpeavtalet att eventuella operationer eller andra veterinära behandlingar på grund av bråcket kommer att bekostas av uppfödaren (då det ju tyvärr inte går på försäkringen). Det är ju en absolut självklarhet att uppfödarna informerar om allt kring den valp man ska köpa, speciellt sånt som kan påverka hälsan.
 
Och idag hade infektionen kommit som ett brev på posten :banghead: inte konstig egentligen eftersom det är stört omöjligt att hålla förbandet torrt när de är en meter snö utanför dörren....

Fy fabian vad det luktade när jag skulle byta det idag. Så nu är det till att plasta in benet ordentligt varje gång hon vill gå ut pluss antibiotika och bakteriebindande kompresser. 300 kr kostade dagens apotekbesök, jag som inte fick någon lön denna månad (glapp mellan avslutade studier och lön från fast anställning) så mediciner och veterinärkostnader svider ordentligt när man själv lever på sambon :(
 
Vet inte om det fortfarande är någon som följer tråden men här kommer uppdatering.

Såret vart somsagt infekterat och i måndags var sista dagen för antibiotikan men det har då uppstått en konstig hård svullnad ovanför stygnen. Vet. vet inte vad svullnaden kan vara för något, han menar på att eftersom svullnaden är så hård är det som att svullnaden sitter på själva skelettet(?!). Mer antibotika och anti inflamatoriskt skrevs ut i går så nu väntar vi bara.....
Benet hettar fortfarande, jag vet inte hur länge man ska vänta med att ta kontakt igen? Vet. sa att vi skulle avvakta 10 dagar men vet inte om jag vill vänta så länge om det inte blir snabb bättring?
Blir det ingen bättring känns det som att jag vill fara in till klinik med henne så dem kan kolla ordentligt vad som pågår. Inte för att jag vill tvivla på vår gamla distriktsveterinär men ja....

Vad skulle ni gjort?
 
Vet inte om det fortfarande är någon som följer tråden men här kommer uppdatering.

Såret vart somsagt infekterat och i måndags var sista dagen för antibiotikan men det har då uppstått en konstig hård svullnad ovanför stygnen. Vet. vet inte vad svullnaden kan vara för något, han menar på att eftersom svullnaden är så hård är det som att svullnaden sitter på själva skelettet(?!). Mer antibotika och anti inflamatoriskt skrevs ut i går så nu väntar vi bara.....
Benet hettar fortfarande, jag vet inte hur länge man ska vänta med att ta kontakt igen? Vet. sa att vi skulle avvakta 10 dagar men vet inte om jag vill vänta så länge om det inte blir snabb bättring?
Blir det ingen bättring känns det som att jag vill fara in till klinik med henne så dem kan kolla ordentligt vad som pågår. Inte för att jag vill tvivla på vår gamla distriktsveterinär men ja....

Vad skulle ni gjort?
Men fyyy vilken otur nu haft! Jag hade absolut ringt vet igen, hellre en gång för mycket. I ditt läge hade jag nog faktiskt också velat åka till klinik för att kolla upp "svullnaden" ordentligt. Ev ultraljud eller röntgen för att se vad det är.
Hoppas verkligen att lilla Doris blir frisk snart och får förbli så med!
 
Åk in med hunden på klinik och få det ordentligt kollat! Det ska inte vara sådär.

I övrigt ser jag ingen anledning att hålla en god relation med någon som har sålt en hund till fullpris till något den inte går att använda till. Din hund har navelbråck, den går inte att använda i seriös avel även om hanen är aldrig så frisk. Jag är så trött på alla dessa "seriösa" uppfödare som snackar så sabla mycket skit och slår i sina köpare än det ena, än det andra. :mad:
 
Ringde och ska få fara in på direkten.

Men självklart ska de strula mer. På söndagen efter att hon gjort sig illa såg jag att hon hade ett rött typ skrapsår presis vid ögat. Trodde då att hon varit för ivrig när hon skulle hoppa in i bilen och slag i buren på nåttvis och redan på måndag såg de inte lika rött ut. På torsdagen märkte jag att såret åter va rött och svullet. Började då misstänka att det kanske inte var ett vanligt skrapsår men hon hade ju haft tratt och legat i bilen mycket så tänkte att det kan ju vara så att hon gör något när hon ligger i bilen så börjar hålla mer koll på såret som efterdet läkte ihop fint tills idag......... Nu har hon fått en likadant skrapsår nedanför det andra ögat!?
Eftersom jag är hemma och förkyld så har har hon de senaste dygnet inte legat i bilen, inte haft tratt, och inte haft något halsband. Hon har dessutom mest legat i sängen och tröstat en snorande matte så jag är ganska säker på att hon inte lyckats åstadkomma detta själv :(

Alltså vad är det som är fel på min hund? :cry:
 
Tror ja ger upp nu...... Svullnaden visade sig vara pålagringar som uppstått pga skadan. Snittet har varit djupare än vad distriktsveterinären såg så benhinnan var skadad och den har därför i sin tur då trott att benet varit skadad och därför har det blivit pålagringar.

"Skavsåren" runt ögonen visade sig vara Demodex, ärftlig parasit oftast från mammans sida.......
 
Tror ja ger upp nu...... Svullnaden visade sig vara pålagringar som uppstått pga skadan. Snittet har varit djupare än vad distriktsveterinären såg så benhinnan var skadad och den har därför i sin tur då trott att benet varit skadad och därför har det blivit pålagringar.

"Skavsåren" runt ögonen visade sig vara Demodex, ärftlig parasit oftast från mammans sida.......
Men sluta!!! Vilken otur ni har!
 
Tror ja ger upp nu...... Svullnaden visade sig vara pålagringar som uppstått pga skadan. Snittet har varit djupare än vad distriktsveterinären såg så benhinnan var skadad och den har därför i sin tur då trott att benet varit skadad och därför har det blivit pålagringar.

"Skavsåren" runt ögonen visade sig vara Demodex, ärftlig parasit oftast från mammans sida.......
Näää vad tråkigt!!:(
 
Alltså... näe vilken jäkla trist start för er :(


Tror ja ger upp nu...... Svullnaden visade sig vara pålagringar som uppstått pga skadan. Snittet har varit djupare än vad distriktsveterinären såg så benhinnan var skadad och den har därför i sin tur då trott att benet varit skadad och därför har det blivit pålagringar.

"Skavsåren" runt ögonen visade sig vara Demodex, ärftlig parasit oftast från mammans sida.......
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 791
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 184
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 105
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 820
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp