Valpen Doris

Vad ska uppfödaren ta ansvar för ekonomiskt? Att valpen råkar ut för än det ena än det andra? Det står ju i texten att uppfödaren ska kolla sin doldafel försäkring ang demodexen,och det vet jag av erfarenhet att bara vissa bolag täcker,bla Agria,if och något täckte det om dom fiuck det i vuxen ålder,det is valp har borde vara juvenil och den växer bort och är oftast utlöst av könsmognad 5-11 mån.
Tror @AliceZeta syftade på navelbråcket.

Uppfödaren har Agria och dem ska ersätta (ringde dit själv) men uppfödaren ringde aldrig tillbaka och jag måste få uppgifter av uppfödaren för att kunna nyttja försäkringen
 
Dåligt av uppfödaren att inte skriva in försäkringsnummret i köpeavtalet, fast du borde kunna få det av Agria.
Min valpköpare hann o få tag i försäkringsbolaget innan mig och hon fick uppgifterna hon behövde då hon inte hade köpeavtalet med till vetten.
 
Dåligt av uppfödaren att inte skriva in försäkringsnummret i köpeavtalet, fast du borde kunna få det av Agria.
Min valpköpare hann o få tag i försäkringsbolaget innan mig och hon fick uppgifterna hon behövde då hon inte hade köpeavtalet med till vetten.

Jasså? När jag talade med agria så frågade jag om uppfödaren kunde hindra mig från att använda försäkringen och fick till svar att hon kunde försvåra det eftersom jag va tvungen att få alla uppgifter av henne och att om hon vägrade skulle jag kontakta skk
 
Ja fast det pratade jag ju med uppfödaren om direkt jag upptäckte de och men denne ansåg somsagt att de var för litet för att de skulle inverka = ingen kompensation och vad jag förstod kunde jag acceptera eller lämna tillbaka valpen eftersom dem inte är skyldig att göra avdrag på priset
 
vad jag förstod kunde jag acceptera eller lämna tillbaka valpen eftersom dem inte är skyldig att göra avdrag på priset

Precis, man har som uppfödare ingen skyldighet att göra avdrag för bråck, bettfel, färgfel osv men de allra flesta gör det och väldigt få myglar med att undanhålla sådan information från en köpare och som sagt så ska det stå i veterinärintyget.

Sen är det ju också så att på en del valpar med små bråck eller små bettfel vid 8 veckor att det växer de bort, men jag ger avdrag för sådant eftersom det inte finns någon garanti för att det gör det.

Sålde i senaste kullen en valp för halva priset just pga bettfel och det var såpass påtagligt att det gick att säga redan då att det aldrig skulle växa bort och även om nu ägaren inte är intresserad av avel eller utställning och hunden fungerar utmärkt som jakt och sällskapshund vilket den är köpt för, så har ju hunden tappat sitt avelsvärde och för mig är det en självklarhet att både upplysa om felet, tala om värsta tänkbara scenario och dra av ordentligt på priset.

Att undanhålla och förminska ett fel och mena på att det inte spelar nån roll = oseriöst så det sjunger om det!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 176
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 817
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp