Bukefalos 28 år!

Sv: SlavlÖn

Fortfarande så jobbar jag INTE kvar som hästskötare utan studerar.

Men många tycker att 4800 är mycket kvar när boende och stallplats är betalat.

På 4800 ska du betala skoning för hästen ev utrustning om det behövs, både till en själv och hästen.
Du ska ha mat på bordet för det bekostade vi själva, ingick inte mer än fika mitt på dagen. har man bil ska även den undehållas, försäkringar på både bil och häst. Bensinpengar...jaa så mkt pengar blir inte över till annat :mad:

För så många timmar man jobbar och så lite man får ut så är det absolut INTE rimligt.

skulle jag jobbat 40 tim/veckan som på ett vanligt jobb och fått 6000 innan skatt på lönebeskedet skulle det betyda att jag inte tjäna mer än 37 kr i timman! 37 kr i timmen
Men i själva verket tjänade jag ca 20 kr timman om jag jobbade alla dagar under en månad och var ledig en helg....det är ju pinsamma uträkningar.

Som sagt boende har man inte heller valt själv och när man bor på gården så vet dom att man ofta är hemma och ber om hjälp.

Det hade fortfarande varit bättre med en riktig lön och själv fått bestämma boende etc:grin:

Men alla som jobbar på fabrik kan få ett rum inne på fabriksområdet så bakas det in i lönen...
 
Senast ändrad:
Sv: SlavlÖn

Det är fortfarande upp till dig att acceptera en sån anställning eller ej. Du är inte tvingad att ta jobbet.

utöver det så nej, det är inget välbetalt jobb, det har jag redan kommenterat, i kombinationen med vad jag tycker om såna anställningsförhållanden, svartjobb i allmänhet, samt kvantiteten på utbildningar där det finns för mycket utbildade i förhållande till efterfrågan om vi pratar vita jobb.
 
Sv: SlavlÖn

Det är fortfarande upp till dig att acceptera en sån anställning eller ej. Du är inte tvingad att ta jobbet.

utöver det så nej, det är inget välbetalt jobb, det har jag redan kommenterat, i kombinationen med vad jag tycker om såna anställningsförhållanden, svartjobb i allmänhet, samt kvantiteten på utbildningar där det finns för mycket utbildade i förhållande till efterfrågan om vi pratar vita jobb.

Fortfarande så jobbade jag VITT och jag var tvungen att ta det jobbet, antingen ta det och få ha kvar hästen eller göra mig av med den och bo hemma hos mina föräldrar. För jag jobbade på ett välbetalt jobb men fick gå pga av krisen som drabbade hela Sverige och var tvungen att hitta en lösningen för att klara av mina utgifter.:mad:

Sen var jag ung och dum men jag kan garantera att det fanns inga andra jobb att få inom så kort tid...

Fortfarande så måste man väl kunna göra något för att förbättra arbetsförhållanden för oss också? :confused:
 
Sv: SlavlÖn

Jamen det är ju det jag säger. Skippa offer mentaliteten och sitt inte bara i trådar och klaga. skriv och ring och fråga utbildnings och gransknings nämnden, regeringen och hela kittet, hur de har tänkt runt systemet och hur det funkar när de öppnar kranen och godkänner nya utbildningar hela tiden samtidigt.

Nu var ju ditt vitt, okej, men du hade väl tjänat mer på att stämpla i princip, om det nu inte vore för uppehället av hästen.... jag förstår att du var desperat, men samtidigt så händer ju inget om man bara sinsemellan diskuterar hur kasst det är - ifrågasätt där det händer på riktigt och där problemet bottnar. Det finns ingen lösning på problemet så länge folk fortsätter att acceptera jobb på premisser som inte är vettiga, och marknaden är överfull av utbildat folk som vill ha jobb inom den bransch de är utbildade som det nu är i hästbranschen.
 
Sv: SlavlÖn

Innan man klagar kanske det kan vara bra att få lite mer kött på benen och man vet vad man pratar om, åtminstone om man nu skulle sätta sig och skriva eller ring till dom nissar som styr :(

Jag har länge velat göra något åt det, men inte vetat hur jag ska gå till väga för att det ska kunna ske någon förändring...
 
Sv: SlavlÖn

Ja det kan jag förstå, men samtidigt är det ju inte direkt dagsnyheter att branschen fungerar såhär.

Jag blir bara frustrerad över mentaliteten, då branschen sett ut såhär sen årtionden tillbaks, men inget händer, snarare tvärtom - staten bara startar ännu fler utbildningar, trots att förhållandena knappast blivit bättre, än mindre att efterfrågan granskats i förhållande till utbildningarna.

det krävs ju inga särskilda tjusiga ordalag för att redogöra för läget. det har många gjort redan dessutom, så snarare är det väl bara att fler gör sig hörda som behövs, för att understödja det som redan konstaterats, dvs att tillräckliga volymer ifrågasätter för att det ska börja väga tyngre.
 
Sv: SlavlÖn

kl

Skulle inte säga slavlön men däremot slavarbete med de tiderna. Skulle vara skitglad om jag hade så mkt kvar efter häst och bostaden var betald. De är mer än vad jag har kvar efter min lägenhetshyra är betald och då ska jag leva på det och betala stallhyra och allt runt hästen.

Tyvärr så är det mkt utnyttjning och urusla löner speciellt på ridsidan. Hörde tom om ställen där man får betala för att komma och jobba fast de kallar det utbildning:cool:
 
Sv: SlavlÖn

För några år sen tröttnade jag och pratade med skatteverket. De hade då en drive mot frisörer eller om det var restauranger när det gällde svartjobb. Mitt tips var att ha en drive mot hästanläggningar/stall eftersom tom "kända" tränare/ryttare har svartjobb.
Tyvärr fick jag inte genom förslaget.
 
Sv: SlavlÖn

Fortfarande så jobbade jag VITT och jag var tvungen att ta det jobbet, antingen ta det och få ha kvar hästen eller göra mig av med den och bo hemma hos mina föräldrar. För jag jobbade på ett välbetalt jobb men fick gå pga av krisen som drabbade hela Sverige och var tvungen att hitta en lösningen för att klara av mina utgifter.:mad:

Sen var jag ung och dum men jag kan garantera att det fanns inga andra jobb att få inom så kort tid...

Fortfarande så måste man väl kunna göra något för att förbättra arbetsförhållanden för oss också? :confused:

Fast det är ju ingen RÄTTIGHET att ha häst! Om du övervägde alternativen och valde att ha kvar hästen så är det ditt beslut, knappast något som någon annan har skyldighet att hjälpa dig med.
Du kan ju aldrig gå till någon arbetsgivare och motivera höjd lön pga privata utgifter...
Så funkar det inte, man får lön efter kompetens och i detta fall även efterfrågan på hästservicetjänster.

Så får man rätta munnen efter matsäcken helt enkelt.
Hästhobbyn är DYR med stort D och det verkar som att många tycker att om de själva inte har råd med sin hobby så ska andra betala för den. Stallägare, staten etc.

Vi kan ta ett räkneexempel.
Säg att du som hästägare har följande utgifter per månad:

Hyra för bostad: 3000
Stallplats för hästen: 3500 (inklusive foder etc)
Bilförsäkring: 300
Bensin/diesel: 2000
Fordonsskatt: 200
Mat: 1500
Kläder: 500
El/vatten: 300
Sjukförsäkring: 300
Telefon: 500
Avgift A-kassa: 200

Summa för att bara hålla en häst och sig själv vid liv: 12300 kronor
Vilket innebär att du måste ha en månadslön motsvarande 18358 kronor per månad innan skatt.

Ska du dessutom träna och tävla hästen får du lägga på ca 1000 kronor för träning och 1000 kronor för tävling samt 1000 kronor för extra bensinpengar och kostnad för att hyra/avb. en hästtrailer.
Då ökar utgifterna med 3000 kronor vilket innebär att du måste ha en månadslön på ca 22835 kronor innan skatt.

Om hästen dessutom blir sjuk och du inte vill hamna hos kreditföretagen när du ska betala veterinärräkningen så måste du ha en försäkring som täcker vilken kostar mellan 500-1200 kronor per månad. Då landar vi på en månadslön motsvarande ca 24626 kronor innan skatt.

24626 kronor behöver du ha i månadslön för att klara de mest basala utgifterna som hästägare. Då har du ingen marginal om du skulle behöva göra andra inköp såsom reservdelar till bilen, hästutrustning som måste bytas ut/repareras (täcken, grimmor, sadlar etc etc).

Hade jag gjort en kalkyl hade jag lagt till kostnad för detta om ca 1000 kronor per månad då bara ett hästtäcke kostar väldigt mycket pengar. Om jag sedan vill göra något annat i mitt liv än att hänga i stallet varenda dag, t.ex gå på bio eller ta en fika med mina vänner. Ja då får jag lägga till ytterligare 2000 kronor.

Slutligen hamnar jag på en summa på 29104 kronor för att kunna leva ett hyfsat normalt liv trots att jag är hästägare.
Handen på hjärtat, hur många tjänar dessa summor per månad? I hästbranschen?? Knappt någon skulle jag säga...

Tittar man på kostnaderna jag specat så är de inte speciellt högt räknat heller utan ganska normalt.
Man måste inse att hästhobbyn är svindyr rent utsagt och den är absolut ingen rättighet, inte ens om du utbildat dig inom ett yrke i branschen.

Så jag ställer mig lite frågande till din kommentar ovan...
Alla branscher blev inte drabbade av krisen då den mest slog mot fordonsindustrin, har en släkting som jobbar på en stor elektronikkedja där de har rekryterat på de flesta orter i hela Sverige under hela krisen...
Så att det bara fanns hästjobb tror jag inte på alls, det låter i mina öron som att det var antingen bekvämt eller att du faktiskt ville jobba på ett hästrelaterat arbete.

Man kan heller inte klandra staten/regeringar etc för att man gått en utbildning som inte genererar jobb efter avslutande. Lite måste man tänka själv också och lyfta näsan mot horisonten inte bara springa och gömma sig under det statliga paraplyet när det börjar regna och bli förbannad när inget paraply erbjuds... Vi har alla ett samhällsansvar vilket innebär att i möjligaste mån inte vara en börda för samhället. Sedan kan naturligtvis livs- och peronkriser och i någon mån finanskriser drabba vem som helst. Då går normalt sett vårat trygghetssystem in och stöttar. Men att utgå från att man alltid har alla rättigheter att göra som man själv vill och inga skyldigheter att tänka efter innan man kastar sig ut i något är helt fel och faktiskt ganska oansvarigt.
 
Sv: SlavlÖn

För några år sen tröttnade jag och pratade med skatteverket. De hade då en drive mot frisörer eller om det var restauranger när det gällde svartjobb. Mitt tips var att ha en drive mot hästanläggningar/stall eftersom tom "kända" tränare/ryttare har svartjobb.
Tyvärr fick jag inte genom förslaget.


Här hade vi en känd ryttare som blev rapporterad till facket för några år sen pga de anställdas anställningsvillkor och arbetstider. Detta togs på största allvar och det blev blockad. så att tänka att det inte görs ngt tycker jag inte man skall göra om man har synpunkter eller är drabbad själv.
 
Sv: SlavlÖn

Fast det är ju ingen RÄTTIGHET att ha häst! Om du övervägde alternativen och valde att ha kvar hästen så är det ditt beslut, knappast något som någon annan har skyldighet att hjälpa dig med.
Du kan ju aldrig gå till någon arbetsgivare och motivera höjd lön pga privata utgifter...
Så funkar det inte, man får lön efter kompetens och i detta fall även efterfrågan på hästservicetjänster.

är det inte :eek: jag som tänkte gå till CSN och säga att jag vill ha mer pengar så jag har råd att köpa en häst... tusan också... :cool:
 
Sv: SlavlÖn

Ja du, problemet är ju att det startas hästutbildningar till höger och vänster, utan att någon har tittat på behovet och efterfrågan.

detta i kombination med att svartmarknaden är stor, gör att jobbutsikterna är rätt dåliga.

det är sånt man måste ställa sig till innan man går en utbildning dessvärre.

personligen stör jag mig ngt oerhört på att svenskarnas inklusive mina skattepengar går åt till att starta femtielva tusen hästutbildningar som det sen inte finns en marknad för, med resultat att svartmarknaden växer och frodas. Jag tycker det är sanslöst att svenska regeringen inte har ett bättre och smartare tänk och grandskar utbildningar mer än de gör!

Precis min åsikt! Dessutom verkar kvalitén på dessa utbildningar variera. Jag har mött elever på dessa program som jag om jag vore stallägare inte ens skulle anställa om jag fick betalt för det, för att kompetensen är så oerhört låg att de skulle var till mer besvär än nytta.

Annars håller jag inte riktigt med om att det skulle vara en ok lön eftersom många andra har mindre pengar att röra sig med efter alla räkningar är betalda. Kvalitet på boende skiljer sig naturligtvis mellan olika ställen, men min erfarenhet är att det är rätt vanligt att stalltjejerna får bo i ett "råtthål". Ett boende som knappast kan anses vara värt 3-5 tusen kronor.
Om vi andra gick ihop 4-5 stycken och hyrde en nedgången liten stuga ute i ingenstans så skulle vi också få mer över i plånboken.

Annars är det väl mer regel än undantag att stalltjejerna jobbar tidigt på morgonen, kvällar och helger utan någon extra ersättning. Dessutom är det nog vanligt att diverse lagar angående vila mellan arbetspass etc bryts.

Problemet med hästsektorn är att lågavlönat arbete verkar vara så accepterat. Diskuterade med en bekant som annars extremt laglydig och vill göra allt på rätt sätt. Jag ifrågasatte att mina skattepengar skulle gå till att någon stackars praktikant skulle mocka hela dagarna i ett stall jag känner till. Stallägaren utnyttjar praktikantsystemet och hämtar sig en ny praktikant var tredje månad och har därmed gratis arbetskraft. Praktikanterna har ingen möjlighet till fortsatt arbete och lär sig inget som de inte redan kunde innan.
Min bekanta tyckte då "synd" om stallägaren. Det är inte lätt att få ihop verksamheten så att man kan anställa någon för riktiga pengar.
Har man så dåliga intäkter i företaget att man inte har råd att ha någon anställd, ja då får man mocka själv, eller så kanske man inte ska ha 15 hästar?

Nej, det behöver verkligen rensas upp i hästsektorn. Jag blev riktigt förbannad när jag läste en artikel för något år sedan (kan det varit i ridsport?)
där skatteverket hade kommit fram till att den KAN förekomma svartjobb inom hästsektorn, GRATTIS!
 
Sv: SlavlÖn

Usch, blir ledsen när ja läser detta! Så himla många småtjejer som tror att de ska kunna utbilda sig till hästvårdare eller gud vet vad de kallas och sen står de där med en kass utbildning, massor som söker de jobb som finns och en riktigt hård bransch där man "måste" ställa upp på dåliga förhållanden för att vara konkurrenskraftig mot de 1000 andra som som gärna står på tur för att få ens jobb.
Det borde vara krav på yrkesinriktade utbildningar att skolan redovisar statistik på hur många som egentligen får jobb och hur löneläget ser ut!

Funderar på om de finns något fack som man kan ansluta sig till om man jobbar inom hästsektorn? Hade varit en dröm ifall till exempel Svensk ridsport satte krav på alla de föreningar som är anslutna till dom att de som har betald verksamhet måste tillhöra ett fack. Dröm för de som jobbar, mardröm för mig som hästägare dock..
 
Sv: SlavlÖn

KL
Jag tror att Kingsland har svaret i sitt eget resonemang...
Liksom LovisaLeonora påpekat: Folk vill inte betala vad det egentligen kostar att ha häst. Som hästägare ska allt vara billigt, billigt och de som driver stallen med inackorderingar jobbar många gånger ideellt alternativt anställer någon på skrala villkor för att inte jobba ihjäl sig.
Jag tror folk måste inse att det är DYRT med hästar. Alltför många lever på marginalen för både sig själv och sina djur och det blir folks goda vilja som i slutändan betalar.
Vill du ha din häst i ett stall med två heltidsanställda (vilket förmodligen behövs i ett normalstort inackorderingsstall, för att inte arbetsbördan ska bli för hög) så får du räkna med att betala runt 6000 kr per häst. Och hur många gör det? Hade alla haft de hyrorna det faktiskt kostar så hade det funnits betydligt färre hästägare.
Jag tror i frågan om vad som är hönan och ägget i svartlöner och dåliga villkor så ligger svaret hos hästägarna som inte vill betala för eller egentligen inte har råd med sin hobby!
 
Sv: SlavlÖn

Men många tycker att 4800 är mycket kvar när boende och stallplats är betalat.

Det är typ vad jag har kvar, och klarar mig på. Då är vi ändå 2 vuxna och 2 barn som ska ha mat och hygienartiklar, kläder och skor osv.


Mitt första jobb tjänade jag 87 kr i timmen, då stod jag och slaktade grisar hela dagarna.....
 
Sv: SlavlÖn

kanske borde det ingå skattekurs så att arbetstagarna med inställning att bostad och fri kost inte är inkomst fick lära sig att det är i hög grad beskattningsbar inkomst som någon skrev. Instämmer med den som sa att TS själv valt att acceptera villkoren.
 
Sv: SlavlÖn

Å andra sidan finns det ju många utbildningar som slussar ut folk till potentiell arbetslöshet. Det är ju inte alla yrkesgrupper som går åt som smör på arbetsmarknaden.

Det måste väl ändå vara upp till var och en, i eget intresse, och under eget ansvar, att kontrollera det yrke man har intresse av. Och dessutom kan det finnas en arbetsmarknad utomlands. Vill man då inte jobba utomlands, hur ska man "hindras" att gå utbildningen? För det måste man väl göra, då finns det ju kanske drag efter personal, men inte i landet. Och vill man inte flytta utomlands, vem ska ansvara för att man inte utbildar sig för att gå ut i arbetslöshet?

Nej, som vanligt gäller nog eget ansvar för sin tillvaro, lite check vad man vill bli, vad man kan bli och om det finns jobb i den branschen. Moder Svea kan inte ta ansvar ner på detaljnivå för varje individ, då finns det verkligen skäl att skria över integritetsintrång.
 
Sv: SlavlÖn

1. Som ungdom ska man knappast ha lägre lön bara för att man är ung, tvärtom så har ju ungdomar ofta inga möbler annat än diverse hopplock och har en massa annat oordnat så dessa borde ju då snarare få ett extra bidrag så att dom får råd med sitt första hem.
Så när en ungdom är klar i skolan och vill bli vuxen, ska arbetsgivaren gå in som någon "extra förälder" och stå för jobb och bidrag för att flytta hemifrån? :confused:
Vart ska de bidraget tas ifrån? Arbetsgivarna har ju redan så de betalar en lägre arbetsgivaravgift för unga. Det är billigare att anställa en ungdom än en vuxen.

Är det något som ska sätta nivån på lönen så är det hur man jobbar, LIKA LÖN FÖR LIKA ARBETE ska gälla alla och ingen ska diskrimineras pga av kön, etniskt urspung eller ålder (vare sig man är gammal eller ung :grin:).
Finns det ett kollektivavtal är det ju så, facket bestämmer lägsta lönen och sen är det upp till en själv att förhandla.

2. I din lön på 13900 är det inte inräknat vare sig pension, sjukvårdsförsäkring eller inkommstförsäkring.
Alltså är dessa 13900 efter skatt totalt fel och motsvarar inte mer ca hälften av en normal heltidslön :crazy:.
De sociala avgifterna betalas ju med arbetsgivaravgiften. Arbetsgivaren betalar ut lön till den anställde + ca 36% i sociala avgifter.
Så hennes lön är ju 13900 + ca 36%. OM arbetsgivaren är ansluten till ett kollektivavtal dvs.
Inkomstförsäkring erbjuds ju av fackförbunden och stiger in om man tjänar mer än a-kassans tak. Och för att omfattas av inkomstförsäkringen måste man ha en tillsvidareanställning och omfattas av LAS.

heltidsjobb är 160 h i månaden.
Heltidsjobb är 173 h i månaden, eller 2080 h på ett år.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 592
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
660
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 988
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp